למה יש לישראל צבא?

הרמטכ"ל אביב כוכבי (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
מרים אלסטר, פלאש 90
הרמטכ"ל אביב כוכבי

שאלה מטומטמת? אני שואל אתכם, בשביל מה יש לישראל צבא, צה"ל שלנו, חיל האוויר והשייטת והשריון האדיר וגולניגבעתינחלצנחנים? בשביל מה?

בשביל מה עשרות מיליארדים שנשפכים על הצבא הזה כל שנה? האם הוא לא נועד להגן על הגבולות מפני התקפה של צבאות ערב? וודאי. מצרים בהסכם שלום מדרום. ירדן בהסכם שלום ממזרח. לבנון מפורקת בצפון וסוריה כאוטית בשלטון רוסי בצפון מזרח.

לשם מה עשרות מיליארדים שנשפכים על הצבא כל שנה? להגנה על הגבולות מהתקפת צבאות ערב? מצרים בהסכם שלום מדרום. ירדן בהסכם שלום ממזרח. לבנון מפורקת בצפון וסוריה כאוטית בשלטון רוסי בצפון מזרח

מי יפלוש?

הפלסטינים מיו"ש ועזה? ברצינות? פועלים קשי יום ומוכי קורונה יפלשו לכבוש את ישראל מול הצבא החזק במזרח התיכון?

חייזרים מהירח?
נחשים מהים?
איראן? בסדר. מתכוננים. כשתהיה פצצה ופלישה איראנית נדבר.

אז למה יש לישראל צבא כל כך חזק ועשיר כקורח?
התשובה הפשוטה היא כדי להגן על אזרחי המדינה.
נשאלת אם כן השאלה מפני מה אמור כיום הצבא להגן?

ישראל נמצאת תחת מתקפת נגיף הקורונה? האם זה תפקיד הצבא להגן לסייע לאזרחים? יש לו חיל רפואה, רופאים, ציוד, שטחים, מתקנים, בסיסים, תרופות ותקציבים. למה לא בעצם?

ישראל נמצאת בעיצומן של שריפות ענק ביערות, המאיימות על עשרות אלפי אזרחים ושטחי ענק של יערות ובתים. האם זה תפקיד הצבא לסייע לאזרחים? יש לו כבאיות, יש לו חיל אוויר עם מגוון מטוסים שניתן להתקין בהם מיכלים עם חומרי כיבוי או מעכבי בעירה, יש לו כוח אדם ופיקוד עורף שלם שעובד 365/24/7 או לפחות מקבל משכורות לאורך כל התקופה הזו.

מדוע הצבא לא נמצא במשימות ההגנה הללו?

אילו היה לישראל חיל משמר לאומי, האם הוא לא היה נכנס למגזר הערבי לשמור על אזרחים מפני כנופיות עבריינים חמושות? האם הוא לא היה נחלץ לסייע לנפגעי רעידת אדמה, רעב, שטפונות? ודאי.

האם צה"ל שלנו הוא לא חיל משמר לאומי? מדוע לא בעצם?

ישראל נמצאת במשבר כלכלי קשה בעקבות הסגרים ונזקי הקורונה. אבל דומה שרק הצבא לא ניזוק.

מדוע כל משרדי הממשלה נאלצים לקצץ בתקציבם כדי לממן את התוספת לבריאות, ומשרד הביטחון נשאר כאחרון העניים בפתח, קוזק נגזל, בעוד תקציבו הוא הגדול ביותר? מדוע שר הביטחון לא מעביר ישירות 2 מיליארד ש"ח לתקציב הבריאות? האם הוא לא מגן בכך על אוכלוסיית ישראל פי מאה מעוד טייסת מושבתת של מטוס רה"מ או עוד אחוזים לפנסיית אנשי הקבע?

מדוע שר הביטחון לא מעביר ישירות 2 מיליארד ש"ח לתקציב הבריאות? האם הוא לא מגן בכך על אוכלוסיית ישראל פי מאה מעוד טייסת מושבתת של מטוס רה"מ או עוד אחוזים לפנסיית אנשי הקבע?

מדוע הרמטכ"ל ובכיריו לא נחלצים להתייצב להגנת האזרחים מול הבעיות הללו? בריאות, כלכלה, שריפות?

אילו כוכבי וגנץ היו מבינים את תפקידם בדמוקרטיה, ולא רק שבויים של הצהרות קטלניות הצבא וכוחו מול האיום האיראני, הם היו מזהים את בעיות ההגנה העכשוויות של המדינה.

לא חמאס ולא חיזבאללה. אלא סכנה לקריסת בתי החולים וייאושם של מאות אלפי מובטלים.

לצבא שלנו יש כלי תקשורת, דוברים, קשרים, מקומות עבודה וכוח אדם אדיר שהיה יכול לסייע לחברה האזרחית בשעת משבר.

אילו כוכבי וגנץ היו מבינים את תפקידם בדמוקרטיה, ולא רק שבויים של הצהרות קטלניות הצבא וכוחו מול האיום האיראני, הם היו מזהים את בעיות ההגנה העכשוויות של המדינה

הישיבה בקוקפיט של מטוסי חמקן יקרים, צוללות במיליארדים, משכורות עתק ופנסיות שערורייתיות בעת מלחמה על הקיום האזרחי, היא לא שעתו היפה של הצבא.

בשביל מה יש לישראל צבא?

איתי לנדסברג נבו הוא אזרח המודאג מעומק השחיתות השלטונית, חושש לגורל הדמוקרטיה ומזועזע מהגזענות והאלימות בחברה הישראלית. לשעבר עורך "מבט שני" ומנהל מחלקת תעודה בערוץ הראשון (2002-2017). בן קיבוץ תל יוסף וממקימי הפורום למען אנשי המילואים ( 1995-2017) . כיום במאי, עורך תוכן ומפיק עצמאי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
תפקידו האמיתי של הצבא בהגנה על המדינה הוא בהרצאה. מטבע הדברים, זה נראה כמו כלום. קונים צוללות יקרות ולא שומעים עליהן. קונים מטוסים יקרים והם יושבים מיותמים ממעש. באופן פרדוקסלי, כשזה קו... המשך קריאה

תפקידו האמיתי של הצבא בהגנה על המדינה הוא בהרצאה. מטבע הדברים, זה נראה כמו כלום. קונים צוללות יקרות ולא שומעים עליהן. קונים מטוסים יקרים והם יושבים מיותמים ממעש. באופן פרדוקסלי, כשזה קורה, זה אומר שהצבא מגשים את ייעודו.
לגבי העזרה לחברה האזרחית, דווקא הבאת דוגמאות לכך שאכן זה קורה.
עם איזו בעיה נשארנו? עם שכר אנשי הקבע. אני מפנה אותך לקרנית פלוג שלפי טענתה (ואני נוטה להסכים איתה) כל עניין הפנסיות בצהל, שכבר נסגר ונחתם, מגיע לכדי אחוז וחצי תוצר. זה לא מעט אבל גם לא הרבה.

עוד 501 מילים ו-1 תגובות
סגירה