הודעת משרד הבריאות על הירידה ביעילות החיסון לא תואמה עם פייזר

משרד הבריאות כלל לא טרח לעדכן את יצרנית החיסונים בדבר הירידה החדה במועילות החיסון עקב התפשטות וריאנט דלתא של נגיף הקורונה ● "זה אינו אומר שהנתונים אינם נכונים, אבל מעלה שאלות לגביהם", אומר גורם במערכת הבריאות

חיסון נגד קורונה של פייזר. אילוסטרציה (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
אוליבייה פיטוסי/פלאש90
חיסון נגד קורונה של פייזר. אילוסטרציה

משרד הבריאות לא תיאם עם חברת פייזר את ההודעה שפרסם אתמול, לפיה יעילות החיסון נגד קורונה ירדה משמעותית עקב התפשטות זן דלתא (הזן ההודי) בישראל.

גורם במערכת הבריאות אמר לזמן ישראל כי ההודעה, המתבססת על מחקרים אפידמיולוגיים של משרד הבריאות, אינה מבוססת על מידע של פייזר וביצרנית החיסונים לא ידעו מראש על הכוונה להוציא הודעה כזאת. לטענת אותו גורם, בפייזר גם לא ידעו שזאת המסקנה שאליה הגיעו במשרד הבריאות.

"היה הגיוני לצפות שמשרד הבריאות והחברה המספקת לו את החיסונים יעדכנו אלה את אלה במידע על מועילות החיסונים, בוודאי כשמדובר בשינוי דרמטי בנושא", אומר הגורם.

"היה הגיוני לצפות שמשרד הבריאות והחברה המספקת לו את החיסונים יעדכנו אלה את אלה במידע על מועילות החיסונים, בוודאי כשמדובר בשינוי דרמטי בנושא"

"במיוחד על רקע העובדה שמשרד הבריאות מעביר לפייזר מידע מפורט שנאסף מקופות החולים ובתי חולים על החיסון, במסגרת ההסכם בין מדינת ישראל לפייזר. חוסר התיאום הזה אינו אומר שהנתונים של משרד הבריאות אינם נכונים, אבל מעלה לגביהם שאלות".

אנשי צוות רפואי במחלקת הקורונה של המרכז הרפואי שיבא, תל השומר. יולי 2020 (צילום: Yossi Zeliger/Flash90)
אנשי צוות רפואי במחלקת הקורונה של המרכז הרפואי שיבא, תל השומר. יולי 2020 (צילום: Yossi Zeliger/Flash90)

בהודעת משרד הבריאות מהבוקר נכתב:

"משרד הבריאות מנטר את מועילות החיסון נגד נגיף הקורונה באופן שוטף. מניתוח אפידמיולוגי של שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, החל מה-6 ביוני, יש ירידה במועילות החיסון במניעת הדבקה ל-64% ובמניעת מחלה עם תסמינים ל-64%. הירידה נצפתה בו-זמנית עם התפשטות וריאנט דלתא בישראל. עם זאת, מועילות החיסון במניעת אשפוזים ותחלואה קשה בנגיף הקורונה נאמדת ב-93%".

הידיעה על הירידה במועילות פורסמה אתמול באתר ynet כהדלפה מישיבה של הצוות לטיפול במגיפות (צט"מ) שבה הוצגו הנתונים שאסף המשרד. לאחר הפרסום, היא פורסמה כהודעה רשמית של המשרד.

ההודעה סותרת הערכות קודמות שפורסמו בחודש האחרון, לפיהן יעילות החיסון במניעת הדבקה בווריאנט דלתא עומדת על כ-88%. בשום שלב לא עודכנה פייזר על הירידה במועילות המיוחסת לחיסון שלה.

ההודעה סותרת הערכות קודמות שפורסמו בחודש האחרון, לפיהן יעילות החיסון במניעת הדבקה בווריאנט דלתא עומדת על כ-88%. בשום שלב לא עודכנה פייזר על הירידה במועילות המיוחסת לחיסון שלה

בעקבות הודעת משרד הבריאות אתמול, אף פורסמו הערכות של מומחים המטילות ספק בנכונות המידע על ירידה ביעילות החיסון. המומחים סבורים כי ההגנה שמעניק החיסון בפני הדבקה ותחלואה קלה בווריאנט גבוהה יותר משנטען.

חיסון אזרחים בקופ"ח כללית בתל אביב, דצמבר 2020 (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
חיסון אזרחים בקופ"ח כללית בתל אביב, דצמבר 2020 (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

נכון לעכשיו, בפייזר אין כל כוונה לפתח גרסה מעודכנת של החיסון שתגדיל את ההגנה שהוא מעניק מפני זן דלתא. מבדיקה שערכנו עולה כי ממשלת ישראל לא פנתה לפייזר בבקשה או הצעה לפתח גרסה כזאת.

נכון לעכשיו, בפייזר אין כל כוונה לפתח גרסה מעודכנת של החיסון שתגדיל את ההגנה שהוא מעניק מפני זן דלתא. מבדיקה שערכנו עולה כי ממשלת ישראל לא פנתה לפייזר בבקשה או הצעה לפתח גרסה כזאת

גורם בכיר במערכת הבריאות אומר כי "יצירת עדכון לחיסון תיקח חודשים ארוכים ולא תמנע את ההתפרצות הנוכחית. בעולם יש מאות מיליוני נדבקים, ונוצרים וריאנטים רבים של הקורונה שחלקם עלולים לסכן את מועילות החיסון הרבה יותר מהווריאנט ההודי, שהחיסון של פייזר כנראה מגן ברמה גבוהה על מי שנדבק בו מהתסמינים הבאמת קשים של המחלה.

"מי שמעוניין למנוע מווריאנטים להרוס את הישגי החיסון צריך להנהיג חובת בידוד כללית בכניסה לארץ".

עוד 452 מילים
סגירה