שדרת לה רמבלה במרכז ברצלונה, מוצלת על ידי עצים גדולים משני צדדיה (צילום: AP Photo/Joan Mateu)
AP Photo/Joan Mateu

ברצלונה השיקה אפליקציה שמאפשרת הליכה בצל ברחובות העיר. מתי אצלנו?‎‎

עיריית ברצלונה השיקה לאחרונה אפליקציה המאפשרת להולכי רגל ורוכבי אופניים לתכנן מסלול מנקודה לנקודה שכולו בחסות הצל ● הפתרון של הספרדים גם כולל מיפוי של ברזי המים הראויים לשתייה לאורך המסלול ● אפליקציה כזו נחוצה ואפשרית ליישום גם בערי ישראל, אומת הסטארט-אפ והשמש הקופחת ● למעשה, התשתית הטכנולוגית כבר קיימת

צל הוא המצרך המבוקש ביותר בקרב עיריות ומתכנני ערים בשנים האחרונות; באופן אירוני אפשר לומר שבכנסים על עירוניות, צל הוא הדבר החם.

לכולם ברור שעיר חפצת חיים היא כזו שמתבססת על הליכה ברגל ורכיבה באופניים, ובעולם הולך ומתלהט, בהיעדר צל יהיה קשה לשכנע את הציבור להיפרד מהמזגן המגונן של הרכב הפרטי. עדיף להיות תקוע בפקק במזגן מאשר לצעוד על מדרכה בוערת חשופה לשמש.

עיר חפצת חיים היא כזו שמתבססת על הליכה ברגל ורכיבה באופניים, ובעולם הולך ומתלהט, בהיעדר צל יהיה קשה לשכנע את הציבור להיפרד מהמזגן המגונן של הרכב הפרטי

עיריית ברצלונה השיקה בחודש שעבר אפליקציה שעשויה לסייע במאבק על ליבו של הציבור: היא נקראת cool walks ומאפשרת לכל מי שנע בעיר לתכנן את המסלול שלו על פי מידת הצל.

כל מה שהולך הרגל או רוכב האופניים צריכים לעשות, זה להזין שתי נקודות ציון – מהיכן הם יוצאים ולאן מבקשים להגיע – ואז לבחור בין שלושה מסלולים אפשריים: המסלול המהיר ביותר, שאינו מתחשב בכמות הצל; מסלול שמשלב בין מקסימום מהירות למקסימום הצללה; ומסלול 'הערפד' – שמציע תנועה עם אפס חשיפה לקרני השמש, גם במחיר של הארכה משמעותית של הדרך.

אפליקציית Cool Walks המאפשרת תכנון מסלול בצל בברצלונה (צילום: צילום מסך)
אפליקציית Cool Walks המאפשרת תכנון מסלול בצל בברצלונה (צילום: צילום מסך)

"הרעיון של מסלול הערפד הומצא על ידי הצוות שלי אחרי לילה עם הרבה בירה", סיפר ל"גרדיאן" מרק מונטלו, האחראי על הפרויקטים הסביבתיים בעיריית ברצלונה. "יש משהו משעשע בהימנעות המוחלטת מאור השמש".

"הרעיון של מסלול הערפד הומצא על ידי הצוות שלי אחרי לילה עם הרבה בירה. יש משהו משעשע בהימנעות המוחלטת מאור השמש"

האפליקציה הושקה אחרי כמה שנות עבודה ומתבססת על תיעוד מפורט של פני העיר ברזולוציה שמגיעה למשבצות שטח של 10 ס"מ,  כולל מיפוי של העצים ושאר אביזרים שעשויים לייצר הצללה ותוך שימוש במודלים שמחשבים את תנועת השמש ושינוי זוויות הצל.

מזג האוויר בברצלונה מזכיר בימים אלה את זה של תל אביב ומישור החוף הישראלי: 27-28 מעלות עם צפי ל-30 בתחילת השבוע הבא. "הקיצים בברצלונה חמים ורק נהיים יותר ויותר חמים עם שינוי האקלים", כותבת עיריית ברצלונה בדברי המבוא לאפליקציה.

כיום כ-25% משטחה של ברצלונה מכוסים בירוק, ובעירייה הכינו תוכנית להגדיל את היקף השטחים הירוקים ל-30% בתוך שני העשורים הקרובים.

נסיונות הצללה בירושלים (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
נסיונות הצללה בירושלים (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

האפליקציה, אגב, נוגעת בנקודה כאובה נוספת עבור הולכי הרגל העירוניים – מים. היא ממפה את הברזים שמציעים מים טובים לשתייה ברחבי ברצלונה, וכך עשויה לחסוך – למקומיים ואולי בעיקר לתיירים – הוצאה כספית על קניית מים בבקבוקים שכרוכה כמובן גם בזיהום סביבתי.

האפליקציה ממפה גם את הברזים שמציעים מים טובים לשתייה ברחבי ברצלונה, וכך עשויה לחסוך – למקומיים ואולי בעיקר לתיירים – הוצאה כספית על קניית מים בבקבוקים שכרוכה כמובן גם בזיהום סביבתי

השאלה המתבקשת היא למה ישראל, אומת הסטארט אפ, לא נהנית מיישומים דומים במרחב הציבורי. "זה די פשוט, אין בעיה שיעשו את זה גם אצלנו", אומר ד"ר יוסי קורי, מומחה בבנייה ירוקה.

"יש חברה ישראלית בשם Simplex 3D שיצרה מודלים תלת-ממדיים של הערים בישראל על בסיס צילומים של מטוס שהם העלו לאוויר. כל מה שצריך לעשות זה לחבר בין זה לבין אלגוריתם שיחשב את זוויות הצל. קח בוגר של 8200, תנעל אותו בחדר לשבועיים ותהיה לך תוצאה".

ואכן, השיטוט במודלים העירוניים של Simplex 3D הוא חוויה מרתקת; השאלה מתי יהיה ניתן לשוטט במציאות בערי ישראל במסלולים מוצלים שייבנו על פיהם.

אתר האפליקציה של Simplex 3D, המציג את ערי ישראל בתלת ממד (צילום: Simplex 3D)
אתר האפליקציה של Simplex 3D, המציג את ערי ישראל בתלת ממד (צילום: Simplex 3D)
עוד 487 מילים
סגירה