הישראלית לי אלבז הורשעה בהונאה ב-145 מיליון דולר בארה"ב

מנכ"לית חברת האופציות הבינאריות הישראלית "יוקום תקשורת" הורשעה בשלושה סעיפים של הונאה מרחוק ובסעיף נוסף של קשירת קשר ● כל אחד מארבעת הסעיפים החמורים נושא עונש מרבי של 20 שנות מאסר ● התובע: "אף אחד כאן לא היה מעוניין לעזור ללקוחות, הכול היה חלק מתכנית לגנוב כסף" ● נגד תשעה מעורבים אחרים בפרשה כבר הוגשו כתבי אישום בארצות הברית

לי אלבז (צילום: AP Photo/Jose Luis Magana, File)
AP Photo/Jose Luis Magana, File
לי אלבז

לי אלבז, מנכ"לית חברת האופציות הבינאריות יוקום תקשורת, הורשעה השבוע (שלישי) בשלושה סעיפים של הונאה מרחוק ובסעיף נוסף של קשירת קשר לביצוע הונאה מרחוק, במסגרת הונאת ענק של משקיעים מרחבי העולם בהיקף של יותר מ-145 מיליון דולר. פרשת ההונאה הענקית שבמסגרתה הורשעה אלבז סוקרה בהרחבה בסדרת תחקירים שפורסמו בשנים האחרונות ב"טיימס אוף יזראל".

חבר המושבעים שהרשיע את אלבז הגיע להחלטה הדרמטית יום לאחר שאחד המושבעים שוחרר מההרכב בעקבות דיווחו לבית המשפט על קשר עקיף עם צד שלישי שהשפיע על עמדתו בקשר לתיק.

כשראש חבר המושבעים נעמד וקרא את המילים "אשמה", "אשמה", "אשמה", "אשמה" בכל ארבעת הסעיפים, אמה של אלבז יצאה מאולם בית המשפט כשהיא ממררת בבכי. אלבז נותרה לשבת דוממת במקומה.

כל אחד מארבעת הסעיפים החמורים נושא עונש מרבי של 20 שנות מאסר. גזר דינה של אלבז, בת 38, צפוי להינתן ב-9 בדצמבר.

כשראש חבר המושבעים נעמד וקרא את המילים "אשמה", "אשמה", "אשמה", "אשמה" בכל ארבעת הסעיפים, אמה של אלבז יצאה מאולם בית המשפט כשהיא ממררת בבכי. אלבז נותרה לשבת דוממת במקומה

עד ההרשאה, אלבז התגוררה אצל קרובת משפחה בסן פרנסיסקו בזמן שהמתינה למשפטה. לדברי עורך דינה, השופט המחוזי ג'ורג' הייזל הורה לקחת אותה למעצר מיד לאחר קריאת הכרעת הדין.

אלבז הייתה המנכ"לית של חברת יוקום תקשורת בע"מ, אחת מיותר ממאה חברות למסחר באופציות בינאריות שפעלו בישראל בשנים 2018-2008.

אלבז הדריכה עובדים לשקר למשקיעים, וניהלה נגדם את הסיכויים לעשות רווחים או להחזיר לעצמם את כספם, כך אמר בשבוע שעבר התובע האמריקאי ראש אטקינסון, בשלב הטיעונים המסכמים במשפט.

"אין סיכוי שההונאה הזאת הייתה מתרחשת ללא אלבז", אמר. "כולם סיפרו בדיוק את אותם שקרים, מפני שזה מה שגברת אלבז הכשירה אותם לעשות".

עורך הדין של לי אלבז, ברי פולק, מגיע לבית המשפט הפדרלי לבחירת חבר המושבעים במשפטה בגרינבלט, מרילנד, 16 ביולי 2019 (צילום: צילום: AP/חוזה לואיס מגאנה)
עורך הדין של אלבז, ברי פולק, מגיע לבית המשפט בגרינבלט, מרילנד, ביולי 2019 (צילום: צילום: AP/חוזה לואיס מגאנה)

הראשונה שהועמדה לדין

אלבז היא אחת מבין 15 נאשמים שעבדו ביוקום, אשר הפעילה את האתרים BigOption ו-BinaryBook, והייתה הראשונה מביניהם שהועמדה לדין.

היא נעצרה על ידי ה-FBI ב-14 בספטמבר 2017, כשירדה מהמטוס בנמל התעופה קנדי בניו יורק. במרץ 2018 היא הואשמה על ידי חבר מושבעים פדרלי גדול כי לקחה חלק במזימה "להונות משקיעים בארצות הברית וברחבי העולם".

חמישה עובדים לשעבר של יוקון תקשורת ושל נומריס תקשורת בישראל – ליסה מל, שירה אוזן, ליאורה וולס, אוסטין סמית ויאיר הדר – חתמו על עסקאות טיעון עם ממשלת ארצות הברית. כולם – חוץ ממל – העידו במשפט מטעם התביעה, ואמרו שאלבז הנחתה אותם לשקר למשקיעים כדי לגרום להם להפקיד סכומי כסף גדולים ככל האפשר, ולעשות ככל יכולתם כדי למנוע מהם למשוך את כספם.

תשעה נאשמים אחרים הואשמו בפברואר. על פי כתבי האישום הנפרדים נגד תשעת הנאשמים הללו, בהם בעל השליטה בחברה יוסף הרצוג, ההונאה, שבה היו מעורבים האתרים BinaryBook ו- BigOption, עלתה יותר מ-145 מיליון דולר למשקיעים ברחבי העולם, בהם אלפי קרבנות בארצות הברית.

הרצוג נמצא כעת בישראל, וממשלת ארצות הברית מתכוננת לשלוח בקשה רשמית להסגרתו. הוא מכחיש את מעורבותו בפשעים כלשהם.

על פי כתב האישום, עובדיה של יוקום בישראל התחזו לעובדים במדינות אחרות, שיקרו בנוגע לכישוריהם המקצועיים ואימצו "שמות במה". אלבז, למשל, השתמשה בשם "לנה גרין" בתקשורת שלה עם המשקיעים

על פי כתב האישום, עובדיה של יוקום בישראל התחזו לעובדים במדינות אחרות, שיקרו בנוגע לכישוריהם המקצועיים ואימצו "שמות במה". אלבז, למשל, השתמשה בשם "לנה גרין" בתקשורת שלה עם המשקיעים.

עובדיה של יוקום גם הבטיחו למשקיעים רווחים כוזבים, שיקרו לגבי שיעורי הרווח ההיסטוריים שלהם, ולא סיפרו להם שהחברה מרוויחה כסף רק אם לקוחותיה מפסידים כסף, טענה התביעה.

מכתב שהופץ לנציגי המכירות של BinaryBook והנחה אותם ללכוד גמלאים, מקבלי קצבאות פנסיה וקצבאות ביטוח לאומי כלקוחותיהם, כך על פי המסמכים המשפטיים הנלווים להודאות של עובדי החברה לשעבר. "אף אחד כאן לא היה מעוניין לעזור ללקוחות", אמר אטקינסון. "הכול היה חלק מתכנית לגנוב כסף".

עורך הדין של אלבז, ברי פולק, טען שאלבז לא אישרה אף אחת מהשיטות ששימשו את העובדים שעבדו תחתיה במוקד השירות בקיסריה. לדבריו, אלבז הורתה בכתב לעובדיה "לעבוד נקי". "העובדים שהונו את הלקוחות הונו גם את גברת אלבז", אמר פולק. "היא ניסתה למנוע הונאה".

לאחר הכרעת הדין, אמר פולק: "חבר המושבעים ללא ספק עבד קשה כדי להגיע להכרעת הדין הזאת. עם כל הכבוד, אנחנו מאמינים שהם טועים".

התעשייה כולה הוצאה מחוץ לחוק

הונאות באופציות בינאריות פרחו בישראל במשך כעשור לפני שהתעשייה כולה הוצאה מחוץ לחוק על פי החלטת הכנסת באוקטובר 2017, במידה רבה בעקבות שורה של כתבות תחקיר שפורסמו ב"טיימס אוף יזראל" החל ממרץ 2016.

בשיאה של התעשייה, מאות חברות בישראל היו מעורבות לכאורה בהונאות רחבות היקף. אלפי העובדים שלהן הונו לכאורה לקוחות בכל העולם בהיקף של מיליארדים.

רבות מחברות ההונאה הללו העבירו מאז את פעילותן לחו"ל, או עברו למעשי הונאה מסוג אחר. נראה שרשויות אכיפת החוק בארץ אינן רוצות או אינן מסוגלות להעמיד לדין יותר מקומץ עבריינים לכאורה. בניגוד לכך, ממשלת ארצות הברית עושה מאמצים להביא את העבריינים הישראלים לדין.

עובדיה של יוקום גם הבטיחו למשקיעים רווחים כוזבים, שיקרו לגבי שיעורי הרווח ההיסטוריים שלהם, ולא סיפרו להם שהחברה מרוויחה כסף רק אם לקוחותיה מפסידים כסף, טענה התביעה בארצות הברית

תיק התביעה הוכן על ע"י פרקליט מחלקת המשפטים אנקוש חרדורי. התיק נחקר ע"י סוכני ה-FBI המיוחדים ג'רמי דסור וגאורגי פיין. פרקליטי מחלקת המשפטים הנרי ואן דייק, ראש אטקינסון וקתלין קוטינגהם ייצגו את ממשלת ארצות הברית.

בתקציר כתב האישום שהוגש זמן קצר לפני תחילת משפטה של אלבז, ממשלת ארה"ב מתארת באופן כללי כיצד ביצעו עובדי החברה את הונאת האופציות הבינאריות, כיצד הם הגיעו ללקוחות, פיתו אותם, שיקרו להם, עודדו אותם להפקיד סכומי כסף נוספים ועצרו בעדם אם וכאשר הם ניסו למשוך את כספם.

בתגובה לפסק הדין אמר עורך הדין הישראלי נמרוד אסיף, שמייצג את קרבנותיה הזרים של הונאת האופציות הבינאריות הישראלית: "התובעים ראויים לשבח על עבודתם הטובה. זה אינו מקרה פשוט לעסוק בו. הנושא מורכב, המקרה מלא בעובדות וקשה להפוך אותו לנרטיב קוהרנטי".

"שיטות ההונאה שנחשפו במקרה של לי אלבז לא היו ייחודיות ליוקום, אלא הן בגדר פעילות סטנדרטית אצל הרבה חברות ישראליות שעוסקות בתחום. פעילותן התאפשרה הודות לכישלון שיטתי של רשויות אכיפת החוק"

"אני מקווה שרשויות אכיפת החוק בישראל יבחנו את המקרה מקרוב", הוא הוסיף. "לכל מי שמכיר את תעשיית המסחר באופציות מט"ח ובאופציות בינאריות בישראל ברור ששיטות ההונאה שנחשפו במקרה של לי אלבז לא היו ייחודיות ליוקום, אלא הן בגדר פעילות סטנדרטית אצל הרבה חברות ישראליות שעוסקות בתחום. פעילות לא חוקית רחבה ומתמשכת כזאת התאפשרה רק הודות לכישלון שיטתי של רשויות אכיפת החוק".

עוד 951 מילים
סגירה