האם מוחמד דחלאן יחזור לשורות פת"ח?

מחמוד עבאס ומוחמד דחלאן, ארכיון,2007 (צילום: AP Photo/Muhammed Muheisen)
AP Photo/Muhammed Muheisen
מחמוד עבאס ומוחמד דחלאן, ארכיון,2007

גורמים בפת"ח מדווחים על כישלון המגעים לפיוס בין יו"ר הרש"פ לבין יריבו הפוליטי המר מוחמד דחלאן. לדחלאן, המחשיב עצמו כיו"ר הרש"פ הבא, יש סיכוי לחזור לשורות תנועת פת"ח רק לאחר ירידתו של מחמוד עבאס מהבמה הפוליטית. בינתיים הוא עושה עסקים ומשמש כיועץ של יורש העצר של אבו דאבי, השיח' מוחמד בן זאיד.

בימים האחרונים מופצות ידיעות בשטחים על מגעים לחזרתו של מוחמד דחלאן לשורות תנועת פת"ח ופיוס עם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.

העיתון הלבנוני "אל-אח'באר" טען בדיווח שפירסם ב-27 ביולי כי חזרתו של דחלאן לתנועת פת"ח צפויה בעקבות משא ומתן ארוך שנערך באחרונה בירדן.

מוחמד דחלאן גורש מתנועת פת"ח ב-2013 לאחר שהסתכסך עם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, הוא הקים זרם פוליטי משלו הנקרא "הזרם הרפורמיסטי" בתנועת פת"ח ועבר להתגורר באבו דאבי שם הפך להיות יועצו של יורש העצר השיח' מוחמד בן זאיד.

בימים האחרונים מופצות ידיעות בשטחים על מגעים לחזרת דחלאן לשורות פת"ח ופיוס עם יו"ר הרש"פ. הוא גורש מהתנועה ב-2013 בעקבות הסכסוך ביניהם והקים זרם פוליטי משלו, "הזרם הרפורמיסטי"

מוחמד דחלאן ביקש להצטרף לשיחות הפלגים הפלסטינים בקהיר עם המודיעין המצרי אך יו"ר הרש"פ סירב. מצרים ואיחוד האמירויות הציעו למוחמד דחלאן להקים מפלגה פוליטית חדשה שתיקרא "אלמוסתקבל", אולם תומכיו של דחלאן ב"זרם הרפורמיסטי" ברצועת עזה דחו את הרעיון בטענה כי הדבר יחליש את התמיכה בהם בשטח.

אשרף ג'ומעה, חבר המועצה החוקקת המקורב למוחמד דחלאן, פירסם לפני כמה ימים פוסט בדף הפייסבוק שלו, בו נאמר כי נושא הפיוס בין מוחמד דחלאן לבין מחמוד עבאס שוב עומד על הפרק.

העיתון "ראי אליום" דיווח ב-30 ביולי כי עבאס זכי, חבר הועדה המרכזית של פת"ח, ביקר במחנה הפליטים אלאמערי ליד רמאללה, הנחשב לאחד ממעוזיו של מוחמד דחלאן ונפגש עם ג'יהאד טמילה, הנציג המרכזי של מוחמד דחלאן במחנה.

התנגדות בצמרת פת"ח

נושא הפיוס בין מוחמד דחלאן לבין יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס הוא נושא מורכב מאוד. נשיא מצרים עבד אלפתאח א-סיסי ניסה בעבר לפייס ביניהם אך נכשל. האיבה האישית גוברת על כל הניסיונות ויש משקעים מרים וקשים ביניהם, שהגיעו לשיאם בחילופי האשמות חמורים כאשר כל צעד מאשים את הצד השני באחריות למותו של יאסר ערפאת.

צמרת פת"ח כולה מתנגדת לחזרתו של מוחמד דחלאן לשורות תנועת פת"ח, אין זה סוד כי דחלאן שואף להפוך ליורשו של מחמוד עבאס וזה מסבך עוד יותר את קרב הירושה.

שני הצירים המרכזיים בצמרת פת"ח, הציר של חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג', המקורב מאוד למחמוד עבאס, והציר השני ג'בריל רג'וב-מחמוד אלעלול, מתנגדים בתוקף לחזרת מוחמד דחלאן לשורות פת"ח ומפעילים לחצים על מחמוד עבאס שלא להתקפל בפני המתווכים.

נשיא מצרים א-סיסי ניסה בעבר לפייס ביניהם אך נכשל. האיבה האישית גוברת על הנסיונות. המשקעים המרים הגיעו לשיאם בחילופי האשמות חמורים, בהם האשימו זה את זה באחריות למות ערפאת

מחמוד עבאס חידש באחרונה את תשלום המשכורות לעשרות פעילים מ"הזרם הרפורמיסטי" בתנועת פת"ח ברצועת עזה. מחמוד עבאס מנסה לחזק את מעמדו ומעמד פת"ח ברחוב הפלסטיני לאור התחזקות כוחה של תנועת חמאס בשטחי הגדה ובעקבות הזעם העממי על החלטתו לבטל את הבחירות.

גורמים בפת"ח אומרים כי מחמוד עבאס מוכן לשקול את החזרתם של פעילי "הזרם הרפורמיסטי" לשורות תנועת פת"ח אך הדלת סגורה בפניו של מוחמד דחלאן והוא ישאר מחוץ לתנועה.

גורמים בצמרת פת"ח אומרים כי נגד מוחמד דחלאן יש האשמות ברצח ומעילה בכספים והוא חייב להסגיר עצמו לרש"פ ולעמוד לדין בבית משפט פלסטיני.

חוסין חמאיל, דובר פת"ח, אמר בסוף השבוע שעבר:

"הנושא של מוחמד דחלאן הוא מאחורינו. הכל שמועות,לא יהיה עמו שום פיוס, זו ההחלטה של העם הפלסטיני ושל חברי הועדה המרכזית של פת"ח".

גורמים בפת"ח אומרים כי כל פיוס עם מוחמד דחלאן לא יהיה כל עוד מחמוד עבאס נמצא בקדמת הבמה הפוליטית. מעבר לשנאה האישית ביניהם, מוחמד דחלאן מזוהה עם איחוד האמירויות. בין הרש"פ לאיחוד האמירויות יש יחסים מתוחים על רקע קרבתה לישראל והסכם הנורמליזציה עמה. אם דחלאן יוכל לחזור לשורות תנועת פת"ח יהיה זה רק לאחר שמחמוד עבאס ירד מעל הבמה הפוליטית.

גורמים בפת"ח אומרים כי כל פיוס עם מוחמד דחלאן לא יהיה כל עוד מחמוד עבאס נמצא בקדמת הבמה הפוליטית. מעבר לשנאה האישית ביניהם, מוחמד דחלאן מזוהה עם איחוד האמירויות

בינתיים, מוחמד דחלאן ימשיך לבנות את אימפריית העסקים שלו באבו דאבי שבה הוא משמש כיועצו המיוחד של יורש העצר השיח' מוחמד בן זאיד.

הכסף הרב שדחלאן עושה באיחוד האמירויות והסחר בנשק שבו הוא עוסק מאפשרים לו להזרים כסף רב לתומכיו ברצועת עזה ולמעוזיו במחנות הפליטים בגדה כדי לחזק את מעמדו הפוליטי לקראת קרב הירושה.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 668 מילים
סגירה