מכתב גלוי ליאיר לפיד - קריאה להכרה מדינית ברצח העם הארמני

האנדרטה לזכר רצח העם הארמני במרכז ירוואן, עיר הבירה בארמניה (צילום: AP Photo/Hakob Berberyan)
AP Photo/Hakob Berberyan
האנדרטה לזכר רצח העם הארמני במרכז ירוואן, עיר הבירה בארמניה

לפני כשנה מונה לראשונה שגריר ארמני בישראל, ארמן סמבטיאן. רבים הביעו שביעות רצון רבה ממינוי זה וציפו לחיזוק הקשר בין שתי המדינות, למרות שמדינת ישראל אינה מכירה עדיין באופן רשמי ברצח העם הארמני.

אך המלחמה שפרצה בין אזרבייג'ן לבין ארמניה על שאלת ריבונות חבל ארצאך טרפה את הקלפים, משום שמדינת ישראל נתפשה כשותפה פעילה לאזרבייג'ן, בכך ששלחה נשק רב למדינה שעמה כרתה ברית אסטרטגית.

לפני כשנה מונה שגריר ארמני בישראל ורבים ציפו לחיזוק הקשר בין שתי המדינות, למרות שישראל אינה מכירה רשמית ברצח העם הארמני. אך המלחמה שפרצה בין אזרבייג'ן לארמניה טרפה את הקלפים

נזכיר שבראש אזרבייג'ן עומד הרודן אילהם אלייב המכהן כבר שמונה-עשרה שנה ללא עוררין. רוב המדינות הדמוקרטיות באירופה מעדיפות לשמור על שתיקה ועל פרופיל נמוך בענין בשל אינטרסים כלכליים רבים עם אזרבייג'ן, העשירה בנפט ובגז טבעי. לאחר משלוחי הנשק לאזרבייג'ן מצד ישראל, התגובה מצד ארמניה מיהרה לבוא. כאות מחאה החזירה ארמניה את שגרירה ארמן סמבטיאן באופן מיידי.

איך מדינת ישראל יכולה, נכון לעכשיו, לחדש את הקשרים הדיפלומטיים עם מדינה שעמה סבל את רצח העם הראשון במאה ה-20?

הכרה רשמית של מדינת ישראל ברצח העם הארמני – לא רק שתביא לחידוש האמון בין שתי המדינות אלא תתקן עוול מוסרי והיסטורי שאין כמותו. דומני שמוטלת על שר החוץ מר יאיר לפיד המשימה ההיסטורית להושיט יד לארמניה, להביא לרגיעה בין שתי מדינותינו ולפתוח דף חדש עם המדינה שוחרת השלום.

יש להוסיף שנושא ההכרה ברצח העם הארמני אינו פוליטי אלא מוסרי. כולנו זוכרים את מילותיו של יאיר לפיד בהקשר לרצח העם הארמני:

"אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להתעלם מרצח עם אחר, מרצח ילדיו, נשותיו, זקניו. זה לא מוסרי, זה לא הגון ויש לנו מחויבות".

קריאה להכרה מדינית ברצח העם הארמני:

לכבוד מר יאיר לפיד
שר החוץ למדינת ישראל

אדון נכבד!

כאחד התומכים בהכרת רצח העם הארמני מוצא אני לנכון לפנות אליך על מנת שמדינת ישראל תעמוד  מול המחויבות המוסרית שלה. בשל כך הריני קורא לך למלא את הייעוד המוסרי וההיסטורי המוטל עליך כשר החוץ למדינת ישראל.

אנו זוכרים את אמירתך האמיצה שנאמרה ב-11.12.2017:

"הגיע הזמן לעבור מדיבורים למעשים, אילו היינו היום בשלטון זה מה שהיינו עושים: ישראל צריכה להודיע באופן מיידי שהיא מכירה ברצח העם הארמני ומכבדת את זכר הנספים".

הגיעה העת שמדינת ישראל תכיר באופן רשמי ברצח העם הארמני ותתקן את העוול הנורא שנגרם לזיכרונם של מיליון וחצי בני העם הארמני ולצאצאיהם.

הכרה רשמית של ישראל ברצח העם הארמני – לא רק שתביא לחידוש האמון בין שתי המדינות, אלא תתקן עוול מוסרי והיסטורי שאין כמותו. על שר החוץ לפיד מוטלת המשימה ההיסטורית להושיט יד לארמניה

כיצד עמנו, עם ישראל, אוד מוצל מאש, יכול עוד לשתוק ולהכחיש באופן רשמי את אשר אירע לאחינו הארמנים שחלקם תושבי ישראל המשרתים את מדינתנו בנאמנות מלאה? אין עוד לחשוש מתגובת טורקיה. עם ישראל די חזק ברוחו ובמוסריותו כדי לגבור על מדינה שבראשה עומד רודן, המפגין עוינות כלפי מדינת ישראל הדמוקרטית.

לכן אני קורא לך ולכל ממשלת ישראל שקמה זה עתה להעלות שוב את הצעת החוק שכבר הגשת  לכנסת ב-12/25/ 2017 על מנת שה-24 לאפריל יוכר כיום רשמי לציון רצח העם הארמני. זה תלוי בך!

צעד היסטורי זה לא רק שיביא כבוד רב למדינתנו אלא גם יגרום ללא שום ספק לעוד מדינות בעולם ללכת בעקבותינו.

דפי ההיסטוריה יזכרו שפעלת כמנהיג אמיץ שקיים את דברו למען הדורות הבאים, בבחינת "נאה דורש נאה מקיים".

"צְדָקָה תְרוֹמֵם-גּוֹי" (תהילים י"ד, 34)

בכבוד רב!
חיים וייזמן

בוגר מכון הציוויליזציות והשפות המזרחיות של פריז (INALCO), מלמד את התנ"ך, את שפתו, את מימד האתיקה הטמון בו ואת תולדות ישראל. חיים עלה מצרפת לארץ ב-1989. הוא טבעוני מתוך חזון לעולם טוב יותר וחולם על עידן חדש שבו העולם יבוא לתיקונו השלם. משוכנע שחזרתו של עם ישראל לארץ ישראל מבשרת על התחדשות האידיאל של אחוות-אחים, ומעודד דיאלוג פתוח בין -דתי מתוך כבוד לזולת. חיים מאמין שעל מדינת ישראל לתקן עוול היסטורי ומוסרי בכך שתכיר באופן רשמי ברצח העם הארמני.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 512 מילים
סגירה