דיווח: מנדלבליט הזהיר שאין להציג את התו הירוק כסנקציה המופעלת על מי שלא התחסנו

שר המשפטים סער הודיע שהוא מקדם הצעת חוק, שלפיה, לא ניתן יהיה להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על נאשם בפלילים; דיווח: שקד מתנגדת ליוזמה ● אלי אבידר, שהביע יחס ספקני לחיסונים, הודיע, לקראת מינויו לשר בממשלה - שהתחסן נגד קורונה ● לראשונה מאז כניסתו לתפקיד שוחח בנט עם יורש העצר של איחוד האמירויות ● בר-לב שוקל להקשיח את הקריטריונים להחזקת נשק

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בכנס השנתי של קבוצת "בשבע", ב-24 בפברואר 2020 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
אוליבייה פיטוסי/פלאש90
היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בכנס השנתי של קבוצת "בשבע", ב-24 בפברואר 2020

חלק מארגוני הנכים הכריזו אמש כי יחדשו מחרתיים את המחאה בדרישה מהממשלה לקיים את ההבטחות של הממשלה הקודמת, להעלות את קצבת הנכות ולשפר את הזכויות הבסיסיות שלהם. זאת, לאחר סבב שיחות עם גורמים במשרד האוצר שהגיע למבוי סתום. הארגונים מתכוונים לחסום דרכים מרכזיות ולהפגין מול משרדי ממשלה.

אתר וואלה דיווח הלילה על פגישה שנערכה אתמול בחיפה בין נציגי ארגון "נכה לא חצי בן אדם" וארגון "הנכים הופכים לפנתרים" שבה הודיעו כי הם חוזרים לרחובות.

בהצהרה של ראשי הארגונים אתמול בחיפה אמרו: "נחריף את המאבק ונעלה מספר מדרגות מליברמן ציפינו ליותר. הוא הפגין סולידריות איתנו בעבר, ומתעלם מרגע שמונה לשר אוצר. אנשים אומרים לנו ששר האוצר ושר החוץ צוחקים לנו בעיניים. לפני הבחירות תמכו והבטיחו ונעלמו.

ראשי הארגונים הודיעו כי "נגרום לנזקים במיליארדים לקופת המדינה" וכי "מיום ראשון נפתח במאבק חדש, נוקשה והרבה יותר חריף". "נחסום מעבר סחורות בכבישים בינעירוניים, את הרכבות, נמלי התעופה, נמלי הים בכל הארץ וכן את משרדי הממשלה ומוסדות שונים שמעורבים במחדל. יהיו מספר אירועים במקביל, יהיו עימותים עם המשטרה לה יש הוראות למנוע חסימות, אבל זה לא משהו נגד המשטרה".

לפי האתר, "בשבועות האחרונים התקיימו שיחות ופגישות בין גורמי משרד האוצר, המוסד לביטוח לאומי וגורמים נוספים לבין נציגי ארגון "נכה לא חצי בן אדם" ונציגי "הנכים הופכים לפנתרים" במטרה להגיע להבנות לקראת יישום חוק הנכים במסגרת תקציב המדינה הקרוב, באיחור של יותר משנתיים – ללא הועיל.

ראשי הארגונים אמרו אתמול כי שר האוצר אביגדור ליברמן הודיע שלא ייפגש עמם וכי הדרג המקצועי במשרד האוצר מתנגד ליישום ההסכמים שעליהם חתמה הממשלה הקודמת ב-2018 להגדלת הקצבאות.

זאת, אף כי יישום ההסכמים הללו והעלאת הקצבאות מופיעים במצע של ישראל ביתנו, בהסכם הקואליציוני בין ליברמן ליו"ר יש עתיד יאיר לפיד ובקווי היסוד של הממשלה. באתר וואלה אף נטען כי באוצר יש כוונה להוריד את הקצבאות מ-3,900 ל-3,700 שקלים במקום להעלות אותם.

הפגנות הנכים בינואר 2018 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
הפגנות הנכים בינואר 2018 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

59% מהציבור דורש לסגור את שדה התעופה בן גוריון עקב התפשטות זן דלתא של הקורונה והחשש מכניסתן של מוטציות נוספות של הנגיף. כך עולה מסקר שהכין מכון "מאגר מוחות" עבור רדיו 103FM שפורסם הבוקר בתחנת הרדיו ובעיתון "מעריב".

הסקר נערך לפני שהתקבלה אתמול ההחלטה על החזרת התו הירוק בקבינט הקורונה אך לאחר שפורסם שצפויה החלטה כזאת. הסקר שאל את המרואיינים אם הם תומכים בהחמרת מגבלות הקורונה (בנוסף לסגירת נתב"ג) בלא לציין מגבלות ספציפיות מהסקר עולה כי 48% תומכים בהחמרת הגבלות הקורונה מעבר למצב הקיים. מנגד, 52% מעדיפים את המצב הקיים.

על השאלה בדבר תפקוד הממשלה בנושא הקורונה, 59% נתנו לממשלה ציון בינוני עד גבוה, לעומת 4% שהעניקו לממשלה ציון נמוך עד נמוך מאוד.

ישראלים אחרונים חוזרים לארץ לפני סגירת נתב"ג ב-24 בינואר 2021. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: פלאש90)
ישראלים אחרונים חוזרים לארץ לפני סגירת נתב"ג ב-24 בינואר 2021. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: פלאש90)

בממשלה שוררת מחלוקת על דרישת שר הבינוי והשיכון זאב אלקין להגדיל את מספר העובדים הזרים והפלסטינים בענף הבנייה. כך מדווח הבוקר אתר גלובס.

לפי הדיווח, מי שמוביל את ההתנגדות לתוכניתו של אלקין היא דווקא רע"ם, ששריה חוששים שהגדלת מספר העובדים המגיעים מהשטחים ומחו"ל יביא לפיטורי עובדי בניין ערבים-ישראלים. באתר נטען כי "ההצעה תוסר מסדר היום" עקב התנגדות רע"ם.

לפי ההצעה של אלקין, אמורה מכסת עובדי הבניין הזרים לעלות מ-15 ל-30 אלף, ומכסת העובדים הפלסטינים מהשטחים מ-65 ל-80 אלף. בסך הכול מנסה אלקין להגדיל את מכסת העובדים המגיעים מחוץ לישראל בכ-30 אלף. זאת, במטרה להגדיל את היצע הדירות ובכך לבלום את התייקרות הדירות.

שכונת מגורים בבנייה. מחסור בעובדי בניין (צילום: Gili Yaari / Flash90)
שכונת מגורים בבנייה. מחסור בעובדי בניין (צילום: Gili Yaari / Flash90)

בנט ולפיד בוחנים מחדש את הסכם שינוע הנפט מאיחוד האמירויות ונסיכויות נוספות במפרץ הפרסי דרך ישראל. כך מדווח הבוקר אתר הארץ. לפי הדיווח, בשבועות הקרובים יתקיים דיון ראשון בהסכם שחתמה קצא"א, ולאחריו ייפגשו ראש הממשלה בנט, שר החוץ לפיד, שרת האנרגיה אלהרר והשרה להגנת הסביבה תמר זנדברג כדי לגבש את עמדת הממשלה.

מדובר בהסכם שנחתם ב-2020 בעקבות הסכמי אברהם, המאפשר לאמירויות לייצא נפט למערב דרך ישראל באמצעות התשתית של קצא"א, שנועדה בעבר הרחוק להוביל נפט מאיראן. ההסכם מופעל באופן חשאי במסגרת החיסיון התקשורתי שבו פועלת קצא"א.

ארגוני הסביבה מתנגדים להסכם בחריפות, מאחר והוא מגדיל את מספר מיכליות הנפט העוברות סמוך לישראל, וכבר עתרו נגדו לבג"ץ. אלהרר כבר אמרה כי היא: "אינה רואים שום תועלת למשק בהסכם".

 

"Faithful Warrior", מכלית נפט, במזח של קצא"א באילת ב-8 בינואר 2021 (צילום: מור חן)
"Faithful Warrior", מכלית נפט, במזח של קצא"א באילת ב-8 בינואר 2021 (צילום: מור חן)

ח"כ אחמד טיבי מהרשימה המשותפת ממשיך להעלות שאלות קשות על החלטת הממשלה שלא להפוך את יוון למדינה אדומה שאסורה לכניסת ישראלים, למרות שמצב התחלואה בקורונה ביוון הוא מהקשים מאירופה ושהיא היצואנית הגדולה ביותר של הדבקה לישראל.

סגירה