המלכה אליזבת השנייה ב-12 באוקטובר 2021 (צילום: AP Photo/Frank Augstein, Pool)
AP Photo/Frank Augstein, Pool
המלכה אליזבת השנייה ב-12 באוקטובר 2021

תיק חבצלת ביום שהמלכה תמות

בשבועות האחרונים היא החלה לבטל הופעות באירועים רשמיים ● על הביקור בצפון אירלנד ובוועידת האקלים בגלזגו נאלצה לוותר ● אליזבת השנייה, מלכת אנגליה והמנהיגה הלאומית הוותיקה ביותר בעולם, כבר לא ילדה - והזמן לא עוצר לאיש, גם לא למלכה האהובה שמרבית נתיניה מעולם לא חיו תחת מלך או מלכה אחרים ● זה יכול לקחת עוד שנים, אבל בבריטניה הכל מוכן לשעת השין

בשבועות האחרונים היא החלה לבטל הופעות באירועים רשמיים ● על הביקור בצפון אירלנד ובוועידת האקלים בגלזגו נאלצה לוותר ● אליזבת השנייה, מלכת אנגליה והמנהיגה הלאומית הוותיקה ביותר בעולם, כבר לא ילדה - והזמן לא עוצר לאיש, גם לא למלכה האהובה שמרבית נתיניה מעולם לא חיו תחת מלך או מלכה אחרים ● זה יכול לקחת עוד שנים, אבל בבריטניה הכל מוכן לשעת השין

בשנים הקרובות יקבל ראש ממשלת בריטניה שיחת טלפון מעובד מדינה בכיר שיאמר לו: "גשר לונדון נפל". משם החדשות יעברו במהירות ל-51 מדינות בחבר העמים הבריטי ותוך זמן קצר לכלי התקשורת – המלכה אליזבת' השנייה מתה אחרי כהונה ארוכה שהחלה ב־1952.

המלכה אומנם המשיכה, ממש עד לאחרונה ויחסית לגילה, לנהל פעילות ענפה במסגרת תפקידה, חרף תקופת האבל על מות בעלה הנסיך פיליפ. אך רק בשבועות האחרונים היא התבקשה להאט את הקצב ואף נכנסה לבית החולים להתאוששות קצרה. בתחילת השבוע אף ביטלה לראשונה את השתתפותה בטקס הזיכרון השנתי "בגלל גב תפוס".

עם זאת, אף שנאלצה לוותר על ביקור בצפון אירלנד ובוועידת האקלים של האו"ם בגלזגו, אין כרגע סימנים או מידע המצביעים על בעיה דחופה בבריאות המלכה. אבל הגיל, ללא ספק, נותן את אותותיו.

אף שנאלצה לוותר על ביקור בצפון אירלנד ובוועידת האקלים בגלזגו, אין כרגע סימנים או מידע המצביעים על בעיה דחופה בבריאות המלכה. אבל הגיל, ללא ספק, נותן את אותותיו

ביום מותה, הודעה מודפסת תתלה על שערי ארמון בקינגהאם ומסר קצר יועבר בכלי התקשורת: "בצער כבד אנו מוסרים את ההודעה הבאה" – כך נפתחה ההודעה שבישרה לתושבי בריטניה על מות המלך ג'ורג' השישי, הנוסח הזה צפוי לחזור על עצמו.

על המרקע יתנוסס הדגל המלכותי, והרגע הזה ייצרב בתודעה העולמית. כל אחד יזכור איפה היה כששמע שהמלכה מתה – המנהיגה הלאומית הוותיקה ביותר, הקבועה ביותר, ועבור רבים האימהית ביותר.

מלכת בריטניה אליזבת השנייה בטקס יום הזיכרון בלונדון, 11 בנובמבר 2018 (צילום: AP Photo/Alastair Grant)
מלכת בריטניה אליזבת השנייה בטקס יום הזיכרון בלונדון, 11 בנובמבר 2018 (צילום: AP Photo/Alastair Grant)

האתר הרשמי של הארמון יושבת ותופיע בו הודעה קצרה על רקע שחור. אבל ייפול על בריטניה ומבצע מדוקדק לפרטי פרטים יצא לפועל. מבצע "גשר לונדון" יחל, ובסיומו תקבר המלכה שכיהנה על כס המלכות יותר מכל קודמיה. אחר כך בנה, הנסיך צ'ארלס, יהפוך למלך. במשך עשרה ימים יגיעו רבים לממלכה כדי להיפרד מהוד מלכותה.

מבצע "גשר לונדון" יחל, ובסיומו תקבר המלכה שכיהנה על כס המלכות יותר מכל קודמיה. אחר כך בנה, הנסיך צ'ארלס, יהפוך למלך. במשך עשרה ימים יגיעו רבים לממלכה כדי להיפרד מהוד מלכותה

שעת האפס (D-Day)

היום בו תרד המלכה מכס המלכות מתואר במסמכים הרשמיים כשעת השין. הנהלים, הטקסים והפרוטוקולים שיש לקיים במשך עשרה ימים מפורטים לפרטי פרטים. בשירות המדינה, ובגופי התקשורת המרכזיים, ישנם מדריכים עבי כרס שהוכנו לקראת היום הזה, שיחל כשראשי המדינה יקבלו את האימייל הבא: "עמיתים יקרים, בצער רב אני מיידע אתכם אודות מותה של הוד מלכותה".

בתוך עשר דקות, הדגלים בוויטהול ירדו לחצי התורן. בדאונינג 10, מעון ראש הממשלה, כבר נערכו חזרות רבות בשל החשש שלא יספיקו להוריד את הדגל בזמן. הפחד ממבוכה מטיל אימה על משרדי הממשלה וגופי התקשורת. פאדיחה כזו לא תשכח לעולם. זהו אירוע אליו מתכוננים רבים במשך עשרות שנים.

ועדיין, התגובה הראשונה תהיה הלם. המלכה, בת 95, צמצמה רק לאחרונה את פעילותה ונהנית מבריאות טובה לגילה. במשפחתה נוטים לאריכות ימים. המלכה האם האריכה ימים עד גיל 101, ועבור רוב תושבי הממלכה וחבר העמים, הם מעולם לא חיו תחת מלך או מלכה אחרים.

מלכת בריטניה אליזבת השנייה ב-1960 (צילום: AP Photo)
מלכת בריטניה אליזבת השנייה ב-1960 (צילום: AP Photo)

מאז 1952 הם מדביקים בולים עם דיוקנה, משלמים במטבעות ושטרות הנושאים את דמותה ועוקבים אחרי חייה, כלבי הקורגי שלה והפרשיות שמייצרים בניה ונכדיה. עבור רבים היא דמות אם קבועה, חלק חשוב מחג המולד שלהם, אז היא נושאת דברים לאומה ובאופן כללי זוכה להערכה רבה גם מאנשים שאינם מחובבי בית המלוכה. הצער הראשוני יהיה אותנטי ועצום בממדיו.

במערכות העיתונים הוכנו תיקי חבצלת מלכותיים. לטיימס יש אוסף כתבות ל-11 ימים ועל הקיר של סגן העורך של הגרדיאן מתנוססת רשימת מטלות. סקיי ניוז ו-ITN התאמנו במשך שנים על הודעות ותרחישים אפשריים, צוותים שידרו במעגל סגור הודעות על מות המלכה ועניבות שחורות הוכנו מבעוד מועד. איש לא רוצה שתקרית המלכה האם תחזור.

במערכות העיתונים הוכנו תיקי חבצלת מלכותיים. לטיימס יש אוסף כתבות ל-11 ימים ועל הקיר של סגן העורך של הגרדיאן מתנוססת רשימת מטלות. סקיי ניוז ו-ITN התאמנו במשך שנים על הודעות ותרחישים

אז, באביב 2002, המעיטו כמה מכלי התקשורת בעוצמת הרגשות. מגיש החדשות של הבי-בי-סי הודיע על מותה, שומו שמיים, כשעניבה בצבע בורדו כרוכה סביב צווארו. התאגיד חשב שלא מדובר באבל מהמדרגה הראשונה ונאלץ להתנצל במשך ימים אחר כך. היום, כמעט 20 שנה מאוחר יותר, התקרית עדיין מוזכרת ונזכרת.

הגרדיאן הליברלי, מצדו, חגג מוקדם מדי את מה שכינה כאדישות ציבורית במאמר צוהל על דעיכת מוסד המלוכה ונאלץ לגלות למחרת בבוקר תורי ענק שהשתרכו סביב ארמון ווסטמינסטר, שם הוצב ארונה של אליזבת' המלכה האם, המושלת האחרונה של הודו, אשתו של ג'ורג' השישי ואמה של אליזבת' השנייה.

הלוויית המלכה האם ב-9 באפריל 2002. מימין: הנסיך אדוארד, הנסיכה אן, הנסיך פיליפ – בעלה של אליזבת השנייה, הנסיך צ'ארלס והנסיך אנדרו (צילום: AP Photo / Santiago Lyon, Pool)
הלוויית המלכה האם ב-9 באפריל 2002. מימין: הנסיך אדוארד, הנסיכה אן, הנסיך פיליפ – בעלה של אליזבת השנייה, הנסיך צ'ארלס והנסיך אנדרו (צילום: AP Photo / Santiago Lyon, Pool)

האבל, הצער והיגון על מות המלכה צפויים להיות בקנה מידה שלא נראה כמותו מאז מותה של הנסיכה דיאנה בתאונת דרכים בפריז ב-1997 וכך גם מידת העניין. מומחים ופרשנים לבית המלוכה הוחתמו על חוזים והסכמי בלעדיות עם כלי התקשורת, העולם כולו יצפה בלונדון. מאות מיליונים ירצו לדעת מה צפוי היום ומחר, מה אומר הנסיך המורד הארי ומה מתכוון המלך צ'ארלס לעשות. יהיה הרבה זמן מסך למלא.

התקשורת תסקר את חייה ומותה של המלכה. קומדיות ותוכניות סאטירה יוסרו מלוח השידורים ומוסיקת אבל תשודר בערוצים הממלכתים. ברשתות החברתיות, כל חשבון רשמי יעוטר בסרט שחור והפעילות תצטמצם למינימום. ראש הממשלה יישא דברים לאומה ומטחי תותחים ירעמו ברחבי בריטניה. בערבו של אותו יום ייפגש ראש הממשלה עם המלך צ'ארלס, שינאם לראשונה כמלך אל הממלכה והעולם.

התקשורת תסקר את חייה ומותה של המלכה. קומדיות ותוכניות סאטירה יוסרו מלוח השידורים ומוסיקת אבל תשודר ברדיו. ברשתות החברתיות, כל חשבון רשמי יעוטר בסרט שחור והפעילות תצטמצם למינימום

יום אחרי שעת האפס

למחרת, תושבי בריטניה יתעוררו לבוקר ראשון ללא המלכה אליזבת'. בעשר בבוקר יוכרז צ'ארלס כמלך, הדגלים יונפו לראש התורן וההמנון יעודכן בהתאם. ראש הממשלה יישא דברים בפרלמנט ואחרי הצהריים ייפגש עם המלך וחברי הקבינט.

בינו לבין עצמו, המלך צ'ארלס יתקשה להאמין שהיום הזה הגיע. עדיין לא ברור אם הוא יהיה המלך צ'ארלס השלישי או, כמו רבים מקודמיו, יבחר שם אחר עם העלייה לכס המלכות. צ'ארלס הראשון הוצא להורג ואילו צ'ארלס השני היה הולל. בתקופתו אף התחוללה המגפה השחורה הנוראה והשרפה הגדולה של לונדון. ייתכן  שצ'ארלס יבחר בשמו האמצעי ויהפך למלך ג'ורג' השביעי ואולי לא.

הנסיך צ'ארלס ורעייתו קאמילה בביקור במצרים, 18 בנובמבר 2021 (צילום: AP Photo/Mohamed El-Shahed)
הנסיך צ'ארלס ורעייתו קאמילה בביקור במצרים, 18 בנובמבר 2021 (צילום: AP Photo/Mohamed El-Shahed)

הוא מתכונן לרגע הזה כל חייו הבוגרים והתוודה לא פעם שהמעמד הזה גורם לו סבל רב. הוא נועד להיות היורש והמלך מיום היוולדו והמתין לכך יותר מכל יורש עצר אחר בהיסטוריה הבריטית. הנסיך נולד ב־1948, ארבע שנים לפני המלכת אימו, ויתקשה להותיר חותם כמוה על בית המלוכה.

שם שיוזכר רבות בימים הראשונים יהיה שמו של המלך ויליאם הרביעי, שעלה לשלטון ב־1830. הוא היה המלך המבוגר ביותר ביום הכתרתו, בן 64, וצ'ארלס כבר עתה מבוגר ממנו.

בניגוד לאימו שעלתה לכס המלוכה בגיל 25 וגיבשה את אופי תפקידה, צ'ארלס לא נהנה מההילה המלכותית. לעד הוא ייזכר ברקע התמוטטות נישואיו לנסיכה דיאנה והקשר שלו עם הדוכסית קמילה במהלך הנישואים. קשה גם לקחת ברצינות אדם שכתב לאהובתו "אני רוצה להיות הטמפון שלך".

ואכן, מסקר של חברת YouGov עולה כי 41% מעדיפים שבנו, ויליאם, יירש את המלכה – לעומת 37% שמעדיפים את צ'ארלס. 15% אמרו שאין להמשיך את בית המלוכה אחרי מות המלכה, אך מדובר עדיין במיעוט. מסקר שנערך בדצמבר 2020 עולה ש-67% מהבריטים מעוניינים בהמשך מוסד המלוכה ורק 21% קוראים לבטלו. מדובר בעלייה של 4% בתמיכה בבית המלוכה, ככל הנראה בעקבות משבר הקורונה ונאומי המלכה המרשימים באותה תקופה.

מסקר של חברת YouGov עולה כי 41% מעדיפים שבנו, ויליאם, יירש את המלכה – לעומת 37% שמעדיפים את צ'ארלס. 15% אמרו שאין להמשיך את בית המלוכה אחרי מות המלכה, אך מדובר עדיין במיעוט

אולם גם בקרב התומכים המושבעים ביותר של בית המלוכה ישנה הבנה שתקופתו של צ'ארלס השלישי היא רק הקדמה לכהונתו של ויליאם החמישי.

הנסיך ויליאם עם נטע ברזילי בשדרות רוטשילד בתל אביב, בעת ביקור של יורש העצר הבא בישראל ב-27 ביוני 2018 (צילום: Amir Cohen/Pool Photo via AP)
הנסיך ויליאם עם נטע ברזילי בשדרות רוטשילד בתל אביב, בעת ביקור של יורש העצר הבא בישראל ב-27 ביוני 2018 (צילום: Amir Cohen/Pool Photo via AP)

הדרך האפקטיבית ביותר של צ'ארלס להותיר חותם היא להיות המלך הירוק ביותר שהיה לעולם. הוא הקדים לדבר על נושאים אקולוגים כבר במאה הקודמת וייתכן שזו הנישה שבה הוא יוכל ליצור מורשת משלו.

יומיים אחרי שעת האפס

ביום השני אחרי מותה, ארונה יוצב בארמון בקינגהאם. השאלה היא רק מאיפה הוא יגיע לשם. בשירות המדינה ישנה תוכנית לכל אפשרות כמעט.

אם המלכה תמות באחוזת סנדרינגהאם שבמזרח אנגליה – הארון יגיע ברכב. אבל אם היא תלך לעולמה בבלמורל, האחוזה שבלב סקוטלנד בה היא מעבירה שלושה חודשים בשנה, ארונה יוצב בארמון הולירוד באדינבורו ויועבר ברכבת לאורך סקוטלנד ואנגליה.

אם המלכה תמות באחוזת סנדרינגהאם שבמזרח אנגליה – הארון יגיע ברכב. אבל אם היא תלך לעולמה בבלמורל בסקוטלנד, ארונה יוצב בארמון הולירוד באדינבורו ויועבר ברכבת לאורך סקוטלנד ואנגליה

המונים יחכו לאותה רכבת בתחנות ובמעברי הכבישים עם פרחים ודגלים, כדי ללוות את המסע האחרון של מלכתם לאורך הקו. את הרכבת המלכותית צפויה ללוות רכבת פחות נוצצת שתפנה את הפרחים ושאר החפצים מהפסים. אם המלכה תמות בחו"ל – כבר ידוע איזו טייסת תטיס את ארונה בחזרה.

פעמון סבסטופול בווינדזור – פעמון שנלקח מחצי האי קרים במהלך המלחמה שם ומשמש רק במקרה של מות מלך או מלכה – יצלצל. ב-1952 הוא דנדן 56 פעמים, עבור כל שנת חיים של אבי המלכה.

צילום משפחתי של הווינדזורים לאחר הכתרתה של המלכה אליזבת השנייה. 2 ביוני 1953 (צילום: AP Photo/London Times)
צילום משפחתי של הווינדזורים לאחר הכתרתה של המלכה אליזבת השנייה. 2 ביוני 1953 (צילום: AP Photo/London Times)

באותו זמן ינחתו ראשוני התיירים בלונדון בציפייה להלווייה המלכותית הראשונה מאז 1952. בחנויות יצוצו מזכרות מלכותיות לזכרה של המלכה: מוצרי קרמיקה, שטיחונים בצורת בולים עם דיוקנה, מזכרות בדמות כלבי קורגי ועוד. כל המוצרים יחטפו מהמדפים. המלך צ'ארלס גם הוא יתנוסס על צלחות, ספלים וכריות למרות שטקס הכתרתו יערך רק בעוד מספר חודשים.

ב־1947, הנסיכה בת ה-21 התייצבה מול המצלמות בקייפטאון וחשפה את ראיית עולמה. "אני מצהירה בזאת בפניכם כי כל חיי, הקצרים או הארוכים, יוקדשו לשירותכם ולשירות המשפחה האימפריאלית הגדולה לה אנו שייכים". ניתן לזקוף גבה ולשאול מי משרת את מי, אבל בעיני הרוב הגדול של הציבור היא עמדה בהתחייבות הזו ושירתה את הממלכה וחבר העמים במשך כל חייה.

"אני מצהירה בזאת בפניכם כי כל חיי, הקצרים או הארוכים, יוקדשו לשירותכם ולשירות המשפחה האימפריאלית הגדולה לה אנו שייכים". בעיני הרוב הגדול של הציבור היא עמדה בהתחייבות הזו

רבים לא מעיזים לדמיין, למרות גילה המתקדם, על היום שבו הם ישארו ללא המלכה האהובה עליהם. עבורם אלו צפוים להיות ימים קשים. הטקסים הבלתי פוסקים נועדו לסייע להם.

4-3 ימים אחרי שעת האפס

אחרי שלושה ימים, ההלם הראשוני סביב מות המלכה יתפוגג ויתחילו לדון במשמעויות. המלך צ'ארלס יחל במסע פגישות בסקוטלנד, ויילס וצפון אירלנד, וישתתף בטקסים דתיים בקתדרלות המרכזיות. הוא יפגש עם מנהיגים פוליטים באדינבורו, קארדיף ובלפסט ואף עם אזרחים מהשורה. הכוונה היא להיות במגע עם האזרחים ולא רק לנופף לעברם.

ההלווייה של המלך ג'ורג' החמישי ב-1936 (צילום: AP Photo)
ההלווייה של המלך ג'ורג' החמישי ב-1936 (צילום: AP Photo)

פה ושם צפויים להתקיים דיונים ראשוניים על מוסד המלוכה בתקופה הפוסט-אליזבטנית. בניגוד לתואר המלוכה, תפקיד ראש חבר העמים לא עובר בירושה, ובאוסטרליה ישנה מגמה להפוך לרפובליקה ולהתרחק מבית המלוכה של וינזדור. מדינות אחרות ימתינו וישקלו את צעדיהן אבל עבור חלקן זו הזדמנות להתנתק מסמלי השלטון הבריטיים.

בניגוד לתואר המלוכה, תפקיד ראש חבר העמים לא עובר בירושה, ובאוסטרליה ישנה מגמה להפוך לרפובליקה ולהתרחק מבית המלוכה של וינזדור. מדינות אחרות ימתינו וישקלו את צעדיהן

גם מבית צפויות השלכות. המלכה אומנם בעלת תפקיד טקסי אבל יש לה כוח מאחד ומרגיע בתקופות סוערות. כשהמתח עולה בצפון אירלנד בשל הברקזיט וקולות להיפרדות שוב צצים בסקוטלנד, ניתן לדמיין את ההבדל באופן בו יתקבלו ניסיונות הפיוס של המלך צ'ארלס.

לאחרון אין, כרגע לפחות, את אותו משקל, נוכחות וחשיבות של אימו. כשהיא רמזה שהיא מעוניינת, כך הודלף, בהמשך הברית עם סקוטלנד היה לכך משמעות. לעומת זאת, אם יועציו של צ'ארלס ידליפו מסר שכזה, ספק אם תהיה לכך אותה השפעה.

שלא לדבר על הארי ומעלליו בלוס אנג'לס. כשהסבתא קוראת אותו לסדר, הוא לא ימרה את פיה באופן בוטה ולא יעיז להתעמת איתה כפי שעשה עם אחיו הבכור. בהעדרה לא ברור מה יהיו יחסי הארי ומייגן עם המלך צ'ארלס ויורש העצר ויליאם. הקרע עשוי להעמיק.

 הארי ומייגן עם המלכה אליזבת לפני שעזבו את ארמון המלוכה. 10 ביולי 2018 (צילום: AP Photo/Matt Dunham)
הארי ומייגן עם המלכה אליזבת לפני שעזבו את ארמון המלוכה. 10 ביולי 2018 (צילום: AP Photo/Matt Dunham)

וישנה גם קמילה. כיום היא מוגדרת כ- Princess Consort- בת זוג, מונח חסר משמעות חוקית או היסטורית. מרגע שבעלה יכנס לתפקידו היא תהפוך למלכה קמילה, כפי שהפרוטוקול מחייב. "הדוכסית מקורנוול הצליחה לשקם את תדמיתה בשנים האחרונות", נכתב בגרדיאן הביקורתי, "אבל המבחן האמיתי יהיה כשהיא תוכתר למלכה".

ההודעה על מעמדה החדש צפויה להתקבל ביום עמוס וסוער, מייד אחרי ההלם הראשוני. הימים בין טקס הקבורה והכתרת המלך צ'ארלס עשויים להיות רגישים במיוחד, אם כי דווקא קמילה מציגה את צ'ארלס באור חיובי. למרות כל תהפוכות חייו, הוא נשא לאישה את האחת שהוא באמת אהב. גם מעריצי דיאנה לעולם לא יסלחו לו על כך.

הימים בין טקס הקבורה והכתרת המלך צ'ארלס עשויים להיות רגישים במיוחד, אם כי דווקא קמילה מציגה את צ'ארלס באור חיובי. למרות כל תהפוכות חייו, הוא נשא לאישה את האחת שהוא באמת אהב

9-5 ימים אחרי שעת האפס

ביום החמישי בערך, הארון יועבר מארמון בקינגהאם לאולם וסטמינסטר שבבנייני הפרלמנט, שם יערך טקס דתי, וברחבי העיר יערכו חזרות לקראת מסע ההלווייה הגדול.

ראשי המדינה יעברו על פני הארון ואחריהם תושבי הממלכה. התורים צפויים להשתרך סביב בתי הפרלמנט וגשר וסטמינסטר עד לעבר הגדה הדרומית של התמזה. כחצי מיליון איש צפויים לעבור על פני הארון במשך 23 שעות ביממה. התור, כיבודו והאיפוק שיפגינו הממתינים יצוין כתו האיכות של תושבי בריטניה במסגרת ההתרפקות על הערכים הנוסטלגיים.

ארונה של המלכה האם בטקס ההלווייה ב-9 באפריל 2002, ועליו כתר מיוחד שהוכן עבור המלכה המנוחה, יחד עם פתק שכתבה לה בתה המלכה אליזבת השנייה (צילום: AP Photo/Alastair Grant)
ארונה של המלכה האם בטקס ההלווייה ב-9 באפריל 2002, ועליו כתר מיוחד שהוכן עבור המלכה המנוחה, יחד עם פתק שכתבה לה בתה המלכה אליזבת השנייה (צילום: AP Photo/Alastair Grant)

המלכה אליזבת השנייה שירתה כנהגת משאית בזמן מלחמת העולם השניה, המלכה האם ביקרה את תושבי מזרח לונדון המופצצים ובעלה הנהיג את האומה בשעתה הקשה. טקס הפרידה אמור להיות חלק מאותו עולם ערכים – בזמן שהמערכת הפוליטית העולמית מתעקשת להפוך את בריטניה למדינה שולית.

מנהיגים מכל העולם יגיעו בזמן הזה ללונדון וברחובות יוצבו מחסומים בתוואי מסלול התהלוכה. חיילים יוצבו ברחובות והעיר תתמלא בהמונים שירצו לקחת חלק באירוע הגדול.

המסורת הזו, של אירוע מפואר בראש חוצות, אינה עתיקה. היא החלה בימי המלכה ויקטוריה שתכננה את הלווייתה שלה. בנה אדוארד השביעי המשיך בקו זה ומסדרי הצבא, ההלוויות והחתונות הפכו לאירועים לאומיים מרובי הוד והדר.

המסורת של אירוע אינה עתיקה. היא החלה בימי המלכה ויקטוריה שתכננה את הלווייתה שלה. בנה אדוארד השביעי המשיך בקו זה ומסדרי הצבא, ההלוויות והחתונות הפכו לאירועים לאומיים מרובי הוד והדר

בשלב זה, ניתן לשער שפסטיבל האבל יחל להכביד על חלקים מהציבור. "אם מות הנסיך פיליפ גרר התבזות מוחלטת של הבי-בי-סי, אני מפחד לחשוב מה יקרה כשדמות חשובה כמו המלכה תמות", אמר לי חבר וולשי.

ואכן, אחרי יותר משבוע של שידורים ממלכתיים, פטריוטיות וטפיחה עצמית על השכם, ללא קשר לתחושת היגון הכנה, זה יתחיל להעיק. אולם כל גוף שיעז לחרוג מהקו הממלכתי יתקל בביקורת ארסית.

אליזבת השנייה בטקס הכתרתה למלכת בריטניה בווסטמינסטר אבי, 2 ביוני 1953 (צילום: AP Photo)
אליזבת השנייה בטקס הכתרתה למלכת בריטניה בווסטמינסטר אבי, 2 ביוני 1953 (צילום: AP Photo)

במקביל, משרדי הממשלה יתעסקו בהכנות להלווייה. משרד החוץ יארגן את כניסת אלפי האח"מים, שדות התעופה יערכו לגל תיירות שכמוהו לא נראה מאז טרום משבר הקורונה ומשרדי התחבורה והפנים יטפלו בהכנות בלונדון עצמה. רשת הרכבות תתוגבר וכוחות ביטחון יתפרסו בעיר.

10 ימים אחרי שעת האפס

יום ההלווייה יהיה יום אבל לאומי רשמי. עשרה ימים ארוכים של טקסים ויגון לאומי יגיעו אל שיאם. בצהרי היום יחלו שתי דקות דומייה במנזר וסטמינסטר, והארכיבישוף מקנטרברי יפתח את טקס האשכבה. בחוץ יצבאו ההמונים על מסלול התהלוכה.

יום ההלווייה יהיה יום אבל לאומי רשמי. עשרה ימים ארוכים של טקסים ויגון לאומי יגיעו אל שיאם. בצהרי היום יחלו שתי דקות דומייה במנזר וסטמינסטר, והארכיבישוף מקנטרברי יפתח את טקס האשכבה

ב-2002 עמדתי שם, בהורס גארדס פרייד, בכניסה לווייטהול, כשארונה של המלכה האם הובא למנזר. במשך 22 שנים נערכו חזרות ליום הזה, והן התגלו כיעילות. שורות שורות של חיילים, קצינים ותזמורות צבאיות במדי שרד עברו ברחובות במופע אנכרוניסטי מרהיב. האבל על מות המלכה האם התחלף בסקרנות ובציפייה לבני המשפחה שיצעדו מאחורי הארון כדי להצטרף למלכה בקתדרלה.

אם הדבר יתאפשר, מסע ההלוויייה עשוי להיות רגע נדיר שבו מיליונים ישובו להתקבץ יחד כדי לציין את חייה ולהתאבל על מותה של הדמות הנערצת עליהם. רגעי אבל אישיים ולאומיים יכרכו בהבנה שקרנה של בריטניה יורד. יחידות הצבא יעברו על מדיהם המסורתיים, התזמורת תנגן את הרקוויאם של מוצארט ויום האבל האחרון יגיע לשיאו.

מלכת בריטניה אליזבת השנייה ב-7 באוקטובר 2021 (צילום: AP Photo/Matt Dunham)
מלכת בריטניה אליזבת השנייה ב-7 באוקטובר 2021 (צילום: AP Photo/Matt Dunham)

מבצע "גשר לונדון" יתקרב לסיומו אחרי הכנות של עשרות שנים ועבודה מפרכת במשך עשרה ימים. כללי הטקס מוכתבים על ידי ההיסטוריה והמקריות. 138 מלחים צעירים ימשכו את הארון על כרכרת תותח ירוקה, מסורת שהחלה בהלוויית המלכה ויקטוריה ב-1901 כשהסוסים הלבנים נעצרו בווינזדור ואנשי חיל הים הצילו את היום.

138 מלחים צעירים ימשכו את הארון על כרכרת תותח ירוקה, מסורת שהחלה בהלוויית המלכה ויקטוריה ב-1901 כשהסוסים הלבנים נעצרו בווינזדור ואנשי חיל הים הצילו את היום

כשהארון והכרכרה יגיעו לארמון וינזדור, כחמישים ק"מ ממרכז לונדון, אנשי הארמון ימתינו למלכה בפעם האחרונה, שערי הארמון יפתחו ויסגרו מאחרי הארון. השידור הטלוויזיוני לעולם יחתם והמלכה תקבר בקרבת בני משפחתה בחצר הארמון. המלך צ'ארלס יפזר חופן אדמה מכלי כסף ועידן המלכה אליזבת' השנייה יגיע אל סופו.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
4
ראשית אני מתה על הביגוד הצבעוני שלה מצידי שתיחיה לנצח אבל די תעבירי כבר את הכתר לצרלס..יותר מכובד שהיא עוד בחיים ולא לאחר המוות מה היא עוד נאחזת בכיסא?? לא פלא צרלס מתוסכל.אבל לא הייתי ... המשך קריאה

ראשית אני מתה על הביגוד הצבעוני שלה מצידי שתיחיה לנצח אבל די תעבירי כבר את הכתר לצרלס..יותר מכובד שהיא עוד בחיים ולא לאחר המוות מה היא עוד נאחזת בכיסא?? לא פלא צרלס מתוסכל.אבל לא הייתי רוצה לראות את קמילה מרויחה

עוד 2,457 מילים ו-4 תגובות
סגירה