חמאס מנסה להדליק את הגדה

סלאח אל אערורי, צילום מסך מ- MEMRI TV Videos
סלאח אל אערורי, צילום מסך מ- MEMRI TV Videos

ארגון חמאס מנסה להבעיר את שטחי הגדה ולגרור אותה לכאוס ביטחוני, השב"כ תפס כמות גדולה של חומרי נפץ שבאמצעותם תכנן חמאס לבצע פיגועים בישראל. את המאבק מוביל סאלח אל-עארורי ראש הזרוע הצבאית של חמאס בגדה בעזרת משוחררי "עסקת שליט".

הפעילות האינטנסיבית השבוע של השב"כ, הימ"מ וצה"ל באזור יהודה ושומרון נגד מוקדי הטרור הפלסטיני לא כוונה לאזור ג'נין דווקא, שעלה לכותרות בעקבות אירוע בריחתם של 6 המחבלים מכלא גלבוע. היא נועדה ללכוד חברי תשתית חבלנית רחבה של חמאס במספר מקומות בגדה, שעמדו להוציא לפועל בטווח הזמן הקרוב שורה של פיגועים. לכן בשב"כ מתייחסים למצוד אחריהם כמרוץ נגד הזמן. הם מהווים "פצצה מתקתקת" שאם היא לא תנוטרל היא תתפוצץ.

הפעילות האינטנסיבית השבוע של השב"כ, הימ"מ וצה"ל באזור יו"ש נגד מוקדי הטרור הפלסטיני לא כוונה לאזור ג'נין דווקא אלא נועדה ללכוד חברי תשתית חבלנית רחבה של חמאס בגדה, שתכננו שורת פיגועים

צה"ל ייאלץ לטפל באזור ג'נין בנפרד. האזור הזה מצריך מבצע צבאי גדול בסגנון "חומת מגן 2" כדי לפרק את תשתיות הטרור שצמחו למימדים מסוכנים, מאות מחבלים חמושים מכל הארגונים וכמויות גדולות של נשק בלתי חוקי ותחמושת.

הפעילות המונעת של כוחות הביטחון הישראלים שהונהגה אחרי מבצע "חומת מגן", המכונה בעגה הביטחונית "כיסוח דשא", של מעצר שוטף של פעילי טרור, כבר איננה מספיקה. המידע המודיעיני מצוי בשפע, אבל צה"ל צריך להיכנס לעומק השטח הפלסטיני, לעיר ג'נין ולמחנה הפליטים הצמוד אליה, ולנקות באופן יסודי את תשתיות הטרור. הרש"פ איננה יכולה, וכנראה גם שאיננה רוצה, להתמודד עם היקף המחבלים החמושים הפועלים באזור.

אסטרטגיה כפולה

ארגון חמאס משחק משחק כפול מול השחקנים האזוריים והבינלאומיים. מחד גיסא, הוא מציג גרסה לפיה ברצונו לחזור להבנות הרגיעה, לקבל את המענק החודשי הקטארי ולשקם את הרצועה מנזקי מבצע "שומר החומות". אך מאידך גיסא, הוא מנסה להדליק את שטחי הגדה באמצעות הקמת תשתיות טרור לביצוע פיגועים נגד ישראל וגם כדי לזעזע את שלטונו של מחמוד עבאס.

חמאס פועל להפוך את שטחי הרש"פ לשדה קרב כדי למנוע כל כניסה של צה"ל לערים והכפרים בשטחי A וליצור מצב שכל כניסה כזו תתיקל בהתנגדות פלסטינית באש חיה. לכן הוא מזרים כספים לפעיליו כדי שירכשו עוד כלי נשק ויגייסו פעילים חדשים בכל רחבי הגדה.

חמאס משחק משחק כפול מול השחקנים האזוריים והבינלאומיים. לכאורה רוצה לחזור להבנות הרגיעה, לקבל את המענק הקטארי ולשקם את הרצועה מנזקי "שומר החומות". מאידך מנסה להדליק את שטחי הגדה

חמאס קרא בתחילת השבוע לתושבי הגדה להסלים את "ההתנגדות" העממית והמזויינת בשטחי הגדה נגד ישראל.

בכיר חמאס חוסאם בדראן אמר אתמול כי "הגדה המערבית הולכת לכיוון של עימות כולל עם הכיבוש ויש בה מספיק לוחמים למרות התיאום הביטחוני והרדיפות של הכיבוש".

על פי גורמי הביטחון, חברי התשתית של חמאס שנעצרו, ושחלקם חוסל על ידי צה"ל והימ"מ, תכננו לבצע שורה של פיגועי הרג וחטיפת ישראלים במרכז הארץ, בירושלים ובערים נוספות.

השב"כ חשף כמות גדולה של חומרי נפץ שהוסתרה בבאר מים בכפר בידו שבה תכננו חברי התשתית החבלנית להשתמש בכמה פיגועים.

נראה כי חמאס מנסה שוב לחטוף אזרחים וחיילים ישראלים כדי לצבור קלפי מיקוח נוספים ולזרז את המשא ומתן בינו לבין ישראל על עסקת חילופי שבויים חדשה.

גם ארגון הג'יהאד האסלאמי אימץ את האסטרטגיה הזו, בכיר הארגון חדר חביב קרא ב-22 בספטמבר לחטוף חיילי צה"ל כדי לשחרר אסירים ביטחוניים.

"זוהי הדרך היחידה לשחרר את 5000 האסירים הפלסטינים השוהים בתנאים קשים בבתי הכלא בישראל" הוא הדגיש.

חמאס נכנס לתחרות פנימית עם ארגון הג'יהאד האסלאמי ולמירוץ של מי יעשה יותר פיגועים נגד ישראל. הבריחה הנועזת של 6 המחבלים מכלא גלבוע, ש-5 מהם השתייכו לארגון הג'יהאד האסלאמי, העלתה את קרנו של הארגון בשטחים וחיזקה את מעמדו ברחוב הפלסטיני.

חמאס נכנס לתחרות עם הג'יהאד האסלאמי ולמירוץ של מי יעשה יותר פיגועים נגד ישראל. הבריחה הנועזת של 6 המחבלים מכלא גלבוע, ש-5 מהם השתייכו לג'יהאד האסלאמי, העלתה את קרנו של הארגון בשטחים

זה פגע בתדמית של חמאס. אחרי מבצע "שומר החומות" התחזק מעמדו של חמאס ברחוב הפלסטיני והוא הצליח ליצור את התדמית של "מגן ירושלים ומסגד אל-אקצא", אך הבריחה מכלא גלבוע טרפה את הקלפים מחדש וחמאס צריך שוב להוכיח את עצמו ברחוב הפלסטיני כמי שמוביל את "ההתנגדות" נגד ישראל.

סאלח אל-עארורי – ראש הנחש

מי שמוביל את האסטרטגיה של חמאס בשטחי הגדה ואחראי על הקמת תשתיות הטרור בה הוא צאלח אלעארורי, סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס וראש הזרוע הצבאית של חמאס, ביחד עם סגנו זאהר ג'בארין.

בין צאלח אלעארורי לבין יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועת עזה, קיימת יריבות קשה, ומבחינתו של אלעארורי יש לו אינטרס חזק להבעיר את שטחי הגדה כדי להביא באמצעות פיגועים "הישגים" לחמאס במאבק נגד ישראל.

על פי גורמים בחמאס, צאלח אלעארורי הוא שהפעיל את אחמד זהראן, אחד מבכירי המחבלים שנהרגו השבוע על ידי הימ"מ בכפר בית ענאן סמוך לירושלים. משפחתו של זהראן היא ותיקה במאבק נגד ישראל, אחיו זהראן זהראן היה מעורב בחטיפתו של חייל צה"ל נחשון וקסמן ז"ל וחוסל ב-1998. סבו נהרג ב-1948  במהלך הקרבות על הקסטל באזור ירושלים.

בין צאלח אלעארורי לבין יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועת עזה, קיימת יריבות קשה, ומבחינתו של אלעארורי יש לו אינטרס חזק להבעיר את שטחי הגדה כדי להביא באמצעות פיגועים "הישגים" לחמאס במאבק נגד ישראל

סאלח אל-עארורי נבחר בחודש יולי האחרון בבחירות הפנימיות בתנועה לתפקיד מנהיג חמאס בגדה. בחירתו מסמלת את הניצחון של הציר התומך באיראן בתוך תנועת חמאס על פני הציר התומך ב"האחים המוסלמים".

אל-עארורי הינו תושב הכפר אלעארורה בגדה. הוא ריצה בכלא הישראלי עונש של 18 שנים על הקמת הזרוע הצבאית של חמאס בגדה. ב-2010 הוא שוחרר וגורש לסוריה. אחרי שתנועת חמאס עזבה את דמשק ועברה לדוחא בקטאר בעקבות התנגדות חמאס למלחמת האזרחים בסוריה, עבר אל-עארורי להתגורר בטורקיה. משם הוא גורש בלחץ אמריקני–ישראלי ועבר לקטאר, אך גורש גם משם, עד שהתמקם בלבנון בשכונת א-דאחיה בביירות, סמוך למשרדי מנהיג חזבאללה חסן נצראללה.

עפ"י גורמי הביטחון בישראל, אל-עארורי הינו הגורם הבכיר בהנהגת חמאס האחראי על התשתית הצבאית של חמאס בגדה. הוא הפעיל את חוליית מחבלים שחטפה ורצחה את 3 הנערים הישראלים באזור חברון בקיץ 2014, דבר שהביא בסופו של דבר למבצע "צוק איתן" ברצועת עזה, וגם את החולייה שרצחה את בני הזוג נעמה ואיתם הנקין ז"ל באזור שכם בפברואר 2015.

שמו של סאלח אל-עארורי מצטרף אל שמותיהם של בכירים אחרים מארגון חמאס, אסמעיל הניה, יחיא סינוואר, מוחמד דף, רוחי מושתהא, פתחי חמאד ועלי ע'נדור הכלולים ברשימת הטרור האמריקאית.

שמו של סאלח אל-עארורי מצטרף אל שמותיהם של בכירי חמאס כמו אסמעיל הניה, יחיא סינוואר, מוחמד דף, רוחי מושתהא, פתחי חמאד ועלי ע'נדור הכלולים ברשימת הטרור האמריקאית

בכיר חמאס סאלח אל-עארורי נע הרבה בעולם הערבי. הוא עסוק בנסיעות לקטאר, איראן, לבנון וטורקיה.

מהעיר איסטנבול הוא מכוון את פעילות הטרור בגדה באמצעות "מטה הגדה" שבו עובדים מחבלים שגורשו במסגרת "עסקת שליט", והטורקים מעלימים עין מפעילותו.

לצידו של סאלח אל-עארורי פועל סגנו זאהר ג'בארין ששוחרר ב"עסקת שליט" ב-2011.

זאהר ג'בארין משמש כאחראי על ההתעצמות הצבאית של חמאס במה שמכונה בארגון הטרור "לשכת הבינוי" (מכתב אלאשע'אל-בערבית). הגוף הזה ממוקם במשרד הזרוע הצבאית באיסטנבול, לצד "מטה הגדה", שמכוון את הפיגועים, ואחראי על פיתוח היכולות הצבאיות של ארגון חמאס בתחום האוירי, הימי והרקטי וכן על פיתוח אמצעי לחימה חדשים, לוחמת סייבר והעברת כספים מאיראן לחמאס.

גורמי ביטחון בישראל מדווחים על מגמה של הנהגת חמאס לחזק את התשתית שלה בשטחי הגדה בעקבות מבצע "שומר החומות", כדי לנסות ולערער את יציבות שלטון הרש"פ. במסגרת זו הוגברה העברת הכספים לפעילי הארגון ביהודה ושומרון.

התשתית החבלנית של חמאס שנחשפה השבוע בשטחי הגדה הוקמה בשיטתיות במשך כשנה. היא נחשפה ברובה אך יתכן שבעקבות חקירת המחבלים והסייענים שנעצרו השבוע יבצע השב"כ מעצרים נוספים.

גורמי ביטחון בישראל מדווחים על מגמה של הנהגת חמאס לחזק את תשתיתה בגדה בעקבות "שומר החומות", כדי לערער את יציבות שלטון הרש"פ. במסגרת זו הוגברה העברת הכספים לפעילי הארגון ביו"ש

התשתית הזו הופעלה מאיסטנבול שבטורקיה ומלבנון, נראה שאת הסיכול העיקרי של הטרור החמאסי ביהודה ושומרון עושה השב"כ, במיוחד בכל מה שקשור לסיכול פעולות טרור מתוכננות בטווח המיידי, למרות שיתוף הפעולה ההדוק עם מנגנוני הביטחון של הרש"פ בכל הקשור למלחמה בטרור.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,207 מילים
סגירה