• המאחז הלא-חוקי אביתר, 21 ביוני 2021 (צילום: שריה דיאמנט/פלאש90)
    שריה דיאמנט/פלאש90
  • מתנחלים במאחז אביתר, 21 ביוני 2021 (צילום: שריה דיאמנט/פלאש90)
    שריה דיאמנט/פלאש90
  • המאחז הלא-חוקי אביתר, יוני 2021 (צילום: Sraya Diamant/Flash90)
    Sraya Diamant/Flash90
  • המאחז הלא-חוקי אביתר, יוני 2021 (צילום: Sraya Diamant/Flash90)
    Sraya Diamant/Flash90
  • המאחז הלא-חוקי אביתר, יוני 2021 (צילום: Sraya Diamant/Flash90)
    Sraya Diamant/Flash90

לפיד: "אביתר יפונה. הוא לא חוקי. זה בכלל לא שאלה של ימין ושמאל"

עד היום שמר שר החוץ על שתיקה בנושא המאחז הלא-חוקי, שהוקם ליד צומת תפוח לפני כחודש וחצי ● אתמול הבהיר לזמן ישראל בנחרצות כי המאחז יפונה ● בינתיים, היישוב צמח לממדים שרק מסבכים את המצב, עם עשרות מבנים ו-50 משפחות שכבר גרות במקום ● פינוי בכוח עלול ליצור משבר, ראשון מסוגו, ביחסי בנט ולפיד ● שניהם ירצו להימנע מזה ● בציונות הדתית בונים על זה ● פרשנות

אתמול (שני) שאלתי את שר החוץ יאיר לפיד האם הממשלה תפנה את ההתנחלות הלא-חוקית אביתר. התשובה הנחרצת שלו קצת הפתיעה אותי. "המאחז הזה יפונה. הוא לא חוקי. זה בכלל לא שאלה של ימין ושמאל. זה צו של הצבא ושל המנהל האזרחי", אמר לפיד.

ראש הממשלה החליפי לא התבטא עד היום בנושא ההתנחלות באביתר, למרות שהוקמה כבר לפני חודש וחצי, בעקבות הפיגוע בצומת תפוח שבו נרצח החייל יהודה גואטה. השתיקה של לפיד עוררה תקוות בקרב המתנחלים שעסוקים בעימותים משפטיים יומיומיים, בשלב זה מול פיקוד המרכז ומשרד הביטחון. הדברים שאמר לפיד אתמול עוררו דאגה גדולה.

בציונות הדתית, מפלגתו של בצלאל סמוטריץ' והפטרונית של אביתר, טענו אתמול כי אכן המאחז יפונה. הנחת העבודה היא ששר הביטחון בני גנץ שולט באירוע (אתמול דחה צה"ל ערר שהגישו תושבי ההתנחלות נגד צו התיחום של הצבא). הטענה של סמוטריץ' ואנשיו היא כי ראש הממשלה נפתלי בנט מייצג מיעוט בממשלה הזו, שנשלטת בידי לפיד ויש עתיד, העבודה ומרצ.

נפתלי בנט ויאיר לפיד בישיבת הממשלה, 20 ביוני 2021 (צילום: Emmanuel Dunand/Pool Photo via AP)
נפתלי בנט ויאיר לפיד בישיבת הממשלה, 20 ביוני 2021 (צילום: Emmanuel Dunand/Pool Photo via AP)

"בנט יסביר שאין ברירה ויש הוראות של המנהל האזרחי והצבא, וגם נתניהו פינה ב-2017 את עמונה", אמר ח"כ בציונות הדתית. "זה אירוע גדול מבחינתו. הוא יעדיף לפנות מהר ולגמור עם זה. עושה רושם שהצבא כבר נערך באופן רציני לפינוי".

"בנט יסביר שאין ברירה ויש הוראות של המנהל האזרחי והצבא, וגם נתניהו פינה ב-2017 את עמונה. זה אירוע גדול מבחינתו. הוא יעדיף לפנות מהר ולגמור עם זה. עושה רושם שהצבא כבר נערך באופן רציני לפינוי"

אפשר גם להטיל ספק. ראש הממשלה הקודם בנימין נתניהו הקפיא את הפינוי בתחילת הדרך, ובינתיים ההתנחלות צמחה לממדים שרק מסבכים את האפשרות לפינוי בכוח. במקום יש כבר עשרות מבנים, רבים מהם מאבן ובטון. 50 משפחות גרות היום בהתנחלות. אפילו כביש אספלט נסלל שם.

בשבתות האחרונות מגיעים למקום אלפי אנשים. יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון, וח"כ אורית סטרוק מהציונות הדתית הקימו שם לשכות. אתמול בערב הייתה במקום הופעה של אריאל זילבר, אליה הגיעו מאות אנשים.

פינוי בכוח יחייב עימות קשה, ראשון מסוגו, בין בנט ולפיד. שניהם ירצו להימנע מזה. מקורבי ראש הממשלה אמרו אתמול כי הוא לא יהיה הדתי-לאומי הראשון שמפנה התנחלות רצינית, על כל מראות ההרס והמאבק המוכרים. מעולם לא פינו התנחלות בסדר גודל כזה שלא במסגרת הסכם מדיני או החלטת בג"ץ. בינתיים איש לא הגיש בג"ץ נגד קיום המאחז.

המאחז הלא-חוקי אביתר, יוני 2021 (צילום: Sraya Diamant/Flash90)
המאחז הלא-חוקי אביתר, יוני 2021 (צילום: Sraya Diamant/Flash90)

לפני עשר שנים טלפן אליי בנט ולקח אותי לסיור בהתנחלות מגרון. בנט היה אז מנכ"ל מועצת יש"ע וההתנחלות עמדה בשיאם של מאבקים משפטיים לפני פינוי. בנט נלחם נגד הפינוי בכל הכוח, אבל במאחז התייחסו אליו בחשדנות. לא כולם אהבו שם את מועצת יש"ע הממסדית (היו שכינו אותה "מועצת פשע"), וגם לא את העובדה שבנט אינו מתנחל כמוהם. באירוע מחאה שהיה במגרון הם אפילו לא הציעו לו כיסא.

אגב, לבנט היה חשוב מאד אז להראות לי ולאחרים את הסופרמרקט הגדול שרמי לוי בנה בסביבה. בעיקר הוא התגאה בפלסטינים הרבים שקנו שם, עם המתנחלים. מבחינתו, הריבונות היהודית בשטחים רק תיטיב עם הערבים. הוא לא שינה מאז את דעתו.

מגרון פונתה בסוף ב-2012, אבל במקביל הוקמה מגרון ב' על גבעת היקב הסמוכה וכעבור שש שנים זכתה למעמד חוקי ולאישור הממשלה. גם עמונה פונתה בכוח, אבל החלופה הייתה יישוב קבע בשם אביחי.

פינוי בכוח של המאחז הלא-חוקי עמונה, ב-1 בפברואר 2017 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
פינוי בכוח של המאחז הלא-חוקי עמונה, ב-1 בפברואר 2017 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

בימינה, מפלגתו של בנט, אומרים שאביתר זה לא מגרון וכי דניאלה וייס, מנהיגת המקום, הרבה יותר קשוחה כך שלא תהיה שום פשרה וההתנחלות לא תזוז.

כך או כך, אם לא יהיה פינוי מיידי, על כל מראות הקשים, העסק יתמסמס, כמו בחאן אל-אחמר, מקום לא חוקי שאיש לא מפנה גם אחרי חמש שנים והחלטת בג"ץ. אפשר להתחיל לספור ללפיד את הימים החל מאתמול – אחרי ההצהרה הנחרצת לזמן ישראל – ועד בכלל.

"יש תמיד פער בין ההשקפה ובין הביצוע", אמרו לי אתמול באביתר. על הפער הזה עומדים היום רבים מבין ההתנחלויות והמאחזים ביהודה ושומרון. אביתר עשוי להיות אחד מהם.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 578 מילים ו-1 תגובות
סגירה