איראן הלכה צעד רחוק מדי ופתחה עבור ישראל מרחב פעולה מדיני נגדה

לא בטוח שאיראן התכוונה לגבות חיי אדם בתקיפת מכלית הנפט ביום שישי ● העובדה ששני אזרחים ארופאים נהרגו בפיגוע תכניס לתמונה באופן מיידי את בריטניה ואולי, בסופו של דבר, את נאט"ו ● עבור ישראל, זהו חלון הזדמנויות להפוך את הבעיה האיראנית לנושא עולמי, וזה אחד המקרים המובהקים בהם העבודה המדינית חשובה לא פחות מזו המודיעינית-מבצעית ● פרשנות

תמונת ארכיון מ-2016 של מכלית הנפט Mercer Street אשר נפגעה בפיגוע איראני ליד חופי עומאן, 30 ביולי 2021 (צילום: Johan Victor via AP)
Johan Victor via AP
תמונת ארכיון מ-2016 של מכלית הנפט Mercer Street אשר נפגעה בפיגוע איראני ליד חופי עומאן, 30 ביולי 2021

יכול להיות שתקיפת מכלית הנפט Mercer Street בחופי עומאן שלשום (שישי) הצליחה לאיראן יותר מדי. המטרה – עם השיוך הישראלי העקיף – נפגעה, אבל הפגיעה בגשר הספינה שגרמה לשני הרוגים, חרגה מהתכנון הראשוני. הצלחה טקטית, נזק אסטרטגי.

על פי תחקיר ראשוני של צוות הספינה, מל"ט אחד החטיא את האונייה ורק לאחר כמה דקות פגע בה המל"ט השני – מה שמוכיח כי המטרה נבחרה בקפידה, החימוש נבחר בקפידה, ומישהו התעקש על פגיעה. בדרך כלל פעולה כזו היא של מדינה בעלת יכולת.

על פי תחקיר ראשוני של צוות הספינה, מל"ט אחד החטיא את האונייה ורק לאחר כמה דקות פגע בה המל"ט השני – מה שמוכיח כי המטרה נבחרה בקפידה, החימוש נבחר בקפידה, ומישהו התעקש על פגיעה

האמצעים, העיתוי, המטרה והנחישות הם בבחינת אקדח מעשן איראני.

מסלול המכלית Mercer Street ב-24 שעות עד שנפגעה מול חופי עומאן ב-30 ביולי 2021
מסלול המכלית Mercer Street ב-24 שעות עד שנפגעה מול חופי עומאן ב-30 ביולי 2021

מיד אחרי שנודע כי שני אנשי צוות הספינה נהרגו,  ציטט האתר האיראני "אל עלם", המקורב לשלטון, מקור בכיר שטען כי מדובר בנקמה על מותם של אנשי משמרות המהפכה בתקיפה המיוחסת לישראל סמוך לעיירה אל קוסייר בסוריה בשבוע שעבר. אלא שבתקיפה ההיא לא דווח על נפגעים. דובר סורי דיווח על נזק בלבד שנגרם למספר מחסנים סמוך לשדה התעופה.

לכן זה נראה כניסיון איראני גמלוני להצדיק את הרג שני אנשי הצוות על גבי המכלית, שהרי איראן מנסה כל העת לשמר סימטריה בתגובותיה כלפי ישראל.

ניסיון העבר בהקשר הזה מוכיח כי ברוב המקרים שבהם אנשי משמרות המהפכה נפגעו מתקיפות עלומות, האיראנים לא הסתירו זאת ודיווחו על כך.

מבחינת ישראל, ארוע המכלית מכניס למערכה מול איראן מרכיב חדש – ממד מדיני.

העובדה ששני אזרחים אירופאים נפגעו תכניס לתמונה באופן מיידי את רומניה ובריטניה בשלב הראשון, ואולי גם את האיחוד האירופי והאו"ם בשלב הבא.

לישראל, בהקשר הזה, יש תפקיד חשוב. מעבר למהלכים הדיפלומטיים, היא חייבת לחלוק ולפרסם מידע מודיעיני אשר יצביע ישירות על אחריות טהרן לפיגוע. זהו אחד המקרים המובהקים בהם העבודה והתבונה המדינית חשובות לא פחות מזו המודיעינית-מבצעית. משיחה עם גורמים בכירים בדרג המדיני, זה בהחלט הכיוון.

לישראל, בהקשר הזה, יש תפקיד חשוב. מעבר למהלכים הדיפלומטיים, היא חייבת לחלוק ולפרסם מידע מודיעיני אשר יצביע ישירות על אחריות טהרן לפיגוע

המסר הישראלי יתמקד בקיבוע של הנרטיב לפיו איראן היא גורם טרור שמאיים על תשתית הכלכלה העולמית. אם עד כה העימות בין ישראל לאיראן נתפס כאירוע מקומי בין שתי מדינות, הרי שעכשיו הוא פרץ גבולות.

חיילי חיל הים האמריקאי בדרכם לסייע למכלית הנפטMercer Street אחרי שנפגעה ממל"טים איראנים ליד עומאן, 30 ביולי 2021 (צילום: Mass Communication Specialist 2nd Class Quinton A. Lee/U.S. Navy, via AP)
חיילי חיל הים האמריקאי בדרכם לסייע למכלית הנפטMercer Street אחרי שנפגעה ממל"טים איראנים ליד עומאן, 30 ביולי 2021 (צילום: Mass Communication Specialist 2nd Class Quinton A. Lee/U.S. Navy, via AP)

קיימת כאן התלכדות אירועים נדירה עם הזדמנות לייצר לחץ בינלאומי על איראן, כשהיא נדחקת לפינה. בעוד שבדיונים על הסכם הגרעין טהרן מגיעה מעמדת כוח, במקרה הזה היא היא בעמדת נחיתות. בריטניה יכולה, למשל, לדרוש דיון במועצת הבטחון עם הצעת החלטה חד-משמעית נגד איראן. טהרן במקרים הללו רגישה הרבה יותר ממה שהיא משדרת כלפי חוץ.

בעוד שבדיונים על הסכם הגרעין טהרן מגיעה מעמדת כוח, במקרה הזה היא היא בעמדת נחיתות. בריטניה יכולה, למשל, לדרוש דיון במועצת הבטחון עם הצעת החלטה חד-משמעית נגד איראן

בהקשר איראני פנימי, סביר להניח שלא זו האווירה והמצב שבה רצו לקבל את פניו של הנשיא החדש אבראהים ראיסי, שיושבע השבוע. בדרך כלל סוג של פעולות כאלה נסגר מעל ראשו של הנשיא, בין משמרות המהפכה למנהיג העליון, ואילו הנשיא נשלח אחר כך לחזית המדינית לשאת בתוצאות.

על המתח המובנה הזה ניתן היה ללמוד מההדלפה של שיחת שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף עם מקורבים, שיחה בה הוא התלונן על מידת העצמאות של משמרות המהפכה אשר למעשה מעצבים את מדיניות החוץ של משטר האייתוללות.

ראיסי השמרן, המקורב למנהיג העליון עלי חמינאי, יצטרך לטפל במשבר הבינלאומי הראשון שלו מהר יותר ממה שציפה ומעמדת נחיתות. וזאת, בל נשכח, במקביל לגל מהומות אזרחי שהולך ומתעצם ברחובות איראן.

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי בפגישת פרידה מהנשיא היוצא חסן רוחאני, 28 ביולי 2021 (צילום: Office of the Iranian Supreme Leader via AP)
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי בפגישת פרידה מהנשיא היוצא חסן רוחאני, 28 ביולי 2021 (צילום: Office of the Iranian Supreme Leader via AP)

ואחרי המאמץ המדיני הנדרש מישראל, עולה עניין התגובה הצבאית. השאלה היא לא אם ישראל תגיב, אלא איפה, מתי ובאיזה עוצמה. ראש הממשלה נפתלי בנט, בשבתו כשר הביטחון בממשלת נתניהו, טבע בהקשר האיראני את המשפט "פגיעה בראש התמנון ולא בזרועות".

מבחינת ישראל, המצב החדש יכול ליצור מרחב לגיטמציה גדול יותר לפעילות צבאית ישראלית נגד איראן, באוויר, בים, ביבשה או בסייבר.

הקשר צבאי נוסף הוא מעורבותה של בריטניה באירוע הזה ככוח משמעותי בנאט"ו. השאלה היא האם פגיעה באזרח בריטי תתורגם לתגובה של נאט"ו, שמעורב גם כך בפעילות במפרץ הפרסי בעיקר בהקשר של אבטחת נתיבי שייט. סביר להניח שדיון על כך יתקיים במטה בבריסל, וגם כאן יש לישראל אפשרות להשפיע באמצעות איכות המודיעין שיסופק לבריטניה.

השאלה היא האם פגיעה באזרח בריטי תתורגם לתגובה של נאט"ו, שמעורב גם כך בפעילות במפרץ הפרסי בעיקר בהקשר של אבטחת נתיבי שייט. סביר להניח שדיון על כך יתקיים במטה בבריסל

גורם בכיר בישראל הגדיר זאת כך: בנאט"ו ישקלו פעולה צבאית רק אם איראן תופלל. לאפשרות הזו טהרן תהיה קשובה ודרוכה, שכן בכל פעם שהיא רואה מולה אפשרות להתנגשות צבאית מול כוח חזק – היא נוקטת משנה זהירות.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 715 מילים ו-1 תגובות
סגירה