לביהמ"ש העליון דרוש מומחה בדיני משפחה

בית המשפט העליון בירושלים (צילום: פלאש90)
פלאש90
בית המשפט העליון בירושלים

שר המשפטים החדש, גדעון סער, נכנס לתפקידו לאחר תקופה שבה טולטלה מערכת היחסים בין בית המשפט העליון לבין הכנסת, הממשלה והציבור פעם אחר פעם. לפיכך, אחת ההכרעות המעניינות והמכריעות שתידרש אליהן הוועדה למינוי שופטים בראשותו של סער במהלך הקדנציה הקרובה, תהיה מינויים של שופטים חדשים לבית המשפט העליון.

לכאורה, תידרש הועדה להכריע בין הכוחות המנוגדים הפועלים בה – בין אלה המעוניינים למנות שופטים שמרנים, לבין אלה המעוניינים למנות שופטים ליברלים.

אחת ההכרעות המעניינות והמכריעות שתידרש אליהן הוועדה למינוי שופטים בראשותו של סער במהלך הקדנציה הקרובה, תהיה מינויים של שופטים חדשים לבית המשפט העליון

ואולם, לא פחות מהצורך באיזון בין שמרנים לליברלים, נדרשת הוועדה למינוי שופטים לראות לנגד עיניה את הצורך בחיזוק העליון בשופט המתמחה בתחום משפטי הסובל מנחיתות מובהקת במינויים לערכאה העליונה מזה עשרות שנים – תחום דיני המשפחה.

מזה עשרות שנים אין בעליון שופטת או שופט שתחום דיני משפחה הוא עיקר מומחיותם, בניגוד לתחומי המשפט הכלכלי, הנזיקי והמנהלי. הסערות האחרונות סביב נושא המזונות, וסביב זכותם של להט"בים לאמץ ילדים, הם רק קצה הקרחון של תחום משפטי אשר מבעבע באופן תמידי וצפוי להעסיק את בית המשפט העליון עד מעל לראשו בשנים הקרובות.

לאחרונה נכנס לתוקפו החוק להסדר התדיינויות במשפחה, השואף להקטין את גובה הלהבות במאבקי גירושין ומציב על סדר היום שאלות משפטיות כבדות ערך שצפויות להגיע בשנים הקרובות לדיון בעליון.

מזה עשרות שנים אין בעליון שופט/ת שתחום דיני משפחה הוא עיקר מומחיותם, בניגוד לתחומי המשפט הכלכלי, הנזיקי והמנהלי. הסערות סביב נושא המזונות וזכות להט"בים לאמץ ילדים, הן רק קצה הקרחון

בנוסף, העליון עשוי להידרש בתקופה הקרובה להכרעות משמעותיות בנושאים העומדים על סדר היום של דיני המשפחה: מזונות ילדים במצב של הורות משותפת, חזקת הגיל הרך, המשפחות החדשות לסוגיהן, פונדקאות, אימוץ ועוד.

המצב שבו האפשרות של מינוי שופט המתמחה בדיני משפחה כלל איננה נשקלת, הוא מצער, שכן מינויו של שופט המתמחה בדיני משפחה לעליון הוא מחויב המציאות. אין שבוע שבו לא מתעוררות בישראל סוגיות הקשורות לנושא המשפחה והמעמד האישי.

רק לאחרונה עלתה בכנסת ההצעה להרחיב את סמכות בתי הדין הרבניים באופן משמעותי, כך שיוכלו להכריע גם בעניינים הקשורים לדיני עבודה, דיני חיובים ועוד.

האם תחום המשפחה איננו חשוב מספיק כדי לקבל נראות מספקת בבית המשפט העליון? תחום המשפחה והמעמד האישי נמצא בליבת הקונפליקט בחברה הישראלית, משום השליטה הייחודית שיש לדין האישי-דתי, והשפעתו על חיי הפרט והמשפחה במדינת ישראל.

לכן, חשוב ביותר כי בית המשפט העליון הישראלי, שבעל כורחו הפך להיות סמן ערכי – ולא רק מכריע בסכסוכים המגיעים בפניו – יוכל להתוות דרך בתחום המורכב, הרגיש והעדין הזה.

האם תחום המשפחה איננו חשוב מספיק כדי לקבל נראות מספקת בביהמ"ש העליון? תחום המשפחה והמעמד האישי נמצא בליבת הקונפליקט בחברה הישראלית, משום השליטה הייחודית שיש לדין האישי-דתי

אם נרצה בכך ואם לא, העליון הפך להיות סמן ערכי – וככזה, כדאי וראוי שיהיה בו גיוון בין שמרנים לליברלים. אולם לצד האמור, יש לדאוג גם לכך שיישבו בו שופטים המתמחים במגוון ענפים בעולם המשפט – הרי שלא סביר שתחום כה יסודי ומדובר, רגיש וחשוב כמו דיני משפחה וירושה – יישאר ללא מענה.

עו"ד שני הוא שותף במשרד א. זיסמן שני, המתמחה בדיני משפחה וירושה

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 464 מילים
סגירה