ערימות כלים חד-פעמיים ללא שימוש שהגיעו יחד עם משלוחי אוכל במשרד ממשלתי

שיטת התשלום לעובדי מדינה על ארוחות מעודדת שימוש בכמויות עצומות של חד"פים

בזמן שהממשלה מטילה מיסוי כבד על החד"פים במטרה לצמצם את השימוש בהם, שיטת התגמול לארוחות של עובדי המדינה מעודדת אותם להזמין משלוחים שמותירים אחריהם הררי פסולת של פלסטיק ונייר ● עובדת במשרד ממשלתי: "מישהו צריך לשים סוף לטירוף הזה"

אחד העיוותים המדוברים במשק הישראלי, שלעיתים נדמה שכבר הפך לגזירת גורל, מגולם בצירוף המילים הוותיק "הוצאות רכב": כפי שתואר בכתבה בנושא בשבוע שעבר בזמן ישראל, המדינה למעשה מתמרצת מאות אלפי עובדי מדינה להחזיק רכב פרטי – שבלעדיו לא יהיו זכאים לקבל הטבת "הוצאות רכב" בתלוש המשכורת – במקום לתגמל את מי שמגיע למשרד בתחבורה ציבורית, באופניים או ברגל.

אלא שההתנהלות הממשלתית הזו לא שמורה רק לתחום התחבורה. דברים שכתבה השבוע עובדת במשרד ממשלתי חשוב למערכת "יהיה בסדר" בגלי צה"ל, מלמדים שהמדינה יורה לעצמה ברגל באופן דומה גם בתחום נוסף: ההסעדה של העובדים.

כך כתבה העובדת, שצירפה לפנייתה שלל תמונות המתעדות את ערימות פסולת הנייר והפלסטיק שמצטברות במשרד שבו היא עובדת:

כמות שקיות משלוחי האוכל במשרד ממשלתי ביום אחד בודד בלבד
כמות שקיות משלוחי האוכל במשרד ממשלתי ביום אחד בודד בלבד

"ראו התמונות המצורפות, המהוות קמצוץ מהפסולת מיום אחד בלבד של משלוחים במשרד קטן. בשנים האחרונות מקבלים עובדי המדינה תשלום של 17.40 שקל לקניית ארוחת צהרים באפליקציות של 'תן ביס' ושות'.

"אין הטבה מוגדלת למי שבוחר לאכול בקפטריה/מזנון הממשלתי ולחסוך משלוח. מי שמביא אוכל מהבית לא מקבל את הסכום. יוצא שהמדינה מעודדת את עובדיה לקנות מזון בשליחויות, מה שמייצר הררי כלים חד-פעמיים ואריזות מזון – כמויות שלא תתוארנה. פחי האשפה עולים על גדותיהם. מישהו צריך לשים סוף לטירוף הזה".

העובדת שכתבה את הדברים לא קיבלה ממנהליה אישור להתראיין ולכן נגזר עליה להישאר אנונימית. שיחה עם עובד אחר במשרד ממשלתי, שגם הוא מתוסכל מהמצב, מחזקת את הרושם שהממשלה מיישמת פרקטיקה שפועלת נגד החלטותיה שלה.

"ההקצבה הזו, של 17.40 שקל ליום, היא פר שימוש בשתי אפליקציות – 'תן ביס' ו'סיבוס'. כלומר, אם אתה עובד מהבית, אתה לא מקבל את הכסף. אם אתה מביא אוכל מהבית בכלים שלך – לא מקבל. אם אני יורד למסעדה מתחת למשרד ואוכל סלט ב-17 שקל – אני לא מקבל. כדי לקבל את ההטבה אני צריך להזמין משלוח, מה שרבים מהעובדים עושים.

"אם אתה עובד מהבית, אתה לא מקבל את הכסף. אם אתה מביא אוכל מהבית בכלים שלך – לא מקבל. אם אני יורד למסעדה מתחת למשרד ואוכל סלט ב-17 שקל – אני לא מקבל. כדי לקבל את ההטבה אני צריך להזמין משלוח"

"כולנו ראינו בזמן הקורונה, כשהתמכרנו למשלוחים, איזו כמות של אריזות, פלסטיק, שקיות וניירות נשארת אחרי כל ארוחה כזו. עכשיו תכפיל את זה על בסיס יומי באלפי או אפילו עשרות אלפי עובדי מדינה. במשרד שלי נוצרות כל יום כמויות של פסולת שאין מה לעשות איתן, זה פשוט הזוי".

הצעות לעובדי מדינה באפליקציית הזמנת ארוחות
הצעות לעובדי מדינה באפליקציית הזמנת ארוחות

אמנם, ניתן לנצל את הסכום כדי לאכול בקפיטריה של המשרד הממשלתי, אבל לא בכל היחידות הממשלתיות יש אחת כזו, ומעבר לזה – המנות שמציעות המסעדות לעובדי המדינה, במחיר מבצע שתואם בדיוק לתקציב היומי העומד לרשותם, במקרים רבים מפתות יותר.

"עובד שממש מתאמץ ורוצה לשמור על הסביבה אולי יכול לעשות את זה", אומר הפקיד הממשלתי, "אבל בסך הכול המערכת פשוט דוחפת את העובדים לאופציה הכי מזהמת". ומדובר, כזכור, באותה ממשלה שרק עכשיו הטילה מיסוי כבד על החד"פים במטרה לצמצם את השימוש בהם.

העובד אינו סבור שזה נעשה בזדון – פשוט איש לא חשב על ההשלכות של השיטה: "אני מניח שזה נוצר בזמן הקורונה, בגלל הנוחות והבטיחות של המשלוחים. יש גם הרבה נהנים מהסידור הזה – שליחים, מסעדות קטנות בפריפריה שההכנסה שלהן מתבססת על ההזמנות של עובדי ממשלה.

"יש באפליקציות סידור מיוחד עם עובדי מדינה שמותאם לתקציב שיש לנו. הכוונה אולי טובה, אבל אף אחד לא נתן את הדעת על הנזקים. כשרואים את כמויות הפסולת שנשארות אחרי כל ארוחה, זה פשוט לא הגיוני".

"יש באפליקציות סידור מיוחד עם עובדי מדינה שמותאם לתקציב שיש לנו. הכוונה אולי טובה, אבל אף אחד לא נתן את הדעת על הנזקים. כשרואים את כמויות הפסולת שנשארות אחרי כל ארוחה, זה פשוט לא הגיוני"

מעבר לעיוות המובנה במנגנון התגמול הממשלתי, חלק מהעובדים טוענים שבחברות המשלוחים פועלים על אוטומט ומתעלמים מבקשות מפורשות שלא לצרף למשלוח סכו"ם חד-פעמי, מגבונים לחים, רטבים ושאר תוספות שמגדילות עוד יותר את היקף הפסולת.

ערימות כלים חד-פעמיים ללא שימוש שהגיעו יחד עם משלוחי אוכל במשרד ממשלתי
ערימות כלים חד-פעמיים ללא שימוש שהגיעו יחד עם משלוחי אוכל במשרד ממשלתי

"יש אנשים, כמוני, שמסמנים במיוחד ומבקשים בהערות לא לשלוח את כל זה, אבל זה לא עובד", אומר אחד העובדים. "כל תוספת לסלט מגיעה בכלי פלסטיק קטן נפרד, אתה רואה שרטבים, סכו"ם מפלסטיק ועוד תוספות מיותרות שמגיעות למשרד נזרקות לפח כמו שהן בלי שנוגעים בהן.

"ישראל ממוקמת בשפיץ העולמי גם בצריכת חד"פים וגם בזריקה לזבל של מזון טוב, חייבים לעשות משהו בעניין".

עובדי ממשלה אחרים טוענים שכשהם מבקשים להימנע מהתוספות בעת הזמנת המשלוח דווקא יש היענות, אבל ניתן לומר בזהירות שלפחות בחלק מהמקרים זה לא המצב.

החשב הכללי באוצר הוא זה שאחראי להסדרי התשלומים ולהטבות במגזר הציבורי, ולכן הדברים הועברו לדוברות משרד האוצר להתייחסות. עד כה טרם התקבלה תגובה.

עוד 690 מילים
סגירה