"רציתי למנוע את המראות מגוש קטיף ועמונה"

בלעדי מאז נחתם הסכם הפשרה בין המדינה למתנחלים על פינוי אביתר, רוב חצי הביקורת מופנים לעבר יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון ומי שניהל את המו"מ עם הממשלה ● בראיון לזמן ישראל הוא דוחה את ההאשמות שהתקפל, מאמין שבסופו של דבר יקום במקום יישוב חוקי, ומתעקש שזו הייתה הפשרה הנכונה: "העמדנו את הפינוי בכוח מול הערך של אחדות העם. זה היה שיקול מרכזי"

ראש מועצה אזורית שומרון יוסי דגן במאחז אביתר, 27 ביוני 2021 (צילום: שריה דיאמנט/פלאש90)
שריה דיאמנט/פלאש90
ראש מועצה אזורית שומרון יוסי דגן במאחז אביתר, 27 ביוני 2021

יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון, יראה היום (שישי) את המשפחות יוצאות מבתיהן באביתר, יליט את פניו ויפרוץ בבכי. כך הוא מתאר את מה שיקרה בהתנחלות הלא חוקית, שתתפנה עד השעה 16:00 בתוקף ההסכם שחתמו דגן וחבריו עם המדינה. "אני הולך לבכות שם בצד", הוא אומר בראיון לזמן ישראל.

דגן מתנחם בצד השני של ההסכם – התנחלות חוקית שתוקם בסוף הדרך באביתר, אך זהו פועל יוצא שרבים מטילים בו ספק.

גנץ ושקד מול המתנחלים

אביתר הוקמה לפני חודשיים אחרי הפיגוע בצומת תפוח שבו נהרג תלמיד הישיבה מאיתמר, יהודה גואטה. בתוך זמן קצר עלו על הקרקע 50 משפחות, הקימו בתים מאבן, כבישי אספלט ובית כנסת. המקום משך אליו אלפים מדי שבוע.

המנהל האזרחי הוציא צווי תיחום והריסה, ואיים בפינוי בכוח בטענה שההתנחלות אינה חוקית. הפינוי לא בוצע בפועל, כנראה בגלל המלחמה בעזה, שמיקדה את תשומת הלב בכיוונים אחרים.

המאחז הלא-חוקי אביתר, 21 ביוני 2021 (צילום: שריה דיאמנט/פלאש90)
המאחז הלא-חוקי אביתר, 21 ביוני 2021 (צילום: שריה דיאמנט/פלאש90)

אחר כך העניינים הסתבכו. ההתנחלות הלכה וגדלה, וראש הממשלה החדש נפתלי בנט, בעצמו מנכ"ל מועצת יש"ע לשעבר, לא רצה לראות פינוי אלים שבועות אחרי שנכנס לתפקידו.

מראות כמו אלו בפינוי עמונה ועצמונה היו עלולים להרוס לגמרי את הדימוי המעורער ממילא של בנט בציונות הדתית. המתנחלים מצדם לא רצו לזוז. הם ידעו שאם הם יוצאים מהבתים, הם לא יחזרו אליהם יותר.

מראות כמו אלו בפינוי עמונה ועצמונה היו עלולים להרוס לגמרי את הדימוי המעורער ממילא של בנט בציונות הדתית. המתנחלים מצדם לא רצו לזוז. הם ידעו שאם הם יוצאים מהבתים, הם לא יחזרו אליהם יותר

בין הצדדים התקיים מו"מ ממושך. שר הביטחון בני גנץ ושרת הפנים איילת שקד מצד אחד, דגן והרב אליקים לבנון, רב המועצה האזורית שומרון, מצד המתנחלים. ראש הממשלה דוּוח על כל התקדמות. ח"כ ניר אורבך, מקורבו של בנט, היה גם הוא בסוד העניינים.

בסוף הוחלט כי התושבים יתפנו היום, שישי, וסקר מהיר של צה"ל יקבע אם האדמות הן אדמות מדינה. בעוד חצי שנה, אחרי סיום הסקר, תוקם על הקרקע ישיבה עם שלושים איש ושלוש משפחות שינהלו את העסק.

הרב אליקים לבנון (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
הרב אליקים לבנון (צילום: נתי שוחט/פלאש90)

אחרי סיום הליכי ההסדרה, בעוד כמה שנים, תקום נקודת התיישבות קבועה בתיאום עם ראש הממשלה, שר הביטחון והמועצה בשומרון.

"הפינוי בכוח היה על הפרק"

לילות שלמים ישבו באביתר על ההצעות הללו, נערכו דיונים סוערים והתקיימו הצבעות עד שנפלה ההחלטה. הפשרה עוררה סערה מכל הכיוונים. גורמים בציונות הדתית וגם בליכוד תקפו את דגן אישית. במרצ תקפו גם את בנט וגנץ. ב"שלום עכשיו" תקפו את כולם.

"המתנחלים לא צריכים לצאת", אומר דגן לזמן ישראל. "זה כואב לנו ברמות, אבל זו הפשרה הכי טובה. רציתי למנוע את המראות מגוש קטיף ועמונה. הפינוי בכוח היה על הפרק. 6,000 חיילים ושוטרים התארגנו בשטח. ראינו את זה. בסוף החלטנו לרדת מרצון. אנחנו רואים בסוף הדרך יישוב קבוע, חוקי ומסודר. זה מה ששכנע אותנו.

"הפינוי בכוח היה על הפרק. 6,000 חיילים ושוטרים התארגנו בשטח. ראינו את זה. בסוף החלטנו לרדת מרצון. אנחנו רואים בסוף הדרך יישוב חוקי ומסודר. זה מה ששכנע אותנו"

"זה יהיה מאד קשה, אבל בטווח הארוך זה ישתלם. בכל השעות שבהם ישבנו על ההסכם, העמדנו את הפינוי בכוח מול הערך של אחדות העם. גם זה היה שיקול מרכזי".

פינוי בכוח של המאחז הלא-חוקי עמונה, ב-1 בפברואר 2017 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
פינוי בכוח של המאחז הלא-חוקי עמונה, ב-1 בפברואר 2017 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

בסוף עוד ממשלת בנט תקים התנחלות חדשה, מה שראש הממשלה בנימין נתניהו לא עשה עשרות שנים.
"לא בדיוק, אני ציפיתי מכל הממשלות שיקימו כאן יישוב, בעיקר אחרי פיגוע כל כך קשה. במקןם זה היה כאן מהלך הפוך ובלתי נתפס. הם באו לעקור. הוציאו עוד צו, ועוד צו דרקוני, ועוד צו תיחום. עשו תהליך אנטי-התיישבותי, אבל בסוף יקום יישוב".

זו בדיוק הביקורת מימין על דגן. גורמים בציונות הדתית טוענים כי הממשלה הוליכה אותו שולל, הפינוי יתקיים כבר היום, הסקר ייקח כמה שנים, באמצע יהיו בג"צים למיניהם, וגורמי השמאל בממשלה יטרפדו כל ניסיון למלא את ההסכם. השר לביטחון פנים עמר בר-לב צייץ כבר שלא תקום ישיבה באביתר, לא עכשיו ולא בעתיד.

גורמים בציונות הדתית טוענים כי הממשלה הוליכה את דגן שולל, הסקר ייקח כמה שנים, באמצע יהיו בג"צים למיניהם, וגורמי השמאל בממשלה יטרפדו כל ניסיון למלא את ההסכם

"יוסי דגן עשה תרגיל כמו בימי ההתנתקות בכפר מיימון", אומר לזמן ישראל בכיר במפלגת הציונות הדתית. "ב-2005 אמרו לאנשים להגיע בהמוניהם כדי למנוע את הפינוי מגוש קטיף, אבל אחר כך שלחו את כולם הביתה. כך שולחים היום את האנשים מאביתר אחרי שגילו מסירות נפש, עזבו בתים והגיעו להתיישב במקום.

"אני חושב שפינוי בכוח היה עדיף. לפחות היה לזה אפקט מבחינת ההתיישבות. אחרי פינוי בכוח מפצים תמיד את האנשים ביישוב או בשכונה חוקית".

מתנחלים במאחז אביתר, 21 ביוני 2021 (צילום: שריה דיאמנט/פלאש90)
מתנחלים במאחז אביתר, 21 ביוני 2021 (צילום: שריה דיאמנט/פלאש90)

לספקות מצטרפים גם ראשי מועצות אחרים בשומרון, שטוענים כי הסקרים הם מתכון להתחמקות ממשלתית.

ראש המועצה האזורית גוש עציון, שלמה נאמן, טוען כי לפני 20 שנה קבע סקר של המנהל האזרחי כי 3,200 דונם בין גוש עציון לירושלים הם אדמות מדינה. "נו, אז מה קרה? כלום. עשו סקר, הכריזו על אדמות מדינה ותקעו את השטח למרות כל ההבטחות, ועוד במקום שהוא כמעט לא שנוי במחלוקת", מתלונן נאמן.

אופוזיציונר אקטיבי

דגן שומע את הדברים וזועם. גם בליכוד לא עושים לו הנחות. דגן הוא חבר ליכוד ותיק ונחשב לאחד האנשים שמחזיקים אלפי מתפקדים בשטח. גורמים בליכוד טוענים כי הוא היה צריך להתנהג כמו אופוזיציונר אקטיבי, אבל הוא מכר את עצמו לממשלת בנט-לפיד וכך הוא מתחבר עם הכוח ועם התקציבים.

"אני מסתובב בכינוסים של הליכוד, נפגש עם הפעילים וזוכה לשיתוף פעולה וגם להערכה גדולה", מגיב דגן על הטענות מכל הצדדים. "בין 140 אלף חברים אפשר תמיד למצוא עשבים שוטים שלא מייצגים אף אחד. עשינו פשרה ומנענו התנגשות.

ח"כ ניר אורבך מימינה עם יוסי דגן, ראש מועצת שומרון, במאזח אביתר, 24 ביוני 2021 (צילום: לשכת הח"כ ניר אורבך)
ח"כ ניר אורבך מימינה עם יוסי דגן, ראש מועצת שומרון, במאזח אביתר, 24 ביוני 2021 (צילום: לשכת הח"כ ניר אורבך)

"נכון, זה לא קורה בקצב שלנו ולא בדרך שרצינו. אנחנו רצינו שתקום עיר עם 100 אלף תושבים מייד אחרי הפיגוע בתפוח. אבל זה הדבר הכי נכון. אפילו דניאלה וייס הסכימה לפשרה, וזה לא דבר קל, עם כל הכאב".

"אנחנו רצינו שתקום עיר עם 100 אלף תושבים מייד אחרי הפיגוע בתפוח. אבל זה הדבר הכי נכון. אפילו דניאלה וייס הסכימה לפשרה, וזה לא דבר קל, עם כל הכאב"

אז זו בעצם הדרך? להשתלט על אדמות באופן פיראטי, לבנות בתים לא חוקיים וכך לסחוט מהמדינה יישוב ביהודה ושומרון?
"אני כראש מועצה לא בונה יישובים. אני אוהב את המתנחלים, תומך ומעריץ אותם ואת דרכם. כל הניסיון לתקוף אותנו בדרך הזו היא צביעות אחת גדולה.

"יש עשרות אלפי מבנים פלסטיניים לא חוקיים בשטחי C. אלפי מבנים רק בשטח שמסביב לאביתר, ולא הרסו אפילו אחד. השאלה היא האם זו הארץ שלנו וצריך להקים בה יישובים חדשים, או הארץ שלהם".

מבקריך אומרים שלא סייעת לליכוד בבחירות, וגם אחרי הבחירות שתקת, ולא יצאת נגד הקמת ממשלת בנט-לפיד.
"שטויות. הוצאתי אלפים כדי להמריץ את בוחרי הליכוד בכל הארץ לצאת מהבתים. רק בגלל השנאה והדיבורים האלה אנחנו לא הקמנו את הממשלה".

יוסי דגן עם נפתלי בנט ב-2017, במאהל המחאה של המתנחלים מול בית ראש הממשלה בירושלים (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יוסי דגן עם נפתלי בנט ב-2017, במאהל המחאה של המתנחלים מול בית ראש הממשלה בירושלים (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אתמול פורסם שהגבירו עליך את האבטחה. מי מאיים עליך?
"האיומים קיימים הרבה זמן. אלה גורמי פח"ע. הייתי מאוים בדרגה 3 ואתמול זה עלה לדרגה 6, בעקבות הבנייה באביתר. הודיעו לי על כך ביום שלישי והגבירו את האבטחה".

האיומים לא באים גם מכיוון הימין הקיצוני? נערי הגבעות?
"אני לא מכיר איום מהכיוון הזה".

עוד 1,041 מילים
סגירה