"אם אנחנו מוכרים במצרים במחיר גבוה, למה שנמכור בישראל במחיר נמוך?"

פרסום ראשון שובו של מונופול הגז הטבעי: חברת דלק קידוחים מתכננת להעלות את מחירי הגז מפרויקט לוויתן ללקוחות בישראל, בטענה כי לפי מתווה הגז, החברה התחייבה להציע מחירים דומים בארץ לאלו המוצעים ללקוחות זרים בבייצוא ● בעת אישור המתווה, המחירים בישראל היו גבוהים מאלו שבייצוא - אולם כעת מחירי הגז בייצוא למצרים וירדן גבוהים ממחירי הגז המשווקים בארץ

מאגר הגז לוויתן (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
Marc Israel Sellem/POOL
מאגר הגז לוויתן

פרויקט לוויתן מתכנן להעלות את מחירי הגז הטבעי לחלק מהלקוחות הישראליים, אם לא לכולם, תוך שהוא משתמש בטיעון שהועלה בעת קבלת מתווה הגז הטבעי, ושנועד דווקא להפחית מחירים בשוק המקומי.

במתווה הגז נקבע כי מפיקות הגז הטבעי בישראל יציעו ללקוחות ישראלים חוזים במחירים הדומים למחירים אותם משלמים לקוחות זרים. ההנחה בעת אישור המתווה הייתה שמחירי הגז בייצוא יהיו נמוכים ממחירי הגז לשוק המקומי, משום שמחירי השוק המקומי כבר אז נחשבו לגבוהים מאוד, במיוחד עבור מדינה מפיקת גז טבעי, ולכן הוכנס סעיף זה למתווה.

כיום מחירי הגז בייצוא למצרים ולירדן גבוהים ממחירי הגז המשווקים בישראל, וכעת דלק קידוחים רוצה להחיל את מחירי הייצוא על המחירים בשוק המקומי.

בדוחות הרבעון השני, דיווחה דלק קידוחים על רווחי שיא: רווח נקי בסך 122 מיליון דולר ממכירות גז משני הפרויקטים בהם היא מעורבת, תמר ולוויתן. החברה הפרידה בין שני הפרויקטים, כשפרויקט תמר, העומד למכירה, הוגדר כ"פעילות מופסקת". פרויקט לוויתן רשם רווח נקי בסך 85 מיליון דולר, בעוד שפרויקט תמר רשם רווח נקי בסך כ-37 מיליון דולר.

אסדת הגז תמר (צילום: משה שי/פלאש90)
אסדת הגז תמר (צילום: משה שי/פלאש90)

"בדוחות אפשר לראות שמתחיל להתפתח פער בין מחירי לוויתן ותמר," מנכ"ל דלק קידוחים יוסי אבו אמר ביום ראשון השבוע, בשיחת ועידה עם אנליסטים בעקבות פרסום הדוחות.

"לוויתן הסתכלה על שוק הגז בטווח יותר ארוך. ממוצע המחיר הוא בסביבות 5 דולר יחידת חום. בתמר קצת יותר נמוך, ואנחנו כן רואים בסופו של דבר את המחירים במשק הישראלי מתייצבים על האקספורט פאריטי, קרי הנטבאק של הייצוא יהיה מחיר של הספוט במשק הישראלי.

"אם אנחנו נוכל לייצא במחיר של איקס לירדן ומצרים, אני לא רואה סיבה מדוע נצטרך למכור באיקס מינוס בישראל. אגב, זה גם חלק מהרעיון במתווה הגז, שבו אנחנו מחויבים להציע למשק המקומי את ההסכמים שלנו לייצוא".

"אם אנחנו נוכל לייצא במחיר של איקס לירדן ומצרים, אני לא רואה סיבה מדוע נצטרך למכור באיקס מינוס בישראל. זה גם חלק מהרעיון במתווה הגז, שבו אנחנו מחויבים להציע למשק המקומי את ההסכמים שלנו לייצוא"

כלומר, לפי פרשנות ה"הפוך על הפוך" של אבו, הוא למעשה מחויב להעלות את מחיר הגז ללקוחות ישראליים שכן כך נקבע במתווה הגז הטבעי.

בעיות בקיץ 2022

אבו גם התייחס לתחילת הפקת גז טבעי על ידי אנרג'יאן מפרויקט כריש-תנין, המתעכבת בגלל מגפת הקורונה, ואמר שהחברה עושה הכנות לכך שהפרויקט יתחיל לפעול בסוף 2022 או אפילו לקראת אמצע 2023.

מנכ"ל דלק קידוחים יוסי אבו (צילום: פלאש90)
מנכ"ל דלק קידוחים יוסי אבו (צילום: פלאש90)

קיץ 2022, אמר אבו, יהיה מאתגר מאוד והחברה תצטרך לאזן בו בין השוק המקומי לייצוא. מאחר שהסכמי המכר ללקוחות הישראלים יוגדרו מן הסתם כ"ספוט" (מחיר מיידי) – שכן הם יהיו לאספקת גז לזמן קצר – הרי שפרויקט לוויתן צפוי להעלות את המחירים, אם הוא בכלל יתעדף את השוק הישראלי על פני שווקי הייצוא למצרים וירדן.

"מבחינת היכולת לספק את הביקושים לקיץ הבא, זה הולך להיות מאתגר," אמר אבו לאנליסטים. "רואים את זה בשיח עם הלקוחות שלנו או לקוחות שעזבו אותנו, שבסך הכול צריכים לתת מענה לאפשרות של 'שורט-פול' (גרעון) בקיץ הבא".

"מבחינת היכולת לספק את הביקושים לקיץ הבא, זה הולך להיות מאתגר. רואים את זה בשיח עם הלקוחות שלנו או לקוחות שעזבו אותנו, שבסך הכול צריכים לתת מענה לאפשרות של 'שורט-פול' בקיץ הבא"

ברבעון השני השנה, מחיר ממוצע של גז טבעי מפרויקט תמר עמד על 4.65 דולר ליחידת חום (MMBTU) והתקבול נטו לדלק קידוחים עמד על 3.16 דולר ליחידת חום. ההכנסה ליחידת חום מפרויקט לוויתן עמדה על 5.01 דולר בעוד התקבול נטו עמד על 3.62 דולר ליחידת חום.

ללוויתן חוזי גז במחירים גבוהים מאוד במצרים ובירדן. לירדנים לא היו ברירות רבות כשהם חתמו על חוזה בלחץ ממשל אובמה, באמצע העשור הקודם, גם בגלל שירדן היא מדינה נטולת משאבים. מרתקת יותר היא השאלה כיצד המחיר במצרים הוא מעל 5 דולר ליחידת חום, בעת שחברת הגז האיטלקית ENI מכרה למצרים גז במחיר ממוצע של 4.78 ד' ליחידת חום במהלך 2020.

מנכ"ל חברת הגז הטבעי Eni האיטלקית, קלאודיו דסקלצי, מעניק מתנה לנשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי לרגל חתימת הסכם אספקת הגז למצרים. פורט סעיד, 31 בינואר 2018 (צילום: MENA via AP)
מנכ"ל חברת הגז הטבעי Eni האיטלקית, קלאודיו דסקלצי, מעניק מתנה לנשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי לרגל חתימת הסכם אספקת הגז למצרים. פורט סעיד, 31 בינואר 2018 (צילום: MENA via AP)

תשובה אפשרית אחת היא העלייה החדה במחיר נפט הברנט בשנה האחרונה, מחירים שאליהם צמודים מחירי הגז הטבעי. את ההצמדה הזו, שההסכם בין חברת החשמל למונופול הגז הטבעי ניסה למנוע, רוצה יוסי אבו כעת להכניס בדלת האחורית, כאילו שישראל אינה מפיקת גז טבעי, אלא רק אחת הלקוחות של דלק קידוחים.

את ההצמדה הזו, שההסכם בין חברת החשמל למונופול הגז הטבעי ניסה למנוע, רוצה יוסי אבו כעת להכניס בדלת האחורית, כאילו שישראל אינה מפיקת גז טבעי, אלא רק אחת הלקוחות של דלק קידוחים

כך או אחרת, הצהרתו של אבו מעידה על חזרתו של מונופול הגז הטבעי. צרכניות גז טבעי, שבשנה הבאה אמורות היו לרכוש גז מאנרג'יאן – עבורו הן אמורות לשלם כ-4 דולר ליחידת חום – יאלצו לרכוש גז מלוויתן, עבורו הן יידרשו לשלם מחיר גבוה בעשרות אחוזים. אמנם קיימת גם אופציה לרכישת גז טבעי מפרויקט תמר, אבל להסכם כזה ענקית האנרגיה שברון – השותפה העיקרית במונופול – עלולה לשים רגליים.

עוד 718 מילים
סגירה