האם יענשו רוצחיו של ניזאר בנאת?

הפגנות ברחוב הפלסטיני בעקבות רצח ניזאר בנאת. (צילום: AP Photo/Nasser Nasser, File)
AP Photo/Nasser Nasser, File
הפגנות ברחוב הפלסטיני בעקבות רצח ניזאר בנאת.

ברמאללה נפתח משפטם של 14 אנשי ביטחון פלסטינים הנאשמים בהריגתו של הפעיל הפוליטי ניזאר בנאת. כתב האישום מגולל את פרטי הרצח המזעזע, אך נראה כי הרש"פ תנסה למסמס את המשפט שנכפה עליה בגלל הלחץ הבינלאומי וזעם הרחוב הפלסטיני.

בבית המשפט הצבאי ברמאללה החל משפטם של 14 אנשי הביטחון המסכל הפלסטיני, הנאשמים בהריגתו של הפעיל הפוליטי ניזאר בנאת, שהרבה למתוח ביקורת נוקבת ברשתות החברתיות על הרש"פ ועל העומד בראשה.

בביהמ"ש הצבאי ברמאללה החל משפטם של 14 אנשי הביטחון המסכל הפלסטיני, הנאשמים בהריגת הפעיל הפוליטי ניזאר בנאת, שהרבה למתוח ביקורת נוקבת ברשתות החברתיות על הרש"פ והעומד בראשה

ספק רב אם המשפט ירגיע את הזעם העממי ברחוב הפלסטיני על הריגתו של ניזאר בנאת, שרבים בשטחים רואים בה רצח בדם קר. המשפט נפתח בעקבות לחץ כבד שהפעילו על הרש"פ ממשל ביידן, האיחוד האירופי, ארגוני זכויות אדם והרחוב הפלסטיני שיצא לשורה של הפגנות, בעיקר ברמאללה ובחברון, נגד המשטר הדיקטטורי של מחמוד עבאס.

עד לפתיחת המשפט ניסתה הרש"פ להגיע להסדר של פיצויים עם משפחת בנאת בתמורה לביטול המשפט. היא הציעה להם סכום כסף גדול וגם משרות ברש"פ, אולם כל הצעותיה נדחו על הסף.

עכשיו מנסה הרש"פ שיטה חדשה והיא הפעלת לחץ על המשפחה. לפני כמה ימים עצר מנגנון הביטחון המסכל את בן המשפחה חוסיין בנאת, שהוא העד הראשי לאירוע הריגתו של ניזאר בנאת, באשמה כי  הוא ירה לעבר ביתו של  ת'איר אבו ג'ויעד, אחד מ-14 הנאשמים בהריגתו של ניזאר בנאת.

משפחתו של ניזאר בנאת מחרימה את המשפט ואומרת כי מדובר בהצגה, מכיוון שהפרקליטות הצבאית לא הגישה כתב אישום נגד שום קצין בכיר או פוליטיקאי, למרות שברור שההוראה להרוג את ניזאר בנאת הגיעה מהדרגים הגבוהים ברש"פ. זאת ועוד, הרש"פ לא נקטה בשום צעד למנוע הישנות מקרים כאלה בעתיד.

עד לפתיחת המשפט ניסתה הרש"פ להגיע להסדר של פיצויים עם משפחת בנאת בתמורה לביטול המשפט. היא הציעה להם סכום כסף גדול וגם משרות ברש"פ, אולם כל הצעותיה נדחו על הסף

גם לאחר הריגתו של ניזאר בנאת, המשיכה הרש"פ להשתמש בכוח ומנגנוני הביטחון שלה דיכאו באלימות קשה את ההפגנות שקראו להתפטרותו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, הענשת הרוצחים והקמת ועדת חקירה בינלאומית בפרשה.

כתב האישום

כתב האישום שהוגש לבית הדין הצבאי ברמאללה מפרט את הוצאתו להורג של ניזאר בנאת. על פי כתב האישום, ב-24 ביוני בשעה שלוש לפנות בוקר הגיע כוח של הביטחון המסכל הפלסטיני, שמנה 14 אנשי ביטחון חמושים, כדי לעצור את ניזאר בנאת לחקירה. הוא אותר בביתו של קרוב משפחתו באזור ג'בל ג'והר בחברון. הכוח הגיע אל הבית ב-4 כלי רכב, כמה אנשי ביטחון פרצו את חלונות הבית במוטות ברזל ואחר כך פתחו את הדלת לשאר אנשי הכוח.

שניים מהנאשמים ריססו בגז פלפל את קרובי משפחתו של ניזאר בנאת שישנו לצידו ואיימו עליהם באקדחים שהוצמדו לראשיהם, לאחר שזוהה ניזאר בנאת היכה אחד הנאשמים באלת ברזל על ראשו, אח"כ הצטרפו אליו נאשמים נוספים שהיכו את ניזאר בנאת באלות ובקתות אקדחיהם. הם גררו אותו מהמיטה אל הריצפה, הפשיטו את חלק גופו העליון ואזקו אותו כשידיו קשורות לאחור. אח"כ ריססו אותו בגז מדמיע כשידיו אזוקות וגררו אותו לאחד מכלי הרכב שהמתינו בחוץ.

אח"כ חזרו 5 מהנאשמים אל תוך הבית והחרימו את המחשב, המצלמה והטלפון הנייד של ניזאר בנאת, הוא נלקח למנהלת הביטחון המסכל בחברון ולאחר 20 דקות הוא נלקח לבית החולים "עאליה" בחברון שם נקבע מותו.

שניים מהנאשמים ריססו בגז פלפל את קרוביו שישנו לצידו ואיימו עליהם באקדחים שהוצמדו לראשיהם, לאחר שזוהה ניזאר בנאת, היכה אחד הנאשמים באלת ברזל על ראשו. חבריו הצטרפו למכות באלות ובקתות אקדחיהם

בניתוח הפתולגי נקבע כי סיבת המוות היא הצטברות הפגיעות מהמכות שקיבל.

הנאשמים המשיכו להכות את ניזאר בנאת למרות היותו כבול ולמרות שהוא לא התנגד למעצר, על פי הוראה של מפקד הכוח, וסירבו להגיש לו טיפול רפואי.

לאן פני הדברים?

על פי החוק הפלסטיני, הנאשמים צפויים לעונש של מאסר שנע בין 7 שנים למאסר עולם, אולם זה לא עומד לקרות.

כל הסימנים מעידים על כך שהרש"פ מתכננת למסמס את המשפט בדרכים שונות, ההערכה היא שחלק מהנאשמים יזוכו מ "חוסר הוכחות" וחלק אחר יקבל עונשי מאסר של 6 חודשים עד שנה בגלל "התנהגות בלתי הולמת".

גורם בכיר ברש"פ מעריך כי העונש המקסימלי שיוטל בבית המשפט על כמה מהנאשמים הוא 15 שנות מאסר. כמובן שבסמכותו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס להמתיק במרוצת הזמן את העונש או להעניק חנינה למי שיורשע.

מי שמחפש צדק כדאי שלא יחפש אותו בתחומי הרש"פ, המשפט הזה מתקיים בגלל הלחץ הבינלאומי, וברגע שהלחץ הזה יחלש הרש"פ תמצא את הדרך לשחרר כל מי שיורשע בדין.

מי שמחפש צדק כדאי שלא יחפש אותו בתחומי הרש"פ, המשפט הזה מתקיים בגלל הלחץ הבינלאומי, וברגע שהלחץ יחלש הרש"פ תמצא את הדרך לשחרר כל מי שיורשע בדין

בסופו של דבר, אנשי הביטחון שהרגו את ניזאר בנאת פעלו על פי הנחיות גורמים בכירים ברש"פ. הדיקטטורה של שלטון הרש"פ לא הולכת להיעלם, מחמוד עבאס ימשיך לדכא בכוח את מבקריו ומתנגדיו בדיוק כמו שאר השליטים הדיקטטורים בעולם הערבי.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 745 מילים
סגירה