לחזור למדיניות "הגדר הטובה" של עזרה ויחסי שכנות עם דרום לבנון

מפגינים נגד ממשלת לבנון במלאת שנה לפיצוץ בנמל ביירות, 4 באוגוסט 2021 (צילום: AP Photo/Bilal Hussein)
AP Photo/Bilal Hussein
מפגינים נגד ממשלת לבנון במלאת שנה לפיצוץ בנמל ביירות, 4 באוגוסט 2021

גבול ישראל-לבנון שוב בחדשות, ואולי הגיע הזמן לבחון לא רק "איך נגיב", אלא האם יש לנו אופציות טובות יותר, לנוכח קריסתה המוחלטת של "ארץ הארזים הכרותים", מאשר היגררות לעוד סבב מלחמה.

גבול ישראל-לבנון שוב בחדשות, ואולי הגיע הזמן לבחון לא רק "איך נגיב", אלא האם יש לנו אופציות טובות יותר, לנוכח קריסתה המוחלטת של "ארץ הארזים הכרותים", מאשר היגררות לעוד סבב מלחמה

לעניין זה רציתי להפנות את תשומת הלב להצעתו של עמיתנו במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, ז'ק נריה, לחזור למדיניות הגדר הטובה, של עזרה ויחסי שכנות ישירים עם דרום לבנון. זאת בלי קשר לממשלת לבנון בביירות, שבין כה וכה לא באמת קיימת, והיא לא ממש רלוונטית לשום דבר. היא לא חלק מן הפתרון, אלא חלק מן הבעיה.

יש לישראל רתיעה-משיבה לקשר עם לבנון בגלל הניסיון הרע עם הקשר הישן שהתחיל בגדר הטובה, והסתיים בסברה ושתילה בביירות.

אבל המסקנה לא צריכה להיות לחדול מכל קשר עם לבנון, אלא ללמוד את כשלי העבר, כדי שלא לחזור עליהם בעתיד. והכשל היה התערבות ישירה של צה"ל בתוך לבנון, והטלת משימות בלתי אפשריות על בעלי בריתנו המרונים באותם ימים.

אם לא נתערב ישירות, ונדע את גבולות הסבירות של הבריתות הפוטנציאליות, אולי בפעם הבאה נצליח יותר.

למען האמת,  אין לישראל אופציה אחרת, אלא להתערב באופן מושכל. זאת משום שלתוך הוואקום נכנסים כוחות אחרים, טורקיה למשל, או דאעש שיעי, שלא ייטיבו את מצבנו בגבול עם לבנון.

המסקנה לא צריכה להיות לחדול מכל קשר עם לבנון, אלא ללמוד את כשלי העבר כדי לא לחזור עליהם בעתיד. והכשל היה התערבות ישירה של צה"ל בתוך לבנון והטלת משימות בלתי אפשריות על בעלי בריתנו המרונים אז

אבל ראשית, מי לנו – פוטנציאלית – ומי לצרינו?

האוייב הגדול שלנו הוא חזבאללה, ובעלי בריתו העיקריים הם הפלסטינים. בניגוד למה שאנו מכירים ברשות הפלסטינית, חמאס ואשף לא נלחמים אלה באלה, אלא הם בעלי ברית של חזבאללה.

אשף מקורב לאסד בסוריה, וראינו עכשיו את הנייה מחמאס ואת  נח'אלה   מהג'יהאד האיסלאמי באים לברך את התליין מטהראן, ראיסי, לנשיא איראן החדש.

האירגונים הפלסטיניים זקוקים לתמיכה של חיזבאללה מול כוחות המדינה האסלאמית ואל-קאעידה המתחזקים במחנות. לפיכך,  אזור החוף בדרום די בטוח עבור חזבאללה בגלל בעלי בריתו הפלסטינים, אבל זה לא המצב באזור ביירות, בצפון לבנון, וחלקים מבקעת הלבנון.

באזור ביירות, מחנות סברה ושתילה מחליפים אוכלוסיות – הפלסטינים עוזבים, ובמקומם משתכנים פליטים סורים סונים. הם מלאי שנאה לשיעים והופכים להיות מאגר של כוח אדם לגיוס נגד חזבאללה בעתיד.

האוייב הגדול שלנו הוא חזבאללה, ובעלי בריתו העיקריים הם הפלסטינים. בניגוד למה שאנו מכירים ברשות הפלסטינית, חמאס ואשף לא נלחמים אלה באלה שם, אלא הם בעלי ברית של חזבאללה

אבל ההתפתחות  רבת המשמעות ביותר באה לידי ביטוי בקרבות שפרצו בין הבדואים של ח'לדה לבין כוחות חיזבאללה, ובהם ידם של הבדואים הייתה על העליונה, והם הרגו כמה מן השיעים.

שכונת ח'לדה הסונית קרובה מאוד לבסיס הכוח של חזבאללה בביירות, הדאחיה, ולפיכך זאת התפתחות מאוד מדאיגה מבחינתו.

אבל לזיהוי של הסונים בח'לדה כבדואים יש עוד משמעות. הבדואים הם תמצית הערביות, לפיכך הם מכנים עצמם עַרַבּ – כלומר, הם הערבים האמיתיים ואין בלתם. הסונים של ח'לדה מכנים עצמם ערב ח'לדה.

התעוררות הבדואים בלבנון באה בעקבות התערבות איראן אצל הבדואים של סוריה. היא מנצלת את מצבם הכלכלי הקשה כדי לקנות אותם בכסף. מקורות בדואיים בסוריה מסרו לנו כי איראן פותחת בקרבם סמינרים ללימוד השיעה, כדי להעביר אותם לדת השיעית, ולהקים מתוכם "דאעש שיעי".

סמינרים שיעיים נפתחו גם בחלב ואפילו בחומס, מסרו המקורות הסוריים.

התעוררות הבדואים בלבנון באה בעקבות ניצול מצוקתם של הבדואים בסוריה ע"י איראן. עפ"י מקורות בדואיים בסוריה, איראן פותחת בקרבם סמינרים ללימוד השיעה, כדי להעבירם לדת השיעית, ולהקים מתוכם "דאעש שיעי"

המעורבות של איראן בשטחים שטורקיה חומדת לעצמה מגבירה את המתחים בין טורקיה לאיראן. וטורקיה, דרך בסיסי כוחה בטריפולי שבלבנון, מתכננת לאגף את החדירה האיראנית לשטחים הסוניים בצפון סוריה. אגב, התחזקות הסונה הדאעשית בצפון לבנון גרם להגירה מוגברת של הפלסטינים ממחנה נהר אל-בארד אל מחוץ ללבנון.

לצד המכה שקיבל מן הבדואים בח'לדה, חזבאללה קיבל מכה מן הדרוזים בדרום לבנון. הם סילקו אותו מן השטחים שלהם באזור חסבאיה, ולא יאפשרו לו לירות עוד על ישראל משטחיהם.

בנוסף יש לחזבאללה צרות גדולות אפילו בתוך העדה השיעית בבקעת הלבנון בהנהגת שיח' סובחי טופיילי, כך שככל שלבנון שוקעת – כך שוקע גם החזבללה.

פתיחת גדר טובה בדרום לבנון תאפשר לישראל לממש בריתות חדשות ומפתיעות – עם הבדואים, עם הדרוזים, עם מתנגדי חזבאללה בשיעה. אם ישראל תשכיל ללמוד משגיאות העבר, יש לה סיכוי טוב מאוד לשלול מחזבאללה את שטחי שיגור הטילים שלו במידה רבה.

פתיחת גדר טובה בדרום לבנון תאפשר לישראל לממש בריתות חדשות ומפתיעות – עם הבדואים, הדרוזים, מתנגדי חזבאללה בשיעה. אם תשכיל ללמוד משגיאות העבר, יש לישראל סיכוי טוב לשלול מחזבאללה את שטחי שיגור הטילים שלו

אבל אם תשב ישראל בחיבוק ידיים ולא תעשה דבר, בעלי הברית הפוטנציאליים שלנו יילכו למקום אחר – טורקיה למשל.

פנחס ענברי הוא חוקר בכיר של מזרח התיכון, עיתונאי, סופר, תסריטאי ומשורר. שימש שנים רבות חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. חיבר ספרי עיון על בבעיה הפלסטינית. הרומנים שחיבר יחד עם אשתו אביבה הם: "על גב סופה" - על אתגרי הקהילות הנוצריות בגליל המערבי בימי המנדט הבריטי מול האסלאם הרדיקלי ומעמד האישה, ו"שומר השאול" עוסק בשחיתות הישראלית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 735 מילים ו-1 תגובות
סגירה