מיני אנציקלופדיה של מושגים כלכליים

ספרו של תומס ס. טיילור "מבוא לכלכלה אוסטרית, מדוע רק קפיטליזם מוביל לשגשוג?", שתורגם באופן שוטף ע"י אורי רדלר ז"ל (לו מוקדש הספר) הינו ספר קטן פורמט בן 141 עמודים. הוא בנוי כספר לימוד לתלמידי כלכלה, בהכילו אחרי כל פרק רשימת ספרים לקריאה מומלצת.

עטיפת הספר "מבוא לכלכלה אוסטרית"
עטיפת הספר "מבוא לכלכלה אוסטרית"

הספר מתמקד באסכולת הכלכלה האוסטרית שראשיתה עם קרל מנגר (פרופ' לכלכלה פוליטית באוניברסיטת וינה בשנים 1873- 1903) ששני תלמידיו הגדולים היו פרידריך פון וייסר ואויגן פון בוהם-באורק (עמ' 15).

ידועים מהם הם שני התיאורטיקנים המודרניים: לודויג פון מיזס ופרדריך פון האייק (עמ' 17). כמו כן מצוין במבוא ש"ספר זה יסתמך במידה משמעותית על הרעיונות של האייק ולודוויג פון מוזס, יחד עם אלו של שנים מתלמידיו של מיזס: מ. קירזנר ומורי רות'ברד" (שם).

כותרות הפרקים מעידים על היות הספר ספר לימוד כלכלי סטודנטיאלי: "חישובים בעיין בכלכלה מתקדמת" (עמ' 24), "הבעיה של תיאום וידע" (עמ' 29), "תפקיד מערכת המחירים" (עמ' 35), "חישוב כלכלי מול חישוב טכנולוגי" (עמ' 36), "סובייקטיביות הערך" (עמ' 38),"חישוב כלכלי באמצעות מחירי הכסף" (עמ' 40), "מושגי ההון וההכנסה" (עמ' 41) "סיכון ואי ודאות" (עמ' 46), "מותנות החישוב הכלכלי" (עמ' 499), "אפקט הרציונליזציה של החישוב המוניטרי" (עמ' 51), "תקשורת מתאמת באמצעות מחירי שוק" (עמ' 52), כשפרק מרכזי בספר הוא פרק 3 –" תאוריית סובייקטיביות הערך", שבתת הפרק "סיפוק והערכה", כתוב כבר בתחילה ש"ההסבר לכל הפעילות הכלכלית בשוק נשען בשורה התחתונה על תאוריית סובייקטיביות הערך" (עמ' 59). כהמשך לו נכתב "עקרון התועלת השולית"(עמ' 60), "ערך וחליפין"(עמ' 63), "שימושי כסף" (עמ' 65) , "שימוש וערך חליפין בכלכלת השוק" , כמו גם "שימוש וערך חליפין בכלכלת שוק"(עמ' 68).

כותרות אלו ובמיוחד הבאות מעידות על היות הספר ספר לימוד לכלכלה המיועד למי שיש הבנה בסיסית לפחות בתחום: "הנפוצות של ההערכה הסובייקטיבית" (עמ' 69), כמו גם למשל פרק 5 -"ייצור בכלכלה סובבת בנחת" (עמ' 90) או תת הפרק "תמחור משאבים בכלכלה סובבת בנחת (כסנ"ב)"(עמ' 91).

לשבעת הפרקים יש בין 3 ל-12 תת פרקים הנותנים לספר את המראה המילוני. אין ספק שזהו ספר חובה לתלמידי מבוא לכלכלה.

יוסי ברנע הוא מוסמך האוניברסיטה הפתוחה בלימודי דמוקרטיה בין תחומיים. בעבר היה מזכיר עמותת "אני ישראלי" שפעלה להכרה בלאום הישראלי. כתב ביקורות על ספרים ומאמרים בכתבי עת ועיתונים שונים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 310 מילים
סגירה