גן ילדים בירושלים, אילוסטרציה (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

הפעוטונים לא מוכנים, הגננות מבולבלות וההורים ספקנים

זה אמור להיות שינוי של ממש ● התקנות החדשות של חוק פיקוח מעונות הילדים אמורות להיכנס לתוקף החל משנת הלימודים הקרובה ולהבטיח שקט יחסי להורים ● אבל רק חלק קטן מהגנים כבר קיבל אישור עבודה, רוב הגננות אינן מודעות למהלך החדש וההורים לא מאמינים שמשהו בכלל ישתנה ● בדיקת זמן ישראל

שנת הלימודים החדשה נפתחת עבור הורים לפעוטות, עם יותר מדי חשדות וסימני שאלה אחרי מקרי ההתעללות התכופים שהתגלו בשנה האחרונה. על פניו, השנה הקרובה מביאה איתה בשורה מרגיעה. בפועל, זה לגמרי לא המצב.

ב-1 בספטמבר ייכנסו לתוקף תקנות חוק פיקוח מעונות היום, אשר אמורות להבטיח פעילות תקינה ובטוחה של מסגרות פרטיות לגילאי 0 עד 3 בהן שוהים 7 ילדים ומעלה. עד היום המסגרות האלה יכלו לפעול ללא כל פיקוח, אבל משנת הלימודים הקרובה הפעלת מעונות יום ללא רישיון ממשרד העבודה תהווה עבירה על החוק.

נשמע נהדר? ברור. אבל בדיקת זמן ישראל מגלה כי המצב רחוק מלהיות אידיאלי. חלק ניכר ממנהלי ובעלי המסגרות כלל לא נערכו לדרישת החוק ולקבלת הרישיון. גם ההורים שמחפשים מסגרות מתאימות לילדיהם לא מודעים למהלך החדש.

אישור ההפעלה מבטיח שנבדק כי למפעילי המעון אין רישום פלילי כלשהו, ושבנוסף נערכו בדיקות בטיחות למבנה המעון, הותקנו בו מצלמות על פי חוק המצלמות, התפוסה וכוח האדם במעון עומדים בתקן, הצוות החינוכי עבר הכשרה מתאימה ונבדקו נושאי תברואה ותזונה במעון.

"רוב המעונות הפרטיים בישראל אינם מאוגדים בתוך ארגונים, ואין להם מקורות ידע לגבי הדרישות החדשות", מסביר יניב בר אור, מנכ"ל התאחדות מעונות היום הפרטיים, המאגדת כ-300 מעונות. "המדינה אמנם דאגה לחוקק את החוק, אבל כשלה בלהסביר ולפרסם אותו".

"רוב המעונות הפרטיים בישראל אינם מאוגדים ואין להם מקורות ידע לגבי הדרישות החדשות. המדינה אמנם דאגה לחוקק את החוק, אבל כשלה בלהסביר ולפרסם אותו"

הפגנת מחאה של הורים לילדים בגל הרך בעקבות מקרי התעללות בפעוטונים, 7 ביולי 2019 (צילום: פלאש90)
הפגנת מחאה של הורים לילדים בגל הרך בעקבות מקרי התעללות בפעוטונים, 7 ביולי 2019 (צילום: פלאש90)

"בחודש האחרון אנחנו מקבלים פניות ממנהלות המסגרות שפתאום התעוררו וגילו שהן לא יכולות לפתוח באופן חוקי השנה", ממשיך בר אור. "אנחנו מנסים לסייע להם, אבל מדובר בתהליך שלוקח לפחות 45 יום ולכן המסגרות שהמנהלים שלהם לא התעוררו עד עכשיו כבר לא יספיקו לפתוח באופן חוקי בספטמבר".

מי צריך אישור

לפי נתוני ממשרד העבודה הגישו כ-3100 מעונות יום בקשות לאישור. אבל מכיוון שהאחריות על הרישום מוטלת על בעלי המסגרות ולא על המשרד, לא ידוע כמה מעונות פרטיים פועלות כעת ללא רישום וללא אישור המשרד.

"יש במדינה כמעט 600 אלף תינוקות ופעוטות בגילאי 0 עד 3, והמדינה לא יודעת באיזו מסגרת כל אחד מהם נמצא וסומכת על הגננות שיבואו ויירשמו" אומרת מור דקל, יו"ר העמותה הישראלית למען הילד בגיל הרך.

"יש במדינה כמעט 600 אלף תינוקות ופעוטות בגילאי 0 עד 3, והמדינה לא יודעת באיזו מסגרת כל אחד מהם נמצא וסומכת על הגננות שיבואו ויירשמו"

"על פי מה שידוע לנו, יש ביחידה לפיקוח על מעונות היום 23 מפקחים שאחראים על כל הארץ. איזו יכולת יש להם לאתר את כל המסגרות הקיימות בשטח או לפקח על המסגרות הרשומות בפועל?

"בשבועיים האחרונים יש הצפה של פניות מבעלי גנים שמגלים יום אחד בהיר שיש דבר כזה שנקרא תקנות לחוק הפיקוח, והם לא מבינים מה זה אומר כי הם מתקשים להבין את השפה המשפטית, ואף אחד לא מסביר להם".

מור דקל (צילום: תומר קצב)
מור דקל (צילום: תומר קצב)

רק לאחרונה ניסח משרד העבודה מסמך ייעודי אשר מסכם את התקנות ומסביר את דרישות החוק בצורה בהירה. בין הדרישות, התקינה הקיימת היום במעונות המפוקחים ביחס בין מטפל לילד מחייבת החל משנת הלימודים הבאה גם את המעונות הפרטיים.

עד גיל 15 חודשים ישנה דרישה למטפל על כל שישה ילדים, מ-15 עד 24 חודשים – מטפל על כל 9 ילדים, ומגיל 24 חודשים ומעלה מטפל על כל 10 ילדים.

שיחה עם בעלת מעון ברחובות מדגימה עד כמה גדול הפער בין מה שקורה בגנים עצמים לבין התקנות הטריות.

יש לכם רישיון של משרד העבודה?
"איך אפשר לעבוד בלי רישיון? אני כבר 20 שנה בזה, אז אין שום בעיה".

הכוונה לרישיון החדש שמשרד העבודה דורש השנה.
"לא הבנתי איזה משרד עבודה, ומה זה הדבר החדש הזה, ממתי?"

במשפחתון בחיפה, שכולל שתי קבוצות גיל, התחייבו כי המעון פועל על פי חוק ונמצא בדיוק בהליך הוצאת האישור, אבל השם שלו אינו מופיע במנוע החיפוש של משרד העבודה.

מה עם אישור העבודה החדש?
"חוק הפיקוח בטח, מצלמות עם מעגל סגור, מטפלות עם קורסים, אנחנו עובדים עם המרכז לפעוט עם הליווי שלהם".

יש לכם רישיון?
"לא, אנחנו כרגע … כל שנה מקבלים. יש לנו עד 17 באוגוסט, עד השנה החדשה נקבל אישור. אנחנו איתם כבר כמה שנים".

מעון יום של נעמ"ת ברמלה. אילוסטרציה (צילום: נעם פורר, ויקיפדיה)
מעון יום של נעמ"ת ברמלה. אילוסטרציה (צילום: נעם פורר, ויקיפדיה)

לאבד פרופורציות וסמכות

מרבית ההורים כלל לא מודעים לשינוי שחל בחוק, מה שמונע מהם לחפש מסגרת בצורה מושכלת.

"ההורים פונים אלינו בהיסטריה, כי הם שומעים את כל סיפורי ההתעללות בגנים בחדשות ולא יודעים למי להאמין, ובנוסף הם לא יודעים את הדרישות החדשות של החוק ולא יודעים מה לשאול את הגננות", מספרת דקל. "השיח הציבורי מאוד מפלג וכל סקטור המטפלות והגננות הפך לחשודות בפוטנציה. הם חוששים לשלוח את הילדים למסגרות, ובכלל לא מודעים לנושא הרישיון".

"השיח הציבורי מאוד מפלג וכל סקטור המטפלות והגננות הפך לחשודות בפוטנציה. הם חוששים לשלוח את הילדים למסגרות, ובכלל לא מודעים לנושא הרישיון"

את הבדיקה הפשוטה לגבי רישום וסטטוס הרישיון של כל מעון פרטי בישראל אפשר לעשות בקלות באתר משרד העבודה. מקלידים את השם הרשמי של המעון ומקבלים את אחת התוצאות הבאות – "מאושר" או "בטיפול". אם מתקבלת התשובה "המעון אינו נמצא במאגר המידע", מסתמן שהמעון לא עמד בחובת הרישום ולא נכנס להליך קבלת האישור.

חשוב לדעת כי חובת התקנת המצלמות במעונות הפרטיים חלה על הגנים כבר בספטמבר 2020 על פי חוק. הקלטת הווידיאו מותרת ללא קול והחומר נשמר ל-30 יום בלבד. רק משטרה ומפקחים מטעם משרד העבודה רשאים לצפות בצילומים. אם הורה חושד כי יש פגיעה בילד עליו לפנות למשטרה שאמורה לאפשר לו לצפות בחומרים.

יניב בר אור (צילום: באדיבות המצולם)
יניב בר אור (צילום: באדיבות המצולם)

אחרי שנה של ניסיון עם המצלמות, החוק זוכה לביקורת מצד התאחדות מעונות היום הפרטיים. "אם אין לנו אפשרות לצפות בחומרים אנחנו לא יכולים להרגיע את ההורים כשמתעורר חשד או אם יש תקרית כלשהי", אומר בר אור. "מבלי לשלוח אותם למשטרה.

"אנחנו לא יכולים לפקח על העובדים שלנו. אנחנו לא יכולים להקליט קול, אבל כל הורה יכול להכניס מכשיר הקלטה לגן וזה כלי הפללה. כולנו מאבדים פרופורציות ומאבדים סמכות חינוכית. אנחנו מגנים כל סוג של אלימות וחשוב להעניש עבריינים, אבל זה עושה גם נזק גדול".

"אנחנו לא יכולים לפקח על העובדים שלנו. אנחנו לא יכולים להקליט קול, אבל כל הורה יכול להכניס מכשיר הקלטה לגן וזה כלי הפללה. כולנו מאבדים פרופורציות ומאבדים סמכות חינוכית"

איך אפשר לבטוח

ישנם הורים שגם החוקים החדשים לא מרגיעים אותם. מירי (שם בדוי) שחיפשה בחודשים האחרונים מעון עבור תינוקת בת שנה בפתח תקווה החליטה להשאיר אותה בבית גם השנה.

"אני יודעת מה החוק דורש. מרבית המסגרות שאיתן דיברתי אמרו שיש שם מצלמות ואישור הפעלה ואנשי צוות בלי עבר פלילי, אבל זה לא מרגיע אותי. אני סומכת על מה שהורים שאני מכירה מספרים לי, ולא קיבלתי המלצות טובות על אף אחד מהגנים שהיה בהם מקום ושיש להם את כל האישורים.

"חווינו בעיות אלימות בגן של הבן הבכור שלי. היה לנו קשה להוכיח בגלל שלא היו מצלמות בגן. כל החוקים החדשים לא נותנים לי שום ביטחון. גם אם המצלמות מותקנות, איך יודעים שהן באמת עובדות? ומה נותן לי היעדר רישום פלילי? בגן שבו היה הבן שלי הסייעות היו מתחלפות כל שני וחמישי, משרד העבודה יכול לבדוק את הרישום של כל אחת מהן?

"אני לא סומכת על הגננות ולא על חוק הפיקוח כי היישום שלו בעייתי. זה לשלוח את הילדה עם מכשיר הקלטה לגן או להשאיר אותה בבית".

מאות בובות הונחו בכיכר רבין בתל אביב כחלק ממחאה על ההתעללויות בפעוטות במשפחתונים וגני ילדים, 1 בספטמבר 2020מאות בובות הונחו בכיכר רבין בתל אביב כחלק ממחאה על ההתעללויות בפעוטות במשפחתונים וגני ילדים, 1 בספטמבר 2020 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מאות בובות הונחו בכיכר רבין בתל אביב כחלק ממחאה על ההתעללויות בפעוטות במשפחתונים וגני ילדים, 1 בספטמבר 2020מאות בובות הונחו בכיכר רבין בתל אביב כחלק ממחאה על ההתעללויות בפעוטות במשפחתונים וגני ילדים, 1 בספטמבר 2020 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

האחריות על מעונות היום נודדת בשנים האחרונות בין משרד הכלכלה, משרד הרווחה, העבודה והשירותים החברתיים. עם קום הממשלה החדשה, עבר זרוע העבודה האחראי על מעונות היום ממשרד הרווחה לאחריות משרד הכלכלה, אבל השבוע הוחלט כי בחצי השנה הקרובה (עד תחילת 2022) תועבר האחריות על מעונות היום למשרד החינוך.

על פי התכנית שפרסמה שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, אשר הייתה מיוזמי חוק הפיקוח וחוק המצלמות, המשרד  יחל בהעמקת הפיקוח על בטיחות ותכנים פדגוגיים במעונות.

ממשרד העבודה נמסר כי בשנתיים שחלפו, האגף למעונות יום פרסם קמפיין ייעודי לבעלי מעונות להגשת הבקשה, ובשבועות הקרובים יתפרסם קמפיין נוסף בנושא המסביר להורים מה כולל חוק הפיקוח ומה עליהם לבדוק.

עוד 1,174 מילים
סגירה