במעון בבלפור תישאר עובדת אחזקה אחת

פרסום ראשון עובדי מעון רה"מ שפוטרו נמצאים בתקופת הודעה מוקדמת וממשיכים לקבל שכר, אולם נציבות המדינה הודיעה להם כי הם משוחררים לביתם באופן מיידי ● עובדת אחת טרם פוטרה ותישאר במעון לפחות עד שמשפחת נתניהו תעזוב: "לא יתנו לביבי ושרה לעשות את הכול בעצמם" ● אלא שבפועל, במשרד רה"מ ובנציבות לא יודעים לומר אם העובדים המפוטרים אכן עזבו את המעון - ואין על כך פיקוח

מעון ראש הממשלה בבלפור, ירושלים, ב-2009 (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)
יוסי זמיר/פלאש90
מעון ראש הממשלה בבלפור, ירושלים, ב-2009

משרד ראש הממשלה ימשיך להעסיק עובדת אחזקה אחת במעון ראש הממשלה הרשמי בבלפור, אשר תמשיך לטפל באחזקת הבית לכל הפחות עד שמשפחת נתניהו תעזוב את המקום – וגם אחרי פיטוריהם של כל העובדים האחרים. כך נודע לזמן ישראל.

שלשום (ראשון) פורסם כי נציבות שירות המדינה פיטרה את כל העובדים בצוות המעון וכי החל מיום שני בבוקר יועסקו במקום רק אנשי אבטחה.

אולם גורם במשרד ראש הממשלה הבהיר לזמן ישראל כי "הפסיקו להעסיק את כולם חוץ מעובדת אחזקה אחת, שתמשיך לעבוד כל עוד המשפחה תישאר שם וגם אחרי, ככל שהמבנה יישאר ריק. אי אפשר להשאיר בית כזה נטוש בלי אף עובד אחזקה".

לדברי עובדת שהועסקה במעון, ואשר ביקשה שלא להזדהות בשום צורה: "לא ישאירו שם את ביבי ושרה שיעשו את הכול לבד. ככה זה".

שרה ובנימין נתניהו מארחים במעון בבלפור ב-2016 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
שרה ובנימין נתניהו מארחים במעון בבלפור ב-2016 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)

עובדי מעון ראש הממשלה מועסקים במשרות אמון ולכן אמורים לסיים את תפקידם ברגע שראש הממשלה מסיים את תפקידו, אלא אם ראש הממשלה הבא יבקש להמשיך בהעסקתם – והם ירצו בכך.

היועצת המשפטית במשרד ראש הממשלה, עו"ד שלומית ברנע-פרגו, גיבשה ערב השבעת הממשלה החדשה מסמך המלצות בנושא מימון המעון בבלפור ומשפחת נתניהו. לפי ההמלצות, שאושרו על ידי משרד המשפטים בשבוע שעבר, המדינה תפסיק לממן את הוצאות משפחת נתניהו, ועובדי המעון בבלפור יפוטרו מיידית.

לזמן ישראל נודע כי כל העובדים – פרט לאותה עובדת יחידה המיועדת להמשיך לעבוד – אכן קיבלו מכתבי פיטורים כבר בשבוע שעבר והשבוע, כאמור, המדינה הודיעה להם כי עליהם להפסיק לעבוד במעון לאלתר.

עם זאת, גורם המעורה בסיפור אמר כי במשרד ראש הממשלה ובנציבות שירות המדינה לא יודעים מה קורה במעון בפועל, האם ובאיזה קצב העובדים עוזבים והאם יש כאלה שעדיין נמצאים שם וממשיכים להגיע מדי יום לעבודה.  

מעון ראש הממשלה בבלפור (צילום: תני גולדשטיין)
מעון ראש הממשלה בבלפור (צילום: תני גולדשטיין)

לדברי אותו גורם: "ברור לכולם שזה שאמרו להם 'מפוטרים, תפסיקו להגיע לעבודה' לא אומר שהם אמורים להיעלם משם למחרת בבוקר, ושאירוע כזה לוקח כמה ימים. אבל במשרד רה"מ בכלל לא יודעים את לוח הזמנים של העזיבה".

במשרד רה"מ מסרבים לומר כמה עובדים מועסקים במעון מסיבות ביטחוניות. ממשלת נתניהו ביטלה ב-2017 את המגבלה על מספר העובדים שראש הממשלה רשאי להעסיק ולמעשה מספרם אינו מוגבל. ההערכה היא כי מדובר בכ-15-20 עובדים.

ממשלת נתניהו ביטלה ב-2017 את המגבלה על מספר העובדים שראש הממשלה רשאי להעסיק ולמעשה מספרם אינו מוגבל. ההערכה היא כי מדובר בכ-15-20 עובדים

חוקי העבודה – שחלים על עובדים במשרת אמון כמו על כל עובד אחר – קובעים כי העובדים נכנסים ל"תקופת הודעה מוקדמת" של שבועיים עד חודש (תלוי בוותק שצברו) מרגע שקיבלו הודעה על פיטוריהם. בזמן תקופת ההודעה המוקדמת, העובד מקבל שכר מלא ואילו המעסיק מחליט אם לבקש ממנו להמשיך לעבוד או לא.

המעסיק של העובדים הוא מדינת ישראל, ומי שמקבל החלטות מהסוג הזה היא נציבות שירות המדינה. שלשום פורסם כי הנציבות הודיעה כי "כל העובדים פוטרו", אבל לא היה מדובר בפרסום רשמי מטעם נציבות שירות המדינה.

כך או כך, ההחלטה היא, כאמור, שרק עובדת אחת תמשיך לעבוד בפועל, וששאר העובדים יפסיקו לעבוד בימים אלה.

 

לפחות עובד אחד נוסף המשיך, ככל הנראה, לעבוד אתמול במעון.

העיתונאי בן כספית פרסם הבוקר בטורו בעיתון מעריב כי "עובדים מאגף החשבות של משרד ראש הממשלה שוגרו אתמול בבוקר לווילה שוקן, כדי לבדוק את מצב הנכסים והחפצים ששייכים ברובם למדינה, מה יש שם ומה אין. אב הבית במעון ראש הממשלה, איש אמונה ויד ימינה של הגברת נתניהו, לא נתן להם להיכנס. כך, לפחות על פי גרסתם".

כפי שנחשף לראשונה בזמן ישראל, מתחם וילה שוקן הוא נכס פרטי שנמכר לקבוצת משקיעים יהודים מחו"ל אך סופח בפועל למעון ראש הממשלה.

נתניהו ומשפחות אמורים לעזוב את המעון ב-10 ביולי. בהודעה משותפת למשרד ראש הממשלה ולשכת יו"ר האופוזיציה, נאמר כי שני הצדדים סיכמו על תאריך היעד ביניהם.

לפי החוק והנהלים, אין מניעה שראש הממשלה נפתלי בנט ימשיך להעסיק חלק מעובדי המעון הללו – גם אם יחליט להשתמש במעון רק כדירת שרד בלילות שבהם יצטרך לשהות בירושלים לרגל עבודתו, כפי שעשו כמה ראשי ממשלה קודמים שמשפחתם נשארה לגור מחוץ לירושלים.

נפתלי בנט לוחץ את ידו של בנימין נתניהו אחרי השבעת הממשלה ה-36 בכנסת, 13 ביוני 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
נפתלי בנט לוחץ את ידו של בנימין נתניהו אחרי השבעת הממשלה ה-36 בכנסת, 13 ביוני 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

גורם במשרד ראש הממשלה אומר כי "ראש הממשלה טרם החליט אם ומתי ייכנס למעון, ובאיזו צורה והיקף. הוא דוחה את ההחלטות הללו ליום שאחרי סיום שהותו של ראש הממשלה לשעבר, ולכן הוא גם לא יכול להחליט מה לעשות עם העובדים".

"ראש הממשלה טרם החליט אם ומתי ייכנס למעון, ובאיזו צורה והיקף. הוא דוחה את ההחלטות הללו ליום שאחרי סיום שהותו של ראש הממשלה לשעבר, ולכן הוא גם לא יכול להחליט מה לעשות עם העובדים"

בינתיים העובדים האלה נשארים תלויים באוויר.
"נכון, זה המצב".

לדברי העובדת שהועסקה במעון: "עובדות כאן ישמחו להמשיך לעבוד עם בנט, אם הוא ירצה. למה לא? אבל הן לא מדברות עם האנשים של בנט. מפחדות. מבחינתן, הבוסים האמיתיים עדיין לא התחלפו והם עדיין משפחת נתניהו".

מני נפתלי, מאבטח ואב הבית לשעבר במעון ראש הממשלה שהפך לפעיל במחאה נגד נתניהו, אומר לזמן ישראל: "בעבר, עובדי המעון היו אנשים קבועים. היו שם אבות בית שנשארו שם שנים והחליפו ראשי ממשלה – דודו צבאג, עופר משולם.

"הגיעו ביבי ושרה, והפכו את זה לעניין אישי. מבחינתם, עובדים של (ראש הממשלה הקודם) אהוד אולמרט היו חשודים כשטינקרים שלו. אפילו את המבשלת שרה החליפה מרוב חשד. אני שרדתי והתקדמתי שם כי היא לא קלטה שאני איש של אולמרט".

מני נפתלי (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מני נפתלי (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

"בנט יצטרך כמה עובדים שם גם אם הוא לא יעביר את המשפחה, אבל לבנט יהיה קשה עם עובדים מתקופת נתניהו. הוא יחשוש שהם יהיו נאמנים לנתניהו ויעבירו לו מידע וזה גם עלול לקרות.

"בנט יצטרך כמה עובדים שם גם אם הוא לא יעביר את המשפחה, אבל לבנט יהיה קשה עם עובדים מתקופת נתניהו. הוא יחשוש שהם יהיו נאמנים לנתניהו ויעבירו לו מידע וזה גם עלול לקרות"

"זה הפך ממוסד מכובד של מדינת ישראל לחצר בממלכה הביזנטית שבה המשרתים הם מרגלים. עצוב".

מנציבות שירות המדינה נמסר בתגובה: "כל נושא ניהול מעון רה"מ ותחזוקתו הינו באחריות משרד רה"מ. לפיכך, שאלות בנושא יש להפנות לדוברות משרד רה"מ".

ממשרד רה"מ לא נמסרה תגובה לכתבה.  

עוד 889 מילים
סגירה