הטכניון, ספטמבר 2021 (צילום: עומר שרביט)
עומר שרביט

חזרה לאולד-סקול: הטכניון מוריד את המסך על ההרצאות המוקלטות

במהלך הקורונה כמעט כל ההרצאות והתרגולים בטכניון הוקלטו והונגשו לצפייה חוזרת מהבית ● 2 מיליון שקל הושקעו במצלמות ומסכים ניידים בכיתות כדי לשפר את איכות ההקלטה ● כעת, דווקא המכון הטכנולוגי שאמור להכשיר את השפיץ של ההיי-טק חושש שהסטודנטים לא יגיעו לקמפוס והחליט להוריד את הנגישות לרוב ההקלטות ● הסטודנטים מתנגדים ונערכים למאבק

הקמפוס של הטכניון היה שומם באחד מימי השבוע שעבר. רוב הסטודנטים חורשים בבית וסוגרים קצוות לקראת הסמסטר שיתחיל באוקטובר. כמה תלמידים שבכל זאת התפננו בקפיטריה סיפרו על הלימודים בשנה וחצי האחרונות.

"את המבחנים עשינו בבית עם שתי מצלמות. אין פרטיות, צריך לצלם את כל החדר מסביב ואם יש בעיה בחיבור לאינטרנט כל המבחן פסול", אמר הסטודנט להנדסת מבנים, ראזי חאג'יר. מצד שני, הם היו מעודדים מהתפתחות אחת שהביאה הקורונה: זומים, כפי שמוסיף ואומר חאג'יר:

"אני חיפאי וגר בעיר התחתית. אם קמתי קצת מאוחר ופספסתי את השיעור יכולתי לראות אותו מהבית. גם כשהגעתי לכיתה ישבתי מאחורה וראיתי את הלוח ממרחק של קילומטר. אז שמעתי את המרצה מרחוק ותוך כדי הסתכלתי בזום בלפטופ. ההקלטה היתה זמינה גם אחרי שהשיעור הסתיים והמרצים לא כל כך אהבו את זה כי הסטודנטים הפסיקו להגיע לשיעורים".

הסטודנטים אהבו את הזומים שהיו זמינים לצפייה מחדש, כך שהם יכלו להירשם לכמה שיעורים בו זמנית ולבחור מתי לצפות מתי שנוח להם.

סטודנטים בטכניון. ראזי חאג'יר, מימין: "גם כשהגעתי לכיתה הסתכלתי בזום"
סטודנטים בטכניון. ראזי חאג'יר, מימין: "גם כשהגעתי לכיתה הסתכלתי בזום"

אלא שלפני מספר שבועות הנהלת המוסד הודיעה לסטודנטים שעם תחילת הסמסטר הקרוב באוקטובר רוב ההרצאות המוקלטות כבר לא יהיו זמינות לצפייה חוזרת. המרצים והמתרגלים יחויבו להעלות את ההקלטות רק אם התחלואה תעלה ותצריך הוראה מרחוק.

הטכניון מחלק את אופי הלימודים לשלושה תסריטים: בשגרה רגילה רוב ההרצאות והתרגולים יהיו פרונטליים בלבד. בשגרת קורונה יהיו לימודים היברידיים, חלק פרונטלי וחלק מקוון, ואז המרצים יחויבו להקליט שיעורים או לשדר אותם בלייב בלי הקלטה. רק במקרה של סגר מוחלט הטכניון יעבור להוראה מקוונת מלאה, לרבות הקלטות.

בהודעה נאמר כי "שיטת ההוראה והלמידה העיקרית אותה נאמץ בשנת הלימודים תשפ"ב מתבססת על הוראה ולמידה פנים אל פנים ומפגש בכיתות, במעבדות ובמסדרונות הפקולטות תוך מתן ערך מוסף ממשי לנוכחות בכיתה.

"זו מביאה לביטוי את החשיבות שכולנו רואים במפגש, בדיון, בלמידה הפעילה בכיתה, בשיח בין הסגל לסטודנטים, ובהשתתפות פעילה בחיים האקדמיים והחברתיים בקמפוס. עם החזרה להוראה פנים אל פנים, נפרד לשלום מההוראה ההיברידית ומההנחיה לשידור ולהקלטה של השיעורים.

"… כדי לשמר את מרכב הכובד של העשייה האקדמית במפגש פנים אל פנים בקמפוסי הטכניון, שיעור ההתנסות במתכונת שמסתמכת על למידה מקוונת מרחוק יוגבל לעד כ-15% מההיקף ההוראה והלמידה.

"כדי לשמר את מרכב הכובד של העשייה האקדמית במפגש פנים אל פנים בקמפוסי הטכניון, מתכונת הלמידה המקוונת מרחוק תוגבל לעד כ-15% מההיקף ההוראה"

קמפוס הטכניון, ספטמבר 2021
קמפוס הטכניון. "עם החזרה להוראה פנים אל פנים, נפרד לשלום מההוראה ההיברידית ומשידור והקלטת השיעורים"

במלים אחרות, המוסד הטכנולוגי היוקרתי בישראל, זה שאמור להכשיר את השפיץ של ההייטק, רוצה להחזיר את המוקד של ההוראה והלמידה לשיטה הישנה של ניסיון לעקוב אחרי המרצים והמתרגלים בשיעור עצמו.

ההודעה הביאה לקרע בין ההנהלה שמתבצרת בעמדתה לבין הסטודנטים ונציגיהם באגודה שלא מוכנים לוותר על הכלי החשוב הזה שנותן להם יותר גמישות בשילוב של לימודים ועבודה והיכולת לחזור על החומר.

2 מיליון שקל לתשתית הקלטות

עד הקורונה רק קומץ מההרצאות של מרצים ומתרגלים בטכניון הוקלטו ועלו לשרת. עם תחילת משטר הסגרים והקפסולות גם במוסד הזה עברו לזומים והגבירו הילוך בהקלטת הרצאות, שכולן עלו לאחסון בשרת. סטודנטים מעידים שבסמסטר הראשון לא היתה אחידות באיכות ההקלטות וכל מרצה עבד לפי הבנתו, חלק הקליטו בלייב וחלק העלו את הרצאה שלא הועברה בשידור חי.

עם הזמן, הטכניון השקיע 2 מיליון שקלים כדי להתקין מערכות תומכות למידה ומצלמות ברוב הכיתות ולהכין את התשתית שתאפשר הקלטות של השיעור מבלי לפגוע באיכות ההוראה. אחד החידושים היה התקנת מסכים ניידים בכיתות, שאיפשרו הקרנת מצגות ותכנים אחרים.

הטכניון השקיע 2 מיליון שקלים במערכות תומכות למידה, מצלמות ומסכים ניידים ברוב הכיתות והכין תשתית שתאפשר הקלטת שיעורים מבלי לפגוע באיכות באיכות ההוראה

דובר אגודת הסטודנטים: "אם התשתית להקלטות קיימת למה לא להמשיך להשתמש בה?"
דובר אגודת הסטודנטים: "אם התשתית להקלטות קיימת למה לא להמשיך להשתמש בה?"

כך קרה שהסמסטר הראשון של השנה החולפת היה מקוון לגמרי, ואילו סמסטר האביב היה היברידי, שילוב של שיעורים פרונטליים ומקוונים. נכון לעכשיו כל ההרצאות והתרגולים עדיין זמינים לצפייה מחדש אבל זה יסתיים עם תחילת שנת הלימודים החדשה, כאמור. אגודת הסטודנטים של הטכניון מתנגדת, כפי שאומר דובר האגודה רונן פירמן:

"התנגדנו להודעה של ההנהלה. למרות שאין קורונה, אם התשתית קיימת למה לא להמשיך להשתמש בה? זה עוזר לחיילי מילואים, לאלה שרוצים להשלים הרצאות שפספסו. ההקלטות הן שיפור טכנולוגי מדהים שמאפשר לך לנהל את עצמך בצורה יותר טובה, להעמיק בחומר וללמוד אותו יותר טוב. חבל שהטכניון לא שש לשתף איתנו פעולה בנושא.

"אם התשתית קיימת למה לא להמשיך להשתמש בה? זה עוזר למי שפספסו הרצאות. ההקלטות הן שיפור טכנולוגי מדהים שמאפשר לך לנהל את עצמך בצורה יותר טובה"

"הטכניון השקיע כסף ומכריז על עצמו כמוסד טכנולוגי ולפעמים לא מקיים. בתגובה להודעה על הקלטות קבענו פגישות של יו"ר האגודה וסגנו עם נשיא הטכניון. בפגישה ראינו שאין מכנה משותף בנושא הזה. הנשיא גיבה במאה אחוז את ההחלטה של המשנה לנשיא ואפילו כינה אותה גאונית. הוא אמר שמבחינתו זו ההחלטה ואין מקום לדיון".

מה הסיבה לכך שהם רוצים לבטל את זמינות ההקלטות?
"הם מפחדים שהקמפוס יהיה ריק, שאם יהיו הקלטות אף אחד לא יגיע. מצד שני באוניברסיטה העברית יש הקלטות כבר שנים והכיתות רחוקות מלהיות ריקות, ככה שיש מודל שמראה שזה לא המצב. הם יכולים להודיע על חובת נוכחות, שברוב הקורסים כיום אין אותה. אני מאמין שהטכניון מספיק יצירתי למצוא פתרונות. הכיתות לא יישארו ריקות והסטודנטים ימשיכו לבוא.

"יש גם חשש של המרצים והמתרגלים מזכויות יוצרים, הם פוחדים שזה יופץ, אבל אפשר להתמודד עם זה, יש דרך".

. (צילום: Hadas Parush/Flash90)
"הם מפחדים שהקמפוס יהיה ריק, שאם יהיו הקלטות אף אחד לא יגיע" (צילום: Hadas Parush/Flash90)

לצד היותו דובר האגודה, פירמן בן ה-21 ובמקור ממודיעין, הוא עתודאי שיתחיל בקרוב תואר שני בהנדסת מכונות. לדבריו, הסטודנטים לא מוכנים לוותר בנושא הזה:

"אנחנו פתוחים להצעות. אין בעיה לראות מה הקשיים שהם רואים ולמצוא פתרון נוח לכולם אבל אנחנו מרגישים שאין פרטנר. הם מקובעים ואנחנו לא עומדים לוותר על המאבק שחשוב ורלוונטי כמעט לכל הסטודנטים. זה לא משהו שאני רואה שאנחנו עומדים לסגת ממנו".

"אנחנו פתוחים להצעות. אין בעיה לראות מה הקשיים ולמצוא פתרון אבל אנחנו מרגישים שאין פרטנר. הם מקובעים ואנחנו לא עומדים לוותר על המאבק שחשוב לכל הסטודנטים"

הדילמה של זמינות ההקלטות עולה גם במוסדות אחרים ואין מדיניות אחידה, כפי שאומר שלומי יחיאב, יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית:

"הקלטות הרצאות עלו במוסדות אקדמיים אחרים ברחבי הארץ. בשנה האחרונה הגיעו להסדרים מול הסגלים שהקלטות יעלו לצפייה ולצד הסכמה זו גם מצאו פתרונות לשמירה על זכויות היוצרים של הסגלים – כמו מחיקה בתום סמסטר, אי יכולת הורדה וכו'".

"אני חושב שזה פתרון טוב לסטודנטים שלא יוכלו להגיע לקמפוס במסגרת התו הירוק, במיוחד אם יש כבר הקלטות מוכנות ורק צריך לאפשר. אני מאמין שמוסדות שכרגע חוסמים אפשרות זאת, היא כדי לעודד את התלמידים להגיע באופן פיזי ללימודים.

יחיאב מגבה את הסטודנטים בטכניון שרוצים לשמור את האופציה הזו לעצמם גם בשנה הקרובה:

"חשוב שסטודנטים יגיעו באופן פיזי לקמפוסים, לטובת חווית למידה והמסגרת החברתית, אבל מניעת הקלטות לא צריך להיות הכלי לעודד אותם לכך. מה תהיה המדיניות בנושא בשאר המוסדות לקראת פתיחת שנה"ל הקרובה עדיין לא ברור. זה הרבה תלוי אם הממשלה תחייב גישה בתו ירוק, ותחייב את המוסדות בהוראה מרחוק כפי שהיה עד כה.

"חשוב שסטודנטים יגיעו פיזית לקמפוסים, אבל מניעת הקלטות לא צריך להיות הכלי לעודד אותם לכך. מה תהיה המדיניות בנושא בשאר המוסדות עדיין לא ברור"

קמפוס הטכניון. "חשוב שסטודנטים יגיעו אבל מניעת הקלטות לא צריכה להיות הכלי לעודד אותם לכך"
קמפוס הטכניון. "חשוב שסטודנטים יגיעו אבל מניעת הקלטות לא צריכה להיות הכלי לעודד אותם לכך"

קיבלו החלטות מאוחר מדי

סטודנטים מהשורה מתקשים להבין את ההיגיון מאחורי ההחלטה ומלינים על ההתנהלות של הנהלת הטכניון מולם.

"את רוב הקורסים הקליטו בהתחלה בצורה לא מקצועית, מה שעבר בזום בשיתוף מסך או מצלמת הרשת של המרצה. ואז הקורונה עולה ודועכת ולאורך הדרך הטכניון קיבל החלטות מאוחר מדי. המוסד הזה מעולם לא הצטיין בקבלת החלטות מהירה", אומר סטודנט בן 25 להנדסת מחשבים מחיפה שהעדיף להישאר בעילום שם.

"אנחנו רוצים להשאיר את ההקלטות למקרים בהם סטודנטים במילואים או הורה שהילד שלו חולה והוא נאלץ להישאר בבית. התשתית קיימת אז למה לא? אני מבין שלוחצים על המוסד מכל הכיוונים, בין אם זה חברי סגל מבוגרים ומתרגלים או האגודה, זה ג'אגלינג לא קל.

"אני חושב שבמקרה הזה, לפי מה שאני מכיר לרוב המרצים לא מפריע שיקליטו אותם. ההתנגדות העיקרית היא של המשנה לנשיא, שהוא אידאליסט שרוצה לימודים פרונטליים וזה המכשול", הוסיף.

"כולנו מעדיפים את ההקלטות כי זה מקל על הלמידה", אומר עמית אשכנזי בן ה-25, במקור מירושלים וכיום סטודנט להנדסת מכונות בטכניון.

"אני עבדתי תוך כדי ולא היה אכפת לי שיש שיעורים כי פשוט ראיתי אותם בערב. היו כאלה שנרשמו לקורסים שנופלים אחד על השני בידיעה שיוכלו לצפות בכל ההרצאות אחר כך", הוא מוסיף.

עמית אשכנזי, סטודנט להנדסת מכונות בטכניון
עמית אשכנזי, סטודנט להנדסת מכונות בטכניון. "עבדתי ולא היה אכפת לי שיש שיעורים כי ראיתי אותם אחר כך"

"אני מעריך שאם יהיו הגבלות כאלה שרק תו ירוק יכול להיכנס לקמפוס לא תהיה להם ברירה אלא לשדר בזום ולהקליט. הטכניון מחכה לרגע האחרון כדי לקבל החלטה רשמית, כרגע יש אי וודאות ואת כל הוויכוחים כי אנחנו והסגל לא יודעים מה קורה".

"אני מעריך שאם יהיו הגבלות כאלה שרק תו ירוק יכול להיכנס לקמפוס לא תהיה להם ברירה אלא לשדר בזום ולהקליט. הטכניון מחכה לרגע האחרון כדי לקבל החלטה רשמית"

"השקיעו הרבה כסף במצלמות וחיבור להקלטה בכל כיתה ומן הראוי שאם השקיעו לשני סמסטרים זה יישאר לנצח ובהינתן המצב הנוכחי יודיעו שיהיו הקלטות לסמסטר הבא כדי שאנשים יוכלו להיערך לזה".

אתה יכול להבין את החשש שלהם מכך שסטודנטים לא יבואו לקמפוס?
"ברור שיהיו כאלה שלא יבואו אבל הרוב המוחלט רוצים להגיע גם מסיבה חברתית, לפגוש אנשים חדשים או חברים שכבר מכירים".

מהטכניון נמסר בתגובה: "דרך המלך להוראה וללמידה בשנת הלימודים תשפ"ב תתבסס על מפגש פנים אל פנים בקמפוס. במקביל, חלק לא מבוטל מהקורסים – כ-15% מנפח ההוראה בכל פקולטה, השקולים לכ-150 קורסים בכל סמסטר – יתבססו על אמצעי למידה מקוונים. הקורסים המקוונים ייהנו מתמיכה בפעילות המרכז לקידום הלמידה וההוראה במתכונת התנסות לקראת החלטות על הטמעה עתידית.

"במקרים שבהם יוטלו על הטכניון מגבלות כגון התו הירוק, וניאלץ לפעול בשגרת קורונה, צוותי ההוראה ימשיכו בפעילות בכיתות ובנוסף יוחלו דרישות מינימום שיאפשרו לסטודנטים שהתקנות מונעות מהם להשתתף בשיעורים פנים אל פנים להמשיך את הלימודים ללא הפרעה. לטובת סטודנטים אלה ישודרו השיעורים לצפייה או יסופקו הקלטות.

"מובן שאין כל מניעה לשלב בין שתי השיטות או לשלב שיטות וטכנולוגיות נוספות, על פי שיקול הדעת של צוותי הקורסים בהתייעצות עם דיקני הפקולטות ובאישורם. אם חלילה יוטל סגר מלא המונע מהסגל ומהסטודנטים להגיע לקמפוסי הטכניון ניאלץ לעבור להוראה מקוונת מלאה. הנחיות פרטניות למקרה כזה יפורסמו אם וכאשר נידרש לכך".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,500 מילים ו-1 תגובות
סגירה