מדיניות "סתימת הפיות" של הרש"פ

עימותים בין מפגינים אחרי רצח העיתונאי ניזאר בנאת לבין המשטרה ברמאללה, יוני 2021 (צילום: AP Photo/Nasser Nasser)
AP Photo/Nasser Nasser
עימותים בין מפגינים אחרי רצח העיתונאי ניזאר בנאת לבין המשטרה ברמאללה, יוני 2021

ממשל ביידן מביע דאגה מכך שהרש"פ מגבילה את חופש הביטוי ודורש חקירה מלאה בפרשת מותו של הפעיל הפוליטי ניזאר בנאת ומיצוי הדין עם האחראים למותו. הרש"פ ממשיכה במדיניות "סתימת הפיות" ומנצלת את העובדה שארה"ב וישראל חוששות מכוחה של תנועת חמאס כדי להמשיך בהפרת זכויות האדם.

משפחתו של הפעיל הפלסטיני ניזאר בנאת פירסמה ברשתות החברתית הודעה לציבור הרחב, בה היא מבקשת למסור לה כל פיסת מידע על אנשי הביטחון הפלסטינים שפגעו בו ועל כל מי שאיים עליו. גורמים בחברון אומרים כי המשפחה נערכת לנקיטת צעדים משפטיים נגדם בעקבות הטיוח של הרש"פ.

משפחתו של הפעיל הפלסטיני ניזאר בנאת פירסמה ברשתות החברתית הודעה לציבור הרחב, בה היא מבקשת למסור לה כל פיסת מידע על אנשי הביטחון הפלסטינים שפגעו בו ועל כל מי שאיים עליו

ממשל ביידן התעורר סוף סוף כדי להגיב על הריגתו של הפעיל הפוליטי ניזאר בנאת בידי אנשי הביטחון של הרש"פ, כחודש וחצי לאחר המקרה.

"וושינגטון מביעה דאגה על כך שהרש"פ מגבילה את חופש הביטוי, מתנכלת לפעילים פוליטיים ולארגונים בחברה האזרחית זה לא מקובל".

את הדברים אמרה נציגה האמריקנית באו"ם לינדה תומאס, במהלך ישיבה במועצת הביטחון בשבוע שעבר. היא גם הביעה דאגה על מותו של הפעיל הפוליטי ניזאר בנאת בידי אנשי הביטחון של הרש"פ ואמרה:

"יש לבצע חקירה מלאה בנסיבות מותו ולבוא חשבון עם האחראים למותו".

ניזאר בנאת נרצח ב-21 ביוני השנה לאחר שפירסם סרטונים ברשתות החברתיות שבהם יש ביקורת נוקבת על הרש"פ והעומד בראשה.

הרש"פ הקימה ועדת חקירה בנסיבות מותו אך לא פירסמה את מסקנותיה. בעקבות החקירה נעצרו 14 אנשי ביטחון פלסטינים שמוחזקים בכלא יריחו.

לפני שבוע ימים התנצל בכיר הרש"פ חוסיין א-שיח' בשם הרש"פ על מותו של ניזאר בנאת ואמר כי מותו נגרם בטעות וכי מדובר ב"אסון גדול".

אולם, בני משפחת בנאת דחו את ההתנצלות על הסף. הם מאשימים את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ואת בכירי הרש"פ חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג' כי הם אלה שנתנו את ההוראה לחסל את בנם ניזאר.

ממשל ביידן נוקט מדיניות של מוסר כפול, בעוד הנשיא ביידן מחרים את יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בגלל שהוא רואה בו את האחראי לרצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י, הוא מכרכר ומחזר אחרי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס בגלל האינטרסים של ארה"ב במזרח התיכון.

ממשל ביידן מפגין מוסר כפול. בעודו מחרים את יורש העצר הסעודי בן סלמאן ורואה בו אחראי לרצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י, הוא מכרכר ומחזר אחרי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס בגלל האינטרסים של ארה"ב במזה"ת

נמשכת מדיניות "סתימת הפיות"

הרש"פ מתעלמת מהביקורת הבינלאומית הקשה על רצח ניזאר בנאת וממשיכה במדיניות "סתימת הפיות".

הרש"פ פיטרה כמה פקידים אשר העזו למתוח ביקורת ברשתות החברתיות על הריגתו של ניזאר בנאת בידי אנשי הביטחון של הרש"פ.

איהאב בסיסו, שר התרבות לשעבר ויו"ר מועצת המנהלים של  הספריה הלאומית הפלסטינית, פוטר מתפקידו לאחר שמתח ביקורת ברשתות החברתיות על אופן דיכוי ההפגנות נגד הריגתו של ניזאר בנאת.

בשבוע שעבר קיבלה הממשלה הפלסטינית בראשותו של מוחמד א-שתייה החלטה לבטל את סעיף 22 בחוק השירות הציבורי/ הסעיף איפשר לפקידי הרש"פ להביע את דעותיהם באופן חופשי ברשתות החברתיות.

ההחלטה מעוררת זעם רב בקרב עשרות אלפי פקידי הרש"פ וברחוב הפלסטיני, גורמים בכירים בפת"ח מתנגדים אף הם להחלטה ואומרים שהיא מזיקה לרש"פ שממשיכה להתנהל כרשות דיקטטורית בעוד שהיא טוענת כלפי בני עמה וכלפי העולם כי היא מאפשרת את חופש הביטוי.

פעיל פוליטי ידוע בשטחים הרוצה להגיב בעילום שם אומר:

"מחמוד עבאס הפך את פקידי הרש"פ לעבדים נרצעים שלו ולאילמים והם משמשים כ'חותמת גומי' לכל החלטותיו במקום שיהיו שותפים נאמנים להקת חברה חופשית ודמוקרטית, הוא מנהל את הרש"פ כאילו זו אחוזתו הפרטית".

גם ישראל שומרת על שתיקה בפרשת ניזאר בנאת בטענה שהיא "איננה מתערבת בעניינים הפנימיים של הרש"פ". האמת היא שישראל וממשל ביידן חוששים מפני קריסה של הרש"פ ועליית חמאס לשלטון בשטחי הרש"פ.

איהאב בסיסו, שר התרבות לשעבר ויו"ר מועצת המנהלים של  הספריה הלאומית הפלסטינית, פוטר מתפקידו לאחר שמתח ביקורת ברשתות החברתיות על אופן דיכוי ההפגנות נגד הריגתו של ניזאר בנאת

לכן, ישראל וארה"ב מניחות ליו"ר הרש"פ לנהוג ככל העולה על רוחו ביריביו הפוליטיים, מחמוד עבאס חש מחוזק מההתעלמות האמריקנית-ישראלית ומנצל אותה עד תום.

הרחוב הפלסטיני מבין היטב את ההתנהלות הפוליטית של הרש"פ ומבטיח נקמה. הרחוב ממתין להיחלשותו של מחמוד עבאס מבחינה בריאותית בגלל גילו המתקדם. כשזה יקרה יהיה קשה מאוד לישראל ולארה"ב להתערב בקרב הירושה בשטחי הגדה שאמור להיות עקוב מדם.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 646 מילים
סגירה