להקים ועדת בדיקה לכשלון המל"ל בניהול משבר הקורונה

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן מוסר ליושב ראש הכנסת יריב לוין דוח על נגיף הקורונה, 8 בספטמבר 2020 (צילום: מוריה ברקוביץ', דוברות הכנסת)
מוריה ברקוביץ', דוברות הכנסת
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן מוסר ליושב ראש הכנסת יריב לוין דוח על נגיף הקורונה, 8 בספטמבר 2020

מבקר המדינה פרסם באוגוסט 2021 דוח מקיף על התנהלות הממשלה במשבר הקורונה. הדוח, שעבר מתחת לרדאר הציבורי, מצא ליקויים משמעותיים בתפקוד הממשלה, בעיקר בתהליכי קבלת ההחלטות והוצאתן לפועל.

מהדוח עולה כי עבודת המטה של ראש הממשלה והממשלה הייתה גרועה: לקראת קבלת החלטות, בקרה ומעקב לאחר שהתקבלו החלטות וכן לא התקיים תהליך של הקפת לקחים ברמה הלאומית על ידי המל"ל (המטה לביטחון לאומי) ומשרד הבריאות. מאחר ואנו יכולים לעמוד בפני גל חמישי של הקורונה, יש לקיים הפקת לקחים וליישמם.

מבקר המדינה פרסם ב-2021 דוח מקיף על התנהלות הממשלה במשבר הקורונה. הדוח, שעבר מתחת לרדאר הציבורי, מצא ליקויים משמעותיים בתפקוד הממשלה, בעיקר בתהליכי קבלת ההחלטות והוצאתן לפועל

דוח המבקר יכול לשמש מראה מקום לעבודת המטה הנדרשת מממשלה בעת משבר. דוח זה הוא לימוד חובה לתלמידי מנהל ציבורי בקבלת החלטות ובהפקת לקחים ועליו להילמד בקורסים של המנהל הציבורי בישראל. אך אין די בכך.

שאלת שילובו של מל"ל בניהול המשבר

כפי שעולה מדוח המבקר, תפקוד המל"ל שבפועל ניהל את המשבר לקה מאד. הדוח מבקר קשות את המל"ל במשבר הקורונה אך אינו מתייחס לשאלה מי עשה את תפקידיו הביטחוניים הלאומיים של המל"ל בעת המשבר. כנראה שהנושא נדחק לקרן זווית.

אין זה מתפקיד המל"ל לטפל בנושא הבריאות. חוק המטה לביטחון לאומי (2008) קובע כי תפקיד המל"ל הוא:

"לרכז את עבודת המטה של הממשלה, של ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי ושל כל ועדת שרים אחרת, בענייני החוץ והביטחון", "להיות אחראי מטעם ראש הממשלה על עבודת המטה הבין-ארגונית והבין-משרדית בענייני החוץ והביטחון, להציג לפניו את החלופות בתחום, את ההבדלים ביניהן ואת משמעותם, כפי שנבחנו על ידיו, ואת המלצתו לראש הממשלה על מדיניות בעניינים אלה, וכן להציג לממשלה את האמור, לפי החלטת ראש הממשלה".

לא ברור כלל איך ומדוע המל"ל "התגלגל" לנהל את משבר הקורונה. ניתן להניח כי הסיבה היא שראש הממשלה נתניהו רצה לשמור את הטיפול בנושא קרוב לחזהו, ובהיות המל"ל כפוף אליו ישירות, חשב שכך יוכל לשלוט בניהול המשבר.

לא ברור כלל איך ומדוע המל"ל "התגלגל" לנהל את משבר הקורונה. ניתן להניח כי רה"מ נתניהו רצה לשמור את הטיפול בנושא קרוב לחזהו, ובהיות המל"ל כפוף אליו ישירות, חשב שכך יוכל לשלוט בניהול המשבר

התקלות העיקריות בניהול המשבר

מבקר המדינה מציין מספר נושאים חשובים שלא טופלו כנדרש בתקופת המשבר, המצביעים כולם על חוסר בעבודת מטה נכונה וסדורה:

1

הממשלה לא הסמיכה את קבינט הקורונה, ולא הוכרז על הפעלת הממשלה במתכונת חירום, כמפורט בנספח ד' לתקנון עבודת הממשלה: נוהל עבודת הממשלה בחירום.

2

לא התקיים הליך סדור של בקרה ומעקב אחר החלטות רה"מ והממשלה, כדי לאפשר לשרים לדעת על חסמים במימוש החלטותיהם.

3

רה"מ קיבל את תחזית התחלואה המחמירה של משרד הבריאות בלי שהוצגו לממשלה חלופות שונות, על אף ההבדלים הניכרים בין התחזיות השונות, וביניהן כגון ההבדל בין תחזית רח"ל (רשות חילום לאומית) לתחזית משרד הבריאות.

4

קבינט הקורונה הנחה על היערכות מערכת הבריאות בלבד, בלי שנבחנו המשמעויות הנגזרות על תחומים נוספים כגון חינוך, תעסוקה, כלכלה, תחבורה ותרבות, ועוד.

5

על פי הדוח, "ההחלטות על הסתייעות במשרד הביטחון, הצגת חלופות לתחזיות התחלואה וההחלטה על רכש מנשמים התקבלו במסגרת פורומים שונים בראשות רה"מ ולא נדונו במליאת הממשלה".

6

מתחילת המשבר היה ברור כי משרד הבריאות התקשה בניהול ובמתן מענה אופרטיבי בתחומי הרכש ובניהול מרכז השליטה (משל"ט) אשר נועדו להפחית את סיכוני המגפה, אך פרויקטור ייעודי מונה רק כארבעה חודשים מפרוץ מגפת הקורונה בישראל. מינוי הפרויקטור לא לווה בכתב מינוי ובהגדרת סמכויות.

7

מערך החקירות האפידמיולוגיות החל לפעול במתכונת מלאה לאחר שצה"ל הקים את "מפקדת אלון" בתחילת נובמבר 2020, כתשעה חודשים לאחר פרוץ משבר הקורונה.

8

הממשלה או קבינט הקורונה לא קיימו דיון הפקת לקחים בתקופה שבין גל התחלואה הראשון לגל התחלואה השני.

מבקר המדינה מציין מספר נושאים חשובים שלא טופלו כנדרש בתקופת המשבר, המצביעים כולם על חוסר בעבודת מטה נכונה וסדורה. הראשון שבהם – הממשלה לא הסמיכה כלל את קבינט הקורונה

תפקוד לוקה של המל"ל

מבקר המדינה בחן לעומק את תפקוד המל"ל וגם את משרד הבריאות. לגבי המל"ל, העלו ממצאיו את הנושאים הבאים:

  1. המל"ל נדרש מפעם לפעם, לבצע תפקידים בעלי אופי אופרטיבי הנוגעים לניהול משבר הקורונה, נוסף על תפקידו כגוף מטה, והוא לא היה ערוך לכך.
  2. ניהול משבר לאומי מצריך הפעלת גוף אופרטיבי ייעודי שיוסמך למימוש החלטות הדרג המדיני. אין זה מתפקידו של המל"ל.
  3. פעילות המל"ל במשבר הקורונה נעשתה על בסיס המבנה הארגוני הקיים מבלי שנערכה בחינה באשר להלימה בין המבנה הארגוני של המל"ל לבין משימותיו בהתמודדות עם משבר הקורונה ועם יתר משימותיו השוטפות הנדרשות מתוקף תפקידו.
  4. בתחילת המשבר נדון במל"ל הצורך להקים "צוות אדום" ("איפכא מסתברא") שיאתגר את הנחות העבודה והעשייה, אך צוות כזה לא הוקם.
  5. בתום גל התחלואה הראשון וההתמודדות אתו, המל"ל לא השלים תהליך הפקת לקחים כוללני בנושא ניהול המשבר לשם הצגת הלקחים למקבלי ההחלטות.
  6. המל"ל לא יזם דיון הפקת לקחים של הממשלה או קבינט הקורונה בתקופה שבין גל התחלואה הראשון לגל התחלואה השני וגם לאחר מכן. עד עתה לא הושלם תהליך הפקת לקחים ברמה הלאומית ובכלל זה לא הושלמה הפקת לקחים של המל"ל ומשרד הבריאות.
  7. המבקר בחן 37 מצגות שהוצגו לקבינט הקורונה ולממשלה על ידי המל"ל, מהן עולה כי המל"ל שילב במצגות אלו נתונים בריאותיים בעיקרם, וכי ניתוחים כלכליים לא צורפו למצגות. היקף העלויות המהותי של הסגרים, מחדד את החשיבות בשקלול העלויות הכלכליות הנלוות להטלת הסגרים לא צוינו.

סיכום

דוח המבקר על תפקוד הממשלה והזרוע המבצעת של ניהול המשבר – המל"ל, חמור מאד. ממנו עולה כי נעשו כל הטעויות האפשריות בניהול המשבר כתוצאה ממגפת הקורונה. אולם, הדוח לא מצביע מי אחראי על התקלה החמורה, אף כי  ידוע שראש הממשלה ניהל אישית את המשבר בד"כ באמצעות המל"ל.

מדוח המבקר החמור על תפקוד הממשלה והזרוע המבצעת של ניהול המשבר – המל"ל, עולה כי נעשו כל הטעויות האפשריות. אולם, הדוח לא מצביע על האחראי לתקלה החמורה

אף כי בממשלה החדשה מעורבותו של המל"ל במשבר הקורונה נעלמה, אין בכך כדי להמעיט את הצורך בהפקת לקחים מהתנהלות חוצה משרדי ממשלה שהייתה כה כושלת.

הסיכוי להפקת לקחים מקיפה כפי שמשתמע מהדוח הינו נמוך. לכן יש להקים ועדת בדיקה ממשלתית. לא כדי לערוף ראשים, אלא כדי להפיק לקחים וליישמם. ושאלה נוספת – האחריות הציבורית לא יכולה שלא לשאול: כיצד קורה שגוף מרכזי כמו המל"ל מנוטרל לתקופה ארוכה מחלק ניכר מתפקידיו הביטחוניים?

ד"ר אבנר ברנע הוא עמית מחקר במרכז לחקר הביטחון הלאומי באוניברסיטת חיפה, בכיר לשעבר בשב"כ ואוהד ספורט.(אוהד מנצ׳סטר יונייטד מילדות). מתגורר בתל אביב

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 933 מילים
סגירה