ראש הממשלה נפתלי בנט בישיבת הקבינט, 8 באוגוסט 2021 (צילום: Ohad Zwigenberg/POOL)
Ohad Zwigenberg/POOL

לבנט יש הרבה סיבות להימנע מסגר. יחסיו עם החרדים היא אחת מהן

החשש הגדול של נפתלי בנט מסגר הוא אי-ציות אזרחי טוטאלי, שיפגע בלגיטימציה השברירית גם ככה של הממשלה הנוכחית בקרב אוכלוסיות שלמות, ובפרט החברה החרדית ● על רקע זה, הטעות שעשה נתניהו - כשביקש לברך את לינוי אשרם ויצא מקלל את שותפיו החרדים - רק עוזרת לבנט ● בינתיים, בימין שוב כועסים על ראש הממשלה - הפעם בגלל מינויו של הרצוג לשגריר בוושינגטון ● פרשנות

1

אף אחד מראשי המדינה לא יודע אם יהיה כאן סגר, וכל ההערכות שנפוצו אתמול (ראשון) הן בגדר הימור. הכול תלוי במספר המתחסנים בעשרת הימים הקרובים, עד ה-17 באוגוסט. ברגע זה יש עלייה במספר המתחסנים, אבל היא לא מספיקה. אם הקצב לא יתגבר, יהיה סגר, שאותו הממשלה כל כך רוצה למנוע.

החשש הגדול מסגר הוא לא רק הנזק הכלכלי והחברתי האדיר. כל זה ידוע. הפחד הוא מאי-ציות טוטאלי וחוסר יכולת לכפות את הסגר על אוכלוסיות שלמות, מה שידרדר לחלוטין את המשילות ובעקבותיה את חוסר הלגיטימציה של הממשלה הנוכחית.

הפחד הוא מאי-ציות טוטאלי וחוסר יכולת לכפות את הסגר על אוכלוסיות שלמות, מה שידרדר לחלוטין את המשילות ובעקבותיה את חוסר הלגיטימציה של הממשלה הנוכחית

אתמול החלו הלימודים במוסדות החרדיים. חצי מיליון תלמידים מבוגרים וצעירים מילאו את הכוללים, הישיבות הגדולות והקטנות ותלמודי התורה. אף אחד כמעט לא הסתובב שם עם מסכה. אף שוטר לא הגיע לאכוף את ההוראה.

ישיבה בנושא הקורונה בהשתתפות ראש הממשלה נפתלי בנט, 23 ביוני 2021 (צילום: קובי גדעון, לע"מ)
ישיבה בנושא הקורונה בהשתתפות ראש הממשלה נפתלי בנט, 23 ביוני 2021 (צילום: קובי גדעון, לע"מ)

בממשלה יודעים כי הכעס האדיר על ראש הממשלה נפתלי בנט בקרב החרדים עלול להפוך למרד של ממש אם יוטל סגר בספטמבר. החרדים מאמינים גם עכשיו כי בנט ויאיר לפיד מתנכלים להם ויגלגלו עליהם את הסגר דווקא בימי החגים.

לכן, בתי הכנסת והטישים יהיו מלאים בעשרות אלפי מתפללים צפופים ואיש לא יוכל ואולי לא ירצה לכפות משמעת במציאות הפוליטית החדשה הזו. גם זה נלקח בחשבון.

2

התקציב עבר, הכנסת יצאה לפגרה, הקואליציה הזו לוקחת קצת אוויר, אבל יש מי שדואג לחמם את הגזרה הפוליטית ולא רק הביטחונית גם ברגעים אלה.

בנט יצא אתמול בברכות מאליפות לבחורי הישיבות והכוללים שחזרו ללימודים אחרי ימי בין הזמנים. "אנחנו היום בתחילתו של חודש אלול, חודש הרחמים והסליחות", הכריז ראש הממשלה.

"בחורי הישיבות מתחילים את זמן אלול וכולנו נאחל להם זמן טוב ובריא. בתקופה הזו של השנה יש לכולנו הזדמנות לקיים את התפילה 'אבינו מלכנו, מנע מגפה מנחלתך' – ולצאת להתחסן".

נפתלי בנט מסתודד עם אריה דרעי בישיבה של בלוק הימין ב-18 בנובמבר 2019 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
נפתלי בנט מסתודד עם אריה דרעי בישיבה של בלוק הימין ב-18 בנובמבר 2019 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

מעולם לא היה כאן ראש ממשלה שבירך בחום כזה את בחורי הישיבות, גם לא מנהיגים שהמפלגות החרדיות ישבו בממשלותיהם. בנט הפתיע. אריה דרעי, מנחם פרוש, יעקב ליצמן  וחבריהם מכנים את הממשלה שלו "ממשלת שמד שבאה להרוס את היהדות", ובנט דווקא מברך את חברת הלומדים בישיבות.

ההסבר פשוט. בנט ניסה לתקוע טריז בין בנימין נתניהו והחרדים.

במהלך השבת טלפן יו"ר האופוזיציה לאלופה האולימפית לינוי אשרם ובירך אותה על מדליית הזהב שבה זכתה. נתניהו זכה למתקפות קשות מצד החרדים.

"ההודעה שהוציא יו"ר האופוזיציה נתניהו בעיצומה של שבת קודש פגעה בהמוני יהודים שומרי שבת, ופגעה בשותפיו הנאמנים ששבת קודש יקרה מאד לליבנו", צייץ דרעי.

"ההודעה שהוציא יו"ר האופוזיציה נתניהו בעיצומה של שבת קודש פגעה בהמוני יהודים שומרי שבת, ופגעה בשותפיו הנאמנים ששבת קודש יקרה מאד לליבנו", צייץ דרעי

"המשחקים האולימפיים הם לא פיקוח נפש. אסור היה להוציא הודעה עם חילול שבת. אני שמח שראש הממשלה והנשיא המתינו לצאת השבת", הוסיף ח"כ משה גפני.

"יו"ר האופוזיציה בחר לחלל שבת בפרהסיה, ללא צורך אמיתי", חרץ ליצמן. הפובליציסטים החרדים היו חריפים הרבה יותר כלפי נתניהו.

נתניהו נאלץ לצמצם נזקים. "הוצאת הודעה כשעה לפני צאת השבת הייתה טעות טכנית שאנו מצרים עליה", נטען בהודעה שפרסם הליכוד.

נתניהו בא לברך את אשרם ויצא מקלל את החרדים. הא ביקש להקדים את נשיא המדינה יצחק הרצוג וראש הממשלה בנט ולגנוב את הכותרות על גבה של האלופה האולימפית המופלאה, והסתבך עם שומרי השבת.

בנט ויועציו הקרובים – משה קלוגהפט ומזכיר הממשלה שלום שלמה – מיהרו לקפוץ על המציאה ולתקן קצת את הקשר בין ראש הממשלה והחרדים שכל כך שונאים אותו.

התגובה הערמומית הזו של בנט נחלה הצלחה מסוימת. החרדים לא יהפכו לתומכי בנט, אבל הם לא ישכחו את הפגיעה של נתניהו בשבת. זו הנקודה הכי רגישה. איך יודעים?

אמש (ראשון) הגיע נתניהו לטקס שבע ברכות במושב בית מאיר לבתו של ח"כ יעקב אשר מש"ס והתקבל בפנים חמוצות בידי כמה מהפוליטיקאים החרדים. נתניהו נאלץ להתנצל שוב. "הדברים האלה לא יישנו", הוא הבטיח.

אמש (ראשון) הגיע נתניהו לטקס שבע ברכות לבתו של ח"כ יעקב אשר מש"ס והתקבל בפנים חמוצות בידי כמה מהפוליטיקאים החרדים. נתניהו נאלץ להתנצל שוב. "הדברים האלה לא יישנו", הוא הבטיח

3

חברי סיעת הציונות הדתית יצאו אתמול ליום גיבוש. בצלאל סמוטריץ', שמחה רוטמן, אבי מעוז, מיכל וולדיגר, אופיר סופר, החברים האחרים והעוזרים הפרלמנטרים קרעו את מדבר יהודה בטרקטורונים בחום של 40 מעלות.

איתמר בן-גביר לא הוזמן להשתתף בחוויה המסעירה: סמוטריץ' החליט שזו פעילות סיעתית, ובן-גביר בכלל שייך לעוצמה יהודית.

גם ח"כ אורית סטרוק לא השתתפה בהרפתקה. היא חיכתה לחבורה במקום ממוזג במעלה אדומים. יחד עם ח"כ יואב קיש, חברה לשדולת ארץ ישראל, הם שגרו קודם לכן מכתב לראש הממשלה ותבעו ממנו להדיח את השגריר המיועד בוושינגטון מיכאל הרצוג, עוד לפני שיצא לתפקידו.

"הרצוג הוא איש שמאל פעיל, וחותר למה שהשמאל קורא 'פתרון שתי המדינות'", טוענת סטרוק, "בנט הוא איש ארץ ישראל. אז מה קרה? דווקא את הרצוג הוא שם על השיבר הכי חשוב, ועוד מול ממשל ביידן הפרוגרסיבי? הרצוג מתאים ללפיד או יאיר גולן, אבל בנט? זו חציית קו אדום".

"בנט הוא איש ארץ ישראל. אז מה קרה? דווקא את מייק הרצוג הוא שם על השיבר הכי חשוב, ועוד מול ממשל ביידן הפרוגרסיבי? הרצוג מתאים ליאיר לפיד או יאיר גולן, אבל בנט? זו חציית קו אדום"

מייק הרצוג ואחיו יצחק (בוז'י) הרצוג ב-2009 (צילום: משה מילנר/ לע
מייק הרצוג ואחיו יצחק (בוז'י) הרצוג ב-2009 (צילום: משה מילנר/ לע"מ)

האמת היא קצת שונה. אילו היה הדבר תלוי בשר החוץ לפיד הוא היה שולח לוושינגטון את ציפי לבני, חברתו הטובה, אבל השם שלה לא עלה לשיח כי ראש הממשלה בנט היה פוסל אותה על הסף. לבני היא שמאלנית מדי בשבילו.

הרצוג נבחר בסוף למרות שבנט מכיר היטב את דעותיו. הסיבה היא האופי המקצועי שלו. הרצוג מכיר היטב את התחום המדיני, הוא משרת ציבור הגון שלא יפעל לעולם מאחורי הגב כפי שעשו שגרירים קודמים. העבר הצבאי והפקידותי שלו הכריעו לטובתו, וגם קרבת המשפחה עם נשיא המדינה לא הזיקה.

המינוי המוסכם הזה של ראש הממשלה ושר החוץ הזכיר לי סיפור מעשה מן העבר הרחוק. במהלך 2001 חיפשו ראש הממשלה אריאל שרון ושר החוץ שמעון פרס שגריר לוושינגטון. המינוי התעכב זמן רב כי השניים לא הצליחו להסכים על מועמד.

באחד הימים פגש שרון את פרס. "יש לי מועמד מצוין".

"מי זה?" שאל פרס.

"איילון", ענה שרון.

"מקובל עלי", ענה פרס בהתלהבות. הוא חשב שמדובר בעמי איילון, שבדיוק פרש מראשות השב"כ.

וכך נשלח לוושינגטון במהירות דני איילון, שהיה היועץ המדיני של שרון.

עוד 937 מילים
סגירה