יום ספורט וכיף בבריכה - אבל רק בבגדים צנועים

איסור על תנועה בבגדי ים מחוץ למי הבריכה ● איסור על פעילות ספורט במכנסונים או גופיות ● כך נראה יום כיף צה"לי של יחידת עלית בקאנטרי קלאב אזרחי ● אב לחיילת ביחידה: "ההקצנה המיותרת הזאת רק מקשה על הסולידריות והחיים המשותפים ביחידות מעורבות" ● דובר צה"ל: "הפעילות המדוברת בוצעה בהתאם לפקודות"

חיילות וחיילים ביום ספורט, אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: גרשון אלינסון/פלאש90)
גרשון אלינסון/פלאש90
חיילות וחיילים ביום ספורט, אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה

ביחידת העלית הטכנולוגית לוטם הוזמנו החיילות והחיילים ליום הפוגה בקריית הספורט והנופש ברעננה, אבל להזמנה נלוו הנחיות דרקוניות של צניעות לבוש וקוד התנהגות בשטח המתחם והבריכה.

המשרתים ביחידה המעורבת קיבלו יומיים לפני האירוע רשימת כללים בווטסאפ, ממנה עולה כי לא יורשו להסתובב בבגד ים מחוץ למי הבריכה או לבצע פעילות גופנית בגופייה או במכנסונים קצרים.

המשרתים ביחידה המעורבת קיבלו יומיים לפני האירוע רשימת כללים בווטסאפ, ממנה עולה כי לא יורשו להסתובב בבגד ים מחוץ למי הבריכה או לבצע פעילות גופנית בגופייה או במכנסונים קצרים

ההנחיות המוזרות הללו, שגורמים רשמיים חזרו עליהן בשיחות פרטיות, נוגדות לכאורה גם את הכללים הנוקשים ביותר הקיימים בצה"ל. וזאת על אף שאין כל סיבה מעשית לנוקשות הזאת – ממילא לחיילות ולחיילים שומרי המסורת ביחידה הוקצה זמן לרחצה נפרדת לבנות ולבנים, כנדרש בהנחיות הרשמיות.

יום הספורט והכיף המתקיים היום (חמישי), כולל תחרויות ספורט, פעילות בבריכה וארוחות, ובהזמנה שקיבלו החיילים צוין כי בין השעות 09:00 ל-10:30 תוקצה רחצה בבריכה המקורה לגברים בלבד, ובין 10:30 ל-12:00 לנשים בלבד. בבריכה זו אף קיימים וילונות להסתרה. מתן זמן נפרד לנשים ולגברים בבריכות המשרתות חיילים היא אחת הדרישות הרשמיות של הצבא.

הבריכה החיצונית בקריית הספורט והנופש רעננה (צילום: עמוד הפייסבוק של קריית הספורט והנופש רעננה)
הבריכה החיצונית בקריית הספורט והנופש רעננה (צילום: עמוד הפייסבוק של קריית הספורט והנופש רעננה)

בשאר הזמן, ובבריכה הפתוחה, הרחצה פתוחה לבנים ולבנות גם יחד. אך למרות זאת, בהנחיות שנשלחו לחשבונות הווטסאפ של החיילים והחיילות ביחידה, נכתב כי "ביציאה מהבריכה יש להתלבש באופן מיידי ולא להסתובב בבגדי ים מחוץ לבריכה". כן נכתב כי חל איסור על לבוש ספורטיבי: "הגעה בלבוש התואם לפקודת הלבוש הראוי ללא מכנסונים, גופיות, חולצות בטן וכדומה".

בדובר צה"ל ניסו להסביר כי מדובר בהנחיות רגילות במסגרת "פקודת הלבוש הראוי" וציטטו מתוך כללי אכ"א אשר בהם נכתב כי "חייל הרשאי על פי הוראה ללבוש בגדים אזרחיים יהיה לבוש בעת היותו במחנה צבאי או בפעילות יחידתית בה אושר לבוש אזרחי בלבוש הולם ולא חושפני. לא גופייה, מכנס ארוך מגובה הברך", וכי "חל איסור על תנועה בבגד ים, למעט בשטח הבריכה".

אולם בכללים שהועברו לחיילים לקראת האירוע נאסרה תנועה בבגד ים גם בשטח הבריכה עצמה, והוסבר להם כי מרגע יציאתם מהמים עליהם להתלבש "באופן מיידי". בשיחות פרטיות אישרו בצה"ל כי החיילים "רשאים ללבוש בגד ים בשחייה במים בלבד".

אולם בכללים שהועברו לחיילים לקראת האירוע נאסרה תנועה בבגד ים גם בשטח הבריכה עצמה, והוסבר להם כי מרגע יציאתם מהמים עליהם להתלבש "באופן מיידי"

בכללי אכ"א אין התייחסות פרטנית להתנהגות באירועי כיף בבריכה, אשר בהם ממילא הרחצה כוללת, באופן טבעי, לבוש בבגדי ים, ולהתנהגות באירועי ספורט וריצה אשר בהם נדרש ביגוד קל יותר, כמו למשל מכנסוני ספורט או גופיות. על פי ההנחיות שהועברו לחיילים, הם אינם יכולים אפילו לעבור מבריכה אחת לשנייה בבגד ים.

הבריכה המקורה בקריית הספורט והנופש רעננה (צילום: עמוד הפייסבוק של קריית הספורט והנופש רעננה)
הבריכה המקורה בקריית הספורט והנופש רעננה (צילום: עמוד הפייסבוק של קריית הספורט והנופש רעננה)

בנוסף, בכללי הלבוש וההופעה המעודכנים המפורסמים באינטרנט על ידי הצבא לא מוגדרות הגבלות מהסוג שמצטטים בדובר צה"ל, ואין התייחסות כלל לימי כיף או ספורט. בהנחיות המפורטות באיגרת ענף המשטר והמשמעת קיימת התייחסות אך ורק להופעה ולבוש בבסיסים ובמדים, במסגרות בעלות אופי צבאי מובהק.

גם ב"פקודת השירות המשותף" המסדירה שירות משותף לבנות ולבנים, לא קיימת דרישה או הנחיה הנוגעת ללבוש צנוע בימי כיף ובשהות בבריכה, וההתייחסות הפרטנית מגדירה חובת מתן "זמן נפרד" לנשים ולגברים בבריכות (כפי שאכן ניתן גם באירוע המדובר), וכמובן, שמירה על פרטיות והפרדה בתנאי מגורים, שירותים ומקלחות.

הורים של חיילות וחיילים אשר שוחחו עם זמן ישראל הביעו תרעומת על מה שנראה כדרישות מופרזות באירוע שאינו צבאי מובהק. "אם הם לא יכולים להסתובב בבגד ים ליד הבריכה, אז אולי באמת הצבא לא יכול לקיים ימי כיף לחיילים", אמר אב לחיילת ביחידה.

"אם הם לא יכולים להסתובב בבגד ים ליד הבריכה, אז אולי באמת הצבא לא יכול לקיים ימי כיף לחיילים"

"כמה מגוחך זה לכתוב שבתוך המים מותר בגד ים אבל מרגע שיוצאים מהם צריך להתלבש 'באופן מיידי'. האם ידפקו תלונה לחיילת שלא תעשה זאת? ומדוע בריצה תחרותית אי אפשר ללבוש מכנס קצר או גופיה בחום?

חיילת ביחידת לוטם (צילום: דובר צה"ל)
חיילת ביחידת לוטם (צילום: דובר צה"ל)

"ההקצנה המיותרת הזאת וההנחיות המופרכות האלה רק מרחיקות מהחיילים את ההבנה בצורך להתחשב בזולת, ורק מקשות על הסולידריות והחיים המשותפים ביחידות מעורבות. במקום לחנך להבנה והכלה, שותפות והפרדה, הצבא יודע לדבר אל החיילים רק בכללים לא הגיוניים, שבינם לבין שירות משותף אין דבר וחצי דבר".

במקום לחנך להבנה והכלה, שותפות והפרדה, הצבא יודע לדבר אל החיילים רק בכללים לא הגיוניים, שבינם לבין שירות משותף אין דבר וחצי דבר"

דובר צה"ל מסר בתגובה: "צה"ל מקיים ימי הפוגה בכדי לרענן ולגבש את חיילי היחידה, ולשמור על אורך נשימתם. הפעילות המדוברת בוצעה בהתאם לפקודות צה"ל, לרבות פקודת ההופעה והלבוש, בכדי לאפשר לכלל החיילים לקחת חלק בפעילות היחידתית.

"על פי הפקודה, חייל או חיילת רשאים ללבוש בגדים אזרחיים בעת היותם במחנה צבאי או בפעילות יחידתית בה אושר לבוש אזרחי (נופש, טיול יחידתי וכו'). על פי הפקודה חל איסור על תנועה בבגד ים, למעט בשטח הבריכה. בנוסף, חולצה תהיה בעלת שרוולים ארוכים או קצרים (לא גופיה) ומכנסיים ארוכים מגובה הברך".

עוד 729 מילים
סגירה