גדעון סער הימר נכון. עכשיו הוא משלם את המחיר

לפני שנה בדיוק הכריז גדעון סער כי הוא עוזב את הליכוד ומקים מפלגה חדשה ששמה לה למטרה להחליף את בנימין נתניהו בשלטון ● ההימור של סער הצליח: שני המנדטים שלקח סער מהליכוד הם שחסמו את נתניהו ומנעו ממנו להקים ממשלה ● אבל סער לא ממריא, להיפך ● מקורב לסער: "סער נתון בתוך מלכודת בין הימין והמרכז ואם הוא לא יחלץ ממנה, הוא יישאר על סף אחוז החסימה" ● פרשנות

גדעון סער נואם בוועידת היסוד של תקווה חדשה, 5 בדצמבר 2021 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
תומר נויברג/פלאש90
גדעון סער נואם בוועידת היסוד של תקווה חדשה, 5 בדצמבר 2021

גדעון סער הוא סוג של תעלומה. שר המשפטים מצליח להציג מפלגה חדשה, מונוליטית, שמחזיקה בתיקים בכירים בממשלה, צוברת הישגים פה ושם ולא נופלת לתוך שערוריות, מריבות או סתם התחלקויות.

סער עצמו הוא שר משפטים בעל מעמד, שמקבל בממשלה הזו מה שהוא רוצה, שר הבינוי והשיכון זאב אלקין ניהל את הממשלה והקואליציה בימי התקציב הקשים, ושר התקשורת יועז הנדל מצליח לבלוט עם מהפכת הסיבים האופטיים.

ובכל זאת, תקווה חדשה לא עוברת את אחוז החסימה באף סקר – פנימי או תקשורתי. זה כבר סיפור עקבי, שצריך להדאיג את סער ואולי כבר מדאיג.

בסקר האחרון שהתפרסם ביום ראשון בערוץ 12 תקווה חדשה קיבלה 2.4 אחוזים מהקולות, כאשר מדד החסימה עומד על 3.25 אחוזים. אתמול דווח בגלי צה"ל כי סער שכר את שירותיו של היועץ האסטרטגי ישראל בכר כדי שיביא אוכלוסייה חדשה למפלגה. באוגוסט האחרון עשה בכר סקר בהזמנת סער, שבו קיבלה תקווה חדשה 4 מנדטים.

סער שכר את שירותיו של היועץ ישראל בכר כדי שיביא אוכלוסייה חדשה למפלגה. באוגוסט האחרון עשה בכר סקר בהזמנת סער, שבו קיבלה תקווה חדשה 4 מנדטים

בכנסת התבדחו השבוע שתקווה חדשה פונה ברוב ייאוש לקהל מתנגדי החיסונים, אחרי שח"כ מיכל שיר הודיעה שלא תחסן את ילדיה.

שר המשפטים גדעון סער וראש הממשלה נפתלי במסיבת עיתונאים להצגת תוכנית לאומית להפחתת רגולציה ובירוקרטיה, 6 ביולי 2021 (צילום: Amit Shabi/POOL)
שר המשפטים גדעון סער וראש הממשלה נפתלי במסיבת עיתונאים להצגת תוכנית לאומית להפחתת רגולציה ובירוקרטיה, 6 ביולי 2021 (צילום: Amit Shabi/POOL)

ביום ראשון נאם סער בוועידת היסוד של תקווה חדשה במודיעין. "לפני שנה הייתה כאן מערכת משותקת", אמר סער. "ראש ממשלה נאשם בפלילים, לא מעביר תקציב כדי למנוע הסכם שעליו חתם. שנה אחרי והממשלה מתפקדת, הכנסת מחוקקת, תקציב מדינה מאושר. כולם יודעים שאנחנו עשינו את השינוי. אנחנו הובלנו והיטינו את הכף".

הניתוח נכון. שני המנדטים שלקח סער מהליכוד הם שחסמו את נתניהו ומנעו ממנו להקים ממשלה. עכשיו יש רביזיה. סער לא ספג את כל השנאה של הימין כמו בנט. הוא לא נחשב בוגד, וזוכה להערכה גם בקרב הליכודניקים, אבל בכל זאת – מנדט אחד של תקווה חדשה חזר לגוש הימין, ועוד אחד מתחלק בין יאיר לפיד ובני גנץ.

סער לא ספג את כל השנאה של הימין כמו בנט. הוא לא נחשב בוגד, וזוכה להערכה גם בקרב הליכודניקים, אבל בכל זאת – מנדט אחד של תקווה חדשה חזר לגוש הימין, ועוד אחד מתחלק בין יאיר לפיד ובני גנץ

מקורב לסער מנתח את המצב כך: "נתניהו מצליח לנטרל את סער. הוא עושה לו את מה שעשה לליברמן, וכמובן לבנט. נתניהו מעביר קו וקובע מי שייך לימין ומי לא. זו התעמולה שלו, בזה הוא משקיע והוא מאז ומעולם היה טוב בתיוגים.

"מצד שני, לפיד הוא האיש שמרוויח מהסיטואציה. הוא מתקבע כמו מנהיג המחנה. סער נתפס כמו אחד שעשה את התפקיד ההיסטורי שלו, הביא למהפך, ועכשיו יש את המנהיג שצריך להמשיך ולהוביל קדימה. סער נתון בתוך המלכודת הזו בין הימין והמרכז ואם הוא לא יחלץ ממנה, הוא יישאר על סף אחוז החסימה".

אבל סער לא מתכוון להתאדות. בכנס ביום ראשון הוא הודיע לתומכיו כי "אנחנו פה ואנחנו לא הולכים לשום מקום". פירוש הדבר הוא שסער לא רוצה ואולי גם לא יכול לחזור לליכוד, למרות שיש לו שם בסיס תמיכה לא רע.

ועידת היסוד של מפלגת תקווה חדשה במודיעין, 5 בדצמבר 2021 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
ועידת היסוד של מפלגת תקווה חדשה במודיעין, 5 בדצמבר 2021 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

אגב, סער סיפר בכנס כי נתניהו הציע לו להיות ראש ממשלה ראשון ברוטציה, "אבל דאגתי לאינטרס של המדינה ולא לאינטרס שלי". זה לא מדויק. סער ידע היטב שאם יהיה ראש הממשלה, השרים שלו יהיו הביביסטים דוד אמסלם, מירי רגב, אמיר אוחנה וכל האחרים – שלוחיו של ראש הממשלה החלופי נתניהו שהיו הופכים את חייו לגיהינום. הוא אכן דאג לעצמו וויתר על התפקיד.

אם תשאלו את סער או בכירים אחרים במפלגה שלו, הם יאמרו כמובן שהבחירות רחוקות והם לא מתרגשים מהסקרים. השר הנדל מזכיר כי המפלגה שהקים בזמנו יחד עם חברו צבי האוזר, דרך ארץ, לא עברה מעולם את אחוז החסימה אבל בסוף הדרך הנדל הוא שר התקשורת והאוזר הוא חבר כנסת, אחרי שהשניים התחברו עם סער.

הנדל מזכיר כי המפלגה שהקים בזמנו יחד עם חברו צבי האוזר, דרך ארץ, לא עברה מעולם את אחוז החסימה אבל בסוף הדרך הנדל הוא שר התקשורת והאוזר הוא חבר כנסת

וזה שם המשחק. בתקווה חדשה וגם בימינה יודעים שיהיה בסופו של דבר איחוד בין שתי המפלגות, כפי שדווח בזמן ישראל. זה יהיה מערך משותף בין הרשימות שקמו להפיל את נתניהו ואולי גם כחול-לבן תיכנס מתחת למטריה. "לא יהיה מנוס מאיחוד עם ימינה, כי אחרת אף אחת מאיתנו לא תעבור את אחוז החסימה", כפי שאומר בכיר בתקווה חדשה.

מי שרואה את האיחוד כעסק גמור ובלתי נמנע צופה בעיות קשות באיוש הרשימה המשותפת. "בנט, סער, איילת שקד ושאשא ביטון יהיו הרביעייה הפותחת. מה עם אלקין, מתן כהנא, יועז הנדל ואביר קארה? הם יסכימו להשתרך מאחור ואולי להישאר בחוץ? אין מצב".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
לדעתי הצנועה.. לסער בנט וליברמן לא תהייה בררה שלקראת הבחירות הבאות יתאחדו למפלגה אחת ע"מ לעבור את אחוז החסימה.. אחרת כפי שזה ניראה כעת? הם יעלמו מהמפה עם עדין ביב ישאר באופזיציה ולא יב... המשך קריאה

לדעתי הצנועה.. לסער בנט וליברמן לא תהייה בררה שלקראת הבחירות הבאות יתאחדו למפלגה אחת ע"מ לעבור את אחוז החסימה.. אחרת כפי שזה ניראה כעת? הם יעלמו מהמפה עם עדין ביב ישאר באופזיציה ולא יברח עם הסדר טיעון..

אני לא מבין מדוע לא מוזכר לפיד ויש עתיד הרי הוא האדריכל של הממשלה ולא יש קרוב ל 20 מנדטים שאר הסיעות הקטנטנות יחשבו טוב טוב אם כדאי להם לא לחבור איליו אם לא זה יהיה סופם בפוליטיקה כ... המשך קריאה

אני לא מבין מדוע לא מוזכר לפיד ויש עתיד הרי הוא האדריכל של הממשלה ולא יש קרוב ל 20 מנדטים שאר הסיעות הקטנטנות יחשבו טוב טוב אם כדאי להם לא לחבור איליו אם לא זה יהיה סופם בפוליטיקה כעת .

מי ש״צופה בעיות קשות עם אלקין...״ שוכח שני דברים: הראשון זה את החוק הנורווגי, והשני הוא שהאופציה שלהם היא לעבוד בעבודה אמיתית שבחיים לא תתן לאגו שלהם עשירית מהחשיפה התקשורתית שיש להם הי... המשך קריאה

מי ש"צופה בעיות קשות עם אלקין…" שוכח שני דברים: הראשון זה את החוק הנורווגי, והשני הוא שהאופציה שלהם היא לעבוד בעבודה אמיתית שבחיים לא תתן לאגו שלהם עשירית מהחשיפה התקשורתית שיש להם היום.

עוד 692 מילים ו-3 תגובות
סגירה