מתנצל מראש על הקלילות אבל חייב לשתף במחשבה על הקשר בין פילוסוף מוערך במיוחד (והפעם לא מדובר באבישי בן חיים) לבין משטרים טוטליטריים מהמאה ה-20 וגם מהמאה ה-21.
מתנצל מראש על הקלילות אבל חייב לשתף במחשבה על הקשר בין פילוסוף מוערך במיוחד (והפעם לא מדובר באבישי בן חיים) לבין משטרים טוטליטריים מהמאה ה-20 וגם מהמאה ה-21
הרשמו עכשיו לניוזלטר היומי
מדובר בבן עשירים מבריק שנחשב עד היום לאחד מגדולי הפילוסופים. לא אתפלא אם אהב לשבור צלחות כשרקד, אכל סופלקי והקשיב למוזיקה של אריס סאן, מפני שהוא היה יווני.
יווני עתיק. הוא ניסח עקרונות לקיומה של המדינה האידיאלית בעיניו וקראו לו אפלטון:
1
משנתו של הפילוסוף היווני הגדול כללה התנגדות מוחלטת לדמוקרטיה ששלטה אז באתונה (בכך המשיך אפלטון את תפיסת עולמו של מורו הנערץ סוקרטס).
2
אפלטון שרטט מתווה מפחיד של מדינה שבה ישנו שליט אבסולוטי שהוא מלך-פילוסוף (או: מלכים-פילוסופים). הוא האמין בכך מעומק לבו.
3
במדינה דיסטופית זו, כך חשב אפלטון, תהיה חלוקה מעמדית נוקשה: המיעוט הקטנטן של המלכים-פילוסופים שישלטו הם בני המעמד העליון.
4
אנשי הקסטה הצבאית שידאגו לשלול זכויות אזרח ולדכא כל ניסיון למרוד במשטר האבסולוטי של המלכים-פילוסופים (כלשונו של סוקרטס בספרו של אפלטון: זהו מעמד השומרים שיעמדו מול איומים מחוץ ומבית). זהו המעמד השני.
5
מעמד הסוחרים והאומנים הוא המעמד השלישי.
6
והמעמד הרביעי והנחות הוא מעמדם של הפועלים והאיכרים.
משנת אפלטון כללה התנגדות מוחלטת לדמוקרטיה ששלטה אז באתונה. הוא שרטט מתווה מפחיד של מדינה בה ישנו שליט אבסולוטי שהוא מלך-פילוסוף. הוא האמין בכך מעומק לבו
7
הקסטה הצבאית הנחמדה תפעל על פי פקודות המלכים-הפילוסופים, תשליט מדינת משטרה (כמו, לימים, ברומניה של צ'אושסקו), ותמנע כל חירות מהנתינים הפשוטים. היא תוכל לעשות זאת בדרכים הקשוחות ביותר לרבות הריגה והגלייה (ברית המועצות של סטלין).
8
המשטר יעצב את תודעת הילדים בשטיפת מוח מרוכזת (כמו, לימים, מחנות החינוך בסין הקומוניסטית) שתטמיע בהם הכרה בדבר נחיתותם ובדבר הצורך שהפילוסופים הנעלים ישלטו בהם (נגיעה קלה של גרמניה הנאצית).
9
יש לפעול לכך שהנשים הטובות ביותר יזדווגו עם הגברים הטובים ביותר כדי להבטיח את השבחת המעמד או את טוהר המעמד (שלא לומר: טוהר הגזע) ויש להבטיח שהם יקיימו יחסי מין רבים ככל הניתן, וכן שהנשים הגרועות ביותר יקיימו יחסי מין עם הגברים הגרועים ביותר (תוך שיש לפעול לצמצום יחסי המין הללו. בכל זאת, טוהר הגזע או טוהר המעמד העליון).
10
ייתכן שיהיה צורך לגרש כל מי שגילו מעל גיל 10 ולרכז את כל הילדים שמתחת לגיל זה תחת פיקוחם של הפילוסופים, כדי שהם יעצבו את תודעתם ורגשותיהם של הילדים בהתאם לנורמות דלעיל מבלי שהוריהם המגורשים והרחוקים יוכלו להתערב בחינוכם ובכלל בגידולם. הפילוסופים יחנכו באופן טוטלי את הילדים הרכים. בבחינת לוח חלק שניתן לעצבו לחיים כנועים.
המשטר יעצב את תודעת הילדים בשטיפת מוח מרוכזת (כמו, לימים, מחנות החינוך בסין הקומוניסטית) שתטמיע בהם הכרה בדבר נחיתותם ובדבר הצורך שהפילוסופים הנעלים ישלטו בהם (נגיעה קלה של גרמניה הנאצית)
11
והכל כמובן למען טובת העם. לטובת העיר-מדינה. המדינה היא העיקר (כמו באיטליה הפשיסטית של מוסוליני).
* * *
אפלטון היה תלמיד מבריק של סוקרטס. הוא תיאר את הדיאלוגים של סוקרטס בחיבוריו. לא בטוח שחלק מהדברים שכתב על סוקרטס התקיימו במציאות. כך או אחרת, הוא שם בפיו אמירות רבות שמטרתן הייתה שכנוע קוראי הדיאלוגים (הדיאלוגים של סוקרטס שהופיעו בחיבוריו של אפלטון) כי הדמוקרטיה היא משטר גרוע (סוקרטס אכן בז לדמוקרטיה) וכי המשטר האידיאלי במדינה האידיאלית הוא משטר אבסולוטי של מלך-פילוסוף.
סוקרטס ותלמידו אפלטון הם כמובן מחשובי ההוגים. אבל בתחום מדע המדינה, יש להתרחק ממשנתם כמו מאש. להוקיע אותה. ואני לא כותב זאת רק ממרחק אלפי שנים. עוד בתקופת חייהם התחוללו מאבקים בין אתונה הדמוקרטית (דמוקרטיה לגברים בלבד כמובן) לבין גורמים אנטי-דמוקרטיים שאף השתלטו לתקופות קצרות על אתונה (שלטון ה"ארבע-מאות" בשנת 411 לפני הספירה וכן שלטון "השלושים" בשנת 404 לפני הספירה). חלק מהגורמים האנטי-דמוקרטיים היו תלמידיו של סוקרטס.
כאשר אנו קוראים על משטרים טוטליטריים או צופים בסרטים על דיקטטורות צבאיות או נדהמים מזוועות גרמניה הנאצית, איטליה הפשיסטית, יפן הקיסרית, ברית המועצות, סין הקומוניסטית או קמבודיה בתקופת הג'נוסייד שביצע משטרו של פול פוט, וכאשר אנו תמהים כיצד נסחפים אנשים רבים לתמוך במשטרי טרור, במדינות משטרה, בדיקטטורות צבאיות או במונרכיות, כדאי לזכור שלפחות היבטים מסוימים בפועלם של המשטרים הללו תואמים את תפיסת עולמו של אפלטון, תלמידו של סוקרטס שבז לדמוקרטיה באתונה.
כאשר אנו תמהים כיצד נסחפים רבים לתמוך במשטרי טרור, במדינות משטרה, בדיקטטורות צבאיות או במונרכיות, כדאי לזכור שהיבטים בפועלם תואמים את תפיסת עולמו של אפלטון
סוקרטס נשפט והורשע בגין התורה שהטיף לצעירי אתונה נגד המשטר הדמוקרטי. היה זה בשנת 399 לפני הספירה. עונשו הנורא היה הוצאה להורג. לא, אי אפשר להצדיק את עונשו המזוויע. משום בחינה. עונש מחריד בגין הפצת רעיונות.
אך דבר אחד אפשר לזכור: מדובר במי שהטיף נגד הדמוקרטיה ואף העמיד תלמידים שכמה מהם ניסו לחולל הפיכה משטרית. ואפלטון היה תלמידו האוהב שכתב על הדיאלוגים שלו, על משפטו ועל חייו. תלמיד אוהב שפיתח משנה טוטליטרית במיוחד בעת הקדומה. משנה שבאה לידי ביטוי מזוויע במספר משטרי אימה במאה השנים האחרונות.
עו"ד דניאל חקלאי הוא בעל משרד עריכת דין שמתמחה בייצוג בתחומי המשפט הפלילי, עבירות הצווארון הלבן, ועדות החקירה, הדין המשמעתי ולשון הרע. יליד שנת 73', נשוי ואב לשני בנים. פרסם מאמרים וכן סיפורים קצרים בכתבי עת דיגיטליים. אוהב מאד ספרות, קולנוע ומוזיקה. מוטרד מאד מהסכנות העצומות למשטר הדמוקרטי ולזכויות האדם והאזרח. מנסה לחשוב כיצד למקם את המשפט החוקתי ואת המשפט הפלילי בהקשרים סוציולוגיים, תרבותיים, פוליטיים, היסטוריים ופסיכולוגיים.
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם