הנסיגה של הנשיא ביידן מאפגניסטן

ביידן בנאום לאומה על הנסיגה מאפגניסטן, צילום מסך מ-NBC News
ביידן בנאום לאומה על הנסיגה מאפגניסטן, צילום מסך מ-NBC News

אנשים רבים תוהים על ההפסד של ארצות הברית מול חיילים פרימיטיבים של הטאליבן באפגניסטן. הם שואלים עצמם מדוע ארצות הברית, המדינה החזקה בעולם, נוהגת כך, ומייחסים לה תבוסתנות או חולשה.

אבל צריך להבין שמטרת האמריקאים לא היתה להקים שם מדינה מערבית. הם באו להתנקם באלקעידה על פיגועי ה-11 בספטמבר 2001, ולמנוע מהם לפגוע בייבוא הנפט לארצות הברית אם הם מקימים תאי טרור בדרך הנפט לארצות הברית.

מטרת האמריקאים לא היתה להקים שם מדינה מערבית. הם באו להתנקם באלקעידה על פיגועי ה-11 בספטמבר 2001, ולמנוע מהם לפגוע בייבוא הנפט לארצות הברית

לא רק שאמריקה התנקמה, אלא שהיא גם שהתה שם עשרים שנה. נכון שזה עלה הרבה כסף, אולם זה מרתיע מספיק וגורם לרבים לפחד מכך שאם יעברו את הגבול, ארצות הברית תפלוש אליהם לעשרים שנה.

גם כיום, אחרי שהטאליבן ניצח ברמה כזו או אחרת, ברור שגם השפעה מערבית חדרה למרחב ויהיה להם קשה יותר להשליט את רצונם הדתי כמו בעבר. ככל הנראה הם יבינו שהציבור צריך לעבור חינוך מחדש או שיש להתחשב בו ולהעניק לעם זמן ללמוד את החוקים החדשים. תחשבו כמה ילדים נולדו בשנים אלו, שלא זוכרים בכלל את חוקי ההלכה המוסלמיים של הטאליבן. ייקח זמן להנחיל את חוקי השריעה הנוקשים ששלטו בעבר, ואת זה אפשר להחשיב כהפסד של הטאליבן.

מדוע אמריקה חשה צורך לסגת? מה השתנה? בשעתו אמריקה ייבאה המון נפט ממדינות ערביות ומוסלמיות, אזורים שבהם האסלאם הקיצוני יכול לשבש את אספקת הנפט לארצות הברית ובכך לפגוע בכלכלתה ובעוצמתה. אולם כיום אמריקה לא צריכה נפט – היא מייצאת נפט ואנרגיה, אולי הראשונה בעולם אפילו.

אם כן, מה הטעם מבחינתה להמשיך להשאר שם? הגיע זמנה לעזוב. אבל היה עדיף לעזוב בצורה מדורגת ואיטית כדי לא לנטוש בני ברית. כדי לא לאבד מדינה שעובדת עם ארצות הברית. וכדי לא להצרב בתודעת הקהל בעולם כמפסידים.

האג'נדה הריאליסטית ביחסים בין לאומיים אומרת שבריתות צריך לשבור אם זה לא משרת את המטרה של ביטחון המדינה. אז נכון, יהיו כאלו שיגידו שבנטישת בעלי הברית האפגנים, ארצות הברית מאבדת עוצמה בינ"ל כי בעלי ברית בפועל ובעלי ברית בכוח יפחדו לסמוך עליה ולשתף עמה פעולה, מחשש שיינטשו לגורלם ויפסידו משיתוף הפעולה.

ברור שגם השפעה מערבית חדרה למרחב בשנים אלו. ילדים רבים לא זוכרים את חוקי ההלכה של הטאליבן. ייקח זמן להנחיל את חוקי השריעה הנוקשים ששלטו בעבר, וניתן לראות בכך הפסד של הטאליבן

במקרה של אפגניסטן ניתן לראות, שארצות חיכתה עשרים שנה כדי שהמדינה תתייעל ותתחיל לדאוג לעצמה. וזה לא קרה.

אם אני הייתי ארצות הברית, הייתי מקים שם אזורי שליטה כמו בלבנון, כמו בסוריה ועיראק עם הכורדים – כדי שבעלי הברית לא יפגעו. כך אולי מפסידים את השלטון על כלל המדינה. אולם ללא נטבחים ומבלי לפסיד את השלטון באופן מלא, ונשאר בסיס של שת"פ במדינה האפגנית

פגיעה והפקרת בעלי ברית של ארצות הברית פוגעת בניסיון העתידי של ארצות הברית לקדם בריתות במקומות דומים. אולם בעלי הברית של ארצות הברית היו לא יוצלחים מושחתים במשך עשרות שנים, והעולם מבין שארצות הברית נתנה להם הרבה הזדמנויות וזמן והם נכשלו.

נכון, לא כדאי שארצות הברית תצא תוך כדי שהטאליבן כובש ומשיג תמונת ניצחון. אולם מה המחיר שבו עדיין ישתלם למנוע זאת? עוד טריליוני דולרים? עוד הרוגים מיותרים משני הצדדים? אם המחיר גבוה, כדאי לחתוך בהפסדים לפעמים. מאידך שווה להשקיע קצת מאמץ כדי שלפחות לא תהיה לטאליבן תמונת ניצחון.

בנוסף, יציאה מהירה נותנת הרגשת התפוררות. האמריקאים היו צריכים לצאת  לאט יותר בסוף כדי לעזור לאפגנים תומכי ארצות הברית להתאמן בשליטה עצמית ללא גב מארצות הברית, וכך להתבסס יותר באזור שליטה או בשלטון.

כעת ניתן להבין מדוע טראמפ עצמו, שהוא ריאליסט באופיו ולא רק בהשקפתו, לדעתי, רצה לסגת. ברם הוא לא היה עוזב ללא תמונת ניצחון על הטאליבן, גם במחיר של הרוגים רבים מצד האפגנים וגם במחיר כלכלי מסוים והרוגים מכוחות הקואליציה באפגניסטן. הוא רצה לצאת ודחה זאת שוב ושוב כי חש שהעת ליציאה טרם הגיעה.

הנשיא ביידן טעה בכך שחשב שהשלטון האפגני יחזיק מעמד, ושגה גם בנוגע לזמן שייקח אולי לטאליבן להשתלט על בירת המדינה. כעת הוא נתפס כנשיא נכשל שלא מבין מה שהוא עושה, ליברל פחדן.

הנשיא ביידן טעה בכך שחשב שהשלטון האפגני יחזיק מעמד, ושגה גם בנוגע לזמן שייקח אולי לטאליבן להשתלט על בירת המדינה. כעת הוא נתפס כנשיא נכשל שלא מבין מה שהוא עושה, ליברל פחדן

מצב זה מזמין גורמים סוררים המנסים לעשות רוויזיה למצב הקיים ולנגוס לעצמם שטחים, כי הם יודעים שארצות הברית לא תתערב. וגם אם כן – ההתערבות תהיה בשלומיאליות. התנהגות כזו מזמינה פגיעה באינטרסים של ארצות הברית בעולם כולו. וכך גם מייקרת את עלויות הביטחון של האינטרסים של ארצות הברית – וזה כישלון.

גרשון הלוי מושקוביץ הוא סטודנט, משורר, מסאי, פעיל תרבות חרדי ירושלים, מרצה ומדריך על החברה החרדית. להזמנת סיורים והרצאות: 0532866789

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 703 מילים
סגירה