אלי אבידר, אלעזר שטרן (צילום: פלאש90)
פלאש90

הקואליציה השברירית הצילה את שטרן. אבידר עלול להפיל אותה

אלמלא הייתה הקואליציה תלויה בכל קול וקול, לפיד היה חורץ את גורלו של שטרן כשם שחרץ בזמנו את גורלו של יעקב פרי ● שטרן אמנם פרש מהמרוץ לראשות הסוכנות היהודית, אבל לקואליציה נוצרה בעיה חדשה: אלי אבידר יחזור השבוע מדובאי ולא יסכים להמשיך בסידור הנוכחי ● ובינתיים בליכוד, איש לא מבין למה אדלשטיין הכריז דווקא כעת על ההתמודדות שלו נגד נתניהו ● פרשנות

1

בסיטואציה פוליטית אחרת, השר אלעזר שטרן היה מוצא את עצמו במהלך היום בבית, 48 שעות אחרי שהגיש מכתב התפטרות. השר יאיר לפיד, יו"ר יש עתיד, לא היה עושה לו שום הנחה אחרי שחשף בראיון ל-103fm כי גרס מכתבי תלונה אנונימיים כאשר כיהן כראש אכ"א בצה"ל.

לפיד חרץ את גורלו של יעקב פרי בפברואר 2018, כאשר תחקיר התוכנית "עובדה" חשף כי שיקר וסיפר כי שירת בצה"ל. הוא לא הותיר לפרי ברירה. לפיד נתן לו גיבוי פומבי אבל ידע במקביל לסלול במהירות את דרכו החוצה מהכנסת וגם מיש עתיד. אתמול העריך פרי שבע המרורים כי שטרן נשאר בתפקידו בגלל השבריריות בקואליציה. הוא צודק.

בקואליציה שנשענת רק על 61 חברי כנסת, אי אפשר לצאת להרפתקאות. לפיד קרא לשטרן לשיחה, נזף בו, אבל לא תבע ממנו להתפטר מהממשלה ו/או הכנסת, כי אז היה מערער את הקואליציה. כך היה לפיד מסכן כמובן את האפשרות שיהיה בעצמו ראש הממשלה בעוד שנתיים.

בקואליציה שנשענת רק על 61 חברי כנסת, אי אפשר לצאת להרפתקאות. לפיד קרא לשטרן לשיחה, נזף בו, אבל לא תבע ממנו להתפטר, כי אז היה מערער את הקואליציה ומסכן את האפשרות שיהיה בעצמו ראש הממשלה

אתמול (שלישי), בעקבות חשיפה נוספת של חיילות שטענו כי שטרן איים עליהן אחרי שהתלוננו על הטרדות מיניות, לפיד העלה קצת את רף האיום. הוא כבר לא העניק גיבוי מלא לשטרן והעביר את הכדור לשלטונות צה"ל שיבדקו את התלונות ויחליטו אם יש בהן ממש. במקביל הודיע שטרן כי הוא מסיר את המועמדות שלו לתפקיד יו"ר הסוכנות, אבל לא פורש מחיים הפוליטיים.

אלעזר שטרן ויאיר לפיד, דצמבר 2019 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
אלעזר שטרן ויאיר לפיד, דצמבר 2019 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

שטרן, שהיה תקופה ארוכה המועמד המוביל לתפקיד ונתמך על ידי ראש הממשלה נפתלי בנט וראש הממשלה החליפי לפיד, יוצא עכשיו מהמשחק, לדבריו, "בגלל האווירה שנוצרה".

"אני מתנצל בפני כל מי שנפגע", אמר אתמול שטרן. עכשיו הוא יצטרך להסביר איך מי שאינו ראוי לתפקיד יו"ר הסוכנות היהודית יכול להמשיך ולכהן כשר לענייני מודיעין בממשלת ישראל.

"אני מתנצל בפני כל מי שנפגע", אמר אתמול שטרן. עכשיו הוא יצטרך להסביר איך מי שאינו ראוי לתפקיד יו"ר הסוכנות היהודית יכול להמשיך ולכהן כשר לענייני מודיעין

הפרישה של שטרן מהמרוץ לראשות הסוכנות הכניסה את המערכת הציונית העסקנית הזו לסחרחרה מחודשת. אתמול נוספו מועמדים רבים שביקשו לנצל את הבלגן ולהיבחר. מסע ההשמצות סביב כל מועמד ומועמדת יימשכו גם היום, כאשר ועדת העשרה שבוחרת את היו"ר תראיין שוב את מבקשי התפקיד היוקרתי והמפנק.

כפי שזה נראה היום כל העסק יידחה עד לפברואר 2022, ואת התפקיד ימשיך למלא בינתיים יעקב חגואל, יו"ר ההסתדרות הציונית, שהוא גם אחד מחברי הוועדה הבוחרת.

יו"ר הסוכנות הזמני יעקב חגואל, יולי2021 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
יו"ר הסוכנות הזמני יעקב חגואל, יולי2021 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)

2

האירוע המסתבך בסוכנות פותח סיפור חדש שעלול לפרק את הקואליציה. בתפקיד החבר ה-61 שבו תלוי ועומד הכול יככב הפעם השר אלי אבידר, איש ישראל ביתנו לשעבר.

אבידר מונה כשר בממשלה אחרי שהסתכסך עם אביגדור ליברמן ולא תמיד הצביע עם הקואליציה בכנסת. אבידר היה מיועד להחליף את אלעזר שטרן, אילו היה הולך לסוכנות, ולשמש במקומו כשר לענייני מודיעין.

אבידר מונה כשר בממשלה אחרי שהסתכסך עם אביגדור ליברמן ולא תמיד הצביע עם הקואליציה בכנסת. אבידר היה מיועד להחליף את אלעזר שטרן, אילו היה הולך לסוכנות, ולשמש במקומו כשר לענייני מודיעין

לפי שעה אבידר הוא השר לתכנון אסטרטגי במשרד ראש הממשלה, אבל מתעקש למלא את תפקידו מביתו הגדול במושב שורש, כדי שלא להכביד על קופת המדינה. אולי הוא יודע שמדובר בתפקיד מיותר.

עכשיו שטרן נשאר בממשלה ואבידר בבעיה. הוא רוצה תיק עם תוכן, אבל הכול תפוס. לאבידר אין ברגע הזה כוח איום מיידי, כי הוא התפטר מהכנסת במסגרת החוק הנורווגי. מחר הוא יחזור מביקור בדובאי ויתבע את מה שמגיע לו.

ראש הממשלה נפתלי בנט ואלי אבידר במליאת הכנסת, 12 ביולי2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ראש הממשלה נפתלי בנט ואלי אבידר במליאת הכנסת, 12 ביולי2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

אם זה לא ילך, אבידר עלול להתפטר מהממשלה, ואז יחזור לכנסת במקומה של ח"כ שרון רופא אופיר שנכנסה למשכן במקומו בתחילת אוגוסט. קשה להניח כי ראשי הקואליציה יסתכנו במהלך חסר תקדים מהסוג הזה דווקא עם אבידר, שאין לו כבר מה להפסיד. ציר לפיד-ליברמן יצטרך למצוא פתרון יצירתי או שערורייתי חדש.

3

יולי אדלשטיין הלך שלשום (ראשון) לערוץ 12 והודיע כי יתמודד מול בנימין נתניהו על ראשות הליכוד. בליכוד אין היום פריימריז. נתניהו אולי רוצה הכרעה מהירה אבל ראשי המוסדות בליכוד ישראל כ"ץ וחיים כץ מונעים את זה ממנו. אז אם אין פריימריז, למה להכריז על ההתמודדות?

קצת קשה להבין את המהלך של אדלשטיין. בליכוד אין היום פריימריז. נתניהו אולי רוצה הכרעה מהירה אבל ישראל כ"ץ וחיים כץ מונעים את זה ממנו. אז אם אין פריימריז, למה להכריז על ההתמודדות?

זמן ישראל פרסם לראשונה כבר בסוף מאי את ההחלטה שקיבל אדלשטיין להתמודד מול בנימין נתניהו, שמעוררת עכשיו סערה כל כך גדולה. בסוף אוגוסט אף פרסמנו כאן כי אדלשטיין מכין את השטח להתמודדות על ראשות הליכוד אחרי התקציב.

אדלשטיין נפגש אז עם פעילים בליכוד, הסביר שהמפלגה עם נתניהו הולכת להרבה שנים באופוזיציה ואמר שאם הוא לא יזכה בראשות התנועה, הוא יפרוש מהחיים הפוליטיים.

יולי אדלשטיין בלשכתו בכנסת, מרץ 2020 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
יולי אדלשטיין בלשכתו בכנסת, מרץ 2020 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

לאדלשטיין אין שום סיכוי בהתמודדות חזיתית מול נתניהו. כפי שזה נראה, אדלשטיין רוצה לבנות בייס של תומכים, לאחד סביבו ראשון את כל מתנגדי נתניהו בין מתפקדי הליכוד, שנעים בין 30-25 אחוזים.

אדלשטיין מקווה שאם יהיו בסוף פריימריז, הוא יצליח לגרור פנימה גם את המועמדים האחרים – ישראל כ"ץ, ניר ברקת, אבי דיכטר, צחי הנגבי ועוד – כדי להקשות ביחד על נתניהו. הוא מאמין שאחרי שיעבור תקציב המדינה בכנסת, הליכוד ישקע בשגרה של דכאון, מצבו של נתניהו יחמיר ואז אולי תגיע השעה.

ברגע זה אין אף חבר כנסת שתומך באדלשטיין, והוא רק סופג עלבונות מאנשי נתניהו ובכלל. ההערכה הגורפת בליכוד היא שאדלשטיין עשה טעות מרה.

"אל תדאג, אני לא מתאבד שיעי", אומר אדלשטיין לזמן ישראל. מי יודע, אולי הוא רואה יותר טוב מכולם.

ההערכה הגורפת בליכוד היא שאדלשטיין עשה טעות מרה. "אל תדאג, אני לא מתאבד שיעי", אומר אדלשטיין לזמן ישראל. מי יודע, אולי הוא רואה יותר טוב מכולם

עוד 863 מילים
סגירה