הזמן הירוק
הזמן הירוק
סיכום השבוע בסביבה

המבקר הירוק

הגלובוס הירוק ניתן השבוע למבקר המדינה, שהודיע על כוונתו לחבר דוח מיוחד על היערכות המדינה למשבר האקלים; ולמועצה הארצית לתכנון ובנייה, שאישרה הצבת פאנלים סולאריים במחלפים ● הגלובוס השחור הולך לרשתות השיווק, שבמקום לקנות מכונות למיחזור בקבוקים מנסות לקנות זמן ● והטיפ: גלידה טבעונית שמפילה בטעמיה אפילו את החשדנים שבקרניבורים

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן

*הגלובוס הירוק: אביר הסביבה של השבוע

זה היה השבוע הירוק של שומרי הסף. נתחיל במבקר המדינה, שהצליף ברשויות המקומיות בגין ההתנהלות הקלוקלת סביב ריבוי אירועי ההצפות בחורפים האחרונים, ואחר כך הודיע על כוונתו לחבר דוח מיוחד על היערכות מדינת ישראל לנוכח משבר האקלים.

"הדוח הזה התחיל לכתוב את עצמו מזמן", אמר השבוע, ספק בדאגה ספק בתקווה, גורם ממשלתי שעוסק בתחום.

בחוגי המרכז-שמאל מקובל לראות במתניהו אנגלמן בובה של נתניהו, וייתכן שההעדפה שלו להימנע משיימינג והטלת אחריות ישירה על הדרג הפוליטי תרמה למינויו, אבל לזכותו ייאמר שהוא מוציא מתחת ידיו לא מעט דוחות קומוניקטיביים ורלוונטיים.

בזמנו, כזכור, בצלאל סמוטריץ' טען שמבקר המדינה כלל לא צריך לעסוק בביקורת על נושאים בזמן אמת – אלא רק לאחר מעשה ומפרספקטיבה של זמן. מיומו הראשון בתפקיד אנגלמן התעלם לחלוטין מעצת אחיתופל הזו.

בצלאל סמוטריץ' בישיבת סיעה של הציונות הדתית בכנסת, 26 באפריל 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
בצלאל סמוטריץ' בישיבת סיעה של הציונות הדתית בכנסת, 26 באפריל 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

הבחירה של אנגלמן לטפל במשבר האקלים רק מחדדת עד כמה הרעיון של סמוטריץ' מופרך: מתי בדיוק, להערכת סמוטריץ', משבר האקלים עתיד להסתיים ותבשיל השעה לדוח של מבקר המדינה? אם יש לו תאריך יעד, הוא מוזמן לחלוק את המידע.

החלטה מעודדת התקבלה השבוע גם במועצה הארצית לתכנון ובנייה, שתאפשר לראשונה להציב פאנלים סולאריים על הקרקעות הכלואות בתוך מחלפים. בכל נסיעה בכבישי הארץ אני מתבונן בשטחים רחבי הידיים הללו, שלכודים בין זרועות האספלט, והלב נחמץ: כל כך מתבקש לעשות איתם משהו. למשל אנרגיה. עצוב שרק עכשיו, אחרי שנים של דיבורים ובירוקרטיות, המועצה הארצית נתנה לזה אור ירוק – אבל מוטב מאוחר.

*הגלובוס השחור: מזהם השבוע

עדיין יש שופטים בירושלים, והשבוע הם הטביעו חותמת סופית על הרחבת חוק הפיקדון לבקבוקים הגדולים, שתיכנס לתוקף ב-1 בדצמבר.

שופטי בג"ץ הבהירו לחברות המשקאות ורשתות השיווק, שעתרו נגד החוק, שהשרה הקודמת להגנת הסביבה גילה גמליאל קיבלה אותו בסמכות ושלעתירה אין רגליים. הם גם רמזו בעדינות שכדאי למשוך אותה כי חבל על הזמן של כולם. העותרות הבינו את הרמז, מחקו את העתירה והמכשול האחרון בפני יישום החוק הוסר.

מכונה למיחזור בקבוקים בסניף יוחננוף ביד אליהו, תל אביב (צילום: אביב לביא)
מכונה למיחזור בקבוקים בסניף יוחננוף ביד אליהו, תל אביב (צילום: אביב לביא)

לבית המשפט מגיע צרור ברכות ירוקות, מה שאי אפשר לומר על רשתות השיווק וחברות המשקאות. העתירה הזו הייתה נסיון הטרלה מיותר. במקום לקנות מכונות אוטומטיות שיקלטו את הבקבוקים בסניפים, הן ניסו לקנות זמן.

השבוע, בעודי עומד בקופה של אחת מרשתות השיווק, נכנס אדם עם כעשרים בקבוקים (מותר להחזיר בפעימה אחת עד 50) וביקש לקבל את דמי הפיקדון. תשובת העובדים הייתה כמעט אוטומטית – "אי אפשר עכשיו". "תמיד לא עכשיו", הוא אמר בעברית מוגבלת, ונשמע כמי שזה קרה לו כבר פעמים רבות, "תמיד לא טוב, תמיד אחר כך", ויצא מהסניף בזעם.

זו הייתה, כמובן, עבירה על החוק מצד עובדי החנות. הם היו חייבים לקבל אותו ולהחזיר לו את כספי הפיקדון, אבל הם ידעו שהוא חסר אונים מול הסירוב שלהם. נותר רק לקוות שבתחילת דצמבר, עם כניסת החוק המורחב לתוקף, גם האווירה תשתנה.

*טיפ ירוק לשבת

פעם הבטחתי לצוות התכנית שלי בגל"צ, שבישיבה הבאה אפנק אותן בקינוח טעים. במקום התלהבות קיבלתי פרצופים ספקניים. הן ידעו שאני דבק במוצרים טבעוניים והיו סקפטיות לגבי הטעם.

שלוש כפיות אחרי שהחל סבב הטעימות השתררה בחדר דממה של הפתעה. בשלב הבא נרשמו פרצי התלהבות והכאה על חטא. הטעמים הנהדרים של ilo, מותג הגלידה הטבעוני כחול-לבן, עשו את העבודה ואפשרו לי לעשות מה שטבעונים הכי אוהבים: לשחרר חיוך של ניצחון.

גלידת ILO
גלידת ILO

מדובר במפעל משפחתי שהקימו רותם ואלי יעקובוביץ' – ישראלית ותיקה ועולה חדש מצרפת – בקיבוץ הגושרים שבגליל העליון. בין הטעמים: קרמל עם פקאן קלוי, קפוצ'ינו עם שברי שוקולד, וניל קוקוס והמנצח הגדול – פאי לימון.

חומרי גלם איכותיים, מעט סוכר (בחלק מהטעמים אין בכלל) וגלידה נהדרת שכשמלקקים אותה קשה להיזכר בשביל מה בעצם משתמשים בחלב פרה בתעשיית הגלידה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד 540 מילים ו-2 תגובות
סגירה