דלק קידוחים לוחצת על חברת החשמל במחירים חודשיים לגז טבעי

דוח הרבעון השני של חברת החשמל חושף כי החל מחודש שעבר, החברה רוכשת גז טבעי ממאגר לוויתן במחירי ספוט, כאשר כל חודש נקבע מחיר חדש ● זו ההזדמנות של דלק קידוחים, המחזיקה 45% בלוויתן, להעלות את מחירי הגז - וללא אלטרנטיבה, לחברת החשמל לא תהיה אפשרות להתמקח ● מחירי ספוט באירופה כיום הם כ-15 דולר ליחידת חום

תחנת הכוח של חברת החשמל ליד רמת חובב (צילום: יניב נדב/פלאש90)
יניב נדב/פלאש90
תחנת הכוח של חברת החשמל ליד רמת חובב

הצהרתו של יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים, על כוונת פרויקט לוויתן (דלק קידוחים מחזיקה ב-45%) להעלות מחירים ללקוחות ישראליים, שפורסמה בשבוע שעבר בזמן ישראל, לא נאמרה בחלל ריק, וגם לא כהצהרת כוונות לטווח ארוך, אלא כחלק ממיקוח עכשווי עם חברת החשמל על מחירי הגז הטבעי.

מהדוח לרבעון השני בשנת 2021 של חברת החשמל עולה כי החל מיולי השנה, החברה רוכשת גז טבעי מלוויתן בחוזי 'ספוט' (מחיר מיידי) חודשיים, כאשר כל חודש נקבע המחיר מחדש.

בשווקי הספוט האירופאים, מחירו של גז טבעי כיום עומד על 12-15 דולר ליחידת חום. בטקסס, במהלך סופת השלגים והכפור בפברואר האחרון, המחיר נסק ל-400 דולר ליחידת חום. מחיר הגז הטבעי בהנרי האב, שוק הספוט האמריקאי, עמד בסוף השבוע על 3.85 דולר ליחידת חום. בניגוד למחירי הנפט, במחירי הגז הטבעי יש שונות רבה.

בהתאם לדוח הרבעון השני של דלק קידוחים, הכנסות השותפות בחצי הראשון של 2021 ממכירות כוללות של גז טבעי מלוויתן עמדו על 438 מיליון דולר, המשקף מחיר של 176 מיליון דולר ל-BCM (מיליארד מ"ק).

בהתאם לדוח הרבעון השני של דלק קידוחים, הכנסות השותפות בחצי הראשון של 2021 ממכירות כוללות של גז טבעי מלוויתן עמדו על 438 מיליון דולר, המשקף מחיר של 176 מיליון דולר ל-BCM (מיליארד מ"ק)

מסכום זה הכנסות השותפות בשוק המקומי, מכירות לחברת החשמל ולארגונים נוספים, הסתכמו ב-186.6 מיליון דולר – מחיר של 156.8 מיליון דולר ל-BCM, השווה ל-4.44 דולר ליחידת חום (mmbtu).

מבט אל אסדת קידוח הגז לוויתן משמורת הטבע חוף דור (צילום: פלאש90)
מבט אל אסדת קידוח הגז לוויתן משמורת הטבע חוף דור (צילום: פלאש90)

עבור הייצוא קיבלה השותפות תשלומים בסך 251.4 מיליון דולר, במחיר 193.4 מיליון דולר ל-BCM – השווה ל-5.48 דולר ליחידת חום – גבוה בכמעט 25% מהמחירים בשוק המקומי.

כעת, במו"מ החודשי מול חברת החשמל, מעוניינת דלק קידוחים להעלות את המחיר כך שישקף את מחירי הייצוא, אם לא יותר מכך. כאמור, מחירי ספוט באירופה כיום הם כ-15 דולר ליחידת חום.

כעת, במו"מ החודשי מול חברת החשמל, מעוניינת דלק קידוחים להעלות את המחיר כך שישקף את מחירי הייצוא, אם לא יותר מכך. כאמור, מחירי ספוט באירופה כיום הם כ-15 דולר ליחידת חום

המחירים בשווקי היצוא השונים אינם זהים. השוק הירדני – לפי חישובים המתבססים על דיווחי החברות ומקורות נוספים – משלם מחירי עתק עבור הגז הטבעי, בעוד השוק המצרי משלם מחירים נמוכים יותר.

יש בהנחה זו היגיון רב, מאחר שלמצרים משאבי גז טבעי. ככל הידוע הגז הטבעי המוזרם למצרים משמש להנזלת גז טבעי ל-LNG, ושיגורו לשווקים בעולם. מחיר הגז הטבעי למתקני הנזלה אינו יכול להיות גבוה, מאחר שההנזלה עצמה והובלת הגז עלותם גבוהה ולכן מחיר חומר הגלם צריך להיות נמוך.

מהחישובים עולה שחברת החשמל הירדנית שילמה את המחיר הגבוה ביותר עבור גז טבעי, 6 דולר ליחידת חום. דולפינוס המצרית, חברת קש של המודיעין המצרי ליבוא גז טבעי, שילמה 5.02 דולר ליחידת חום (מחיר גבוה מאד לגז המיועד ל-LNG), בעוד לקוחות בישראל שילמו מחיר ממוצע 4.44 דולר ליחידת חום.

עובדים על אסדת תמר, 23 קילומטרים מחוף אשקלון, 11 באוקטובר 2013 (צילום: משה שי/פלאש90)
עובדים על אסדת תמר, 23 קילומטרים מחוף אשקלון, 11 באוקטובר 2013 (צילום: משה שי/פלאש90)

הפעלת לחץ

בשיחת ועידה עם אנליסטים ביום ראשון שעבר, הבהיר אבו שהפקת הגז הטבעי משני הפרויקטים, תמר ולוויתן, נמצאת כעת בשיאה, ואף חשף והדגיש בפני האנליסטים שביולי בלבד, כבר ברבעון השלישי, פרויקט תמר הפיק 1 BCM – כלומר, תמר לא יוכל לספק בתקופה הקרובה גז נוסף לחברת החשמל, שתאלץ לפנות ללוויתן.

אבו ציין עוד שמחירי LNG בשוק הספוט באירופה, ובמקומות אחרים בעולם, עומדים על 15 דולר ליחידת חום, רמז לכך שאין לחברת החשמל אפשרות לנצל הפעם מחירים הזדמנותיים של LNG לייבא לישראל, כפי שקרה בשנה שעברה, מהלך שעורר סכסוך עם שותפות לוויתן.

אז מה צריך להיות מחיר הספוט של גז טבעי בישראל? קודם כל צריך להבהיר שבישראל אין שוק ספוט. זהו שוק המתאפיין בשחקנים רבים, מוכרים, מתווכים וקונים, בעוד שבישראל יש מוכר אחד ורוכש אחד.

כאשר המחירים מזנקים בשווקי הספוט, זו עדות לכך שצרכנים זקוקים נואשות לגז ומוכנים לשלם מחירים גבוהים. זהו לכאורה גם מצבה של חברת החשמל, אם תבקש לרכוש גז מלוויתן, מאחר שאין לה אופציות אחרות לרכישת גז טבעי מהיום למחר.

כאשר המחירים מזנקים בשווקי הספוט, זו עדות לכך שצרכנים זקוקים נואשות לגז ומוכנים לשלם מחירים גבוהים. זהו לכאורה גם מצבה של חברת החשמל, אם תבקש לרכוש גז מלוויתן, מאחר שאין לה אופציות אחרות

לכן, תיאורטית, שותפות פרויקט לוויתן יוכלו לדרוש כל מחיר שימצאו לנכון, כאשר הייצוא יתועדף על פני השוק המקומי כדי להגביר את הלחץ ("אם אנחנו נוכל לייצא במחיר של איקס לירדן ומצרים, אני לא רואה סיבה מדוע נצטרך למכור באיקס מינוס בישראל", אמר אבו בתדרוך האנליסטים).

מנכ"ל דלק קידוחים יוסי אבו (צילום: פלאש90)
מנכ"ל דלק קידוחים יוסי אבו (צילום: פלאש90)

האם אבו ודלק קידוחים סבורים שמחיר הספוט של גז טבעי בישראל, אותו הם קובעים כעת מדי חודש במו"מ מול חברת החשמל, צריך להגיע כעת ל-10 דולר, או ל-15 דולר או למעלה מכך?

האם פרויקט לוויתן, הנמצא בבעלות דלק קידוחים, שברון ורציו, יעדיף את הייצוא על פני השוק המקומי, ילחץ על חברת החשמל, וייאלץ אותה לרכוש גז טבעי במחירי ספוט גבוהים?

לפי אבו, פרויקט תמר כל כך עמוס שכבר אינו יכול להפיק גז טבעי מעבר לתפוקה הנוכחית. במקרה כזה, אם חברת החשמל תהיה חייבת לרכוש גז טבעי ורק לוויתן יוכל לספק את הסחורה, יתכן שרק השמיים הם הגבול למחיר שיוצע לה.

עוד 755 מילים
סגירה