גל ההתייקרויות - איך לנהל ולא להתגלגל

תקציב משפחתי, אילוסטרציה (צילום: iStock / simpson33)
iStock / simpson33
תקציב משפחתי, אילוסטרציה

עליית מחירים לאחר משבר הקורונה הייתה צפויה עוד בימי הסגרים, וזה די הגיוני אחרי כמעט שנתיים של שיתוק המשק. רק לאחרונה אפשר לחוש בהקלות הבריאותיות, אולם מבחינה כלכלית המצב החדש מחייב אותנו להתנהל אחרת.

גם בימים כתיקונם, רוב בתי האב בישראל נמצאים במצב של מינוס כרוני בבנק – אז לא קשה לתאר לאיזה בור כלכלי הם הושלכו במשברי הקורונה. אנשים רבים הוצאו לחופשה ללא תשלום ואף פוטרו ממקום עבודתם, ואחוזי האבטלה הרקיעו שחקים. למעשה, עד היום צעירים רבים לא מצליחים לחזור בחזרה למעגל העבודה וההשלכות קשות.

גם בימים כתיקונם רוב בתי האב בישראל מצויים במינוס כרוני בבנק – אז לא קשה לתאר לאיזה בור כלכלי הם הושלכו במשבר הקורונה. רבים הוצאו לחופשה ללא תשלום או פוטרו ואחוזי האבטלה הרקיעו שחקים

על כל זה תוסיפו את העובדה המצערת שהמשק בתחילתו של גל עליית מחירים, והרי לכם מתכון לאסון. זה התחיל עם הצהרותיהן של רשתות השיווק והמשיך עם עליית מחירי הדלק, כך שעשור לאחר מחאת יוקר המחיה של 2011 – אנו שוב עומדים בפני שוקת שבורה.

למרות התחזית הקודרת, יש לא מעט מה לעשות בנדון. הנה כמה טיפים חשובים שיסייעו לכם להתמודד עם עליית המחירים הצפויה (וכל עליית מחירים אחרת בעתיד).

לנהל ולא להתגלגל

הכול מתחיל בניהול נכון של משק הבית. מי שמתייחס לבית שלו כמו לעסק, ינהל אותו בצורה מושכלת שתאפשר לא רק לגמור את החודש, אלא גם לחסוך כמה שקלים ליום סגריר. לצורך כך יש לבצע היערכות מיידית לנוכח עליית המחירים:

מסגרת אשראי – בדקו את המסגרת הקיימת והתאימו אותה למצב החדש. זכרו שתשלומים בכרטיס אשראי מהווים למעשה חוב קטן שנצבר לרעתכם מדי חודש, ויש לוודא שאתם מסוגלים לפרוע אותו כל פעם מחדש. אם איבדתם שליטה חזרו להתנהל במזומן. שיטת המעטפות עזרה ללא מעט משפחות שליוויתי אשר למדו להגדיר תקציב מוגדר רזה ולעמוד בו. שימוש בכרטיס אשראי רק דוחה את הכאב על הקנייה.

קבלת הלוואה – מכיוון שכל הלוואה צריך להחזיר בתוספת ריבית, בדקו מראש האם זה באמת הכלי שישרת אתכם הכי טוב במצב החדש. גם הלוואה היא תוספת לחוב הקיים, לכן מומלץ לקבל הלוואות על חשבון כלים פיננסיים שלכם כגון פנסיה, קופת גמל או קרן השתלמות. בדקו באתר המסלקה הפנסיונית > הריבית שנשלם על הלוואה מקרן ההשתלמות שלנו תהייה רזה משמעותית מריבית שנקבל מהבנק.

הכול מתחיל בניהול נכון של משק הבית. מי שמתייחס לביתו כמו לעסק, ינהל אותו בצורה מושכלת שתאפשר לא רק לגמור את החודש, אלא גם לחסוך כמה שקלים ליום סגריר. לשם כך יש לבצע היערכות מיידית

מחזור משכנתה – ל-70% מתושבי ישראל יש דירות בבעלותם (או יותר נכון בבעלות הבנק, כל עוד יש לשלם משכנתה). בררו מראש עם יועץ משכנתאות עד כמה רלוונטי מחזור המשכנתה, והאם זה ייטיב עם מצבכם הכלכלי לאור עליית המחירים. לעיתים פריסה מחודשת בהחזר נמוך יותר עושה הבדל גדול, ועוזרת לשמור על איזון.

הקפידו לחסוך – חיסכון הוא כלי רב עוצמה בראייה ארוכת טווח. אם תצליחו לחסוך מדי חודש 500 ש"ח הרי שבסוף שנה תגלו בחסכון 6000 ש"ח. חסכון הוא תמיד לזמן ארוך לעומת הלוואת אותם רצוי לקחת לזמן קצר. בכל מקרה הקפידו לבחור בתוכניות חיסכון עם תשואה נאה (לפחות 7% בשנה), כדי שאפקט הריבית דריבית יעשה את עבודתו ותוכלו לצבור סכומים גבוהים. בדקו באתר הר הכסף >

צמצמו הוצאות – לצמצום הוצאות יש השפעה גדולה על תקציב המשפחה, הרי ברור שרבות מההוצאות שלנו הם אמוציונליות ולא רציונליות ועל חלק גדול מהם ניתן לוותר בקלות יחסית.

עצרו לפני כל קניה ושאלו את עצמכם האם אתם רוצים או צריכים? האם זה יקדם או יעכב אתכם? כל הוצאה לא הכרחית, גם אם קטנה, שווה לעצור ולבדוק. לרוב אנחנו פועלים באוטומט. למשל "קנינו כי סוף שנה", "כי יש מבצע",  "בלאק פריידי" ועוד. ואגב – גם אם השמיים נפתחים, זה לא אומר שחייבים לטוס עכשיו ומיד. תכלס לא באמת סבלנו להישאר בארץ.

מיצוי זכויות – בררו האם אתם זכאים לקבלת החזרי מס מרשות המיסים ו/או מהביטוח הלאומי. רבים אינם מודעים לכך (בעיקר שכירים), אבל לחלק ניכר מתושבי ישראל מגיעים החזרים נאים של כמה אלפי שקלים בשנה. במקביל בדקו האם אתם משלמים כפלי ביטוח (בריאות, סיעוד ועוד), וכך תוכלו לחסוך עוד כמה אלפי שקלים בכל שנה. בדקו באתר הר הביטוח >

בניית תקציב – מומלץ מאוד לעבוד עם תקציב משפחתי מסודר ומובנה אשר מגדיר כמה ניתן להוציא על כל סעיף בתקציב. סדר עושה שקט ואני ממליצה על כך מאוד.

אחרי מיפוי כלכלי קובעים יעדים וסדרי עדיפויות ובונים תקציב משפחתי רזה וחכם אשר יאפשר לכם להתנהל נכון.

התנהלות כלכלית נכונה היא עניין של שגרה

עד כה תיארנו התמודדות עם מצב ספציפי של עליית מחירים, אבל למעשה ניהול נכון של התקציב המשפחתי או העסקי הוא תהליך חשוב מאוד. המטרה היא לחיות ללא חובות ואף להגיע לרווחה כלכלית; לצורך כך כדאי להיות מודעים למתרחש, ולבצע הערכת מצב ומיפוי כלכלי מדויק ולעדכן את התקציב פעם בשנה לכל השנה ולעמוד בו. זה אפשרי – האמינו לי.

המטרה היא לחיות ללא חובות ואף להגיע לרווחה כלכלית; לצורך כך כדאי להיות מודעים למתרחש, לבצע הערכת מצב ומיפוי כלכלי מדויק ולעדכן את התקציב פעם בשנה לכל השנה ולעמוד בו. זה אפשרי – האמינו לי

שלב 1 – התמודדות ראשונית

  • חפשו מקורות הכנסה נוספים. חישבו – איך אני יכול לממש את יתרונותיי ליצירת הכנסה נוספת?
  • נהלו הוצאות בתבונה – אילו הוצאות הכרחיות לי? מה חשוב לי? על מה אני יכול לוותר?
  • התייעצו עם מומחים שיכולים לחסוך לכם כסף – מומחה משכנתה, השקעות, כלכלת משפחה ועוד.
  • נצלו זמן פנוי לתכנן ולהיערך – כי הדברים לא יעשו מעצמם.
  • דברו עם בני המשפחה – תיאום ציפיות, הגדרת כללי פעולה, תבניות להתנהלות נכונה, דמי כיס וכדומה.
  • שמרו על שקיפות – מידע רלוונטי שיכול לתרום לקבלת החלטות.
  • חסד ותמיכה – תמכו בכל מי שנזקק, נפשית וכלכלית, לפי היכולת. נתינה היא ערך מוביל בחיי, וכל פעם שהענקתי טוב לאחר קיבלתי כפליים סיפוק, שמחה ועוד
  • אמצו חשיבה פרואקטיבית חיובית – נהלו נכון את המלאי בבית; לא לאגור אגירת יתר המביאה להוצאות על מלאי; לקנות רק מה שנדרש עד טווח ביטחון סביר. אנחנו חיים בתרבות השפע ולא מחסור. חשוב שהכסף שלכם יישאר אצלכם בכיס ולא ברשתות השיווק ולכן אין צורך להפוך את המזווה בבית למחסן מזון ושימורים.

שלב 2 – צמיחה והתפתחות

זה השלב הכי חשוב, כי בסופו של דבר כל משבר מגיע לסיומו:

  • בנו תוכנית אסטרטגית הכוללת תוכניות משנה – כלכלית, התפתחותית, שיווקית (לבעלי עסק).
  • העריכו את הבור הפיננסי שנוצר בזמן המשבר ושנו את העתיד (ארגון מחדש, התנהלות שונה ועוד). כל מערכת מאזנת את עצמה, ואם לא תבצעו שינוי הדברים יחזרו לקדמותם והבור יישאר חי וקיים.
  • מצאו פעולות פרואקטיביות חדשות ותכננו את ביצוען.
  • לו הייתם ממציאים את עצמכם ואת המשפחה מחדש, מה הייתם עושים אחרת ללא האילוצים הקיימים?  – התאימו לכך את התוכנית.
  • לאור המצב – לאילו מיומנויות חדשות אתם זקוקים? ניהול? שיווק?

העריכו את הבור הפיננסי שנוצר בזמן המשבר ושנו את העתיד (ארגון מחדש, התנהלות שונה ועוד). כל מערכת מאזנת את עצמה, ואם לא תבצעו שינוי הדברים יחזרו לקדמותם והבור יישאר חי וקיים

לסיכום זכרו: "החיים הם לא לחכות שהסופה תחלוף אלא ללמוד לרקוד בגשם"

זוהי הזדמנות עבורנו לחשב מסלול מחדש, להיות יצירתיים ולחשוב מחוץ לקופסה, להפוך לימון ללימונצ'לו. ימים שמחים וטובים על כולנו.

דניאלה הירש היא יועצת בכירה ומוסמכת לכלכלת המשפחה. מומחית להגדלת הכנסה באמצעות ניהול ודיוק הקריירה יועצת, מרצה בחברות וארגונים, מחברת רוח לחומר. http://www.danielahirsh.co.il

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,097 מילים
סגירה