מפגינה בוושינגטון הבירה למען זכות הצבעה בקונגרס, 28 באוגוסט 2021

האקטיביסטית היהודייה שמובילה את המאבק להרחבת זכות ההצבעה בקונגרס

הפעילה החברתית ונסה וורובל מובילה בשנים האחרונות את המאבק של תושבי בירת ארה"ב שמתלוננים כבר שנים כי אין לנציגיהם זכות הצבעה בקונגרס ● העצרת המרכזית של הארגון נקבעה ליום השנה ה־58 של "המצעד הגדול לוושינגטון" ● "זה המאבק שלנו. זה הדבר החשוב ביותר שאנחנו יכולים להילחם למענו כרגע"

האקטיביזם הפרוגרסיבי של ונסה וורובל פרץ לתודעה הציבורית בסוף שנת 2018 כשהחליטה לפרוש מארגון 'צעדת הנשים' – ארגון פרוגרסיבי שנוסד בעקבות בחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות – תוך שהיא מאשימה את הנהגת הקבוצה באנטישמיות.

מאז, המשיכה וורבול לארגן פעילות פרוגרסיבית באמצעות ארגון אחר, "March On". ארגון March On יזם בחודש אוגוסט הפגנות בוושינגטון הבירה, באטלנטה ובעשרות ערים אחרות ברחבי המדינה, והפך אבן שואבת לאמריקאים המוטרדים ממאמצי חקיקה שמובילים רפובליקנים במטרה להגביל את זכויות ההצבעה בקונגרס האמריקאי.

ונסה וורובול באירוע צדקה בלוס אנג'לס, 8 במארס 2020 (צילום: ליאון בנט/WireImage/Getty Images)
ונסה וורובול באירוע צדקה בלוס אנג'לס, 8 במארס 2020 (צילום: ליאון בנט/WireImage/Getty Images)

ארגונים רבים התייצבו מאחורי צעדות המחאה, בהם האיחוד ליהדות רפורמית, המועצה הלאומית של נשים יהודיות והליגה נגד השמצה. נשיאת פדרציית המורים האמריקאית רנדי ויינגרטן, הנשואה לרב, אומרת כי ערכים יהודיים מעוררים את האקטיביזם שלה. ויינגרטן אף נאמה בעצרת המרכזית של התנועה בוושינגטון.

העצרת המרכזית, שמטרתה לעודד שני מיליון בוחרים פוטנציאליים להירשם לקראת בחירות אמצע הכהונה לקונגרס בשנה הבאה, התקיימה ביום השנה ה־58 של "המצעד הגדול לוושינגטון".

שם נשא מרטין לותר קינג את נאומו ההיסטורי "יש לי חלום", שהיה לרגע מעצב בתולדות התנועה לזכויות האזרח. וורבול אמרה כי העצרת למען זכויות ההצבעה היא מעין שלוחה של התנועה לזכויות האזרח, שהתאפיינה בהשתתפות יהודית משמעותית.

מפגינים בוושינגטון הבירה למען זכות הצבעה בקונגרס, 28 באוגוסט 2021 (צילום: AP Photo/Brynn Anderson)
מפגינים בוושינגטון הבירה למען זכות הצבעה בקונגרס, 28 באוגוסט 2021 (צילום: AP Photo/Brynn Anderson)

"זה המאבק שלנו. זה הדבר החשוב ביותר שאנחנו יכולים להילחם למענו כרגע", אמרה וורבול בריאיון. "המצעד הזה מקבל בברכה את כל האנשים והעמים, כולל הקהילה היהודית". שוחחנו עם וורבול על חוויותיה בתכנון המצעד, שאלנו מדוע זכויות הצבעה הן בעיניה נושא יהודי, ומה בכוונתה לומר ליהודים שמוטרדים מאנטישמיות בסביבה פרוגרסיבית.

"ללא זכויות הצבעה אנחנו נחזור אחורה בזמן. לא נוכל לעשות דבר מהדברים שאנחנו רוצים כאנשים פרוגרסיביים המתמקדים בשוויון וצדק ושומרים על העולם"

למה הנושא הזה חשוב מספיק כדי לגרום לאנשים להתקהל בתקופה הזו? מה אנשים צפויים לראות? ואיזה השפעה את מקווה שתהיה לצעדה?

"זה באמת ה־מאבק. ללא זכויות הצבעה אנחנו נחזור אחורה בזמן. לא נוכל לעשות דבר מהדברים שאנחנו רוצים כאנשים פרוגרסיביים המתמקדים בשוויון וצדק ושומרים על העולם.

"יהיו ארבע צעדות מרכזיות. הגדולות ביותר יתקיימו באטלנטה ובוושינגטון הבירה. נוסף על כך נקיים 85 אירועים קטנים יותר ב־38 מדינות. ויש לנו הרבה אירועים וירטואליים שישרתו את אלה שאינם רוצים לצאת החוצה בעיצומה של מגפה.

"מדובר ב־750 אלף אנשים שקולם לא נשמע, מפני שלתושבי וושינגטון הבירה אין נציגים בעלי זכות הצבעה בקונגרס"

אנשים זועמים, הם זקוקים להוציא את האנרגיה הזו. מכאן נוכל ללחוץ על הקונגרס להעביר חוקי הצבעה פדרליים. חוץ מזה כך אנחנו יכולים באמת להשמיע את קולנו בנושא הפיכתה של וושינגטון די.סי. למדינה – מדובר ב־750 אלף אנשים שקולם לא נשמע, מפני שלתושבי וושינגטון הבירה אין נציגים בעלי זכות הצבעה בקונגרס.

צעדת נשים בוושינגטון נגד טראמפ, 2018 (צילום: AP Photo/Jae C. Hong, File)
צעדת נשים בוושינגטון נגד טראמפ, 2018 (צילום: AP Photo/Jae C. Hong, File)

"זוהי גם העיר בה נולדתי, ולכן זהו נושא מאוד אישי בשבילי. ואנחנו צריכים להתחיל להתארגן לקראת בחירות האמצע של 2022. אנחנו צריכים להוציא אנשים להצביע. זו הדרך היחידה שבה תהיה לנו ממשלה מייצגת, וזה נושא בעל חשיבות מכרעת".

מדוע לדעתך דווקא יהודים צריכים לשים לב לנושא הזה ולהיות חלק מהתנועה הזו?

"העם היהודי, על אף שאינו מונוליטי, היה חלק מהמאבק לזכויות האזרח מתחילתו. המאבק הזה הוא המאבק שלנו. אנחנו היינו שם עם ד"ר קינג, היינו בצעדה בסלמה, היינו באירועי 'קיץ החירות' ואנחנו עדיין שם היום. החופש והשוויון שלנו קשורים בחופש ובשוויון של כל השאר. עבורי באופן אישי, אין הפרדה".

מה יש לך לומר ליהודים שטוענים כי אנטישמיות היא הסיבה שהם חוששים להשתתף באקטיביזם פרוגרסיבי?

"אני חושבת שאנטישמיות היא בעיה. אני חושבת שהתופעה הולכת וגדלה. אני חושבת שהיא בעיקר גדלה בימין הקיצוני. במקומות כמו ניו יורק או וושינגטון די.סי. שבה גדלתי, אני לא מרגישה אנטישמיות, אבל מישהו אמר לי, 'נסי להיות יהודייה בדרום'.

"אני חושבת שזה מפחיד. אני גם יודעת שבשמאל הפרוגרסיבי – עמוק עמוק בשמאל – לפעמים יוצרים השוואה בין היהדות לבין תמיכה במדינת ישראל ובהתנחלויות, ואני חושבת שהמיזוג בין שני הדברים שגוי ומזיק.

צעדת נשים נגד בחירת טראמפ בוושינגטון הבירה, 2018 (צילום: (AP Photo/Cliff Owen, File)
צעדת נשים נגד בחירת טראמפ בוושינגטון הבירה, 2018 (צילום: (AP Photo/Cliff Owen, File)

"אני חושבת שהייתי מזכירה [ליהודים שיש להם חששות מפני אנטישמיות בסביבות פרוגרסיביות] שהמאבק הזה הוא המאבק שלנו והתנועה הפרוגרסיבית היא רחבה ועמוקה. ולכן אם יש בעיות בחוגים מצומצמים, לא יהיו בעיות במקומות אחרים.

"תראו מה אנחנו עושים. מרטין לותר קינג ה־3 ואשתו אנדראה תומכים ביהודים ובאנשים אחרים שמצטרפים למאבק הזה. הכומר אל שרפטון תומך מאוד. אז אם יש פה ושם גורמים שוליים, עדיף פשוט להתעלם מהם ולהצטרף לשאר".

עוד 631 מילים
סגירה