ראיון יאיר גולן מזהה תהליכים ובא לתקן אותם

מי שהצית סערה בנאום ״התהליכים״ המפורסם שלו, מתייצב עכשיו במקום 3 ברשימת המחנה הדמוקרטי ומסתער על המערכת הפוליטית ● ״כל מה שאמרתי בטקס יום השואה קיבל, למעשה, גיבוי באירועי שלוש השנים האחרונות – השחיתות, התהליך שדיברתי עליו״ ● "מה שחשוב הוא הבלוק, לא המפלגות" ● "סיפוח? זה לא קביל לחלוטין, זה מטורף, זה יהיה הרס הפרויקט הציוני במו ידינו"

יאיר גולן (צילום: פלאש 90)
פלאש 90
יאיר גולן

אלוף במיל' יאיר גולן לא זר למחלוקות, אך את העליהום הציבורי המשמעותי שלו חטף כשכיהן כסגן הרמטכ"ל. בטקס יום השואה 2016, הוא הצית סערה כשאמר לקהל כי הוא מזהה בישראל של היום תהליכים המזכירים את אלו שהתרחשו באירופה לפני השואה.

"אם יש משהו שמפחיד אותי בזיכרון השואה, הוא זיהוי תהליכים מעוררי חלחלה שהתרחשו באירופה… לפני 70, 80 ו-90 שנה, ומציאת עדות להם כאן בקרבנו בשנת 2016", אמר גולן בנאום תקיף שאינו אופייני למפקד בצה"ל.

דבריו של גולן זכו לביקורת מיידית מכל הקשת הפוליטית. גם אלו שהזדהו עם כוונתו טענו שבחירת המילים שלו והעיתוי היו אומללים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהוביל את הביקורת מימין, תקף את גולן, כינה את דבריו "מקוממים" ואמר שהם "גורמים לזילות השואה". בעקבות המהומה מיהר גולן להבהיר את דבריו, ואמר שלא התכוון להשוות את ישראל לגרמניה הנאצית.

כעת,  לאחר החתימה על הסכם האיחוד בין ישראל דמוקרטית, מרצ וחברת הכנסת סתיו שפיר, שהבטיח לו את המקום השלישי ברשימת "המחנה הדמוקרטי" החדשה, גולן אומר שלא רק שהוא עומד מאחורי הדברים שאמר ב-2016 – אלא שהם גם הסיבה לכך שהחליט להיכנס לזירה הפוליטית.

"אני חושב שכל מה שאמרתי בטקס יום השואה קיבל, למעשה, גיבוי באירועי שלוש השנים האחרונות – השחיתות, התהליך שדיברתי עליו", הוא אומר בראיון לזמן ישראל.

"אני חושב שכל מה שאמרתי בטקס יום השואה קיבל, למעשה, גיבוי באירועי שלוש השנים האחרונות – השחיתות, התהליך שדיברתי עליו"

גולן, קצין מוערך שמילא תפקידים בכירים ב-37 שנותיו במדים, קורא ל"חשיבה יסודית" על האופן שבו החברה הישראלית מתייחסת לחלשים ול"אחר" בקרבה, ומזהיר מפני חוסר סובלנות ואדישות כלפי מי שאינו משתייך לזרם המרכזי.

"לא הייתה לי שום כוונה לומר שאנחנו בדיוק כמו הנאצים, זה יהיה דבר טיפשי להגיד. אין לי שום כוונה לומר שמה שיש לנו כאן הוא בדיוק אותו הדבר", הוא מדגיש. "אבל, אתה יודע, אנחנו צריכים ללמוד כמה לקחים מההיסטוריה, ואנחנו צריכים להיות גם רגישים מאוד וגם ביקורתיים מאוד ביחס שלנו כלפי עצמנו".

לדברי גולן בן ה-57, ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק, שגייס אותו בחודש שעבר למפלגתו החדשה, החליט לחזור לפוליטיקה בדיוק כדי לשים קץ לאותם "תהליכים" שגולן דיבר עליהם כסגן רמטכ"ל בנאום יום השואה שלו.

גולן מגן על החלטתו של ברק להקים מפלגה נוספת שקוראת תיגר על נתניהו משמאל, ואומר: "זה פשוט מאוד. אהוד ברק חזר לזירה הפוליטית מסיבה אחת עיקרית: להחליף את הממשלה, וזה הדבר הנחוץ ביותר.

"על ידי החלפת הממשלה, שינוי הכיוון שבו הולכת החברה הישראלית, דיכוי תנועות קיצוניות ורדיקליות – במובן מסוים אפילו אנרכיסטיות – נוכל להחזיר את ישראל לדרך הציונות האמיתית, לדרך של ערכים דמוקרטיים ליברליים".

בנימין נתניהו וסגן הרמטכ"ל יאיר גולן (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
בנימין נתניהו וסגן הרמטכ"ל יאיר גולן (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

להוביל את השמאל

במסיבת העיתונאים הראשונה שלהם לפני שבוע, ראשי המחנה הדמוקרטי הבטיחו להילחם כדי למנוע מנתניהו ניצחון נוסף בבחירות הקרובות.

"אנחנו יוצאים היום לדרך שתוביל בעוד חודש וחצי לחילופי שלטון במדינת ישראל ולשינוי חברתי", אמר שם ניצן הורוביץ. לדברי הורוביץ, הרשימה החדשה תגן על ישראל מפני "השחיתות, הגזענות, הכפייה, הכיבוש" שמובילה ממשלת נתניהו.

למרות הדיווחים על כמה חילוקי דעות פנימיים, הסכם הקמת המפלגה החדשה מכיל שלושה עקרונות מפתח, שממקמים אותה ללא ספק בשמאל: קידום הסכם שלום עם הפלסטינים על בסיס פתרון שתי המדינות; אי-הצטרפות לממשלת ימין בשום צורה; וביטול חוק הלאום היהודי השנוי במחלוקת.

לדברי גולן, גם אם יש מפלגות ראויות נוספות בזירה הפוליטית, רק איחוד של השמאל שבו ימלא ברק תפקיד בכיר יוכל באמת להבריא את החוליים שמצדיקים השוואה בין כמה היבטים בישראל של היום לבין גרמניה שלפני המלחמה.

גולן, מסביר כי לו ולברק יש "מטרה אחת עיקרית: לרענן את המערכת הפוליטית, להילחם בכל הכוח בממשלת נתניהו ולאחד את מחנה המרכז-שמאל, משום שאין היגיון בקיומן של 2-3 מפלגות שמחזיקות באותה אידאולוגיה פחות או יותר".

כשנשאל אם הוא חש שהאיחוד עם מרצ ועם שפיר השיג את המטרה, הוא מודה שהיה "הרבה יותר טוב" אילו כל מפלגת העבודה הייתה מצטרפת.

לדברי גולן, הקמת המחנה הדמוקרטי יוצרת הזדמנות עבור כחול-לבן לנוע ימינה ולמשוך מצביעים מהליכוד, ובכך "להרחיב ולהגדיל" את הבלוק : "הם ינועו ימינה, מה שיהיה חיובי מאוד, ואני חושב שהם עשויים לזכות בתמיכה"

בשעת ההכרזה על הברית המשותפת בשבוע שעבר, נמשך הכעס בשמאל על החלטתו של עמיר פרץ לאחד כוחות עם מפלגת גשר של אורלי לוי-אבקסיס.

מאז, הסקרים צופים למחנה הדמוקרטי נוכחות מוצקה – בין 8 ל-12 מושבים בכנסת – בעוד העבודה נחלשת וצונחת לחמישה מושבים בלבד, רק מעט מעל אחוז החסימה, כך על פי סקרים שפורסמו במהלך סוף השבוע.

יאיר גולן ואהוד ברק (צילום: פלאש 90)
יאיר גולן ואהוד ברק (צילום: פלאש 90)

פיצול קולות הבוחרים או הרחבתם?

בבחירות באפריל, הליכוד וכחול-לבן זכו כל אחת ב-35 מושבים בכנסת. כעת, שתי המפלגות הגדולות מעצבות את תעמולת הבחירות שלהן סביב הכפשות הדדיות, בתקווה שהנשיא ראובן ריבלין יטיל את הרכבת הממשלה על המפלגה שתשיג מספר רב יותר של מנדטים, ללא קשר לסיכוייה להרכבת קואליציה.

המחנה הדמוקרטי מציב איום לא מתנצל בפני התכנית של כחול-לבן: המספרים המעודדים יחסית שצופים הסקרים המוקדמים לאיחוד השמאל באים על חשבון גנץ, שצונח ל-23 מנדטים בלבד, לפי אחד הסקרים שפורסמו במהלך סוף השבוע.

אף על פי כן, גולן טוען כי התמודדותן בנפרד של המחנה הדמוקרטי ושל כחול-לבן, כמפלגות המתנגדות לנתניהו, אינה פוגעת בסיכויים להחלפתו.

"מה שחשוב הוא הבלוק, לא המפלגות", אומר גולן בהתייחסו לכוח המשותף של רשימות המרכז-שמאל והשמאל, הערכה שליכוד וכחול-לבן דוחות כשגויה.

לדברי גולן, הקמת המחנה הדמוקרטי יוצרת למעשה הזדמנות עבור כחול-לבן לנוע ימינה ולמשוך מצביעים מהליכוד, ובכך "להרחיב ולהגדיל" את הבלוק הכולל: "הם ינועו ימינה, מה שיהיה חיובי מאוד, ואני חושב שהם עשויים לזכות לתמיכה".

בניגוד לקריאתו למפלגת העבודה להצטרף לאיחוד, בטענה שיש ביניהם הסכמה ברוב הנושאים, גולן אומר שכחול-לבן, על אף היותה "מפלגה חיובית" ושותפה פוליטית סבירה, מחזיקה באמונות שונות ולכן לא היה צורך להתאחד עימה.

הרשימה המאוחדת וכחול-לבן נבדלות בעיקר ב"גישה לפלסטינים", אומר גולן, ומותח ביקורת על "גישת הנחכה ונראה" של כחול-לבן, "שאינה קבילה לחלוטין".

יאיר גולן תורם דם, 2009 (צילום: Abir Sultan/Flash 90.)
יאיר גולן תורם דם, 2009 (צילום: Abir Sultan/Flash 90.)

"להמשיך בהתנתקות"

הבטחות הקאמבק של ברק כללו התחייבות לקבוע גבולות קבע למדינה בתוך שנתיים מיום הקמת הממשלה ולפעול לסיום הכיבוש הצבאי בגדה המערבית.

"בדיוק כפי שברק הבטיח להוציא את ישראל מהביצה הלבנונית בתוך שנה וקיים את הבטחתו, כך גם אנחנו נקיים את ההתחייבות הזאת", מבטיחה המפלגה.

למרות הצהרתו כי "אנחנו צריכים לקחת יוזמה ולעשות משהו", נראה שגולן אינו מוכן להתחייב להקמת מדינה פלסטינית במסגרת לוח הזמנים שהציג ברק.

"כל מה שצריך להשיג בתוך שנתיים הוא סימון הגבולות, לומר לעם ישראל 'אלה הם הגבולות שלנו'", אומר גולן ומסביר את עקרון "קביעת הגבולות" כהצהרה של ישראל על מיקומם של גבולותיה העתידיים, ללא קשר למשא ומתן

"כל מה שצריך להשיג בתוך שנתיים הוא סימון הגבולות, לומר לעם ישראל 'אלה הם הגבולות שלנו'", אומר גולן ומסביר את עקרון "קביעת הגבולות" כהצהרה של ישראל על מיקומם של גבולותיה העתידיים, ללא קשר למשא ומתן עתידי אפשרי.

גולן מתאר את המהלך כ"המשך של תכנית ההתנתקות של שרון", שבמסגרתה פינתה הממשלה כ-10,000 מתנחלים מבתיהם ברצועת עזה ובצפון הגדה. "זהו רק השלב הבא. הוא יכול להיות מאוד צנוע, אבל הוא יגיד לעם לאן פנינו".

אהוד ברק, יפעת ביטון, יאיר גולן וקובי ריכטר מודיעים על הקמת מפלגה (צילום: פלאש 90)
אהוד ברק, יפעת ביטון, יאיר גולן וקובי ריכטר מודיעים על הקמת מפלגה (צילום: פלאש 90)

"השאלה הבסיסית שניצבת בפני עם ישראל היא פשוטה מאוד: האם בכוונתנו לספח את הגדה המערבית ואת רצועת עזה, או שאנחנו מעוניינים להיפרד מהעם הפלסטיני. לדעתי, התשובה פשוטה מאוד: אנחנו צריכים להיפרד.

"אם אנחנו רוצים להחזיק את הפרויקט הציוני בחיים, אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו מצב שבו אנחנו מספחים 2.5 או 4.5 מיליון ערבים", הוא מדגיש. "זה לא קביל לחלוטין. זה מטורף. זה יהיה הרס הפרויקט הציוני במו ידינו".

"אם אנחנו רוצים להחזיק את הפרויקט הציוני, אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו מצב שבו אנחנו מספחים 2.5 או 4.5 מיליון ערבים. מה שאנחנו צריכים הוא מנהיגות אמיצה. זה משהו שהיה חסר לנו בעשר השנים האחרונות"

באשר לפתרון לטווח ארוך, "זה יכול לקחת 3, 4 או 10 שנים. זה באמת לא משנה", אומר גולן. "אנשים צריכים להבין שבסדר, אלה הם הגבולות העתידיים, גם בלי הסכמת הרשות הפלסטינית או כל ישות פלסטינית אחרת. זה לא העניין. אנחנו צריכים לומר לעם ישראל, 'אלה הם הגבולות שלנו'. אולי נזדקק לעוד הרבה שנים כדי לסיים את התהליך, אבל אנחנו צריכים להתחיל לסמן את הגבולות שלנו".

יותר מהכול, לדברי גולן, קידומו של "סיום הסכסוך" הוא התרומה הגדולה ביותר שהמחנה הדמוקרטי, ברק והוא יכולים להביא לזירה הפוליטית של ישראל.

"מה שאנחנו באמת צריכים הוא מנהיגות אמיצה. זה משהו שהיה חסר לנו בעשר השנים האחרונות", הוא אומר. "וזה משהו שאנחנו יכולים להציע".

עוד 1,233 מילים
סגירה