כולם רפורמים?

מאיר פרוש (משמאל) וישראל אייכלר (במרכז) בכנס של אגודת ישראל בנתניה, 30 בינואר 2019 (צילום: Aharon Krohn/Flash90)
Aharon Krohn/Flash90
מאיר פרוש (משמאל) וישראל אייכלר (במרכז) בכנס של אגודת ישראל בנתניה, 30 בינואר 2019

אם הייתי נוחת מהירח הייתי מאמין שיש תנועה גדולה, ענקית, בעלת כוח עצום, המנהלת את מדינת ישראל – או במילים של ח"כ ישראל אייכלר מיהדות התורה: "הממשלה הזו נשלטת על ידי רפורמים".

יש רצון אצל המנהיגות החרדית ובחלקים שמרנים של ההנהגה הדתית לאומית שלא לתת לגיטימציה לתנועות הליברליות היהודיות בכלל ולתנועה הרפורמית בפרט. חשוב להם ליצור תודעה שהזרם הרפורמי הוא לא חלק לגיטימי של העם היהודי.

המנהיגות החרדית וחלקים שמרנים של ההנהגה הדתית לאומית רוצים לשלול לגיטימציה מתנועות ליברליות יהודיות, בפרט מהתנועה הרפורמית, וליצור תודעה שהזרם הרפורמי אינו חלק לגיטימי מהעם היהודי

זה יושב על צלקות היסטוריות אבל היום זה לגמרי מתוך חשש לכרסום הססטוס קוו ויצירת מעמד שווה בין הזרמים היהודיים הליברלים ליהדות האורתודוקסית בישראל בנושאים כמו גיור, נישואין ועוד.

אבל נראה שהנסיון לתייג כל דבר שלא לרוחם בנושא דת ומדינה ובכלל זה את הזהות היהודית של מדינת ישראל – כרפורמית – דווקא מחזק את אותם זרמים בציבור בכלל ובציבור הדתי בפרט.

כל זה מגיע לשיאים חדשים עם ממשלה שלא החרדים ולא החרד"לים הם חלק ממנה ולעומת זאת ח"כ גלעד קריב הוא יו"ר ועדת החוקה, ח"כ אביגדור ליברמן הוא שר אוצר, והשר מתן כהנא מקדם סדר יום ברור של שינוי בשירותי הדת.

האדם היחיד שניתן להגדיר באופן רשמי כנציג של התנועה הרפורמית בכנסת ישראל הוא ח"כ עו"ד הרב גלעד קריב.

הוא חבר בתנועה (מימיו בתיכון), הוסמך על ידה כרב ואף פעל ככזה במהלך השנים בקהילת בית דניאל בתל אביב, במקביל לעבודתו כעורך דין שפעל בתחום המשפטי וזכויות אדם בזרוע המשפטית של התנועה בישראל.

זה לא מונע מהדבקת כינויים לח"כים או רבנים אחרים כרפורמי, חצי רפורמי, וכמובן דרישות מאותם דמויות ציבוריות להוריד את הכיפה.

האחרון בתור שזכה לזה היה הרב אליעזר מלמד, מחבר ספרי ההלכה "פניני הלכה", שהוא גם ראש ישיבה ורב יישוב בשומרון שנדרש על ידי הרב הראשי הספרדי של ירושלים והרב הראשי לשעבר הרב שלמה עמאר להוריד את הכיפה.

האדם היחיד שניתן להגדיר רשמית כנציג התנועה הרפורמית בכנסת הוא ח"כ עו"ד הרב גלעד קריב. זה לא מונע הדבקת כינויים לח"כים או רבנים אחרים כרפורמי, חצי רפורמי, ודרישות שיורידו את הכיפה

אבל השר מתן כהנא (או כמו שח"כ ארבל כינה אותו "השר מתן 'קריב' כהנא") אינו חבר בתנועה הרפורמית, ולמיטב הבנתי גם לא שאר חברי הכנסת של ימינה, כולל כמובן ראש הממשלה נפתלי בנט.

בנוסף, והיה צריך להיות מיותר לציין זאת, מחוץ לכנסת יש עוד כמה דמויות ציבוריות שאינן שייכות לתנועה הרפורמית. הרב אליעזר מלמד אינו שייך לתנועה ויחד איתו גם הרב דוד סתיו לא.

כמובן, אם אנחנו כבר מדייקים, סגן יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית יזהר הס גם הוא לא שייך לתנועה הרפורמית, אלא לתנועה המסורתית בישראל (המכונה הקונסרבטיבים). אמנם זה גם נחשב לזרם ליברלי בתוך היהדות, אבל הם בהחלט נבדלים מהרפורמים.

ובכלל יש אופנה בשנים האחרונות לנצל את המילה רפורמי לא באופן המכבד את האומר, ובעיקר נסיון שלא לכבד את מושא הכינוי. יש אמירות קשות ופוגעניות הנאמרות על ידי מנהיגים ופוליטיקאים חרדים.

ובכלל יש אופנה בשנים האחרונות לנצל את המילה רפורמי באופן שלא המכבד את האומר, ובעיקר נסיון שלא לכבד את מושא הכינוי. יש אמירות קשות ופוגעניות הנאמרות על ידי מנהיגים ופוליטיקאים חרדים

מספיק להיזכר באמירות של הח"כים השונים: "חולה נפש לא יחליט היכן ינותח". "הרפורמים אנטישמים, גרועים מאויבנו". "בגרמניה שיתפו פעולה עם הנאצים". "חזיר שוכב פושט טלפיו לומר ראו שאני טהור". "הזרם הרפורמי אינו חלק מן היהדות". "אין להם אלוקים". "הרפורמים כנופיית שנוררים שאינם מייצגים". "הרפורמים זוממים לשרוף נשמות ישראל, הם עומדים מאחורי האנטישמיים".

אלה לא אמירות חד פעמיות של חרדים ודתיים אלא דפוס פעולה החוזר על עצמו פעמים רבות. משעשע במיוחד היה דיווח באתר חרדי על בעלי חנויות ספרים חרדים שהחליטו להוריד את ספריו של הרב אליעזר מלמד מהמדפים בעקבות מאמרו על הצורך לתת ליהודים שרוצים להתפלל בכותל המשפחות לפי מנהגם וגינה את מי שהפריע להם.

הרב מלמד היה הרב הבכיר ביותר שהצטרף למחאה נגד כוחות החרד"לים שגרמו לסערה בליל תשעה באב, ודווקא בכותל. ולמה משעשע? בערך כמו סערת החרדים נגד רפורמת הכשרות – הח"כים והרבנים החרדים פוסקים הלכות לפי הרב מלמד בערך כמו שהם אוכלים במסעדות תחת השגחת הרבנות. לעומת זאת בציבור הדתי יהיה קושי גדול לערער על מעמדו של הרב מלמד כתלמיד חכם ירא שמים ופוסק הלכה מרכזי.

אני לא חבר בתנועה הרפורמית (וגם לא המסורתית). למדתי עם השנים להכיר יותר לעומק את הזרמים הללו, גם בארץ וגם בחו"ל. כמו עם חלקים אחרים בעם היהודי יש לי גם מחלוקות איתם, אבל עם כולם יש לי שותפות של גורל.

לדוגמה, היחס להלכה בתנועה הרפורמית, הוא דבר שקשה לי לעכל כמי שגדל במשפחה מסורתית בריטית והיום מגדיר את עצמו דתי שומר הלכה. כמובן שחלקים מהתנועות הללו (בעיקר בארה"ב) נהיו מאד מאד פרוגרסיבים, גם ביחסם לשאלות של מגדר ולהט"ב אבל גם ביחסם לישראל. מי שכבר עבר מעמדה של ביקורת מתוך אהבה, לאמירות שנוגדות את זכות היהודים להגדרה עצמית – קשה לי במיוחד.

היחס להלכה בתנועה הרפורמית קשה לי לעיכול, כמי שגדל במשפחה מסורתית בריטית ומגדיר עצמו דתי שומר הלכה. כמובן שחלקים מהתנועות הללו נהיו מאד פרוגרסיבים ביחסם לשאלות מגדר ולהט"ב וביחסם לישראל

אבל אני יודע שמליוני יהודים שייכים לתנועות הללו ורוצים בטובת מדינת ישראל בפרט והעם היהודי בכלל. היחסים שלי איתם אינם מבוססי אינטרסים פוליטיים או כלכליים, אלא אנחנו חלק מברית שאני חתום עליה עם כל יהודי ויהודיה. אני מאמין שחיזוק העמיות היהודית עם כל חלקי העם המעוניינים בברית הזאת, מחזק את כולנו כיהודים וכמדינת ישראל.

יכול להיות שחלק מהחרדים והדתיים הלאומיים הצליחו לשכנע את עצמם שבאמת העם (הלא חרדי או דתי) היושב בציון מזדהה עם היחס המתנשא והמלעיג שהם רוכשים ליהדות הליברלית בישראל ובתפוצות, אבל המתקפות שחוזרות על עצמן כנגד רבים שאינם שייכים בכלל לאותן תנועות דווקא מחזק את התנועות הליברליות בישראל. על פניו הפוך מהמטרה של אייכלר, פרוש, סמוטריץ' ואחרים.

ומילה לסיום – צריך להזכיר כל פעם מחדש: הח"כים החרדים ניהלו משא ומתן ארוך עם נציגי התנועות הליברליות בישראל, עד שהגיעו לכדי הסכמה על מתווה הכותל. המתווה עבר בממשלה ואז בוטל (בגלל לחץ חרד"לי). בנוסף, גם הדתיים וגם החרדים משתפים פעולה עם התנועות הליברליות בתוך המוסדות הלאומיים (הסוכנות, ההסתדרות הציונת העולמית וקק"ל). מה שהופך את הגוועלד שלהם בכנסת ובתקשורת לחלול במיוחד.

דניאל גולדמן הוא שותף מייסד של גולדרוק קפיטל, ויו"ר לשעבר של גשר והתנועה העולמית של בני עקיבא. הוא פעיל ויזם חברתי וגר יחד עם משפחתו בבית שמש.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
הבעיה שאי אפשר לתת לגטימציה למישהו שעושה ממך צחוק הנצרות זה גם סוג של רפורמה ביהדות לפי מה שאני מבין מההיסטוריה הנוצרים הראשונים היו יהודים רק שהם עשו רפורמה והפכו את היהדות למשהו קצת י... המשך קריאה

הבעיה שאי אפשר לתת לגטימציה למישהו שעושה ממך צחוק הנצרות זה גם סוג של רפורמה ביהדות לפי מה שאני מבין מההיסטוריה הנוצרים הראשונים היו יהודים רק שהם עשו רפורמה והפכו את היהדות למשהו קצת יותר מתקדם ומשם ברגע שהם התחילו להתקדם לכיון אחר הפער רק גדל
והיום זו דת ענפה עם הרבה זרמים
זה מה שקורה למי שמקים דת חדשה יתכן שהיום הנצרות זו דת יותר גדולה עם הרבה עוצמה וכוח אבל זו לא יהדות היהודים לא מחפשים עוצמה וכוח אלה רק קרבת אלוקים כך אני מאמין לכן גם לא מחפשים לצרף עוד אנשים אלה רק מי שממש מוכיח שהוא רוצה מאוד מאוד ומניחים למי שפורש לכן החס לתנועות החדשות הללו שהם בעצמם לא סגורים מה מטרתם… והאם חפצים הם להתרחק מהתורה או לחפף במצוות הכללים בתנועות הללו לא ברורים מקווה שהם יחזרו בתשובה ויחזרו לחיק היהדות ויקימו מיצוות באופן מלא או סתם יהיו חילונים אבל נאמר מעוות לא יוכל לתקון… והיום הם מתבוללים ונעלמים וחבל…

עוד 943 מילים ו-1 תגובות
סגירה