הזמן הירוק
הזמן הירוק
סיכום השבוע בסביבה

איפה ביבי?

הרע: אדם אחד נושא באחריות הכוללת לממצאים המטלטלים בדו"ח שפרסם השבוע מבקר המדינה על ההיערכות למשבר האקלים ● הטוב: שר התיירות עצר את התוכנית שפורסמה לראשונה בזמן ישראל, להקים אמפי שהיה מחרב את השלווה של מכתש רמון ● והטיפ: סאטירה מושחזת לקראת ועידת האקלים

בנימין נתניהו ומתניהו אנגלמן בעת מינויו למבקר המדינה, 2019 (צילום: משרד ראש הממשלה)
משרד ראש הממשלה
בנימין נתניהו ומתניהו אנגלמן בעת מינויו למבקר המדינה, 2019

*הגלובוס השחור: מזהם השבוע

הדוח המטלטל שפרסם השבוע מבקר המדינה על היערכות ישראל למשבר האקלים נע בין קטבים: מצד אחד, מדובר כנראה במסמך המקיף, המשמעותי והיסודי ביותר שנכתב בעברית על משבר האקלים, יותר מ-650 עמודים שלא רק מפרקים לגזרים את העמדת הפנים של הממשלות הקודמות כאילו הן עשו משהו, אלא גם מספקים מדריך מפורט ומסודר למי שכן מבקש לעשות.

אני מודה שכשמשרד מבקר המדינה הודיע לפני מספר חודשים שבכוונתו לבדוק את היערכות המדינה למשבר האקלים, חששתי שמדובר בלא יותר מניסיון לרכוב על הטרנד הירוק. טעיתי. המבקר ואנשיו עשו עבודה רצינית ומעמיקה, וככל שהעמיקו בבדיקה הלכו ונחשפו ממדי החלטורה.

אם בדוחות רגילים המבקר מצליף בממשלה על ביצועים כושלים, כאן פשוט אין ביצועים: רוב הדוח הוא על ואקום. על מה שלא נעשה. או בניסוחו של המבקר – "בטווח שבין פיגור לאפס".

אם בדוחות רגילים המבקר מצליף על ביצועים כושלים, כאן פשוט אין ביצועים: רוב הדוח הוא על ואקום. על מה שלא נעשה. או בניסוחו של המבקר – "בטווח שבין פיגור לאפס"

ממשלת ישראל פשוט סברה שהעסק הזה של האקלים לא נוגע לה. איך אמר דונלד טראמפ: קונספירציה של סינים. בפועל, גם אם לא הודו בכך בקול, ממשלות ישראל בעשור האחרון התנהלו באופן כמעט טראמפיסטי.

ממשלת ישראל פשוט סברה שהעסק הזה של האקלים לא נוגע לה. איך אמר דונלד טראמפ: קונספירציה של סינים. בפועל, גם אם לא הודו בכך בקול, ממשלות ישראל בעשור האחרון התנהלו באופן כמעט טראמפיסטי

בקוטב השני נמצאת נקודת העיוורון של המבקר עצמו: קוראים לה בנימין נתניהו. העובדה ששמו לא מופיע בדוח מגוחכת וזועקת דווקא על רקע הניתוח וקריאת המפה המדויקת של המבקר ואנשיו: הם השכילו להבין שמשבר האקלים והסביבה הם סוגיות אינטר דיסציפלינריות, רוחביות וכלל מערכתיות.

לכן הדוח הזה אינו על המשרד להגנת הסביבה או על רשות כלשהי. הוא על התנהלות כוללת, מערכתית, שמעורבים בה כמעט כל משרדי הממשלה והרשויות הציבוריות החשובות בישראל – בתחומי האוצר, התחבורה, התשתיות, האנרגיה, הבריאות, הפנים, החינוך ועוד ועוד.

וכדי שכל אלה יתמודדו עם המשימה המורכבת הזו, מישהו צריך לנצח עליהם מלמעלה, לכוון, לקבוע אסטרטגיה, או כמו שאוהבים לומר מנכ"לים ומפקדים בצבא – לתכלל. והמישהו הזה הוא ראש הממשלה. ומי שהיה ראש הממשלה ב-12 השנים האחרונות, פשוט הפקיר את העמדה.

נתניהו לא היה שם, לא הבין את גודל האירוע וחשיבותו ולא הוביל את מדינת ישראל להתמודדות עם האתגר החשוב של התקופה. זה כישלון אישי ומנהיגותי ענק, וחבל שמבקר המדינה – שהוציא מתחת ידיו דוח מרשים וחשוב – לא היה מספיק אמיץ כדי לומר את האמת הפשוטה הזו.

*הגלובוס הירוק: אביר הסביבה של השבוע

באופן מסורתי, משרד התיירות נחשב למקום האחרון שבו מאבקים סביבתיים ימצאו אוזן קשבת. התפיסה המיושנת של תיירות מזוהה עם פיתוח, פיתוח, פיתוח – המרוץ לנצל את משאבי הטבע ולגזור עליהם קופון כלכלי, גם אם תוך כדי כך הורסים ומכלים אותם. שרי התיירות בממשלות קודמות ייצגו היטב את צורת החשיבה הזו: הם חלמו על מרינה ליאכטות בכל חוף ומלון יוקרה על כל גבעה.

לכן ההחלטה שקיבל השבוע שר התיירות הנוכחי, יואל רזבוזוב, היא הכל חוץ מהמובן מאליו: רזבוזוב החליט להקפיא את התוכנית להקמת אמפי להופעות בלב מכתש רמון – אשר פורסמה לראשונה בתחקיר זמן ישראל – ולהעביר אותה לבחינה מחודשת שתכלול גם תסקיר השפעה על הסביבה.

ההחלטה שקיבל השבוע שר התיירות יואל רזבוזוב, היא הכל חוץ מהמובן מאליו: להקפיא את התוכנית להקמת אמפי להופעות בלב מכתש רמון ולהעביר אותה לבחינה מחודשת שתכלול גם תסקיר השפעה על הסביבה

תסקיר כזה לא נעשה עד היום משום מה, אולי בגלל שראש מועצת מצפה רמון, שמקדם במרץ את התכנית, כלל לא שמע על המושג הזה – כמו שהודה באוזני כתב חדשות "כאן 11" שצילם כתבה על הנושא.

מתחם הארוח של סלינה במצפה רמון (צילום: סלינה)
מתחם הארוח של סלינה במצפה רמון (צילום: סלינה)

רזבוזוב, באורח שלא אפיין את משרד התיירות בעבר, היטה אוזן לטענותיהם של הפעילים בקבוצת "שומרי המכתש" וגם לעמיתיו בכנסת שמלווים את המאבק, כמו יוראי להב הרצנו. נראה שהוא מבין שלקחת נכס טבע נדיר בקנה מידה עולמי כמו מכתש רמון, ולהפוך אותו למתחם רוק, זה לא בדיוק נבון גם מבחינה תיירותית.

הרי רוב המבקרים במכתש מגיעים בשביל השלווה המדברית, מגוון בעלי החיים והיכולת לצפות בכיפת הכוכבים – וכל זה ייעלם כשחלל המכתש יתמלא בצלילי בס רועמים ותאורה מהבהבת.

רוב המבקרים במכתש מגיעים בשביל השלווה המדברית, מגוון בעלי החיים והיכולת לצפות בכיפת הכוכבים – וכל זה ייעלם כשחלל המכתש יתמלא בצלילי בס ותאורה מהבהבת

בשולי הדברים, אי אפשר לחמוק מהאירוניה: שמו המיועד של מתחם ההופעות הוא "אמפיסטאר". כמו שכונות בישראל שנקראות על שם הפרחים והפרפרים שהיו ואינם, מישהו חשב שהכי הולם לקרוא לאמפי על שם הכוכבים שייעלמו מעבר לענן התאורה שיאפוף אותו במהלך ההופעות.

*טיפ ירוק לשבת

למעוניינים לקבל סקירה תמציתית לקראת פסגת האקלים בגלזגו, ועל הדרך סאטירה מושחזת ועשויה היטב על ממשלת אוסטרליה בעלת החיבה העזה לפחם (ועל עוד כמה ממשלות), מומלץ לצפות בסרטון המשובח של Honest Government Ad. אחר כך אפשר לחפש ביוטיוב את הקודמים בסדרה.

עוד 736 מילים
סגירה