30 מיליון ערכות בדיקה בדרך לישראל ויחולקו להורים

הממשלה אישרה: החל מיום שני אין יותר מדינות אדומות ● עימות בקבינט: גנץ, סער ואלקין נגד החובה לסרוק את התו הירוק בכניסה לעסק, ההצבעה נדחתה ליום ראשון ● מהשבוע הבא התו הירוק לא תקף למחוסנים בשתי מנות ומחלימים שלא חוסנו ● מעונות היום יפתחו ביום א' בשביתה ● פעילי שמאל יצעדו מחר בהר חברון ויספקו מים לתושבים, חשש מאלימות ● הורי הפלסטיני בן השלוש שנפצע מאבן יוכלו לבקר אותו בישראל

ראש הממשלה, נפתלי בנט, ושרת החינוך, יפעת שאשא ביטון, בבית הספר המאוחד על-שם אלי כהן בירוחם, 1 בספטמבר 2021 (צילום: חיים צח, לע"מ)
חיים צח, לע"מ
ראש הממשלה, נפתלי בנט, ושרת החינוך, יפעת שאשא ביטון, בבית הספר המאוחד על-שם אלי כהן בירוחם, 1 בספטמבר 2021

במשרד החוץ האמריקאי מגנים את האלימות מצד מתנחלים. באתר וואלה פורסם הבוקר ציטוט של בכיר במשרד החוץ האמריקאי שאמר כי "ממשל ביידן מגנה בצורה חריפה" את מעשי האלימות מצד מתנחלים נגד פלסטינים בכפרים ליד חברון לפני כמה ימים. "אנחנו מעריכים את הגינוי החד משמעי שהשמיעו שר החוץ לפיד ובכירים ישראלים נוספים כלפי מעשי האלימות הללו", אמר הבכיר האמריקאי.

בתוך כך, באתר פוליטיקו פורסם כי סגנית נשיא ארה"ב, קאמלה האריס, החליטה לגנות הסטודנטית באוניברסיטה בווירג'יניה שטענה השבוע בפני האריס כי "ישראל מבצעת רצח עם אתני", כביכול.

לפי הדיווח, אנשי לשכתה של האריס פנו לכמה גורמים הקשורים בישראל, ובהם מארק מלמן שמכהן בשנים האחרונות כיועצו של שר החוץ יאיר לפיד, והבהירו בשמה כי "סגנית הנשיא מחויבת לביטחון ישראל וחולקת מאוד על דברי הסטודנטית בנוגע לישראל".

קאמלה האריס, המועמדת הדמוקרטית לסגנות הנשיא (צילום: טום וויליאמס/CQ Roll Call via Getty Images)
קאמלה האריס, המועמדת הדמוקרטית לסגנות הנשיא (צילום: טום וויליאמס/CQ Roll Call via Getty Images)

ביום ראשון הקרוב יוחמרו תקנות התו הירוק וכ-1,991,000 ישראלים יאבדו את התו הירוק שלהם. מדובר בישראלים שהתחסנו בחיסון הראשון והשני לפני למעלה מחצי שנה ומאז לא התחסנו במנת דחף, וכן מי שאובחנו כחולי ונשאי קורונה לפני יותר מחצי שנה, ולא התחסנו לפני שנדבקו וגם אחרי שהחלימו.

כ-1,548,000 מאלה שיאבדו את התו הירוק הם אנשים שהתחסנו בשתי מנות אבל לא קיבלו את מנת הדחף, והיתר מחלימים שעברה חצי שנה מאז שחלו וטרם התחסנו.

החמרה נוספת בתו הירוק שחלה ביום א' היא שמקומות עבודה שמשרתים קהל, כולל בתי ספר, יחוייבו להחיל את התו הירוק על עובדיהם, ועובד ללא תו ירוק שלא יגיע פעמיים בשבוע לבדיקת קורונה יהיה חייב בפיטורים. עד כה ניתן היה לפטר עובד בשל סירוב להתחסן או להיבדק אך לא חלה חובה כזאת על המעסיק.

לקראת החמרת התו הירוק החדש נרשמה עלייה בשיעור המתחסנים במנה השלישית. שלשום התחסנו במנת הדחף כ-80 אלף ישראלים ואתמול התחסנו בה כ-73 אלף. יותר מ-10,000 איש ביום מקבלים את המנה הראשונה והשנייה, חלקם בני נוער וחלקם מחלימים.

מחוסנים שמתחסנים השבוע בחיסון השלישי ומחלימים שמתחסנים בראשון יהיו ללא תו ירוק עד שיעבור שבוע מיום ההתחסנות, כלומר, כמה ימים בלבד.

במשרד הבריאות מבהירים כי אנשים ללא תו ירוק שירצו להיכנס למקומות בילוי יוכלו להיבדק קודם בבדיקת PCR בקופת החולים או בדיקת אנטיגן (בדיקה מהירה, במד"א), לבחירתם, על חשבונם.

עובדים ללא תו ירוק שלא יגיעו לעבודה יצטרכו לעבור בדיקת אנטיגן פעמיים בשבוע, על חשבונם. עלות הבדיקה היא 52 שקלים (כלומר, כ-600 שקלים בחודש) אך מד"א תאפשר לעובדים ללא תו ירוק לרכוש מעין "כרטיסיית חיסונים" שתוזיל את הבדיקות עבורם.

עובדים במוסדות של "מגן אבות" או מורים המשתתפים בתכנית "מגן חינוך", ורק הם, יוכלו במקום בדיקת אנטיגן להיבדק בבדיקות PCR פעם בשבוע – גם כן על חשבונם.

ילדים מתחת לגיל 3 וילדים עד גיל 12 ו-3 חודשים המחזיקים בתעודת נכה – פטורים מבדיקה. ילדים בגילאים 3 עד 12 ו-3 חודשים ומנועי חיסון זכאים לביצוע הבדיקה המהירה במימון ציבורי, במידה והבדיקה מתבצעות בעמדות של ספקים מורשים מטעם משרד הבריאות – מד"א או איכילוב (WELL).

בדיקות PCR המבוצעות במסגרת קופת החולים אינן מאפשרות תו ירוק.

במשרד הבריאות הבהירו, בתשובה לשאלת זמן ישראל, כי עובדים שאינם יכולים להתחסן ורוצים להגיע לעבודה, ואנשים שלא יכולים להתחסן ורוצים להיכנס למקומות בילוי, צריכים גם הם לעבור בדיקה – עובדים מנועי חיסון יצטרכו להיבדק פעמיים בשבוע, פרט למורים שיצטרכו פעם אחת – אך לא יצטרכו לשלם על הבדיקה.

בתשובה לשאלה, מי מוגדר כמנוע חיסון, נמסר ממשרד הבריאות: "הגדרת מנועי חיסון נקבעת ע"י קופת החולים המבטחת בהתאם לנהלים והנחיות של משרד הבריאות. בכפוף להצגת אישור מטעם קופת החולים. מדובר באנשים עבורם קיימת התווית נגד מוחלטת לקבלת החיסון, בעלי רגישות ידועה למרכיבי החיסון, תגובת רגישות יתר או תגובה חמורה למנת חיסון ראשונה שאינה מאפשרת השלמת מנת חיסון נוספת, אנשים שחלו בניוקרדיטיס קשה בעבר ועוד".

בהוראות שפרסם משרד הבריאות בעבר נכתב כי לחולים במחלות אוטו-אימוניות מסויימות, אנשים שעברו השתלת איברים, חולי סרטן ו-HIV ואנשים עם אלרגיות קשות מומלץ להתייעץ עם רופא מומחה למחלתם לפני שהם מתחסנים.

גורמים בקופות החולים, במד"א ובמשרד הבריאות אומרים בכל מקרה, כי אם רופא מאשר לאדם שאינו יכול להתחסן הוא נחשב כמנועי חיסון. אותם חולים אינם זכאים לתו ירוק ומהשבוע הבא אם הם עובדים במקום שמשרת קהל יהיו חייבים להיבדק פעמיים בשבוע, אחרת יפוטרו מעבודתם, אך לא ישלמו על הבדיקה.  

ההערכה היא שהחמרת התו הירוק תגרום הפסדים למקומות הבילוי שיאבדו קרוב לשני מיליון לקוחות, וכן לזינוק באבטלה עקב פיטורי עובדים. צפויים עומסים כבדים גם במתחמי החיסונים וגם בעמדות הבדיקה, כיוון שלמעלה ממיליון עובדים שיאבדו את התו הירוק שלהם יגיעו, ברובם, להיבדק פעמיים בשבוע כל עוד לא יתחסנו. עומס בדיקות נוסף צפוי להיווצר עקב החזרה ללימודים אתמול, שתגרום לתלמידים רבים להזדקק לבדיקות קורונה.

בקופות החולים הבהירו בשבוע שעבר שכבר תגברו את מתחמי החיסונים כדי לעמוד בעומס בשל העלייה בקצב ההתחסנות. ואילו גורם בכיר במד"א אמר לזמן ישראל כי במד"א ערוכים לכל תרחיש ואין להם צפי מיוחד לעומסים בשבוע הבא או תוכנית לתגבור עמדות הבדיקה.

במשטרה אומרים הבוקר כי מאות שוטרים ופקחים יגיעו בעיקר אל מסעדות, בתי קפה, אולמות אירועים ואירועי תרבות גדולים לאכוף את התו הירוק. האכיפה תכוון בעיקר לבעלי עסקים ופחות לציבור עצמו. בשלב הראשון יגיעו השוטרים בעיקר לערים האדומות בחברה הערבית, כשביתר המקומות יוצבו פקחים של הרשויות המקומיות. עד יום שלישי תתמקד המשטרה בהסברה וביום רביעי תחל אכיפה קשוחה.

צעיר חרדי מבצע בדיקה לגילוי נגיף הקורונה בבני ברק, ב-31 במרץ 2020 (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
צעיר חרדי מבצע בדיקה לגילוי נגיף הקורונה בבני ברק, ב-31 במרץ 2020 (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)

שר התקשורת יועז הנדל לוקח פסק זמן

ח"כ אחמד טיבי מהרשימה המשותפת ספד אתמול בנאום לציון 21 שנה לאירועי אוקטובר בחברה הערבית לזכרם של ה"שהידים", כדבריו. ח"כ עמיחי שיקלי מימינה סבור של אחמד טיבי "התבלבל" במשמעות המושג שהיד. זאת, בהמשך למתקפות מימין על ביקור של ראש הממשלה בנט באום אל פחם שבוטל אתמול, לפי רע"ם "מתוך כבוד לזכר השהידים".

מעונות היום של ויצו, נעמ"ת, אמונה ומעונות היום הפרטיים שבסבסוד ופיקוח הממשלה יפתחו ביום ראשון הקרוב בשביתה מלאה וללא הגבלת זמן ולא יקבלו את הילדים. זאת, בדרישה להגדיל את כוח האדם במעונות, הסובלים ממחסור חמור בעובדים, ולשפר את תנאי העסקת המטפלות.

הגננת עופרי שפיצר, המנהלת מעון יום, התראיינה הבוקר בגלי צה"ל ואמרה: "לא נפתח את הגן ביום ראשון. אף אחד לא מדבר איתנו – אנחנו רוצות שמישהו ישב ויקשיב לטענות שלנו. אין מספיק תקנים, אנחנו קורסות מחוסר כוח אדם, והשכר – מינימום. המאבק נמשך שנים וכל פעם שמים אותנו בצד".

גן ילדים, ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
גן ילדים, ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
סגירה