הזמן הירוק
הזמן הירוק
סיכום השבוע בסביבה

ליברמן דפק נפקדות

הרע: צמרת האוצר נעדרה כולה מוועידת האו"ם בגלזגו ולא נראית מחוייבת להתמודדות עם משבר האקלים ● הטוב: בבת אחת נכנסים לתוקף שלושה חוקים חשובים שבמשך שנים נראה היה כי אין סיכוי להעביר אותם ● והטיפ: ללכת לאיבוד בתוך מבוך של קלחי תירס

שר האוצר אביגדור ליברמן. הפנייה שלו אל יבואני ויצרני המזוםן חריגה בבוטות והישירות שלה, והפתיעה אפילו חבר בקבינט המומחים שמייעץ לו (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
אוליבייה פיטוסי/פלאש90
שר האוצר אביגדור ליברמן במליאת הכנסת במהלך מרתון ההצבעות על תקציב המדינה, 3 בנובמבר 2021

*הגלובוס השחור: מזהם השבוע

"איפה ליברמן?" היא השאלה שפתחה השבוע פוסט של "אדם, טבע ודין"; "איפה ליברמן?" תהו גם כמה מבכירי המשלחת הישראלית לגלזגו.

זה לא רק שר האוצר באופן אישי: צמרת משרד האוצר כולה – כולל המנכ"ל וראש אגף התקציבים – דפקה נפקדות מוועידת האקלים, שצרמה במיוחד על רקע הנוכחות המשמעותית שהפגינה ממשלת ישראל בסקוטלנד.

שרת האוצר האמריקנית נאמה בלהט, שר האוצר הבריטי הכריז שלונדון תהפוך למרכז העסקים הראשון שמאופס פחמנית. משרד האוצר הישראלי שיגר בסופו של דבר את רפרנטית האנרגיה. ולא, העובדה שמדובר בשבוע תקציב אינה עילה מספיק משכנעת.

שרת האוצר האמריקנית נאמה בלהט, שר האוצר הבריטי הכריז שלונדון תהפוך למרכז העסקים הראשון שמאופס פחמנית. משרד האוצר הישראלי שיגר בסופו של דבר את רפרנטית האנרגיה

מאז שהתמנה לתפקיד, אביגדור ליברמן דווקא הפתיע עם כמה הבלחות ירוקות – בראשן מיסוי כלי הפלסטיק החד פעמיים (אם כי במקרה שלו יש חשד שהוא סתם נהנה להציק לחרדים) ותמיכה במנגנון של מיסוי פחמן. אלא שבצמתים החשובים – בראשם חוק האקלים וההסכם הבעייתי עם קצא"א – האוצר חזר לעמדה המסורתית שרואה באינטרס הסביבתי מטרד.

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג ושר האוצר אביגדור ליברמן, 19 ביולי 2021
השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג ושר האוצר אביגדור ליברמן, 19 ביולי 2021

ההשלכות הכלכליות של שינוי האקלים כבר כאן, לא מדובר בעתיד מעורפל. קנט – הקרן שמפצה חקלאים על נזקי טבע – סיכמה השבוע את נתוני עונת הקיץ (אפריל-אוקטובר). הפיצוי ששולם למגדלי הפירות עמד על 86 מיליון שקל, כמעט כפליים מהקיץ שעבר.

הקרן שמפצה חקלאים על נזקי טבע סיכמה השבוע את נתוני אפריל-אוקטובר. הפיצוי ששולם למגדלי הפירות עמד על 86 מיליון שקל, כמעט כפליים מהקיץ שעבר

רוב הפיצוי שולם בגלל יבול דל באופן קיצוני של פירות כמו אפרסק, נקטרינה ושזיף, שנבע מחורף חם יחסית שבו הפירות הנשירים לא קיבלו את מנות הקור ההכרחיות.

הועידה בגלזגו, כפי שהבחינו חברי המשלחת הישראלית, נצבעה מהר מאוד בצבעים כלכליים עזים. העולם כולו, והמעצמות בראש, נמצא במרוץ לפיתוח הטכנולוגיות החדשות שיסייעו לאנושות להציל את עצמה מעצמה.

"זה מזכיר את המרוץ מי יפתח ראשון את החיסון הכי טוב לקורונה", אומר גורם במשלחת. מדינות שלא יעשו צעדים מהירים לעבר כלכלה דלת פחמן ימצאו את עצמן מחוץ למשחק.

כמה ימים לפני הוועידה, קיבלו במשרד להגנת הסביבה קריאה לעזרה ממפעל "דולב" שכבר 45 שנה מייצר בנגב, ומייצא למדינות רבות, פחי אשפה וארגזי פלסטיק יעילים לשימוש בתעשייה ובחקלאות ("דולבים"). האיחוד האירופי הודיע שבקרוב תותר הכנסתם ליבשת של מוצרי פלסטיק בתנאי שהם מכילים לפחות 30% פלסטיק ממוחזר.

מפעל "דולב" בנגב (צילום: "דולב")
מפעל "דולב" בנגב (צילום: "דולב")

כדי לעמוד ברגולציה החדשה מחפשים בדולב כמויות גדולות של פלסטיק ממוחזר איכותי. זה מסוג הדברים שאין בעיה להשיג כשהמשק כולו מוטה מיחזור ושימוש מחדש בחומרי הגלם, וקשה מאוד להשיג במדינה שבה 80% מהפסולת נקברת באדמת הנגב.

בדולב מחפשים כמויות גדולות של פלסטיק ממוחזר איכותי. זה מסוג הדברים שאין בעיה להשיג כשהמשק כולו מוטה מיחזור ושימוש מחדש בחומרי הגלם, וקשה מאוד להשיג במדינה שבה 80% מהפסולת נקברת באדמה

משרד האוצר עבר – בשעה טובה ובאיחור ניכר – מהפכה תפיסתית בכל הנוגע לתחבורה, וחתום יחד עם שרת התחבורה מיכאלי על תקציב שבמידה רבה הופך את פירמידת סדר העדיפויות ומציב את התחבורה הציבורית בראש. מחויבות כזו לטיפול במשבר הסביבה עדיין לא ראינו.

65 שרי אוצר, כולל אלה של רוב המדינות המפותחות, חברים ב"קואליציית שרי אוצר למאבק במשבר האקלים". ישראל לא שם. ליברמן התהדר תמיד בהיותו בולדוזר, אבל אם הבולדוזר הזה ייסע על מנוע דיזל מזהם, המשק הישראלי לא יגיע רחוק.

*הגלובוס הירוק: אביר הסביבה של השבוע

שנים דיברו על זה, היה ברור שזה הצעד הנכון לעשות, אבל גם היה ברור שזה מסוג הדברים שיישארו על הנייר משום שיש יותר מדי אינטרסים וגורמים בחברה הישראלית שיבלמו את המהלך בגופם. והנה, כנגד כל הסיכויים, זה סוף סוף קורה.

התיאור הזה מתאים לשלושה חוקים שהבשילו ונכנסים לתוקף בימים אלה בזה אחר זה: מיסוי משמעותי על כלי פלסטיק חד פעמיים; מיסוי משקאות ממותקים; הרחבת חוק הפיקדון (מהלך שרשום על שמה של השרה הקודמת להגנת הסביבה, גילה גמליאל).

כלים חד פעמיים. אילוסטרציה (צילום: iStock)
כלים חד פעמיים. אילוסטרציה (צילום: iStock)

אלו שלושה חוקים שישפיעו על היומיום של מיליוני ישראלים, ישפיעו על בריאות הציבור ואיכות הסביבה ומהווים צעדים הכרחיים במאבק נגד ההתמכרויות הכי מסוכנות בחסות החוק – לפלסטיק ולסוכר.

אלו שלושה חוקים שישפיעו על היומיום של מיליוני ישראלים, ישפיעו על בריאות הציבור ואיכות הסביבה ומהווים צעדים הכרחיים במאבק נגד ההתמכרויות הכי מסוכנות בחסות החוק – לפלסטיק ולסוכר

כשהחוקים האלה עלו על השולחן – לא בפעם הראשונה – היו כל הסיבות להאמין שמשהו או מישהו יטרפד אותם בדרך למימוש. ובכן, זה לא קרה. סיבה טובה להרים כוסית (מזכוכית) ולקוות שהשימוש הממשלתי בתמריץ הכלכלי יביא לאותה תוצאה שהושגה ברוב המדינות שבהם זה נעשה – שינוי בהרגלי הצריכה של האוכלוסייה.

*טיפ ירוק לשבת

אורי וייס הוא חקלאי צעיר עם ראש יצירתי שמחפש כל הזמן דרכים לחבר בין החקלאות (האורגנית) לקהילה ולפרנסה. החלקה שלו משתרעת בפאתי גני עם שבהוד השרון, ובשבתות בבוקר אפשר ללכת שם לאיבוד עם הילדים במבוך גדול שעשוי מקלחי תירס גבוהים. כשהילדים שלי היו קטנים יותר, הביקורים שם היו חגיגה.

למבקרים מובטחים שלושה קלחי תירס טריים עם רכישת הכרטיס ויש גם קטיף של עגבניות שרי.

פתוח 9:00 עד 14:00, לפרטים נוספים בקרו בעמוד הפייסבוק "קלחים ומבוכים".

מבוך קלחי התירס הענק בגני עם (צילום: באדיבות אורי וייס)
מבוך קלחי התירס הענק בגני עם (צילום: באדיבות אורי וייס)
עוד 754 מילים
סגירה