• שיעור ביידישלנד, אוגוסט 2021 (צילום: דניאל זירי)
    דניאל זירי
  • ריטריט חוג הפועלים, יידישלנד, אוגוסט 2021 (צילום: דניאל זירי)
    דניאל זירי
  • שיעור ריקוד ביידישלנד, אוגוסט 2021 (צילום: דניאל זירי)
    דניאל זירי
  • ספרים למכירה ביידישלנד, אוגוסט 2021 (צילום: דניאל זירי)
    דניאל זירי
  • סדנה מוזיקלית ביידישלנד, אוגוסט 2021 (צילום: דניאל זירי)
    דניאל זירי

יידישלנד זה הדבר הבא

חופשה אקזוטית בקאריביים? שופינג ומסעדות במנהטן? סופשבוע רומנטי בפריז? לא, לא, לא ● ליד אגם קטן, אי שם בניו-יורק, משגשגת אטרקציה תיירותית בנסיקה: שבוע שכולו יידיש ● כולל אמנות, מוזיקה וריקודים עם תיירים נלהבים בני 8 ועד 92

שבוע בלבד אחרי שהיא ובעלה עברו לניו יורק, הניחה אנני כהן הלונדונית את הארגזים בצד ויצאה לנופש של שבעה ימים בצפון מדינת ניו יורק, מקום בו תוכל לדבר יידיש. "אני חושבת שיש לי בעיה עם היידיש, אני אוהבת יידיש יותר מדי", צחקה כהן ביום הראשון של הנסיעה ליידישלנד, מחנה לחובבי יידיש שמנוהל על ידי חוג הפועלים (The Workers Circle).

הארגון, שנקרא בעבר מעגל העובדים, הוקם לפני 120 שנה במטרה לבנות זהות יהודית פרוגרסיבית באמצעות מעורבות יהודית תרבותית, חינוך בין דורי, צדק חברתי, אקטיביזם ולימוד השפה היידית. יידישלנד, שמו המקוצר, הושק לפני 14 שנה ומתקיים בסירקל לודג' באגם סילבן, ניו יורק. המחנה משתרע על שטח ירוק לחוף האגם, עם בריכות שחייה, מגרשי טניס וכדורסל, חדרי כושר, תיאטראות ועוד. הבקתות והבונגלו המיושנים הפזורים ברחבי השטח נראים כאילו יצאו ממחנה של פעם בקטסקילס. מכל עבר נשמע קולם המרגיע של הצרצרים וציוץ הציפורים.

בכל שנה נאספים כאן כמאתיים איש בני כל הגילאים כדי לבלות שבוע ביידישלנד, להשתתף בשיעורי שפה כמו גם בסדנאות מחול, תיאטרון וכליזמר, לצפות בקונצרטים ובתוכניות לילדים. שיעורי היידיש מחולקים למתחילים, ביניים ומתקדמים, כדי לענות לצרכי כל הרמות.

ריטריט חוג הפועלים, יידישלנד, אוגוסט 2021 (צילום: דניאל זירי)
ריטריט חוג הפועלים, יידישלנד, אוגוסט 2021 (צילום: דניאל זירי)

מנכ"לית חוג הפועלים, אן טובק, מספרת שהמחנה הוקם על ידי חוג הפועלים בשנות ה-20 של המאה שעברה כדי לספק למהגרים החדשים ממזרח אירופה מקום לבלות בו במהלך הקיץ, חלק ממטרת העל של הקבוצה היה לאפשר למהגרים להשתלב בחברה האמריקאית. בסוף שנות ה-90 אירח המחנה נופשים שבועיים במהלך הקיץ, כשחלק מהאורחים נשארו בו לחודשים רצופים.

מנכ"לית חוג הפועלים, אן טובק, מספרת שהמחנה הוקם על ידי חוג הפועלים בשנות ה-20 של המאה שעברה כדי לספק למהגרים החדשים ממזרח אירופה מקום לבלות בו במהלך הקיץ

"אחד השבועות תמיד היה ממוקד ביידיש, אז הוא הפך ליידישלנד", אומרת טובק. "אז למעשה יידישלנד מתקיים כבר עשורים, אבל מחנה הנופש של יידישלנד שנמשך שבוע מתקיים רק 14 שנה. האירוע השנתי הוא צלילה עמוקה לתרבות ולמורשת שלנו. יש פה אנשים שאינם יהודים, יש פה אנשים מרקע ספרדי או שונה, אבל כולנו פה לחגוג את התרבות הזאת, חלק מאוד חשוב בעולם שלנו".

לא אבודה או נשכחת

עבור כהן, 35, שעברה לארצות הברית מצרפת, יידישלנד היה ברשימת החלומות. היא למדה יידיש באינטנסיביות בשנים האחרונים. "סבתא שלי, כנראה, דיברה צרפתית, והיא מתה כשהייתי בת שנה", אומרת כהן. "אבא שלי לא מדבר את השפה, אבל היא קיימת במשפחה שלי".

מנכ"לית חוג הפועלים, אן טובק, אוגוסט 2021 (צילום: דניאל זירי)
מנכ"לית חוג הפועלים, אן טובק, אוגוסט 2021 (צילום: דניאל זירי)

באוניברסיטה למדה כהן היסטוריה יהודית והתחילה לחקור את המתנדבים היהודים שיצאו להילחם במלחמת האזרחים בספרד. "רבים מהם דיברו יידיש, והמנחה שלי אמר לי – 'טוב, את צריכה ללמוד יידיש כדי לחקור את זה'. כשהתחלתי ללמוד את השפה, פשוט התאהבתי בה".

מנהל תוכנית היידיש של חוג הפועלים, קוליה בורודולין, מנהל את תוכנית השפה של יידישלנד מאז ייסודה לפני 14 שנה. כששיעורי הבוקר מתקיימים ברחבי המחנה, הוא מתכונן להמשך פעילויות היום. בורודולין נולד בבירוביג'ן, בירת המחוז היהודי האוטונומי במזרח הרחוק הרוסי, שם יידיש היא השפה הרשמית. למרות זאת, הוא אומר שידע "כמעט כלום" על התרבות היידית. רק כשהגיע לניו יורק התחיל בורודולין לצלול לתוך השפה והתרבות, ועכשיו, הוא אומר, הוא כבר לא יכול לעצור. "זה כל העולם עבורי", הוא אומר, כשאנחנו מטיילים ברחבי המחנה, כשהוא לובש טישירט עם הכיתוב מיר זיינען דא, אנחנו כאן.

רק כשהגיע לניו יורק התחיל קוליה בורודולין, היום מנהל תוכנית היידיש של חוג הפועלים, לצלול לתוך השפה והתרבות, ועכשיו, הוא אומר, הוא כבר לא יכול לעצור. "זה כל העולם עבורי", הוא אומר

"יידיש", אומר בורודולין, "מאוד חשובה בגלל שהיא חלק בלתי נפרד מהמורשת שלנו, מההיסטוריה שלנו. זה מאוד מרגש בגלל שהרבה אנשים מקשרים את השפה לשואה, ושישה מיליון איש נרצחו בשואה, ורובם היו דוברי יידיש – אז רק בגלל זה צריך לזכות וחייבים להמשיך. צריך לשאת את זה איתך ולעורר השראה באחרים, בגלל שיש כל כך הרבה דברים לעורר השראה איתם".

מנהל תוכנית לימודי היידיש של חוג הפועלים, קוליה בורודולין, אוגוסט 2021 (צילום: דניאל זירי)
מנהל תוכנית לימודי היידיש של חוג הפועלים, קוליה בורודולין, אוגוסט 2021 (צילום: דניאל זירי)

בזמן ארוחת הצהריים בחדר האוכל, גולדה שור בת ה-92 אומרת שמעולם לא פספסה נסיעה ליידישלנד. בכל שנה היא טסה לניו יורק מביתה בפלורידה לכבוד המאורע. בשבילה, "זה כמעט כמו לחזור הביתה. מהבוקר הראשון, כשאת אוכלת ארוחת בוקר, זה מרגיש כמו המשפחה המורחבת שלך. אני מכירה כמעט את כל מי שמגיע. יש אנשים חדשים בכל שנה, ואיכות המורים שיש לנו עכשיו פשוט מדהימה".

בזמן ארוחת הצהריים בחדר האוכל, גולדה שור בת ה-92 אומרת שמעולם לא פספסה נסיעה ליידישלנד. בכל שנה היא טסה לניו יורק מביתה בפלורידה לכבוד המאורע. בשבילה, "זה כמעט כמו לחזור הביתה"

שור נולדה בארצות הברית ב-1928 להורים יהודים, שהיגרו ממזרח אירופה. הוריה דיברו יידיש בבית, והיא נרשמה ללימודי יידיש לאורך כל שנות לימודיה. "זה טבע שני בשבילי", היא אומרת. "זה התרבות, המוזיקה, ריקודי העם, השירה, המקהלה, זה הכל. חלק מהעניין הזה שיש לי פה משאיר אותי בחיים. זה משהו שאני מצפה לו בכל שנה".

צעירים יותר משנה לשנה

בכל בוקר, האורחים ביידישלנד מתקבלים בברכה על ידי קולה הנלהב של דינה שלפוביץ בת ה-8. "גוט מורגן, טאיירה יידיש לדניקרס. א-גוט אפטיט", היא אומרת, משפט שמיתרגם בערך ל"בוקר טוב, אורחי יידיש יקרים. תיהנו מהארוחה שלכם". "אני מגיעה לפה מאז שהייתי בת שנתיים או שלוש", מספרת שלפוביץ. "זה מרגיש ממש כיף. אני מרגישה כאילו חזרתי הביתה".

דינה שלפוביץ, אוגוסט 2021 (צילום: דניאל זירי)
דינה שלפוביץ, אוגוסט 2021 (צילום: דניאל זירי)

למרות שרוב האורחים ביידישלנד מבוגרים, בכל שנה מצטרפים חובבי יידיש צעירים. "השנה הזאת מאוד מיוחדת בגלל שמעולם לא היו פה כל כך הרבה צעירים", אומר בורודולין. "זאת המטרה שלנו, להביא לכאן יותר אנשים צעירים ולהכיר להם את התרבות היידישאית היפהפייה, המדהימה והיקרה הזאת".

למרות שרוב האורחים ביידישלנד מבוגרים, בכל שנה מצטרפים חובבי יידיש צעירים. "השנה הזאת מאוד מיוחדת בגלל שמעולם לא היו פה כל כך הרבה צעירים", אומר בורודולין

יידיש עדיין מדוברת בכמה קהילות יהודיות חרדיות מסביב לעולם, אבל היא זכתה לתחייה מחודשת בשנים האחרונות בתחומים שונים, החל מספרות וכלה בתיאטרון. הצגות כמו "כנר על הגג" באוף ברודווי שהתקיימה ביידיש וזכתה לשבחים רבים סייעו לשפה לחצוב את דרכה אל המיינסטרים התרבותי.

טובק מאמינה שהרנסנס היידישאי נובע מכך שאנשים צעירים מגלים יותר ויותר עניין בשורשים שלהם. "אנחנו נמצאים 75 שנה אחרי שחרור אושוויץ, וזה כאילו מרגיש שאנשים מרגישים יותר בנוח לשאול את השאלות האמיתיות על התקופה הזאת ועל מה היה שם לפני".

גולדה שור ביידישלנד, אוגוסט 2021 (צילום: דניאל זירי)
גולדה שור ביידישלנד, אוגוסט 2021 (צילום: דניאל זירי)

כל המקומות לחוויית היידישלנד השנה נמכרו בתוך שבועיים מההודעה על קיום האירוע, כנראה, בגלל שבשנה שעברה, בעקבות המגפה, האירוע עבר לגרסה מקוונת. "אנשים רוצים להיות בחוץ, להרגיש את האנשים לידם", אומר בורודולין. "אנשים רוצים לראות חיוך שלא מבעד למסך, אלא במציאות".

לאורך כל השנה, חוג הפועלים מנהל את תוכנית הלימוד הגדולה ביותר בשפה היידית בעולם עם שיעורים, שמתקיימים פנים אל פנים, ומאז 2014 – גם אונליין. בעקבות הקורונה עברו כל השיעורים לאונליין. "אנחנו נמצאים במצב טוב במיוחד בגלל שכבר היה לנו ניסיון של שנים של הוראת יידיש אונליין", אומרת טובק. "במרץ 2020 העברנו את כל השיעורים שלנו לאונליין וגילינו שכמעט אף אחד לא עזב אותנו – עברנו משתיים או שלוש תוכניות אונליין בחודש ליותר מ-50 תוכניות בחצי שנה".

לאורך כל השנה, חוג הפועלים מנהל את תוכנית הלימוד הגדולה ביותר בשפה היידית בעולם עם שיעורים שמתקיימים פנים אל פנים, ומאז 2014 – גם אונליין. בעקבות הקורונה עברו כל השיעורים לאונליין

ההרשמה לשיעורי היידיש, אומרת טובק, עלתה ב-30% ב-2020, שנה שוברת שיאים לארגון. כרגע לומדים בשיעורים של הארגון כאלף תלמידים מדי שנה. הטיול הווירטואלי ליידישלנד ב-2020 זכה לצפייה מכ-2,500 איש, ואלפים מאוד התחברו לקונצרטים ולהופעות נוספות. "כשהמגפה פרצה, כ-50% מהשיעורים שלנו כבר היו מקוונים, והציפייה שלי שכשנהיה סוף-סוף במצב שבו נוכל לקיים שיעורים בכיתות סגורות, עדיין 80-75% מהשיעורים שלנו יתקיימו אונליין", אומרת טובק.

נסיעה וירטואלית נוספת ליידישלנד מתוכננת לינואר 2022, היא אומרת. "אנחנו עושים את המיטב בתקופה הקשה הזאת", אומרת טובק. "עד כמה שהשנתיים האחרונות היו קשות, וממשיכות להיות, אנחנו ממשיכים לראות את המיטב במסורת ובאקטיביזם שלנו. חלק מהניסיון לחיות את המורשת שלנו הוא להבין שאפילו בזמנים הקשים ביותר יש הזדמנויות לתמוך זה בזה".

עוד 1,179 מילים
סגירה