תחנת הכוח בחדרה. ההחלטה לגבות מס פחמן לא לוותה בהחלטה על ייעוד הכסף להשקעה באנרגיה נקייה (צילום: מילה אביב/פלאש90)
מילה אביב/פלאש90

השכונות כוסו באפר פחם - וחברת החשמל תפצה את התושבים

חברת החשמל תפצה בסכום כולל של 300 אלף שקל תושבי שכונות הסמוכות לתחנת הכוח בחדרה - כך סוכם בהסדר פשרה לא שגרתי בתביעה ייצוגית שהגישו התושבים ● התביעה הוגשה אחרי אירוע חריג של גשם אפר פחם אשר כיסה את השכונות לפני ארבע שנים ● המדובר במקרה נדיר שבו חברת החשמל משלמת פיצויים על מפגע סביבתי

אירוע חריג של פליטת אפר פחם שהתרחש בתחנת הכוח אורות רבין בחדרה לפני כארבע שנים, הסתיים לאחרונה בהסדר פשרה לא שגרתי. במסגרת ההסדר, שנחתם בעקבות תביעה ייצוגית, חברת החשמל תפצה בסכום כולל של 300 אלף שקל את תושבי שתי השכונות הסמוכות – חפציבה ונווה חיים.

אפר פחם הוא תוצר של תהליך שריפת הפחם בתחנות כוח פחמיות כמו אורות רבין (ורוטנברג באשקלון). כשהפחם נשרף נוצרים חלקיקים קטנים שמכונים "אפר מרחף" שמצטברים לכמויות גדולות.

בעבר חברת החשמל השליכה את העודפים לים, אבל מאז 1999, בעקבות אמנת ברצלונה שמגנה על הסביבה הימית, ההשלכה לים הופסקה. בישראל מיוצרים כמיליון טונות של אפר מרחף בשנה, וכיום משתמשים ברוב אפר הפחם לייצור בטון ואספלט.

אפר הפחם לא נחשב על ידי הממסד הבריאותי לחומר רעיל, אבל יש מחלוקת מתמשכת באשר לסכנה הנשקפת ממנו שכן הוא מכיל חומרים רדיואקטיביים כמו רדיום ותוריום. לפי המשרד להגנת הסביבה, כתוצאה מתהליך השריפה עולים ריכוזי החומרים האלה באפר במידה ניכרת – פי 12-7.

תחנת הכוח אורות רבין בחדרה (צילום: Yaakov Naumi/Flash90)
תחנת הכוח אורות רבין בחדרה (צילום: Yaakov Naumi/Flash90)

בעבר המשרד להגנת הסביבה הגדיר אפר פחם כפסולת רדיואקטיבית, מה שעורר עליו זעם מצד גורמים בממשלה ובמשק שטענו שמדובר בבהלת שווא.

בשנת 2008 כיכב אפר הפחם בכלי התקשורת בארצות הברית, כאשר סוללת אפר פחם בתוך תחנת כוח בטנסי התמוטטה ומיליוני מ"ק של אפר פחם מרחף שוחררו לסביבה, תוך שהם מזהמים קרקעות ונהרות ופוגעים קשות בדגה.

עלות הניקיון של הזיהום הגיעה ל-975 מיליון דולר. בבדיקות שנערכו עלה כי המים המזוהמים הכילו רמות גבוהות של מתכות כבדות. המקרה הוגדר כזיהום אפר הפחם הגדול בהיסטוריה וסרטונים שבהם נראו דגים מתים הפכו לוויראליים ועוררו בהלה ציבורית.

רגע לפני ראש השנה תשע"ח, ב-14 בספטמבר 2017, קיבלו תושבי חדרה מתנה לחג: גשם של אפר פחם. הבתים, המכוניות והחצרות, התכסו באפר שחור. אסף כהן, תושב שכונת חפציבה, סיפר אז ל-ynet:

"ניקינו את החצר לקראת שבת והוצאנו את ריהוט הגן. לקראת ערב הרגשנו כאילו מישהו שפך מנגל על כל החצר. בית העץ של הילדים כוסה באפר פחם. נגעתי בזה עם היד וראיתי פיח, גרגירים. כל החצר הייתה מלאה באפר. זה פשוט אסון. ילד שעבר ברחוב על האופניים סיפר לי שהוא הרגיש שכל הפה שלו מלא באפר. הילדים תחת עוצר, שלא ייגעו בכלום".

חברת החשמל מיהרה להתנצל בפני התושבים ועדכנה שבגלל תקלה חריגה באחת מיחידות הייצור, היחידה הפסיקה לפעול ולאוויר נפלט זרם גדול של אפר פחם שכיסה כמו שמיכה את כל האזור. מייד לאחר האירוע חברת החשמל הנפיקה שוברים לתושבי השכונות הסמוכות לטובת שטיפת המכוניות.

תחנת הכוח בחדרה (צילום: משה שי/פלאש 90)
תחנת הכוח בחדרה (צילום: משה שי/פלאש 90)

דנה גריידי, תושבת האזור, החליטה להגיש בשם התושבים תובענה ייצוגית נגד חברת החשמל. התביעה הוגשה באמצעות עו"ד יוחי גבע. בתחילת הדרך הוצגה דרישה לפיצויים של עשרות מיליוני שקלים, אבל בדרך לפשרה הסכום הצטמצם בחדות.

בסיכומו של דבר, חברת החשמל תשלם ל-966 משפחות שגרות בשתי השכונות הסמוכות 250 שקל לכל אחת. גריידי עצמה תקבל 10,000 שקל ועורך הדין 40,000 שקל. התשלום לתושבים, אגב, יבוצע באמצעות זיכוי בחשבון החשמל.

חברת החשמל תשלם ל-966 משפחות שגרות בשתי השכונות הסמוכות 250 שקל לכל אחת. התובעת עצמה תקבל 10,000 שקל ועורך הדין 40,000 שקל. התשלום לתושבים, אגב, יבוצע באמצעות זיכוי בחשבון החשמל

תביעות ייצוגיות נגד חברת החשמל אינן נדירות, אבל בדרך כלל הן עוסקות בתקלות שירות. לחברת החשמל, לפי משפטן שעוסק בנושא, יש נטייה להגיע לפשרות בתביעות כאלה, אבל כאן מדובר באירוע לא שגרתי שבו החברה נתבעת – וגם משלמת פיצוי – בגלל גרימת מפגע סביבתי.

כדרכן של פשרות, כל צד יכול לראות בה את מחצית הכוס שבה הוא מעוניין. התובעים יכולים לטעון שעצם ההסכמה לתשלום מהווה הכרה של חברת החשמל בכך שהיא גרמה למפגע חמור; בחברת החשמל מדגישים שבגלל הסדר הפשרה הטענות על סכנה בריאותית וסביבתית כלל לא נבדקו על ידי מומחים, שהאירוע היה קצר ושענני האפר שנפלטו אינם מסוכנים לבריאות.

לפי הגישה הזו, הפיצוי שעליו סוכם הוא לא יותר מדמי ניקיון: "זה היה לכלוך, זה מה שזה", אומר אחד המעורבים.

אפר פחם בתחנת הכוח בחדרה (צילום: yaakov Naumi/Flash90)
אפר פחם בתחנת הכוח בחדרה (צילום: yaakov Naumi/Flash90)

משפטן בכיר בתחום הסביבה מגדיר את הפשרה – שקיבלה תוקף של פסק דין על ידי בית המשפט המחוזי בלוד (השופט יחזקאל קינר) – כ'מעניינת', אבל טוען שכל עוד הטענות לא נבדקו על ידי מומחים אזי "לא מדובר בדמי מפגע, אלא בדמי טרדה-הטרדה לנקות את הלכלוך ולהגיע לבית המשפט".

גורם בתחום הסביבה מציע זווית הסתכלות אחרת על האירוע: "על שולחן הממשלה נמצא עכשיו מס פחמן, שבו כל מי שמייצר גזי חממה ופליטות מזהמות יצטרך לשלם מס. אז אפשר לראות בהסכם הפשרה הזה צעד בכיוון. פלטתם – שילמתם".

עוד 663 מילים
סגירה