אלו שקיבלו חיסון ראשון ביולי עשויים לקבל את המנה השנייה באיחור

אחרי שבנט קרא להתחסן עד ה-9 ביולי על מנת לקבל מנה שנייה לפני שיפוג תוקפם של החיסונים שבארץ, מספר המתחסנים זינק ואז צנח שוב בדיוק ב-10 ביולי ● התוצאה היא כי במשך שבועיים, מעטים התחסנו - ואלו שהתחסנו עשויים להמתין יותר משלושה שבועות לקבלת המנה השנייה ● כעת כולם מחכים למשלוח הבא מפייזר והמומחים מדגישים: קבלת חיסון שני באיחור דווקא יכולה להוות יתרון ● בדיקת זמן ישראל

ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הבריאות ניצן הורוביץ במתחם חיסונים של מכבי, 29.6.2021 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
קובי גדעון/לע"מ
ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הבריאות ניצן הורוביץ במתחם חיסונים של מכבי, 29.6.2021

ישראלים שהתחסנו החודש במנה הראשונה של החיסון מפני קורונה אינם יכולים לדעת בוודאות כי יקבלו את המנה השנייה אחרי שלושה שבועות. כך עולה מבדיקת זמן ישראל מול קופות החולים.

עם זאת, מומחים מבהירים כי החיסון מעניק הגנה טובה גם אם עוברים יותר משלושה שבועות בין המנה הראשונה והשנייה.

תוקף החיסונים של חברת פייזר הנמצאים במלאי הקיים בישראל יפוג בסוף השבוע, ב-31 ביולי, ולמרות הצהרות ראש הממשלה נפתלי בנט כי משלוח חדש של חיסוני פייזר יגיע לישראל בתחילת אוגוסט, בקופות החולים לא יודעים מתי למעשה יגיע המשלוח – וכמה חיסונים יהיו בו.

נוסף על כך, משרד הבריאות הצהיר כי החל מה-1 באוגוסט, אזרחים מעל גיל 18 יחוסנו בחיסון של מודרנה – בעוד החיסון של פייזר ישמש בשלב זה עבור התחסנות בני נוער.

בפועל, חוסר הבהירות והמסרים הסותרים הללו תרמו לכך שקצב ההתחסנות במנה ראשונה הואט משמעותית בשבועיים וחצי החולפים – בזמן שבמקביל, המדיניות המוצהרת של הממשלה היא לעודד התחסנות, וכמה שיותר מהר.

היה או לא היה דד-ליין?

ב-22 ביוני הודיע ראש הממשלה בנט כי תוקף החיסונים הנמצאים בישראל יפוג בסוף יולי וקרא למי שטרם התחסן להספיק להתחסן עד ה-9 ביולי, שלושה שבועות לפני תאריך התפוגה, כדי שיספיקו להתחסן גם במנה שנייה.

בהתאם, החל מה-22 ביוני חלה עלייה במספר המחוסנים היומי במנה הראשונה של חיסון הקורונה, ואילו אחרי ה-9 ביולי חלה ירידה חדה. עד ה-22 ביוני התחסנו בין כאלף ישראלים ביום במנה הראשונה של החיסון.

אחרי ה-22 ביוני ועד ה-9 ביולי, התחסנו מדי יום כ-13 אלף ישראלים במנה ראשונה. מה-10 ביולי ועד היום, התחסנו בממוצע כאלפיים ישראלים במנה הראשונה.

אחרי ה-22 ביוני ועד ה-9 ביולי, התחסנו מדי יום כ-13 אלף ישראלים במנה ראשונה. מה-10 ביולי ועד היום, התחסנו בממוצע כאלפיים ישראלים במנה הראשונה

ביומיים האחרונים טיפס המתחסנים טיפס לכ-5,000 ביום – אולי בעקבות נאומו הבוטה של בנט נגד סרבני החיסונים ביום חמישי בערב, לצד ההחלטה ליישם שוב את התו הירוק על מנת לעודד שוב את ההתחסנות.

באופן רשמי, ראש הממשלה ובכירי משרד הבריאות וקופות החולים מבטיחים כי "יש חיסונים לכולם" ומצהירים כי "לכל מי שמתחסן ביולי, שמורה מנת חיסון באוגוסט".

אולם משיחות שלא לייחוס עם גורמים בקופות החולים עולה כי בקופות לא יודעים, למעשה, מתי המשלוח יגיע בדיוק, כמה מנות חיסון יגיעו – ועבור מי הן מיועדות, כך שלמעשה אין להם דרך לדעת אם יוכלו לעמוד בהתחייבות הזאת.

גורם באחת מקופות החולים אמר לזמן ישראל: "מאז ה-10 ביולי מתחסנים פחות בגלל הפרסומים על מחסור. יש קורלציה מלאה בין הדרישה לחיסונים לוודאות בקשר למנה השנייה. זה לא שאנשים החליטו לא להתחסן בגלל שהם לא בטוחים שתהיה מנה שנייה, אלא שמי שרצה להתחסן דאג להגיע עד ה-9 ביולי כדי להיות בטוח.

"יש קורלציה מלאה בין הדרישה לחיסונים לוודאות בקשר למנה השנייה. זה לא שאנשים החליטו לא להתחסן בגלל שהם לא בטוחים שתהיה מנה שנייה, אלא שמי שרצה להתחסן דאג להגיע עד ה-9 ביולי כדי להיות בטוח"

"אנחנו מקווים, ומאמינים, שתהיה מנה שנייה לכל מי שמתחסן עכשיו, אבל אנחנו לא יכולים להבטיח את זה כי אנחנו לא יודעים כמה מנות יגיעו באוגוסט. הדבר היחיד שאנחנו יודעים בוודאות זה שהמנות הקיימות שנמצאות בישראל יהיו כולן פגות תוקף מה-1 באוגוסט. אנחנו יודעים שיגיעו מנות נוספות, אנחנו לא יודעים כמה".

בנימין נתניהו בשדה התעופה, מקבל את פני משלוח החיסונים הראשון מפייזר, ב-9 בדצמבר 2020 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
בנימין נתניהו בשדה התעופה, מקבל את פני משלוח החיסונים הראשון מפייזר, ב-9 בדצמבר 2020 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)

"למעשה", ממשיך אותו גורם, "הסיבה שאנחנו יכולים להיות כמעט בטוחים שיהיו מנות שניות לכולם זה דווקא משום שיש כרגע כל כך מעט מתחסנים במנה ראשונה. אם היו יותר, יכול להיות שהיה מחסור במנות שניות וחלק היו צריכים לחכות כמה שבועות למנה השנייה שלהם.

"אז אולי זה מזל שמעטים מתחסנים עכשיו במנה ראשונה, אחרת עלול היה להיווצר מחסור זמני במנות שניות וחלק היו צריכים לחכות למנה השנייה שלהם".

בין ה-10 ל-26 ביולי, בסך הכל התחסנו 42,820 אזרחים במנה ראשונה. בקצב הנוכחי, צפויים להתחסן עוד כ-20 אלף עד תום תוקף החיסוניים הקיימים. כלומר, מעל 60 אלף ישראלים אמורים לקבל מנה שנייה החל מה-1 באוגוסט.

אלפים מהם אמורים לקבל את החיסון השני כבר במהלך השבוע הבא. גם אם משלוח החיסונים הבא של פייזר יגיע בתחילת השבוע, ספק אם ניתן יהיה לחסן אותם אופן מיידי.

אלפים ישראלים אמורים לקבל את החיסון השני כבר במהלך השבוע הבא. גם אם משלוח החיסונים הבא של פייזר יגיע בתחילת השבוע, ספק אם ניתן יהיה לחסן אותם אופן מיידי

גורם בכיר בקופת חולים אחרת מסר פרשנות שונה. לדבריו, "אין שום מחסור, במשרד הבריאות הבטיחו שיהיו מנות חיסון שניות לכל מי שמתחסן עכשיו".

מטופלת מקבלת חיסון נגד קורונה במתחם החיסונים של עיריית תל אביב ושל בית החולים איכילוב בכיכר רבין, 19 בינואר 2021 (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
מטופלת מקבלת חיסון נגד קורונה במתחם החיסונים של עיריית תל אביב ושל בית החולים איכילוב בכיכר רבין, 19 בינואר 2021 (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

ואולם בתשובה לשאלה, האם במשרד הבריאות אמרו לקופת החולים כמה מנות חיסון אמורות להגיע באוגוסט כדי להבטיח שיהיו די חיסונים למנות שניות, אמרו בקופת החולים שבמשרד הבריאות לא מסרו להם מספרים אלא הבטיחו ש"יהיה בסדר".

גורם בקופת חולים נוספת אמר: "זה לא קשור לפרסומים על מחסור בחיסונים. הסיבה לירידה בהתחסנות היא שרוב מי שהיה מוכן להתחסן עשה את זה כבר. מי שלא מתחסנים הם ילדים, שהוריהם חוששים מהחיסון שלהם, וכן באוכלוסייה הערבית שמתאפיינת בהיענות נמוכה. בכל מקרה, כל מי שחוסן במנה ראשונה שמורה לו מנה שנייה, כך שאין סיבה לא להתחסן".

"הסיבה לירידה בהתחסנות היא שרוב מי שהיה מוכן להתחסן עשה את זה כבר. מי שלא מתחסנים הם ילדים, שהוריהם חוששים מהחיסון שלהם, וכן באוכלוסייה הערבית שמתאפיינת בהיענות נמוכה"

האם לקופת החולים יש כרגע חיסונים שיהיו בתוקף אחרי ה-1 באוגוסט או מידע על מספר החיסונים שיגיעו באוגוסט, כדי לתת מנה שנייה למי שמתחסן במנה ראשונה ביולי?
"מלאי החיסונים נמצא במחסני משרד הבריאות, לא בקופות החולים. אנחנו לא יודעים כמה יש שם וכמה הם יקבלו. אם אתה רוצה לדעת כמה חיסונים יש, תשאל אותם. אנחנו יודעים שהם שומרים במקפיאים אוטומטית לכל מי שמתחסן מנה ראשונה את המנה השנייה".

אבל מנות שהם שומרים כרגע במקפיאים יהיו פגות תוקף ב-1 באוגוסט, ואתם לא יודעים אם וכמה ומתי הם יקבלו במקומם, נכון?
"אנחנו לא יודעים ולא מתיימרים לדעת".

ראש הממשלה נפתלי בנט במתחם חיסונים של מכבי, 29.6.2021 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
ראש הממשלה נפתלי בנט במתחם חיסונים של מכבי, 29.6.2021 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

במשרד הבריאות ובמשרד ראש הממשלה לא השיבו לשאלה האם, וכמה, חיסונים נמצאים כיום במחסנים בישראל שיישארו בתוקף באוגוסט – אם בכלל – וכמה חיסונים של מודרנה ושל פייזר אמורים להגיע לישראל באוגוסט, ומתי.

גורם במשרד הבריאות טען בתגובה כי מדובר בהסכמים עם חברות מסחריות זרות ולכן המדינה אינה חושפת את הפרטים הללו.

שאלות קשות על זמינות המנה השלישית

העובדה שלא ידוע כמה חיסונים יהיו באוגוסט כדי לחסן במנה ראשונה ושנייה מעלה שאלות קשות גם בנוגע למלאי החיסונים שיעמוד לרשות הקופות במקרה שיהיה צורך לחסן במנה שלישית.

העובדה שלא ידוע כמה חיסונים יהיו באוגוסט כדי לחסן במנה ראשונה ושנייה מעלה שאלות קשות גם בנוגע למלאי החיסונים שיעמוד לרשות הקופות במקרה שיהיה צורך לחסן במנה שלישית

נתונים שפורסמו בימים האחרונים מראים כי האפקטיביות של החיסון של מי שחוסן בינואר-פברואר ירדה בחדות והסיכון שלהם להידבק עלה פי שתיים. זאת, אף כי הסיכון למחוסנים מפני התסמינים הקשים ביותר של הנגיף ומפני מוות עדיין נמוך מאוד.

חלק מהמומחים קוראים לממשלה לחסן במנה שלישית – אך לאור חוסר הבהירות לגבי זמינות החיסונים למנה הראשונה והשנייה, כלל לא ברור אם וכמה חיסונים יעמדו לרשות המדינה לשם המנה השלישית.

מורה מתחסנת בסניף קופת חולים כללית בירושלים. 12 בינואר 20201 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מורה מתחסנת בסניף קופת חולים כללית בירושלים. 12 בינואר 20201 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

עדיף להתחסן, המומחים מסבירים מדוע

כך או כך, ההמלצה החד-משמעית של המומחים היא כי כדאי להתחסן במנה הראשונה – גם אם מי לא ברור מתי תינתן המנה השנייה, ואפילו אם לא הייתה מנה שנייה בכלל.

מחקר של האתר המדעי New England Journal of Medical שפורסם בסוף השבוע שעבר מראה כי המנה הראשונה נותנת הגנה גבוהה מפני הדבקה – נמוכה מזו של המנה השנייה, אבל גבוהה בהרבה מהעדר חיסון בכלל.

נוסף על כך, מחקרים חדשים מראים כי ההגנה על מי שחוסן במנה השנייה אחרי שלושה שבועות אינה טובה יותר ממי שקיבל אותה מאוחר יותר, וכנראה שהמתנה של מספר שבועות נוספים דווקא מגדילה את ההגנה.

מחקרים חדשים מראים כי ההגנה על מי שחוסן במנה השנייה אחרי שלושה שבועות אינה טובה יותר ממי שקיבל אותה מאוחר יותר, וכנראה שהמתנה של מספר שבועות נוספים דווקא מגדילה את ההגנה

פרופסור סיריל כהן, ראש המעבדה לאימונולוגיה באוניברסיטת בר אילן וחבר הוועדה המייעצת לניסויים קליניים בחיסוני הקורונה במשרד הבריאות, אומר: "ברור לגמרי שכדאי לקבל את שתי המנות כמתוכנן, אך ודאי שלאור הידע שהצטבר, כדאי להתחסן במנה ראשונה גם אם לא ידוע אם ומתי תהיה מנה שנייה, אם זו האופציה היחידה.

"המחקר של New England Journal of Medical מראה שהמנה הראשונה נותנת הגנה של כ-35% מסימפטומים של המגפה למי שנחשף לזן דלתא. זה הרבה יותר, לאין ערוך, מאשר היעדר ההגנה של מי שטרם חוסן" .

אנשי צוות רפואי באיכילוב מטפלים בחולה קורונה. מאי 2020 (צילום: Yossi Aloni/Flash90)
אנשי צוות רפואי באיכילוב מטפלים בחולה קורונה. מאי 2020 (צילום: Yossi Aloni/Flash90)

לדברי כהן, "יש מחקרים ראשוניים שמראים שההגנה האידיאלית מקורונה אינה בהכרח במרווח של שתי מנות עם שלושה שבועות ביניהם כמו שמקובל בארץ לפי ההמלצה של פייזר, שמבוססת על תקדימים מחיסונים קודמים, אלא דווקא הגנה של שמונה שבועות כפי שנעשה בחלק מהמקרים באנגליה.

"האנגלים התחילו לעשות את זה בלית ברירה, בגלל מחסור שהיה קיים שם, וגילו בדיעבד שזאת ההגנה האופטימלית ברמת הנוגדנים המנטרלים. כך שיכול להיות שמי שיתחסן עכשיו ויגלה שיש עיכוב במתן המנה השנייה, יגיע בסוף להגנה עוד יותר טובה.

"יתרה מזאת: לא בטוח שחיסון במנה ראשונה עכשיו נותן הגנה פחות טובה מזו שיש למי שחוסן לפני חצי שנה בשתי מנות. אמנם החיסון ממשיך להגן ביעילות של 90% ממחלה קשה, גם למי שהתחסן מוגן אך ההגנה מהדבקה על מי שחוסן בינואר ירדה ל-16%.

"לא בטוח שחיסון במנה ראשונה עכשיו נותן הגנה פחות טובה מזו שיש למי שחוסן לפני חצי שנה בשתי מנות. אמנם החיסון ממשיך להגן ב-90% ממחלה קשה, אך ההגנה מהדבקה על מי שחוסן בינואר ירדה ל-16%"

"לשם השוואה, מי שחוסן באפריל מוגן עדיין ב- 80%. יש לקחת בחשבון גם שמי שחוסן מוקדם, אלו אנשים מבוגרים עם מערכת חיסון שהיא לפעמים פחות אפקטיבית, דבר שגם תורם לנתונים אלה".

פרופסור סיריל כהן, אוניברסיטת בר אילן (צילום: באדיבות המרואיין)
פרופסור סיריל כהן, אוניברסיטת בר אילן (צילום: באדיבות המרואיין)

אם האפקט של החיסון כל כך נשחק, כדאי מאוד שתינתן בהקדם מנה שלישית, לא?
"אנחנו צריכים עוד קצת נתונים, אך בהחלט כדאי להיערך למתן מנה שלישית לאנשים מבוגרים ולמי שבקבוצת סיכון".

למה רק להם?
"כי צריך להעמיד תמיד את היעילות והבטיחות זה מול זה, והבטיחות של מתן שלוש מנות לא נבדקה. כך שכאשר מדובר על הסיכון העצום למבוגרים ולבעלי מחלות הרקע, כדאי להקטין אותו באמצעות מנה שלישית גם אם יש סיכון גם בזה, כשמדובר בצעירים שנמצאים בסיכון נמוך מהמגפה כדאי לחכות כדי לדעת טוב יותר את האפקט".

ממשרד הבריאות ומשרד ראש הממשלה לא התקבלה תגובה לכתבה.

עוד 1,530 מילים
סגירה