מנהל האכיפה בודק את העסקת השליחים בוולט

פרסום ראשון משרד הכלכלה בודק חשדות להפרות חוקי עבודה באופן העסקת השליחים בחברת וולט ● בבדיקה מעורבים רגולטורים נוספים, בהם ביטוח לאומי ● ייבדק גם המקרה שנחשף השבוע בזמן ישראל, על שליחים הנדרשים לשלם אלפי שקלים לקבלן שמנפיק עבורם תלושי שכר ● הסתדרות העובדים גם בודקת את הנושא ● כמה מהנפגעים נערכים לתביעה וקוראים ל"הפגנת זעם" מול משרדי וולט

בהסתדרות טוענים כי שורה ארוכה של זכויות נגרעות מהעובדים כתוצאה מ"סיווג שגוי ופיקטיבי כעצמאים". שליח של וולט בירושלים, 13 באוקטובר 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
שליח של וולט בירושלים, 13 באוקטובר 2021

פרסום ראשון: מנהל הסדרה ואכיפת חוקי עבודה שבמשרד הכלכלה עורך בדיקה מקיפה של אופן העסקת השליחים בחברת השליחויות "וולט".

הבדיקה כוללת חשדות להפרות חוקי עבודה כלפי השליחים והיבטים שונים של העסקתם בידי חברות קבלן המנפיקות עבורם תלושי שכר עבור השירות לחברת השליחויות הפופולרית.

בבדיקה מעורבים רגולטורים נוספים שאחד מהם הוא ביטוח לאומי. בין השאר נחקרת הפרשה שנחשפה בתחילת השבוע בזמן ישראל, במסגרתה עלה חשש שאחד הקבלנים אשר סיפק תלושי משכורת למאות שליחים, לכאורה לא העביר להם חלק מהשכר בחודשים האחרונים וכעת גם דורש שהשליחים שטופלו על ידו יחזירו לו אלפי שקלים.

המנהל אמון על אכיפה מנהלית ופלילית של חוקי עבודה בדגש על עובדים מוחלשים וכן על הנפקת רישיונות להעסקת עובדי קבלן. במקרה של הפרות, המנהל עשוי להטיל עיצומים כספיים או להגיש כתבי אישום נגד מעסיקים. מנהל האכיפה הוא חלק מזרוע העבודה שכיום נמצאת תחת משרד הכלכלה בראשות השרה אורנה ברביבאי.

שליחי וולט בכיכר הבימה בתל אביב, 29 בדצמבר 2020 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
שליחי וולט בכיכר הבימה בתל אביב, 29 בדצמבר 2020 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

בשלב זה, בזרוע העבודה לא מנדבים פרטים ומעדיפים לנהל את הבדיקה מתחת לרדאר ככל האפשר. עם זאת, הם מבטיחים כי ברגע שיהיו ממצאים הם יפורסמו וכספים שנגזלו משליחים לכאורה שלא כדין – יוחזרו אליהם. אחת השאלות שנבדקות היא מה מידת האחריות של וולט להפרות כלפי השליחים, אשר באופן פורמלי לא מועסקים על ידה.

מאז פורסמה הידיעה בתחילת השבוע, הגיעו לידי זמן ישראל עדויות נוספות של שליחים שעובדים בערי השדה של תל אביב וקיבלו את שכרם דרך חברת "3 אחוז". שליח אחד העביר אלינו דרישת תשלום של 9,500 שקלים ושליחה אחרת הראתה כי נדרשה לשלם מעל 8,000 שקלים.

דרישת תשלום של 9,518 שקלים שקבלן שלח לשליח בוולט
דרישת תשלום של 9,518 שקלים שקבלן שלח לשליח בוולט

לטענתם, הם לא קיבלו משכורות עבור אוגוסט ו/או ספטמבר וטוענים עוד כי בכל החודשים האחרונים התגלו פערים גדולים מדי בין השכר שהיה אמור להיות משולם להם מוולט לבין הכסף שעבר אליהם בפועל מחברת הקבלן.

"אני צוחקת, אז אין טעם שאבכה, זה הזוי", אמרה השליחה ששמה שמור במערכת. "בכל פעם שהתקשרתי לחברת הקבלן ושאלתי לאן נעלמו כספים, ענתה מישהי ואמרה שהם לוקחים חלק מהכסף ושמים בצד למקרה שיהיה צריך.

"באפליקצייה של וולט נרשם לטובתי 4,000 שקל ואחרי כל ההורדות קיבלתי 3,000 – זה לא הגיוני. ברור שזה מופרך ומוזר ששלחו לנו דרישות תשלום. מטריד אותי שוולט לא נותנים לנו התייחסות נאותה, רק שבים וחוזרים על הודעה רובוטית של 'העניין בבדיקה', והשאלה היא האם הם באמת יפנו אלינו בסופו של דבר כמו שהם מבטיחים".

"ברור שזה מופרך ומוזר ששלחו לנו דרישות תשלום. מטריד אותי שוולט לא נותנים לנו התייחסות נאותה, רק שבים וחוזרים על הודעה רובוטית של 'העניין בבדיקה'"

תשלום במזומן וסחר בחשבונות

המקרה של השליחים שהועסקו דרך "3 אחוז" מצטרף לתופעות אחרות שצצו סביב העסקת שליחי וולט. בכתבה שפורסמה השבוע ב-N12 הופיעו עדויות לכך שחלק מחברות הקבלן משלמות במזומן תמורת עמלות גבוהות יותר ועל ידי כך לכאורה מעלימות הכנסות מהמדינה.

משרדי וולט בתל אביב. השליחים קוראים ל"הפגנת זעם" (צילום: עומר שרביט)
משרדי וולט בתל אביב. השליחים קוראים ל"הפגנת זעם" (צילום: עומר שרביט)

כמו כן, תואר בכתבה שוק שחור של סחר בחשבונות שליחים וכאלה שמוסרים משלוחים באמצעות אפליקציה פרוצה שאינה שייכת לוולט. התופעות האלה מביאות לכך שהשליחים אינם מבוטחים למקרה של תאונה. באחת הקבוצות של שליחי וולט, הופיעה קריאה ל"הפגנת זעם" של כלל השליחים מכל הארץ מול משרדי וולט בתל אביב.

הם דורשים חסימה של האפליקציה המזוייפת, התערבות בנושא חברות הקבלן ואף התפטרות של המנכ"לית ליאור אשכול. חלק מהשליחים שקיבלו את שכרם דרך חברת "3 אחוז" נערכים לתבוע את וולט על הכספים שלכאורה לא שולמו להם. במקביל לבדיקה במנהל אכיפה, נעשתה פנייה ליו"ר ועדת העבודה והרווחה, ח"כ אפרת רייטן, שתבחן את הנושא – אך בשל דיוני התקציב, היא טרם התפנתה לכך.

השליחים דורשים חסימה של האפליקציה המזוייפת, התערבות מול חברות הקבלן והתפטרות של המנכ"לית ליאור אשכול. חלק מהנפגעים נערכים לתבוע כספים שלא שולמו

בהסתדרות העובדים גם כן מודעים לבעיות בהעסקת שליחי וולט ובארגון אומרים לזמן ישראל כי הם כבר בודקים תלונות של שליחים ופועלים מול החברה. "ההסתדרות פועלת בענף שליחי המזון כבר למעלה משנה", נמסר מההסתדרות. "במסגרת זו, אנו מכירים היטב את המקרים הללו, וכן קיבלנו פניות מעשרות שליחים אותם אנו מייצגים בהליך מול החברה.

"לגבי תנאי העסקתם, מזה זמן ההסתדרות נמצאת בקשר עם קבוצות של שליחי וולט ומקבלת מהם מידע באשר לאופן עבודתם ותנאי העסקתם. כמו תמיד כך גם הפעם, נפעל בשיתוף פעולה עם העובדים לקידום האינטרסים שלהם".

משרדי wolt בתל אביב. גם בהסתדרות אומרים שהם בודקים תלונות שליחים (צילום: עומר שרביט)
משרדי wolt בתל אביב. גם בהסתדרות אומרים שהם בודקים תלונות שליחים (צילום: עומר שרביט)

וולט פועלת בתחום משלוחי המזון והמוצרים ביותר מ-20 ערים באזור המרכז, מאשדוד ויבנה בדרום ועד פרדס חנה-כרכור בצפון, והשבוע נכנסה לפעילות גם בירושלים. קרוב ל-10,000 שליחים עובדים עבורה ומוגדרים כעצמאים או כשכירים של קבלנים חיצוניים שגוזרים עמלה של 4% ומעלה, בלי הפרשת מעסיק לפנסיה וזכויות בסיסיות אחרות.

וולט מגדירה את עצמה כפלטפורמה טכנולוגית שרק מקשרת בין לקוחות, עסקים ושליחים ומתגאה בכך שהיא מאפשרת לשליחים להיות "הבוס של עצמם" וליהנות מחופש וגמישות בזמן והיקף העבודה. הביקורת על וולט וחברות דומות לה בעולם, היא כי למעשה הן מספסרות בעובדים ומעבירות אותן לצדדים שלישיים כדי להוזיל עלויות.

צורת ההעסקה הזו, שמכונה "כלכלת החלטורה", וכן התופעות השליליות שבצדה, גוררות גם ביקורת על כך שהרגולטור המקומי לא נכנס לתמונה באכיפה וחקיקה. הבדיקה של מנהל האכיפה וההסדרה אמורה להוות תשובה גם לכך.

עוד 749 מילים
סגירה