תומכי חזבאללה ותנועת אמל מפגינים בביירות נגד השופט טארק ביטר, 14 באוקטובר 2021 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)
AP Photo/Hussein Malla

שקט מתוח בלבנון, מרוקו מממנת לימודים למחבלים וספרים על סקס בסעודיה

השליח האמריקאי לענייני אנרגיה מנסה לקדם פתרון למשבר הדלק החמור בלבנון ● 7 מיליארד דולר: זה הסכום אותו הכניסה עד כה השנה איחוד האמירויות מהייצוא לאיראן ● תוכנית "מוסאלחה" של ממשלת מרוקו מעניקה ליווי פסיכולוגי לאסלאמיסטים קיצוניים ● השינוי בערב הסעודית מגיע לספרות ● השבוע לפני 48 שנים: משבר האנרגיה העולמי ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

כולם רוצים לעזור ללבנון שממשיכה במלאכת ההרס העצמי

אחרי האירועים הקטלניים של סוף השבוע – שקט מתוח שרר בימים האחרונים בלבנון. מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה התייחס בנאומו השבוע לאירועי הדמים בביירות –  שם נורו למוות מספר פעילי חזבאללה – והאשים את סמיר ג'עג'ע, העומד בראש הכוחות הלבנוניים הנוצריים, בניסיון להצית מלחמת אזרחים. נסראללה ציין כי לחזבאללה יש 100 אלף לוחמים: "אם הנוצרים רוצים מלחמה – בבקשה".

נסראללה הוסיף כי הזכיר את מספר הלוחמים על מנת למנוע מלחמה. במצב זה לא ברור אם תצלח תוכנית סיוע החירום, אותה מגבשת קרן המטבע הבינלאומית, עבור לבנון. השבוע נחת בביירות גם שליחו המיוחד של הנשיא ג'ו ביידן לענייני אנרגיה עמוס הוכשטיין בניסיון לקדם את השיח בין לבנון לישראל בנושא מאגרי הגז בים התיכון ולמצוא פתרון למשבר הדלק בלבנון.

עד לפני שבוע משכורת המינימום במדינה הספיקה לרכישה של 40 ליטר בנזין, החל מהשבוע היא תספיק ל־30 בלבד

מפגינים נגד ממשלת לבנון במלאת שנה לפיצוץ בנמל ביירות, 4 באוגוסט 2021 (צילום: AP Photo/Bilal Hussein)
מפגינים נגד ממשלת לבנון במלאת שנה לפיצוץ בנמל ביירות, 4 באוגוסט 2021 (צילום: AP Photo/Bilal Hussein)

בתקופת הנשיא ברק אובמה הוכשטיין כבר עסק במלאכה העדינה הזאת אך זה לא מנע גל האשמות בלבנון נגד השליח האמריקאי. בינתיים מחירי הדלק – כיום המצרך הכי נדיר בלבנון – ממשיכים לטפס. עד לפני שבוע משכורת המינימום במדינה הספיקה לרכישה של 40 ליטר בנזין, החל מהשבוע היא תספיק ל־30 בלבד.

הייצוא של איחוד האמירויות לאיראן בשיא

בניגוד לתפיסה הרווחת בישראל לפיה המדינות הסוניות המתונות, וביניהן גם איחוד האמירויות, עוינות את איראן ובעתיד הקרוב יכוננו ברית הגנה אזורית עם ישראל – למדינות הללו יש אינטרסים משמעותיים וכבדי משקל ברפובליקה האיראנית.

כך התברר השבוע שהייצוא האמירתי לאיראן הסתכם במחצית הראשונה של 2021 בכ־7 מיליארד דולר. מדובר בהיקף מסחר גבוה פי שלושה מזה של טורקיה, השני בגודלו (כ־2.4 מיליארד דולר).  רוסיה הגיעה למקום השלישי עם 639 מיליון דולר ולאחר מכן ברשימה נמצאות עיראק, עומאן, פקיסטן ומדינות אחרות.

איחוד נסיכויות המפרץ הינה גם יבואן חשוב של סחורות מאיראן. במקביל לשנים ארוכות של עוינות ומתיחות, האמירויות הפכו לשוק מרכזי עבור טהרן. עיראק מובילה את הרשימה של יבואני הסחורות האיראניות עם ארבעה מיליארד דולר. טורקיה נמצאת במקום השני עם 2.3 מיליארד דולר ואיחוד האמירויות הקטנה נמצאת במקום השלישי עם 2.2 מיליארד דולר.

מכלית הנפט Mercer Street עוגנת לחופי איחוד האמירויות ב-4 באוגוסט 2021 (צילום: AP Photo/Jon Gambrell)
מכלית הנפט Mercer Street עוגנת לחופי איחוד האמירויות ב־4 באוגוסט 2021 (צילום: AP Photo/Jon Gambrell)

גם ישראל מקיימת קשרים מסחריים עמוקים ורווחיים מאוד עם טורקיה, שמשטרה עוין את ישראל ותומך בתנועת חמאס ובאחים המוסלמים

המספרים האלה לא צריכים להפתיע את הישראלים, כיוון שגם ישראל מקיימת קשרים מסחריים עמוקים ורווחיים מאוד עם טורקיה, שמשטרה עוין את ישראל ותומך בתנועת חמאס ובאחים המוסלמים. את הסתירה הזאת אפשר להסביר על ידי ניגודים בין המסלול הכלכלי לזה הפוליטי, שלא בהכרח הולכים יחדיו.

בחסות מרוקו: לימודי כלכלה וליווי פסיכולוגי למחבלים

האם ניתן לשקם אסלאמיסטים קיצונים ומחבלים, לאחר שנים של כליאה בבתי הסוהר, על ידי הדרכה וייעוץ לפני החזרתם לחברה? מדינות רבות באירופה ובמזרח התיכון מתמודדות עם השאלה הזאת באופן שונה: סעודיה מפעילה מחנות "חינוך מחדש", בצרפת קיימות תוכניות קהילתיות ובמרוקו, מאז שנת 2015, פועלת תוכנית בשם "מוסאלחה" (בערבית: פיוס).

התוכנית מעניקה לאותם קיצונים המרצים את עונשם בבתי הסוהר ומעוניינים בכך ליווי פסיכולוגי בן כשלושה חודשים ולימודי משפטים וכלכלה על חשבון המדינה. עד כה השתתפו בתוכנית הזאת כ־207 אסירים, מתוכם שמונה נשים. כ־116 מהם זכו בחנינה מלכותית ושוחררו.

במהלך השנים האחרונות כ־1,500 אזרחים מרוקאים נסעו לסוריה ועיראק על מנת להצטרף לדאע"ש. רק בשבוע שעבר השלטונות המרוקאים תפסו וחיסלו עוד תא טרור המזוהה עם אל־קאעדה.

אסירים בבית כלא בבירה רבאט מקבלים חיסון נגד קורונה, 26 במאי 2021 (צילום: AP Photo/Mosa'ab Elshamy)
אסירים בבית כלא בבירה רבאט מקבלים חיסון נגד קורונה, 26 במאי 2021 (צילום: AP Photo/Mosa'ab Elshamy)

מדובר בגישה מעניינת ורציונלית שמעניקה הזדמנות אמיתית לבני אדם שנשבו בקסמה של קיצוניות ולאחר התנסות מרה שהביאה לכליאתם, החליטו לזנוח אותה לעד

מספר האסירים המרצים את עונשם בגלל מעורבות בטרור אינו ידוע, אך ככל הנראה מדובר במאות רבות. האם כל אחד יכול להשתתף בתוכנית שמטרתה לתת לאסירים הזדמנות לשינוי ולשילוב? כנראה שלא.

גם לא כל מי שישתתף בתוכנית הזאת בהכרח יהפוך לאדם מתון ויזנח את האידאולוגיה הקיצונית. יחד עם זאת, מדובר בגישה מעניינת ורציונלית שמעניקה הזדמנות אמיתית לבני אדם שנשבו בקסמה של קיצוניות ולאחר התנסות מרה שהביאה לכליאתם, החליטו לזנוח אותה לעד.

ספרים על סקס ואתאיזם: סימני השינוי בערב הסעודית

ספרים של לב טולסטוי, ג'ורג' אורוול ורג'פ טאיפ ארדואן הוצגו לראווה לצד ספרים על מיסטיקה, אתאיזם וסקס, בדוכנים של יריד הספרים בא־ריאד. פעם מחזה מעין זה היה בלתי אפשרי בערב הסעודית. השנה כל הספרים הללו הוצגו ללא חשש ביריד שמשך אלפי קוראים וקוראות סעודים. המו"לים הצהירו שעד כה הם לא היו מעיזים להציע למארגני האירוע את הספרים הללו.

לפני כמה שנים "המותאווה" – משטרת הדת והמוסר – החרימה כ־10,000 עותקים של 450 ספרים במהלך אירוע דומה. מדוע יריד הספרים בבירה הסעודית כל כך שונה השנה? המו"לים, הסופרים והכתבים הסעודים מאמינים שמדובר ברוח השינוי הנושבת מכיוון ארמון המלוכה.

חנות ספרים (צילום: דוד כהן/פלאש90)
חנות ספרים (צילום: דוד כהן/פלאש90)

במהלך השנים האחרונות יורש העצר מוחמד בן סלמאן אאל סעוד ואביו, המלך סלמאן, התירו לנשים לנהוג ברכב, הורו על פתיחה של בתי קולנוע וקיצצו באופן משמעותי בכוחה של משטרת הדת והמוסר.

יחד עם זאת, לא כל הכללים ברורים ומו"לים רבים הצהירו שהם עדיין מקיימים צנזורה עצמית משום שלא כל הרפורמות החדשות מעוגנות בחוק והחברה הסעודית בחלקה הגדול עדיין נחשבת שמרנית למדי.

היום הזה בתולדות המזה"ת: משבר האנרגיה העולמי

ב־19 באוקטובר 1973 הכריז קרטל הנפט אופ"ק – בו היה רוב מובהק של מדינות ערביות – על החלטתו לקצץ את ייצוא הנפט לארה"ב ולמדינות אחרות שהעניקו סיוע צבאי לישראל במלחמה שפרצה ב־6 באוקטובר באותה השנה.

.בארות הנפט בסעודיה (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)
בארות הנפט בסעודיה (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)

ראשי אופ"ק החליטו לקצץ את הייצוא ב־5% נוספים בכל חודש עד שישראל תיסוג מהשטחים שכבשה במלחמת ששת הימים. אמברגו הנפט גרם למשבר אנרגיה גדול בארה"ב ובמדינות נוספות (הולנד ודרום אפריקה) שנשענו בעיקר על הנפט הערבי.

במקביל, מחירי הנפט זינקו. האמברגו הערבי הגיע לסיומו במרץ 1974, אך מחירי הנפט לא שבו מאז לרמה שהייתה נהוגה עד שפרצה מלחמת יום הכיפורים.

עוד 844 מילים
סגירה