תלמידות בתל אביב בדרכן לבית הספר, 18 באפריל 2021 (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
אבשלום ששוני, פלאש 90

שבועיים לפני החזרה לבתי הספר, לאיש אין מושג איך יתבצעו שם בדיקות הקורונה

בעיריות ובהנהלות לא יודעים מי אמור לבצע את הבדיקות הקורונה ההמוניות בבתי הספר - והיכן הן יתקיימו ● המורים והגננות הודיעו שלא יבצעו אותן ומצפים שדווקא ההורים יעשו זאת ● במתווה נקבע שהבדיקות יבוצעו בין השאר בידי מד"א, אבל במד"א לא שמעו על כך ● משרד החינוך: "הבדיקות יבוצעו בידי מי שהוסמך ע"י משרד הבריאות" ● במשרד הבריאות: "יש להפנות את השאלה למשרד החינוך"

שבועיים לפני תחילת שנת הלימודים, בהנהלות בתי הספר עדיין לא יודעים את התשובה לשאלה, מי אחראי על ביצוע הבדיקות ההמוניות לתלמידים בכיתות שבהן יתגלו חולי ונשאי קורונה במסגרת המתווה לפתיחת השנה. כך עולה מבדיקת זמן ישראל.

תוכנית "כיתה ירוקה" במסגרת מתווה החזרה ללימודים קובעת כי:

"בבתי ספר שבהם התגלה תלמיד מאומת, התלמידים בכיתה, ואלה שנכחו עם התלמיד באותו חלל, ושאינם מחוסנים או מחלימים יעברו מדי יום בדיקות קורונה במקום להישלח לבידוד כפי שנשלחו עד כה. זאת, בנוסף ובלי קשר לבדיקות סרולוגיות ובדיקות המוניות נוספות שיתבצעו למיליוני תלמידים לקראת חזרתם ללימודים.

בחוזר להורים על המתווה נכתב כי:

"המודל יפעל רק בבית ספר בו התגלה מאומת לקורונה. המאומת ייכנס מיד לבידוד, כאשר התלמידים וצוותי החינוך האחרים יוכלו להבדק במשך שבוע. מי שיימצא שלילי, יחזור ללימודים, ומי שיימצא חיובי, ייכנס לבידוד. מי שלא יירצה להבדק כלל, ייכנס גם הוא לבידוד. מחלימים ומחוסנים לא יידרשו לבדיקה ולבידוד".

"הבדיקה הראשונה והאחרונה תהיינה בדיקות PCR וכל הבדיקות האחרות ביתר הימים תהיינה מהירות (אנטיגן)", נכתב במתווה, "הגורם המבצע יהיה גורמים שהוסמכו על ידי משרד הבריאות לבצע דיגומים, כגון: מד"א, טרם, טרגט ושיב"א".

שר הבריאות ניצן הורוביץ ושרת החינוך יפעת שאשא ביטון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
שר הבריאות ניצן הורוביץ ושרת החינוך יפעת שאשא ביטון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

המתווה אמור להתחיל להתבצע בקרוב כפיילוט בבתי הספר החרדיים, שבהם כבר החלה שנת הלימודים. לקראת פתיחת שנת הלימודים החרדית ביום שני שעבר פורסם שהמתווה יופעל "ממחר". אבל בפועל הוא טרם נכנס לפעולה.

המתווה אמור להיכנס לפעולה בחינוך הממלכתי והממלכתי-דתי אחרי פתיחתם ב-1 בספטמבר. עד ה-15 לאוקטובר הוא אמור לפעול בכל בתי הספר וגני הילדים (כלומר, אחרי תשעת ימי הלימודים של ספטמבר ושבועיים נוספים).

אלא שבמד"א, שהיא הגוף הגדול מבין אלה שאמורים לבצע את הבדיקות לרבבות תלמידים, כלל לא שמעו על התוכנית. ממד"א נמסר בתגובה: "התוכנית אינה מוכרת לנו".

גורם בכיר במד"א אמר לזמן ישראל: "זה יפה שהם בונים על מד"א שנרים פרוייקט כזה של בדיקות. אולי מישהו במשרדי הממשלה חושב, מה הבעיה, שמים מטוש באף של כל ילד וזהו".

"לפי פרטי המבצע שמופיעים בחוזר, שאליהם נחשפנו לראשונה אתמול אחרי ששמענו ממך על התוכנית לראשונה, מדובר במבצע שדורש חתיכת היערכות. זה צוותים שיגיעו בו-זמנית למאות בתי ספר ויבדקו שם המוני תלמידים, עם ערכות בדיקה וחיבור של בתי הספר למערכת ניטור הבדיקות הממוחשבת".

"לפי הפרטים שמופיעים בחוזר, מדובר במבצע שדורש חתיכת היערכות. צוותים שיגיעו בו-זמנית למאות בתי ספר ויבדקו שם המוני תלמידים, עם ערכות בדיקה וחיבור למערכת הניטור הממוחשבת"

בדיקות קורונה לילדים בהצגת "כיתה ירוקה" (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
בדיקות קורונה לילדים בהצגת "כיתה ירוקה" (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

"מד"א יכול להרים פרוייקט כזה, כפי שאנחנו מרימים כעת במהירות הבזק את הבדיקות המהירות למיליוני ילדים שנכנסו פתאום לתו הירוק. יש מתחמי בדיקות גדולים שהרמנו תוך יומיים. היכולת קיימת. חבל רק שהממשלה בונה על היכולת שלנו להרים דברים מהר וככה ממשיכה לעבוד בשליפות. זה יהיה בלגן בבתי הספר בפתיחת השנה. אם באמת בונים על זה שאנחנו נבצע את הבדיקות".

גורמים בכירים במשרד החינוך ענו בתשובה לשאלתנו שהבדיקות יבוצעו בפתח בית הספר על ידי "גורמים שיאושרו על ידי משרד הבריאות לבצע דגימות". במשרד הבריאות, לעומת זאת, מחזירים את הכדור אל משרד החינוך. 

"יצא מכרז לרכש בדיקות והוא מפורסם כדין באתר המשרד", נמסר ממשרד הבריאות. "מודל ההפצה של הבדיקות נבחן בימים אלו ממש, כאשר ההפצה באחריות משרד החינוך ויש להפנות את השאלה אליו".

כך או אחרת, השאלה מי יבצע את הבדיקות, היכן ואיך הן יתבצעו נותרה פתוחה. המתווה פותח בבית החולים ספרא במרכז הרפואי שיבא. כאשר הנהלת בית החולים הציגה אותו לתקשורת הובטח כי "במסגרת המתווה, יינתנו כלים וליווי צמוד על ידי מומחי שיבא למנהלי בתי הספר בשיטת דיגום עצמי וניהול מקומי".

כאשר הנהלת בית החולים הציגה את הפרוייקט הובטח כי "במסגרת המתווה, יינתנו כלים וליווי צמוד על ידי מומחי שיבא למנהלי בתי הספר בשיטת דיגום עצמי וניהול מקומי"

מההצהרה אפשר היה להבין שהכוונה היא שמי שיבצע את הבדיקות בפועל הם המורים, אחרי הדרכה מתאימה.

ילדים בהדגמה של פרויקט "כיתה ירוקה" (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
ילדים בהדגמה של פרויקט "כיתה ירוקה" (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

ואכן, בבית החולים מבהירים שצוותי הרפואה אינם אמורים, לפי הבנתם, לבצע את הבדיקות. גורם בבית החולים ספרא מבהיר: "מד"א, טרם וצוותים של שיבא יבצעו את הבדיקות הסרולוגיות לתלמידים לפני תחילת הלימודים".

בפרסומים של משרד הבריאות והחינוך על המתווה כתוב שמד"א, וטרם ושיבא יבצעו את הבדיקות בבתי ספר שיתגלו בהם חולים.
"לא, זה לא קשור לבדיקות האלה, זה מתייחס לבדיקות הסרולוגיות לפני תחילת השנה".

אז מי יבצע את הבדיקות בבתי ספר שיתגלו בהם חולים?
"תשאל במשרד החינוך והבריאות".

בעקבות הפרסומים המבולבלים, מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד, מיהרה להצהיר: "לא יקום ולא יהיה, המורים לא יבצעו בדיקות קורונה". בהסתדרות המורים סירבו לענות לשאלה, האם הסתדרות המורים קיבלה מידע ממשרד החינוך לפיו המורים אמורים לבצע את הבדיקות, והגיבה למידע הזה, האם בעקבות הצהרתה קיבלה מידע אחר, והאם בן דוד יודעת בכלל מי אמור לבצע את הבדיקות.

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד, הצהירה: "לא יקום ולא יהיה, המורים לא יבצעו בדיקות קורונה". בהסתדרות המורים סירבו לענות לשאלה, האם הסתדרות המורים קיבלה מידע לפיו מורים אמורים לבצע בדיקות

מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן-דוד (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן-דוד (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)

בעיריית ירושלים ועיריית תל אביב לא השיבו לשאלה, מי יבצע את הבדיקות בבתי הספר והגנים בעיר שבהם יתגלו ילדים מאומתים.

מעיריית ירושלים נמסר: "על אף שטרם פורסמו ההנחיות הרשמיות של משרד החינוך באשר לאופן פתיחת שנת הלימודים, ממשיכה העירייה להיות בקשר עם הגורמים השונים ולפעול על פי הנחיות משרד הבריאות ומשרד החינוך במטרה לפתוח את שנת הלימודים תוך שמירה על בריאותם של כלל התלמידים ואנשי הצוות.

"במקרה של חולה מאומת, נדרשים המנהלים לפנות אל משל"ט משרד החינוך המנהל את הטיפול בתלמידים מאומתים ולקבל הנחיות בנושא, וכן הם מוזמנים להסתייע בחמ"ל הקורונה שפועל במינהל החינוך בעיריית ירושלים".

מעיריית תל אביב נמסר: "זאת שאלה למשרד החינוך".

בכיר במערך החינוך באחת העיריות בגוש דן אמר לזמן ישראל: "אף מנהל בית ספר בעיר שלנו לא יודע וגם אני וראש העיר לא. הבנו שלקראת תחילת הלימודים יעשו לילדים בדיקות סרולוגיות במד"א, וההורים יעשו להם בדיקות מהירות בבית. מי יעשה את הבדיקות בכיתות עם החולים? שאלה מצויינת".

"אף מנהל בית ספר בעיר שלנו לא יודע וגם אני וראש העיר לא יודעים מי יעשה את הבדיקות בכיתות עם החולים. שאלה מצויינת"

דורית חזן, יו"ר ארגון גננות מחנכות המייצג חלק מהגננות בגנים העירוניים, שהמתווה אמור לפעול גם בהם, אמרה לזמן ישראל: "אין לנו מושג מי יעשה את הבדיקות האלה ואיפה יעשו אותן. אף גננת בישראל לא יודעת".

"האם מישהו מצפה שאנחנו, הגננות, נצטרך לעמוד בבוקר בשער הגן ולבדוק אחד-אחד את כל הילדים בוקר-בוקר במשך שבוע? או שההורים יצטרכו לרוץ לקופת חולים לבדוק אותם? או שההורים יבדקו אותם בבית? אני מנסה לקבל תשובות לשאלות האלה ולא מקבלת. זה הזוי, פסיכדלי ממש".

דורית חזן יור גננות מחנכות (צילום: ארגון גננות מחנכות)
דורית חזן יור גננות מחנכות (צילום: ארגון גננות מחנכות)

מאיפה הגעת למסקנה שזה יוטל על ההורים? זה לא נאמר באף הצהרה.
"ההורים אמורים לקבל ערכות לבדיקה מהירה הביתה".

זה בשביל הבדיקות המהירות שהם אמורים לעשות לכל הילדים בבית לפני החזרה ללימודים.
"לא הבנתי את זה. לא הסבירו. אתה רואה באיזה בלבול אנחנו נמצאים?"

ייתכן שההצהרות הלוחמניות של ארגוני המורים נגד ביצוע בדיקות בידי המורים הן אלה שהביאו חלק מהמורים למסקנה שהמתווה מטיל עליהם לבצע את הבדיקות, למרות שזה לא נאמר במתווה. בדיונים בקבוצות וואטספ ופייסבוק של מורים והורים ניתן למצוא לא מעט מורים שסבורים שהמתווה מטיל עליהם לבצע את הבדיקות.

מורה באחת הקבוצות הללו, למשל, כתבה: "שתבינו: לפי התוכנית, בכל פעם שיש חולה מאומת, אני אמורה לעמוד בפתח של הכיתה ולבדוק אחד-אחד את כל התלמידים. הופכים את בית הספר לקופת חולים והופכים אותי לאחות. בכיתה אני אעשה מה שיגידו לי, אבל את הילדים שלי אני לא שולחת לבית הספר בספטמבר בבלגן הזה".

בתגובה, נוצר דיון סוער בין המורים וההורים בקבוצה על השאלה מי אמור לבצע את הבדיקות. בשורה התחתונה, אף אחד מ-30 ההורים והמורים שהשתתפו בדיון לא ידע את התשובה.

עוד 1,124 מילים
סגירה