שכונת גבעת המטוס בירושלים, נובמבר 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

הסיפוח על טייס אוטומטי, וקולן של מפלגות המרכז-שמאל ורע"ם נדם

ארבעה חודשים אחרי הקמתה, הולכת ומסתמנת חלוקת הכוח בממשלת לפיד-בנט בכל מה שקשור לשטחים: מפלגות הימין-מרכז שולטות, מפלגות המרכז-שמאל אדישות ● הקולות היחידים שנשמעים הם מח"כים בודדים במרצ ● ברע"ם נראה שמתעניינים יותר בחוק הקנאביס מאשר בעתיד השטחים והפלסטינים ● ח"כ מוסי רז: "זה נראה כאילו שנתניהו הוא עדיין ראש הממשלה" ● פרשנות

"הממשלה הזו וקודמתה הן תאומות סיאמיות", אומר ח"כ מוסי רז ממרצ, "זה נראה כאילו שנתניהו הוא עדיין ראש הממשלה".

רז מתכוון להמשך המדיניות בשטחים של ממשלת הליכוד-דתיים לאומיים-חרדים גם בממשלה הזו. שורה של הסכמים בעל-פה בין נפתלי בנט, גדעון סער, אביגדור ליברמן ויאיר לפיד מאפשרים הרחבה מאסיבית של התנחלויות, הקמת שכונות גדולות וחדשות מעבר לקו הירוק בירושלים, אבל ויתור על הקמת מאחזים חדשים ועל אירועים שהפכו לסמל, כמו פינוי חאן אל אחמר.

שורה של הסכמים בעל-פה בין נפתלי בנט, גדעון סער, אביגדור ליברמן ויאיר לפיד מאפשרים הרחבה מאסיבית של התנחלויות והקמת שכונות גדולות וחדשות מעבר לקו הירוק בירושלים

ארבעה חודשים אחרי הקמתה, הולכת ומסתמנת חלוקת הכוח בממשלת לפיד-בנט בכל מה שקשור למדיניות ישראל בשטחים: מפלגות הימין-מרכז שולטות, מפלגות המרכז-שמאל אדישות. למעט מרצ. הערבים מדחיקים או מתעלמים, ובעצם מפקירים את המאבק בסיפוח, מה שמעורר אכזבה גדולה בקרב גורמים במרצ.

בשבוע שעבר אישרה הוועדה המקומית בעיריית ירושלים הפקעה של שטחים בגבעת המטוס, שם תוקם אחרי שנים ארוכות של עיכובים שכונה יהודית חדשה. האישור אינו מחייב אישור נוסף של הוועדה המחוזית. הוועדה המקומית אישרה גם הרחבה של שכונת גבעת זאב.

תושבי גבעת המטוס מפגינים, נובמבר 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
תושבי גבעת המטוס מפגינים, נובמבר 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

השבוע עולה על הפרק מחדש גם הקמת השכונה היהודית בשטח הענק המכונה E1 בין מעלה אדומים וירושלים. הממשלה ועיריית ירושלים מתכוונות לבנות שכונה חדשה עם אלפי יחידות דיור גם בעטרות, בשטח שבין ירושלים ורמאללה.

במוקדם או במאוחר תקום התנחלות גם באביתר, אחרי שנקבע כי האדמות הן אדמות מדינה. בשלב ראשון תקום ישיבה במגורים שהתפנו בשעתו, לפי ההסכם שנחתם בין המדינה והמתנחלים.

במוקדם או במאוחר תקום התנחלות גם באביתר, אחרי שנקבע כי האדמות הן אדמות מדינה. בשלב ראשון תקום ישיבה במגורים שהתפנו בשעתו, לפי ההסכם שנחתם בין המדינה והמתנחלים

במקום ליצור כוח משמעותי בתוך הקואליציה, שימנה 17 חברי כנסת של העבודה, מרצ ורע"ם, הקולות המתנגדים היחידים, אם בכלל, הם של חברי כנסת בודדים ממרצ. ח"כ מיכל רוזין צייצה אתמול בהקשר הזה נגד שר הביטחון בני גנץ.

"הממשלה מקדמת תוכניות בנייה בירושלים אחרי 30 שנה וגנץ נכנע ללחץ המתנחלים ועוצר הכרה בכפר פלסטיני זעיר. זו חריגה מהקונצנזוס שעליו הוסכם", כתבה רוזין, אבל איפה השותפה הגדולה מהשמאל, מפלגת העבודה?

איפה השרה מרב מיכאלי וחברות הכנסת אבתיסאם מראענה ואמילי מואטי מול מממשלת הטייס האוטומטי, שממשיך את מסלול הסיפוח של הממשלה הקודמת?

ההתנהגות של רע"ם היא האירוע הדרמטי ביותר בממשלה הזו. נראה שמועצת השורא של רע"ם מתעניינת יותר בחוק הקנאביס מאשר בעתיד השטחים ובמדינה הפלסטינית. קולה של רע"ם נדם, כאילו מדובר באחת ממפלגות הימין.

ההתנהגות של רע"ם היא האירוע הדרמטי ביותר בממשלה הזו. נראה שמועצת השורא של רע"ם מתעניינת יותר בחוק הקנאביס מאשר בעתיד השטחים ובמדינה הפלסטינית. קולה של רע"ם נדם

ההסבר הנפוץ הוא העיתוי. עכשיו צריך לקבל את התקציבים למגזר ולשמור על שלמות הקואליציה, ואחרי אישור התקציב יישמעו קולות אחרים, אבל עד אז הטרקטורים יעלו על השטח.

רע"ם שותקת גם מול אלימות המתנחלים שמתועדת מדי יום, לא מצייצת אחרי שהמנהל האזרחי, שעומד לאשר הקמת 2,200 יחידות דיור בהתנחלויות – ועוד כמה מאות לפלסטינים בשטחי C – חזר בו והחליט שלא לאפשר הרחבות בנייה בכפר חירבת זכריה בגוש עציון.

"מה הם עשו ברשימה המשותפת כל השנים?" שואל גורם במרצ, אבל גם שם יש מי שמצדיק את סדרי העדיפויות החדשים של רע"ם. אף אחד לא רוצה לשבור את הכלים, ולא יעזרו האיומים של ח"כ רוזין ש"נבהיר לממשלה חד-משמעית שאין לה מנדט לסיפוח".

לממשלה אין מנדט, למרצ אין שותפים, והאיומים חסרי משמעות. העיקר שאפשר לנסוע לאבו מאזן, ולקיים אתו פגישות סרק, שלא יצא מהן כלום.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
צוקרברג: "הוא הטריף אותנו ועזב, אנחנו מכורים, עכשיו פייסבוק נופלת" טוויטר: "לא ידעתם להעריך, זה השיעור" היא: "מה יהיה? שיגעת לנו ת'קופסה יא מניוק" ... אחלה שלום ירושלמי, אין דברים כאלה:... המשך קריאה

צוקרברג: "הוא הטריף אותנו ועזב, אנחנו מכורים, עכשיו פייסבוק נופלת"
טוויטר: "לא ידעתם להעריך, זה השיעור"
היא: "מה יהיה? שיגעת לנו ת'קופסה יא מניוק"
… אחלה שלום ירושלמי, אין דברים כאלה: מנתח ת'עניינים בחדות וריאליות מעוררים הערכה; אובייקטיבי והוגן לחלוטין, כותב בלשון סבבית וידידותית המתעכלת בנעימות – בקיצור, בגובה העיניים, בלי התנפחות של ידע, בלי פלצנות, אנושי.

עוד 529 מילים ו-1 תגובות
סגירה