על נפילות עיתונאיות והנדסת השיח

ירון אברהם מדווח על "החופשה השערורייתית" של מרב מיכאלי בחו"ל, צילום מסך
ירון אברהם מדווח על "החופשה השערורייתית" של מרב מיכאלי בחו"ל, צילום מסך

דומה שאין שבוע שערוץ 12 לא נופל בו עמוק מבחינה עיתונאית. בדרך כלל זה קורה בערבי שישי באולפן שישי. באותן חדשות מוקלטות, המשודרות אח"כ באולפן חי תחת הכינוי חדשות.

דומה שאין שבוע שערוץ 12 לא נופל בו עמוק מבחינה עיתונאית. בדרך כלל זה קורה בערבי שישי באולפן שישי. באותן חדשות מוקלטות, המשודרות אח"כ באולפן חי תחת הכינוי חדשות

השבוע פתחו שם עם "שערוריית" הטיסה של שרת התחבורה ל"חופשה" בארה"ב עם בן זוגה, "למרות בקשת רה"מ לא לטוס לחו"ל אם אין צורך".

חלפו כמה שעות ומרב מיכאלי ובן זוגה הופיעו עם בנם שאך נולד בארה"ב לאם פונדקאית והרשת החלה להתנצל.

ירון אברהם שפרסם את הידיעה מוקדם באותו שישי והתענג על הראשוניות -"מיד כל הפרטים באולפן שישי" על השערורייה – מיהר לפרסם ציוץ של "אילו רק הייתה אומרת" והוא היה גונז את הידיעה. מבטיח. בהן צדק גונז.

אלא שכאן לא מדובר בטעות. מדובר בהתנהלות עיתונאית שערורייתית הנמשכת כבר זמן רב. למעשה, לאורך שנתיים וחצי בהן נתניהו מתעמר בציבור הישראלי באמצעות שופריו.

הרי ירון אברהם יכול היה לדווח על נסיעתה של השרה מיכאלי ולומר שאינו יודע מדוע היא טסה למרות בקשת רה"מ. אבל הוא בחר לדווח כאילו הוא יודע בודאות שהיא טסה לחופשה. למרות שקיבל תגובה כי מיכאלי טסה לעניין פרטי,  או במילותיה "נסיעה פרטית", אברהם פרסם "חופשה פרטית".

תגובת מרב מיכאלי לידיעה, והדיווח שיצא ממנה.
תגובת מרב מיכאלי לידיעה, והדיווח שיצא ממנה.

למרות שלא ידע, פרסם כאילו הוא יודע. ולא רק את המידע הוא פרסם. אלא גם נתן לו פרשנות, כינויים, התלהמות, ואת דעתו כי מדובר "בשערורייה".

ירון אברהם שפרסם את הידיעה מוקדם באותו שישי והתענג על הראשוניות -"מיד כל הפרטים באולפן שישי" על השערורייה – מיהר לפרסם ציוץ של "אילו רק הייתה אומרת" והוא היה גונז את הידיעה. מבטיח. בהן צדק גונז

האם זה תפקידו? האם זו עיתונות מקצועית לדווח ומיד להגיד מה דעתך על מה שדיווחת? שערורייה או לא שערורייה, זה לא תפקידו של אברהם לומר. אבל אולפן שישי הפך מזמן לערבוב של דעות, פרשנות, קטעי מידע, רכילות ותגובות. שוק של דעות, מניפולציות, מידע, ספקולציות ונבואות. רק לא עיתונות.

המשך המהדורה הביא סקר. סקר בחירות. מי מתאים לראשות הממשלה, נתניהו או בנט. זאת למרות שאין שום בחירות באופק, הכנסת לא החליטה להתפזר, רק לפני חודשיים הושבעה ממשלה והקואליציה מתפקדת. מדוע סקר מנדטים? מדוע סקר התאמה לראשות ממשלה? מדוע השוואה בין ממשלות העבר של נתניהו לזו של בנט לפיד?

אין שום סיבה ממשית במציאות לסקר הזה.

אבל כמו ירון אברהם, אולפן שישי מייצר ידיעה כלשהי, מייצר לה מיד בתגובה פרשנות ודעה ונושא לשיח רכילותי, ותופר תכנית כשהוא גורם לשיח ציבורי על עניינים חסרי משמעות, לא אמיתיים, מהונדסים.

בשבוע הזה קרו מספר דברים חשובים יותר מהשאלה אם נתניהו או בנט מתאימים לראשות ממשלה. בנט הוא הרי ראש הממשלה. נבחר כחוק. אין שאלה כרגע אם הוא מתאים או לא מתאים. הוא כבר נבחר.

כמו ירון אברהם, אולפן שישי מייצר ידיעה כלשהי, מייצר לה מיד בתגובה פרשנות ודעה ונושא לשיח רכילותי, ותופר תכנית כשהוא גורם לשיח ציבורי על עניינים חסרי משמעות, לא אמיתיים, מהונדסים

בשבוע הזה הועברו תקנות קורונה חדשות, הועברו חוקים חדשים, שוחררה נערה שנעצרה בדרום אמריקה, רה"מ הוזמן למצרים ולבית הלבן, התחממו היחסים עם ירדן, שר המשפטים הודיע שיעביר חוק נגד בחירת נאשם בפלילים לרה"מ, חיסוני הקורונה במנה שלישית הביאו לעצירת התחלואה הקשה ועוד ועוד.

אבל פנל הפרשנות, רכילות, הנדסאות מידע עובד כנראה במטרה אחרת. לא כדי לדווח חדשות ולהביא להן פרשנות מקצועית, אלא כדי לטעת בציבור ספק באשר לכושר ההישרדות של הממשלה הנכחית.

נתניהו נופש באי מסוים שנמצא בבעלות מיליארדר, שהוא גם עד תביעה בתיק 2000, וזה לא נחשב "שערוריה" במושגי ירון אברהם. נסיעתה של מיכאלי היא היא השערורייה.

זה לא שירון אברהם לא מבין את הניואנסים הללו ואת דרגות השערוריות הללו. הוא מבין היטב. אבל בעידן שבו טייקוני תקשורת מחזיקים את עורכי ועיתונאי החדשות במקום רגיש, הופכת התקשורת לערוץ תעמולה. לא ערוץ מידע.

האמינות שראינו בפרשת הדיווח על נסיעת מיכאלי והסקר של עמית סגל, היא, כך נראה, אותה אמינות לגבי עשרות דיווחים אחרים יומיום ובחירת נושאי הסיקור המועברים לציבור בערוץ מסחרי שאין עליו שום פיקוח עיתונאי.

הציבור מולעט בידיעות שמדמות חדשות. השיח הציבורי הופך רעיל, מסית ומאיים בעקבות המידע השקרי שקיבל הציבור,  ואיש לא מתנצל ולא מחזיר את ערכי העיתונות לשידור.

ירון אברהם היה צריך לקבל מידע לפחות משני מקורות שונים על נסיעתה של מיכאלי. היה עליו להצליב ולבדוק לפני ששידר, לפני שפרץ לטוויטר והבטיח סקופ.
הוא הרי ידע שמיכאלי תחטוף ביקורת קשה ממצביעיה ומהתקשורת כולה ובכל זאת שחרר את הידיעה בלי שום אחריות.

כמה ידיעות כאלה אנחנו סופגים ביום? בשבוע? בחודש?

כמה ידיעות כאלה גורמות לנו להגיב בארסיות בציניות ואף באלימות, כי זה נורא מרגיז ששרה בכירה טסה לה ולנו אומרים לא לטוס.

השבוע קרו כמה דברים חשובים יותר משאלת התאמת נתניהו או בנט לראשות הממשלה. שוחררה נערה שנעצרה בחו"ל, התחממו היחסים עם ירדן, שר המשפטים הודיע שיעביר חוק נגד בחירת נאשם בפלילים לרה"מ ועוד

הנפילות השבועיות הללו של ערוץ 12 מחייבות בדק בית ושינוי מערכתי. הנזק שגורם ערוץ כל כך נצפה לציבוריות הישראלית ולדמוקרטיה הוא קשה מידי ואי אפשר לעבור עליו לסדר היום בציוץ ברכות מתחנף לזוג שהביא ילד לעולם,  אבל ממש במקביל חשף את מערכת 12 במערומיה.

איתי לנדסברג נבו הוא אזרח המודאג מעומק השחיתות השלטונית, חושש לגורל הדמוקרטיה ומזועזע מהגזענות והאלימות בחברה הישראלית. לשעבר עורך "מבט שני" ומנהל מחלקת תעודה בערוץ הראשון (2002-2017). בן קיבוץ תל יוסף וממקימי הפורום למען אנשי המילואים ( 1995-2017) . כיום במאי, עורך תוכן ומפיק עצמאי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד 780 מילים ו-2 תגובות
סגירה