דוכן לחם בקהיר, 14 בפברואר 2017 (צילום: Nariman El-Mofty, AP)
Nariman El-Mofty, AP

נשיא מצרים ביטל את הסובסידות על הלחם

למרות מעורבותה בפיצוץ מכליות במפרץ הפרסי וחרף הירי במפגינים - הצליחה איראן להביא נציגים של לא פחות מ-75 מדינות לטקס ההשבעה של הנשיא החדש ● סיף אל-אסלאם קדאפי עשוי להתמודד בבחירות לנשיאות לוב, ואם יעשה כן, הוא צפוי לפגוע במועמד, שנתמך על ידי מצרים, רוסיה וצרפת ● ו-31 שנים מלאו לפלישה העיראקית לכווית ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

האם איראן הופכת לילד המקובל של המזרח התיכון?

מכליות הנפט שוב בוערות במפרץ הפרסי ואוניות נחטפות לאור יום, הירי מלבנון על ישראל הולך ומתגבר, מפגינים איראניים שמוחים נגד מחסור במים נהרגים במחוז חוזיסטן, ולמרות זאת 75 מדינות שלחו את נציגיהן לטקס ההשבעה של הנשיא החדש של איראן, איברהים ראיסי.

בין המשלחות שהגיעו להשתתף בטקס ההשבעה של ראיסי היו גם סעודים, שלא ידועים בחיבתם לאיראן, וגם דיפלומטים אירופיים שייצגו את האיחוד האירופי. ההשתתפות של אנריקה מורה, הנציג של האיחוד לשיחות הגרעין בווינה, הייתה תמוהה במיוחד לאור עברו הקודר של הנשיא החדש, שבשנות השמונים שלח אלפי איראנים אל מותם בהיותו סגן התובע הכללי בטהרן.

מדוע למדינות רבות כל כך, כולל מדינות דמוקרטיות, היה חשוב כל כך להתייצב בטהרן ולצפות בראיסי הקצב – כך מכנים אותו פעילי זכויות אדם איראניים – מושבע לנשיא?

מדוע למדינות רבות כל כך, כולל מדינות דמוקרטיות, היה חשוב כל כך להתייצב בטהרן ולצפות בראיסי הקצב – כך מכנים אותו פעילי זכויות אדם איראניים – מושבע לנשיא?

אבראהים ראיסי נושא נאום בפרלמנט לאחר שהושבע לנשיא איראן, 5 באוגוסט 2021 (צילום: Vahid Salemi, AP)
ראיסי נושא נאום בפרלמנט לאחר שהושבע לנשיא, שלשום (צילום: Vahid Salemi, AP)

אין זה סוד שבאיחוד האירופי ממתינים בקוצר רוח לחתימה מחודשת של ארצות הברית ואיראן על הסכם כדי שיוכלו לחזור ולפתח יחסים כלכליים עם הרפובליקה האסלאמית.

בסעודיה, כנראה, הסיקו שאם ארצות הברית ממילא יוצאת מהמזרח התיכון ומשאירה אחריה את איראן, שהתחזקה באופן משמעותי במהלך שני העשורים האחרונים, אז כדאי לנסות ולשפר את היחסים עם המעצמה האזורית, שכוחה הצבאי עולה באופן משמעותי מאוד על זה של כל המונרכיות המפרציות.

בסעודיה, כנראה, הסיקו שאם ארה"ב ממילא יוצאת מהמזרח התיכון ומשאירה אחריה את איראן, שהתחזקה באופן משמעותי במהלך שני העשורים האחרונים, אז כדאי לנסות ולשפר את היחסים עם המעצמה האזורית

אירופה בעיקר רוצה לעשות עם איראן עסקים ואם צריך – לסתום את האף לכל מיני רגישויות כמו הפרה שיטתית של זכויות אדם באיראן, במדינות הערביות במפרץ מנסים להגיע עם איראן למודוס ויוונדי, בהיעדר אופציה אחרת.

ההסלמה ביחסים בין סעודיה לאיראן בשנים האחרונות לא החלישה את איראן אלא דווקא פגעה בביטחון הסעודי. באמירויות באופן עקבי תמיד אמרו שהם מעוניינים בקשר טוב עם השכן האיראני.

גם התפיסה האמריקאית שונה בתכלית מזו הישראלית. ארצות הברית מודאגת מההתנהגות האיראנית, והנשיא ג'ו ביידן מנסה לחזור להסכם הגרעין על מנת למנוע מאיראן להפוך למדינת סף או אפילו להגיע לפצצה – עניין שלפי המומחים הישראלים יכולים לקחת רק חודשים ספורים.

אך ארצות הברית לא מתכוונת להפעיל את כוחה נגד הפרוקסי האיראני בסוריה או בלבנון למרות הסכנה הברורה לביטחון האזורי. אחרי הכל היא רוצה להתכנס ולצאת מהמזרח התיכון הרווי תמיד בבעיות – ויפה שעה אחת קודם.

השיקולים המגוונים האלה מסבירים מדוע איראן, למרות התנהגותה המסוכנת והקיצונית, שוב הופכת למחוזרת גם על ידי מעצמות כגון רוסיה, סין והאיחוד האירופי, וגם על ידי מדינות ערביות במזרח התיכון. ישראל ניצבת בזירה הזאת מול איראן בבדידות מזהרת, וככל הנראה – תצטרך לחשב מסלול מחדש כבר בזמן הקרוב.

מצרים משנסת מותניים לרגע שמחירי הלחם יעלו

ב-31 ביולי דוברו של נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, הודיע שהחל מחודש נובמבר הבנק המרכזי יכניס לשימוש כסף שעשוי מפלסטיק. בעוד שברשתות החברתיות מתנהלים דיונים לוהטים בשאלה האם הכסף החדש יהיה ידידותי לסביבה או שמא מדובר בצעד בעייתי מבחינה אקולוגית, הרבה יותר מצרים מודאגים מצעד אחר של הנשיא – ביטול נוסף של סובסידיות על לחם.

"אל-עיש אל-בלאדי", הלחם הפשוט (וגם הטעים ביותר) הוא מצרך חובה בכל בית במצרים. כל בוקר תורים ארוכים משתרכים ליד המאפיות, שם נמכר הלחם המסובסד, שמחירו 5 פיאסטרים בלבד (0.05 לירה מצרית).

"אל-עיש אל-בלאדי", הלחם הפשוט (וגם הטעים ביותר) הוא מצרך חובה בכל בית במצרים. כל בוקר תורים ארוכים משתרכים ליד המאפיות, שם נמכר הלחם המסובסד, שמחירו 5 פיאסטרים בלבד (0.05 לירה מצרית)

מדיניות הצנע הנוכחית מוכתבת על ידי צורך דחוף לצמצם את הגרעון התקציבי ולעמוד בתנאים הנוקשים של קרן המטבע הבינלאומי, שהלוותה למצרים 12 מיליארד דולר בשנת 2016.

א-סיסי (צילום: AP Photo/Julie Jacobson)
א-סיסי (צילום: AP Photo/Julie Jacobson)

המשטר של א-סיסי, שנהנה בשנותיו הראשונות מפופולריות חסרת תקדים יצטרך להתמודד עם לא מעט ביקורת מבית – המצב הכלכלי במצרים לאחר האביב הערבי הספיק להתייצב ולהשתפר, אך שנת הקורונה פגעה באופן אנוש בתיירות למדינה, אחד הענפים החשובים שעליהם נשענת הכלכלה המצרית, ומצרים רבים איבדו את מקור הפרנסה שלהם.

מאז שנות השבעים נמנעו נשיאי מצרים מלקצץ את הסובסידיות על הלחם, כדי לא לפגוע בשכבות החלשות ביותר ולא לסכן את יציבות משטרם. כאשר הנשיא אנואר סאדאת ניסה לגעת במחירי הלחם, המונים זועמים יצאו לרחובות קהיר והאירועים הללו קיבלו את השם "מחאות הלחם".

האם בנו של קדאפי עומד לקחת את לוב בסערה?

הריאיון של סיף אל-אסלאם אל-קדאפי לעיתון האמריקאי ניו יורק טיימס לפני מספר ימים גרם למהומה רבה ולסערה תקשורתית בלוב, במיוחד במחנה של הגנרל חליפה חפתר, הנתמך על ידי מצרים, איחוד נסיכויות המפרץ ורוסיה.

זו לא הפעם הראשונה שבה קדאפי הבן מודיע על כך שהוא מתכוון לחזור לחיים הפוליטיים (בשנת 2017 הוא הבטיח לרוץ בבחירות לנשיאות לוב שייערכו ב-2021), אך הפעם הוא העניק ריאיון בלעדי לאחד העיתונים המשפיעים בעולם, החליף את תדמיתו באופן מוחלט והבטיח שהקאמבק קרוב מאוד.

בתמונות הוא נראה איש מבוגר, עוטה גלימה שחורה מעוטרת בזהב וחובש טורבן על ראשו. כפי שכתב רוברט וורת', הכתב שראיין את קדאפי הבן, נראה שהוא ירש מאביו את החיבה להופעות תיאטרליות ססגוניות.

מועמר קדאפי, ששלט בלוב במהלך 42 שנים, הודח ונרצח על ידי ההמון בנובמבר 2011, מספר חודשים לאחר שבלוב פרץ האביב הערבי. בנו, סיף אל-אסלאם, שבימים ההם היה מגולח למשעי ולבוש בבגדים מערביים, נהג להתרועע עם שועי עולם והחזיק באחוזתו באוסטריה חיות פרא, נחטף על ידי אחת המיליציות החמושות כאשר ניסה להימלט לניז'ר והוחזק על ידה במהלך מספר שנים.

הייתה תקופה שבה אף אחד לא ידע האם סיף אל-אסלאם חי או מת, ובמהלך אותו עשור אף עיתונאי זר לא פגש בו. הוא הואשם בביצוע פשעים נגד האנושות, וב-28 ביולי 2015 גזר עליו בית המשפט בטריפולי עונש מוות.

הייתה תקופה שבה אף אחד לא ידע האם סיף אל-אסלאם חי או מת, ובמהלך אותו עשור אף עיתונאי זר לא פגש בו. הוא הואשם בביצוע פשעים נגד האנושות, וב-28 ביולי 2015 גזר עליו בית המשפט בטריפולי עונש מוות

לפני עשור היה קשה להאמין שהשם קדאפי יעורר בלובים משהו אחר מלבד סלידה ושנאה, אך עתה, בשנת 2021, ישנם לובים לא מעטים שמביעים תמיכה בסיף אל-אסלאם ומביעים תקווה לכך שהוא ירוץ בבחירות לנשיאות שנקבעו ל-24 בדצמבר.

מועמר קדאפי, ארכיון, 2010 (צילום: AP Photo/Abdel Magid Al Fergany, file)
מועמר קדאפי, 2010 (צילום: AP Photo/Abdel Magid Al Fergany, file)

הפרשנים הלובים מעריכים שאם קדאפי אכן יתמודד בבחירות בדצמבר, הדבר יפגע במחנה של חליפה חפתר, גנרל סורר ששולט על חלקים נרחבים במזרח לוב ונתמך על ידי המצרים, האמירתים, הרוסים והצרפתים.

קליפ על פיצוץ בביירות רק הוסיף שמן לגובה הלהבות

במלאת שנה לפיצוץ שאירע בנמל ביירות, מתאבלת לבנון על הקורבנות ודורשת צדק להרוגים ולפצועים. בכל מקום בבירה הלבנונית ניתן למצוא גרפיטי עם הכתובות "המדינה שלי עשתה את זה", "דורשים צדק" ו"רוצחים לדין".

אמיר יזבק, זמר צעיר ופופולרי אף החליט להקדיש שיר לעשרת לוחמי האש שנספו כשניסו לכבות האש שפרצה בנמל ביירות, רגע לפני שנשמעו הפיצוצים האדירים שהשמידו את הנמל.

שירו של יזבק, "מכבי האש מביירות", זכה להשמעות רבות ביוטיוב וברדיו, אך גם גרר סערה תקשורתית לא קטנה. לבנונים רבים האשימו את יזבק בכך שהוא מנסה לעשות הון על גבם של הקורבנות וטענו שמדובר באקט לא ראוי ולא מוסרי. אחרים כתבו ברשתות החברתיות שהשיר בא להנציח את זיכרון הקורבנות ואין בו שום דבר פסול.

שירו של יזבק, "מכבי האש מביירות", זכה להשמעות רבות ביוטיוב וברדיו, אך גם גרר סערה תקשורתית לא קטנה. לבנונים רבים האשימו את יזבק בכך שהוא מנסה לעשות הון על גבם של הקורבנות

הקליפ של יזבק צולם באישור השלטונות הלבנוניים, וזו, כנראה, הסיבה לכך שאזרחים רבים חשים שמדובר באחיזת עיניים, שבאה להסב את תשומת לבם מהעניין העיקרי – הניסיון של האליטה השלטת למנוע חקירה אמיתית ומהירה של האירועים שהביאו לפיצוץ בנמל ביירות ולמותם של כ-217 בני אדם, ביניהם גם עשרה לוחמי אש מביירות.

היום הזה בתולדות המזה"ת: 31 שנים לפלישה לכווית

ב-2 באוגוסט 1990 עיראק פלשה לכווית. היא הנחיתה מכה מקדימה בדמות הפצצות רבות על בירת כווית. את התקיפה העיקרית הובילו כוחות קומנדו שנפרסו בעיר בעזרת מסוקים וסירות והשתלטו על חלקים בה, בעיקר מוסדות הקשורים לארמון המלוכה וכלי תקשורת. בארות הנפט בערו, כוויתים רבים ניסו להימלט מהמדינה.

לאחר הפלישה של הכוחות העיראקיים קראה מועצת הביטחון של האו"ם לעיראק לסגת מכווית תוך ארבעה חודשים. השליט העיראקי לא נענה לקריאה זו, וארצות הברית החלה לפעול לגיבוש קואליציה בינלאומית רחבה, שהשתתפו בה גם מדינות ערביות אחרות.

סדאם חוסיין שרד את מלחמת המפרץ הראשונה ונותר על כסאו, אך כלכלת עיראק ספגה מהלומה קשה ואפשר לטעון שאז, בין בארות הנפט הבוערים של כווית, החלה הספירה לאחור של שלטונו.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,283 מילים ו-1 תגובות
סגירה