השגריר גלעד ארדן נואם בארוע הפרידה מהנשיא ראובן ריבלין בניו יורק, 27 ביוני 2021

ארדן לומד דיפלומטיה לקראת התמודדות עתידית בליכוד

גלעד ארדן הוא כיום הליכודניק במשרה הלאומית הבכירה ביותר ובמצב מיוחד: בכיר במפלגת האופוזיציה שמייצג את הממשלה ● בינתיים יחסיו עם בנט טובים, אולי משום שאין באמת הבדלי אידאולוגיה ביניהם ● בניו יורק ראש הממשלה החמיא לו על "עבודה יוצאת מהכלל" ● בליכוד יש מי שחושב שהוא בכלל צריך להתפטר ● ויש גם מי שמנסה לבנות איתו בריתות נגד ניר ברקת ● פרשנות

בפגישה שקיים ראש הממשלה נפתלי בנט עם מנהיגי הפדרציות היהודיות שלשום (שני) נשבה רוח חדשה, לפחות על שולחן הנשיאות הישראלי. ראש ממשלה שמכהן ארבעה חודשים ומתקבל באדיבות של ראשונים. קונסול חדש בניו יורק, השר לשעבר אסף זמיר, חודשיים בתפקיד. וגם: שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן, שעוזב בימים אלה את תפקידו השני כשגריר ישראל בארצות הברית לטובת המחליף שבחרה הממשלה, מיכאל (מייק) הרצוג.

הדינמיקה בין ראש הממשלה בנט לשגריר ארדן מעניינת. בנאומו שיבח בנט את ארדן וציין שהוא עושה phenomenal job – עבודה יוצאת מהכלל – גם בעזרת מיתרי קול יוצאי דופן. ארדן ישמור את הדברים עמוק בסלולרי. אם ראש הממשלה יחליט לפטר את השגריר שלו באו"ם, איש האופוזיציה, ארדן ישלוף את הנאום ממרכז ספרא וישאל "מאיזו סיבה בדיוק?"

הדינמיקה בין ראש הממשלה בנט לשגריר ארדן מעניינת. בנאומו שיבח בנט את ארדן וציין שהוא עושה phenomenal job – עבודה יוצאת מהכלל – גם בעזרת מיתרי קול יוצאי דופן. ארדן ישמור את הדברים עמוק בסלולרי

בנט ושר החוץ יאיר לפיד הצליחו כבר להוציא את ארדן מוושינגטון. בעצם, ארדן – שהבין מהר מה קורה אחרי חילופי השלטון – הודיע בעצמו שהוא מוותר על התפקיד היוקרתי שאותו החזיק ממילא עד נובמבר. לתפקיד השגריר באו"ם הוא נשלח בהחלטת ממשלה לשלוש שנים, עם אופציה לשנה רביעית, ויהיה קשה להוציא אותו משם קודם לכן.

המקומות בשולחן עבור גלעד ארדן ונפתלי בנט, במפגש הפדרציותה היהודיות עם ראש הממשלה בניו יורק, 27 בספטמבר 2021 (צילום: ג'ייקוב מגיד)
המקומות בשולחן עבור גלעד ארדן ונפתלי בנט, במפגש הפדרציותה היהודיות עם ראש הממשלה בניו יורק, 27 בספטמבר 2021 (צילום: ג'ייקוב מגיד)

ארדן יצא לאו"ם ביולי 2020 אחרי שהבין כי בממשלת נתניהו אין לו עתיד. פעמים אחדות בעבר הציעו לארדן את התפקיד והוא סירב, כי לא רצה לעזוב את הזירה הפוליטית בארץ. הפעם גם היחסים שלו עם ראש הממשלה לשעבר הסתבכו, וזירזו את ההחלטה שלו לברוח החוצה. ארדן שימש כשר לביטחון פנים. בפני מקורביו טען ארדן כי נתניהו ביקש ממנו להתערב בנושאים שונים שקשורים בחקירות שלו. כאשר סירב, נתניהו וסביבתו הפנו לו עורף.

ארדן הצליח בינתיים לשפר את האנגלית שלו, גם בעזרת מורה צמודה לאנגלית. את הנאומים שלו הוא עדיין מקפיד לקרוא מן הכתב. הוא נחשב לשגריר טוב, שהצליח בכמה מאבקים דיפלומטיים, האחרון שבהם נגד השתתפות מדינות בכינוס מחווה לציון 20 שנה לוועידת דרבן. למעלה מ-30 מדינות לא הגיעו לכינוס שהתקיים באו"ם בסוף השבוע שעבר, פרי המאמץ של ארדן וגורמים נוספים במשרד החוץ.

ארדן הצליח בינתיים לשפר את האנגלית שלו, גם בעזרת מורה צמודה לאנגלית. את הנאומים שלו הוא עדיין מקפיד לקרוא מן הכתב. הוא נחשב לשגריר טוב, שהצליח בכמה מאבקים דיפלומטיים

ארדן מנהל מאבק קשה גם מול הגורמים הפרוגרסיביים במפלגה הדמוקרטית, שהצליחו לעכב את ההקצבה לחימוש כיפת ברזל. בנאום שנשא שלשום (שני) בפני ראשי הפדרציות הוא הציע לאלכסנדריה אוקסיו קורטז וחבריה לבחור לעצמם תואר: בורים או אנטישמים.

ראש הממשלה נפתלי בנט, שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן והקונסול בניו יורק אסף זמיר במרכז ספרא, 27 בספטמבר 2021 (צילום: טל שניידר)
ראש הממשלה נפתלי בנט, שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן והקונסול בניו יורק אסף זמיר במרכז ספרא, 27 בספטמבר 2021 (צילום: טל שניידר)

שינויי השלטון בישראל העמידו כאמור את גלעד במצב מיוחד: בכיר באופוזיציה שמייצג ממשלה שהוא מתנגד לה. עד היום לא נרשמו עימותים ממלכתיים עם ארדן, אולי בגלל שאין ממש חילוקי דעות מדיניים בינו ובין ראש הממשלה בנט.

עיקר הטענות נגד ארדן באות מהימין. יש מי שטוען, וגם בליכוד, שארדן לא יכול להישאר בתפקיד. אפשר לזהות גם את מקורבי נתניהו שלא מבינים איך הוא מייצג ממשלה עם העבודה ומרצ. לכל אלה יש לארדן תשובה מוכנה. אחד, בנימין נתניהו כיהן כשגריר באו"ם בשנות ה-80, בימי ממשלת האחדות, כאשר שמעון פרס כיהן כשר חוץ ולאחר מכן גם ראש ממשלה.

אגב, גם בנט מפליג לימי ממשלת האחדות ההיא, שכיהנה בין השנים 1990-1984. בנט רואה בממשלה הזו מודל לחיקוי, בעיקר אחרי שהצליחה בכוחות משותפים להסיג את צה"ל לרצועת הביטחון בדרום לבנון, אחרי מלחמת לבנון הראשונה, ולהדביר את האינפלציה שהגיעה למאות אחוזים.

בנימין נתניהו וגלעד ארדן ב-23 בנובמבר 2015 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
בנימין נתניהו וגלעד ארדן ב-23 בנובמבר 2015 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

ארדן הוא אחד האנשים הפופולריים בליכוד, ותומכיו טוענים כי ראוי שיישאר בתפקידו. למעשה, ארדן הוא היום איש הליכוד שנושא במשרה הלאומית הבכירה ביותר, מנוף קפיצה ראוי להתמודדות על ראשות התנועה בעתיד.

ארדן הוא אחד האנשים הפופולריים בליכוד, ותומכיו טוענים כי ראוי שיישאר בתפקידו. למעשה, ארדן הוא היום איש הליכוד שנושא במשרה הלאומית הבכירה ביותר, מנוף קפיצה ראוי להתמודדות על ראשות התנועה בעתיד

בפריימריז הבאים בליכוד ארדן לא יתמודד על ראשות המפלגה, אם נתניהו יהיה בתמונה. הוא ישאיר ליולי אדלשטיין וניר ברקת להתאבד מול ראש הממשלה לשעבר. אם נתניהו יחליט לפרוש, ארדן עשוי להתפטר מתפקידו, להגיע לארץ ולהתמודד עם סיכויים לא רעים לנצח. ארדן היה תמיד איש החמישייה הראשונה בליכוד.

בינתיים ארדן צופה מרחוק בחבריו בצמרת הליכוד שכותשים זה את זה. קורה כאן דבר מוזר. ישראל כ"ץ, למשל, היה תמיד אחד ממתנגדיו הגדולים של ארדן. היום הוא מבקש ליצור איתו ברית נגד יריב שנוא וקשה הרבה יותר, ניר ברקת. ארדן בינתיים לא מכניס את הראש בין השניים האלה. השהות באו"ם לימדה אותו פרק בדיפלומטיה נייטרלית, אם צריך.

עוד 690 מילים
סגירה