גמלאי זכרון יעקב מפגינים מול בית המועצה נגד ההחלטה לסגור את העמותה שהם מפעילים, יוני 2021 (צילום: אילנה עמר, פייסבוק)
אילנה עמר, פייסבוק

הגמלאים פתחו במלחמה נגד המועצה המקומית

לפני שנים רבות העניקה מועצת זכרון יעקב תקציבים ומבנה לעמותת גמלאי זכרון יעקב, על מנת שינהלו את הפעילות שלהם כראות עיניהם ● מאז התפתחה במקום קהילה פורחת של בני הגיל השלישי שהפכה חיונית לחייהם ● אלא שכעת החליט ראש המועצה הנוכחי לבטל את תמיכת המועצה ולהפנות את הגמלאים למתנ"ס הנתמך כלכלית על ידי המדינה ● שני הצדדים ייפגשו ביום ראשון בבית המשפט

גמלאי זכרון יעקב מודאגים לנוכח ההחלטה של ראש המועצה זיו דשא לסגור את מועדון הפעילות אשר משרת אותם יותר מ-30 שנה.

מדובר בעמותת "זכרון יעקב למען גמלאים", אשר הוקמה בשנת 1990 על ידי נציגי הקשישים ובתקצוב העירייה למען הפעילות לגמלאי המושב. היא מנוהלת על ידי גמלאי המושבה מתוך תפיסה שהם צריכים לקבוע באופן עצמאי את סדרי העדיפויות ולהחליט על צרכי הקשישים בזכרון.

הפעילות מתקיימת בבניין השייך למועצה, בית תשבי, אולם בחודש אוגוסט האחרון קיבלה העמותה מכתב מטעם המועצה ובו הודעה חד-צדדית על פינוי המבנה והעברת כל פעילות המועדון לעמותת זמארין המפעילה את מתנ"ס זכרון יעקב, אשר אמון על תרבות ופנאי בעיר ומשרת את כל הגילאים.

עד להקמתו של המתנ"ס, עם כניסתו של דשא לתפקיד לפני כארבע שנים, הייתה העמותה למען הגמלאים היחידה שנתנה שירות לקשישי המושבה.

חוג ציור של עמותת גמלאי זכרון יעקב
חוג ציור של עמותת גמלאי זכרון יעקב

"בזכרון יעקב יש כ-3,800 בני הגיל השלישי ומעל 1,000 תושבים שמקבלים שירות באמצעות עמותת זמארין, לעומת מתן מענה לכ-120 תושבים באמצעות עמותת גמלאים", נכתב במכתב, אך לא צוין אם כל אלף התושבים שמקבלים את השירות הם גמלאים.

"לאחר השינויים הארגוניים שנעשו ורצון לאגד את כלל הפעילויות של האזרחים הוותיקים למתן מענה הולם למספר ההולך וגדל של אוכלוסייה זו, החליטה המועצה להודיעכם כי החל מ-1 בספטמבר 2021 כל הפעילות תועבר למתנ"ס זמארין".

בעקבות המכתב התפטרה מתפקידה ההנהלה הקיימת של העמותה, ועל פניו גורלה נחרץ. אולם הנחישות והמחויבות של באי הקהילה הצילו אותה לעת עתה: הם התארגנו ובחרו ועד חדש שכולו מורכב ממתנדבים, והוועד הגיש עתירה כנגד צו הפינוי לבית משפט השלום בחדרה. ביום ראשון הקרוב תתקבל החלטת בית המשפט האם המועדון ייסגר או ימשיך לשרת מאות גמלאים.

הוועד הגיש עתירה כנגד צו הפינוי לבית משפט השלום בחדרה. ביום ראשון הקרוב תתקבל החלטת בית המשפט האם המועדון ייסגר או ימשיך לשרת מאות גמלאים

אף אחד לא ישמור על הקהילה שלנו

"אם מפרקים את העמותה, אף אחד לא ישמור על הקהילה שלנו. אני נמצאת פה רק שלוש שנים וזה כבר ממש בית בשבילי, אבל יש פה אנשים שבאים לכאן מעל 20 שנה", מספרת דבורה פלדש, 74, אשת חינוך ומנהלת בית ספר לשעבר.

דבורה פלדש (צילום: באדיבות המצולמת)
דבורה פלדש (צילום: באדיבות המצולמת)

"המקום שלנו נוח ונגיש לכל מי שגר במרכז המושבה, והמקום החדש מרוחק יותר – ואני לא בטוחה כמה אנשים יגיעו לשם. בשביל רבים מהם זה גזר דין חברתי קשה מאוד.

"כשהבנתי שהעמותה מתפרקת החלטתי לקחת על עצמי בהתנדבות את התפקיד של המנהלת. בבחירות לוועד המנהל החדש של עמותה – שערכנו על פי חוק העמותות – ראיתי את המחויבות וההתרגשות של חברי הקהילה, וכמה שהיא חשובה להם.

"כולנו מרגישים שהמועצה מתייחסת אלינו כמו אל הזקנים החלשים שאפשר לקבוע לנו. לא שאלו אותנו, לא פנו להליך גישור, פשוט החליטו לפנות אותנו ולהעביר לגורם חיצוני שיחליט על הפעילות שלנו".

"כולנו מרגישים שהמועצה מתייחסת אלינו כמו אל הזקנים החלשים שאפשר לקבוע לנו. לא שאלו אותנו, לא פנו להליך גישור, פשוט החליטו לפנות אותנו ולהעביר לגורם חיצוני שיחליט על הפעילות שלנו"

באי הקהילה אף ערכו הפגנה על מנת להשאיר את פעילות העמותה כפי שהיא, על מנת שיוכלו להחליט על אופי הפעילות שלהם באופן עצמאי ודמוקרטי ולא להעביר את ההחלטות לידי גורם חיצוני.

על פי חזון עמותת הגמלאים, בני הגיל השלישי הם לא רק קהל דומם הזקוק לפעילויות חינוך ורווחה – אלא אנשים עצמאיים, היכולים לקבוע ולארגן בעצמם את הפעילויות המתאימות להם. העמותה מעצימה אנשים מתאימים מהקהילה, ומאפשרת להם לבחור, להשתתף ואף ולהעביר חוגים, הרצאות, מפגשים, טיולים ופעילויות העשרה.

על פי רשם העמותות, התקציב השנתי של העמותה בשנת 2020 עמד על 234,000 שקל והוא מגיע ברובו המכריע מתקציב המועצה.

גמלאי זכרון יעקב בטיול ברמת הגולן (צילום: פייסבוק)
גמלאי זכרון יעקב בטיול ברמת הגולן (צילום: פייסבוק)

תקציב עמותת זמארין עומד על קרוב ל-12 מיליון שקל, כאשר 39% ממנו מגיע מתקציב המועצה. שאר התקציב מגיע מהמדינה.

על פי אנשי עמותת הגמלאים, היא משרתת כ-150 גמלאים שפוקדים באופן קבוע את החוגים שמתקיימים: חוג ציור, יוגה, צ'י קונג, צילום, פיזיותרפיה ורקמה אומנותית. החוג המבוקש ביותר, שמונה כ-60 משתתפים ומתקיים כבר 27 שנים, הוא חוג קרמיקה – סיגל גבעון לשמן מלמדת בחוג מיום היווסדו.

"לצערי, רבים מהגמלאים שהיו כאן בהתחלה כבר אינם, אבל יש לי תלמידה שאיתי כבר 26 שנים. היא בת 86 היום והיא אמרה לי בפירוש – סיגל, אם יסגרו את החוג, אני אמות", מספרת גבעון לשמן. "בשביל רוב האנשים זו פינה של שקט, של יצירה, של רגיעה, ויש פה אנשים שחיים משיעור לשיעור.

"לצערי, רבים מהגמלאים שהיו כאן בהתחלה כבר אינם, אבל יש לי תלמידה שאיתי כבר 26 שנים. היא בת 86 היום והיא אמרה לי בפירוש – סיגל, אם יסגרו את החוג, אני אמות"

"זה לא חוג של ריפוי בעיסוק, אלא של יצירה ממש. אלה אנשים עצמאיים שחיים חיים מלאים ורוצים ללמוד משהו חדש. בסוף כל שנה, כשאנחנו עורכים תערוכה, המבקרים כל פעם בהלם איזה יצירות יכולים ליצור הפנסיונרים".

חוג קרמיקה של גמלאי זכרון יעקב
חוג קרמיקה של גמלאי זכרון יעקב

בשנים האחרונות בית תשבי אף עבר שיפוץ שיתאים את המבנה לצרכי הקהילה, וחללים ניכרים ממנו הותאמה לפעילות של חוג הקרמיקה.

"החשמל הותאם לתנורים, יש כיורים בתוך החדר. יש מדפים שמכילים את העבודות של התלמידים. יש מחסן לחומרים שאני מביאה ושני מחסנים לסלסלות הפרטיות של תלמידים שקונים לעצמם ציוד וכלי עבודה", מסבירה גבעון לשם.

בניסיון להעביר את הפעילות הקיימת עבור הגמלאים לעמותת זמארין שתתקיים פיזית במקום אחר, נעשתה פנייה בשם העמותה החדשה ובשם המועצה למורי ותלמידי החוגים.

אולם לא ניתן להעביר את הפעילות הענפה של החוג לקרמיקה למקום אחר ולא בוצעו התאמות לכך. וגם, ככל שהעמותה ממשיכה לפעול, גם שאר המורים והתלמידים בחרו להישאר בבית התשבי.

ביום ראשון הקרוב, כאמור, יחרץ גורלה של העמותה, ואיתה גורלם של 150 גמלאי זכרון יעקב הלוקחים חלק בפעילות שלה.

גמלאי זכרון יעקב מפגינים מול בית המועצה נגד ההחלטה לסגור את העמותה שהם מפעילים
גמלאי זכרון יעקב מפגינים מול בית המועצה נגד ההחלטה לסגור את העמותה שהם מפעילים

"עיקר הטענות שלנו הן שהמקום ניתן לעמותת הגמלאים ברשות ובדין לפני שנים רבות בהחלטות קודמות של המועצה ולכן אין כל סיבה לבטל את ההתחייבות של הרשות המקומית", אומר עו"ד מוני עזורא אשר הגיש את העתירה מטעם הגמלאים בהתנדבות.

"הטענה העולה מטעם הרשות מכילה בחובה העדפה של גמלאים אחרים שיקבלו את המבנה, על פני הנמצאים, תוך פגיעה בעיקרון השוויון. אנו מבינים שהמועצה רוצה להעניק את זה לקבוצת גמלאים אחרת שמקבלת תמיכה כספית מהמדינה, וזה פוגע בעיקרון השוויון בין הגמלאים.

"אנו מבינים שהמועצה רוצה להעניק את זה לקבוצת גמלאים אחרת שמקבלת תמיכה כספית מהמדינה, וזה פוגע בעיקרון השוויון בין הגמלאים"

"אנו מאמינים שבית המשפט יאמר את דברו ויאפשר לגמלאים להמשיך את הפעילות המקסימה שלהם שמתנהלת כבר עשרות שנים באותו מקום ובכך יכבד את אותם אלה שתרמו לאורך השנים לציבור בזכרון יעקב".

ממועצת זכרון יעקב נמסר בתגובה: "נושא פנייתכם נמצא בדיון משפטי. נקבע מועד לדיון בבית המשפט, והמועצה תציג את עמדתה במעמד הדיון".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
אם זה לא שבור - לא מתקנים. מהכלל החשוב הזה מועצת זכרון מתעלמת. יש מועדון ותיקות.ים נפלא, תוסס, מעצים, במקום אידיאלי - בו הותיקים יכולים להתערות בכלל האוכלוסיה ובקורה ביישוב. ובמחחי יד ... המשך קריאה

אם זה לא שבור – לא מתקנים. מהכלל החשוב הזה מועצת זכרון מתעלמת. יש מועדון ותיקות.ים נפלא, תוסס, מעצים, במקום אידיאלי – בו הותיקים יכולים להתערות בכלל האוכלוסיה ובקורה ביישוב. ובמחחי יד המועצה הורסת – שולחת למקום מרוחק ולא מתאים (ללא מעליות ושרותים נגישים !!!) , וכשהתגלה שכך – יצאה הודעה פשוטה יותר – פשוט לגרש. שובר לב.

עוד 974 מילים ו-2 תגובות
סגירה