חצי שנה אחרי שומר החומות, רבע מתושבי אשקלון עדיין בלי מיגון

בשבוע שעבר ראש העיר ורה"מ ובאותו יום יו"ר ועדת כספים הודיע על מענקים והלוואות לממ"דים ● אך בעירייה אומרים שהתקציב הממשלתי למיגון הדרום הוא "טיפה בים" לעומת הכסף שנדרש למיגון השכונות הישנות ● תושב אשקלון: "אין שום שינוי. שמו פה מיגונית שאי אפשר להגיע אליה ב-20 שניות. בסבב האחרון נשכבתי על קרטון והתפללתי"

חור שנפער בבניין מגורים באשקלון כתוצאה מרקטה שנורתה מרצועת עזה, 14 במאי 2021 (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
AP Photo/Ariel Schalit
חור שנפער בבניין מגורים באשקלון כתוצאה מרקטה שנורתה מרצועת עזה, 14 במאי 2021

כחצי שנה לאחר סיום מבצע "שומר החומות", יותר מרבע מתושבי אשקלון עדיין ללא מיגון בבתיהם.

בעיר שהיתה המטווחת ביותר בישראל במהלך סבב הלחימה האחרון מול עזה, יש כיום 40 אלף תושבים תושבים שגרים בכ-10,000 יחידות דיור לא ממוגנות. לאחרונה הוצבו מספר מיגוניות במרחב הציבורי, אך הן לא נותנות מענה למי שנדרשים להגיע למרחב מוגן בתוך פחות מחצי דקה.

במאי האחרון נורו לעבר אשקלון 960 רקטות, מתוכן 75 נפלו בתוך העיר. שתי נשים נהרגו בעיר מפגיעות ישירות בתחילת המבצע, ובסך הכל נהרגו בישראל 12 תושבים מרקטות. מותו של הילד עידו אביגל בשדרות מרסיס שחדר דרך חלון הממ"ד ערער את בטחון התושבים שיש להם ממ"ד עם חלון, לא כל שכן אלה שאין להם מרחב מוגן בכלל.

אפשר היה לצפות שהממשלה החדשה תיכנס להילוך גבוה בהקצאת משאבים ופעילות אקטיבית למיגון, אך עד כה זה לא קרה.

בניסיון לקדם פתרון לבעיה, ביום שני האחרון נפגש ראש העיר תומר גלאם עם ראש הממשלה נפתלי בנט והציג לו נתונים על מה שמגדירים בעיריית אשקלון כ"פערי מיגון אדירים". לצד זה, גלאם ביקש מבנט לבדוק אפשרות לתת הטבות כלכליות לתושבי העיר, שלא מוגדרת כאזור עדיפות לאומית.

ראש עיריית אשקלון תומר גלאם בפגישה עם ראש הממשלה נפתלי בנט וסמנכ"ל משרד ראש הממשלה ליאור פרבר, 6 בדצמבר 2021 (צילום: דוברות עיריית אשקלון)
ראש עיריית אשקלון תומר גלאם בפגישה עם ראש הממשלה נפתלי בנט וסמנכ"ל משרד ראש הממשלה ליאור פרבר, 6 בדצמבר 2021 (צילום: דוברות עיריית אשקלון)

חוסר התמיכה הכלכלית מנקרת בעין התושבים שמסתכלים על שדרות הסמוכה או שאר יישובי העוטף שכן זוכים להטבות, כולל זיכוי מס שיכול להגיע ל-20% מההכנסה. תושבי העיר חושבים שהגיע הזמן להכניס אותם לרשימה הזו אחרי עשור של ירי כמעט בלתי פוסק.

חוסר התמיכה הכלכלית מנקרת בעין התושבים שמסתכלים על שדרות הסמוכה או שאר יישובי העוטף שכן זוכים להטבות, כולל זיכוי מס שיכול להגיע ל-20% מההכנסה

במקרה או שלא, באותו ערב שבו נערכה פגישת ראש הממשלה וראש העיר אשקלון, יו"ר ועדת הכספים ח"כ אלכס קושניר, בעצמו תושב אשקלון, פרסם הודעה מיוחדת לתושבי העיר.

קושניר ציין שתקציב המדינה שעבר בחודש הקודם כולל רבע מיליארד שקל למיגון יישובי הדרום ושאשקלון עמדה בראש סדר העדיפויות שלו בקביעת הקריטריונים של זכאות למיגון. בניית ממ"ד של עד 9 מ"ר עולה 150 אלף שקל בממוצע וכרוכה בקבלת הסכמה משאר הדיירים בבניין.

לפי ההודעה של קושניר, שכבות מוחלשות ייקבלו מענקים לממ"דים בסכום של עד 112.5 אלף שקלים, וכל השאר יוכלו לקבל הלוואות מסובסדות. האישורים לבנייה יצריכו רק הסכמה של תושבי הכניסות ולא של כלל תושבי הבניין. לצד אלה, הוא הבטיח לקדם התחדשות עירונית בתמ"א 38 ופינוי בינוי שאמורים לתת חלק מהפתרון להוספת הממ"ד לכל דירה.

פגיעה ישירה בבית באשקלון, 16 במאי 2021. בעירייה אומרים שהכסף שהוקצה למיגון הוא "טיפה בים" לעומת הצורך האמיתי (צילום: Edi Israel/Flash90)
פגיעה ישירה בבית באשקלון, 16 במאי 2021. בעירייה אומרים שהכסף שהוקצה למיגון הוא "טיפה בים" לעומת הצורך האמיתי (צילום: Edi Israel/Flash90)

אלא שבעיריית אשקלון אומרים בתגובה לכך כי "כרגע עדיין לא ברור כמה מתוך הרבע מיליארד שקל יוקצו לטובת העיר אשקלון, אם בכלל ובכל מקרה זה טיפה בים. התקציב שנדרש למיגון הבניינים הפרטיים בשכונות הוותיקות עומד על למעלה ממיליארד שקלים".

"לא ברור כמה מתוך הרבע מיליארד שקל יוקצו לעיר אשקלון אם בכלל ובכל מקרה זה טיפה בים. התקציב שנדרש למיגון בשכונות הוותיקות עומד על למעלה ממיליארד שקלים"

"נגמרה המלחמה לא?"

גם תושבים מהשורה לא מתרגשים מההכרזות על אישור התקציב או מהדיווח על פגישת ראש העיר ורה"מ. "אני לא מתייחס לזה שאישרו תקציב כי אני לא רואה שום דבר בשטח. דיברו גם על הטבות כלכליות, אז אמרו. כשאני אראה את הכסף אני אודיע לך", אומר אילן אטלן, הבעלים של קייטרינג שממוקם במרכז המסחרי של שכונת אפרידר.

בתחילת סבב הלחימה הוא העלה פוסט עם תמונה של קרטון על הרצפה מחוץ לעסק, וכתב בציניות שזה "המיגון החדש" שלו.

"אין שום שינוי מאז", הוא אומר כיום ומוסיף כי "שמו פה מיגונית שכונתית שאתה לא יכול להגיע אליה בפחות מחצי דקה ובטח שלא 15-20 שניות. אז בסבב האחרון נשכבתי על הקרטון והתפללתי. יש פה גם תחנת דלק לידי. בתוך המבנה יש רעפים אז אי אפשר להישאר בתוכו, כמו בחלק גדול מהבתים באפרידר, בניה של פעם".

אטלן ממשיך בקו הציני ואומר בהתרסה כי "נגמרה המלחמה, מה אתה עושה צחוק?", כאילו שהסבב הבא מול עזה לא נמצא מעבר לפינה.

תושב אשקלון בביתו שנפגע מרסיס של רקטה, 14 במאי 2021. הדירות בשכונות הוותיקות עדיין חשופות (צילום: Gili Yaari /Flash90)
תושב אשקלון בביתו שנפגע מרסיס של רקטה, 14 במאי 2021. הדירות בשכונות הוותיקות עדיין חשופות (צילום: Gili Yaari /Flash90)

העיקר שיהיה ממ"ד

בתוך כך בעירייה ובפיקוד העורף מנסים כרגע למפות גם את המקלטים המשותפים בבתים הפרטיים במטרה להגיש לממשלה תכנית עבודה ותקציב שנדרש לחידוש שלהם. בניסיון לעודד בניית ממ"דים באמצעות התחדשות עירונית, בעירייה אומרים שיזמים שייבצעו את הפרוייקטים האלה ייקבלו קרקע משלימה של 25% מיחידות הדיור שמאושרות בהסכם הגג של העיר:

"כך יהפכו פרויקטים של התחדשות עירונית לכדאיים וכלכליים יותר עבור יזמים בתחום. אנחנו רואים בהתחדשות עירונית הזדמנות של ממש לצמצם פערי מיגון בשכונות הוותיקות ופועלים ללא לאות לקדם אותם. אחד הפרויקטים, בשכונת גבעת ציון, נמצא בשלבים מתקדמים לאחר שאושר להפקדה בוותמ"ל".

הבעיה של היעדר מיגון באשקלון מתרכזת בעיקר בשכונות הוותיקות, כגון רמת אשכול, גבעת ציון ("שיכונים"), עתיקות ואפרידר. ההצהרות של העירייה על עידוד התחדשות עירונית מהדהדות בקרב התושבים ויזמי הנדל"ן.

ויקטור שמואל (צילום: באדיבות המצולם)
ויקטור שמואל. "המרכיב העיקר בהחלטה על פינוי בינוי היא לא שיפור הנכס אלא הוספת ממ"ד" (צילום: באדיבות המצולם)

"המרכיב העיקרי של הדיירים בקבלת החלטה על פינוי בינוי זה לא שיפור הנכס אלא על מנת שיתווסף להם ממ"ד. זה טוב לכולם ומוריד את הנטל מהרשויות", אומר ויקטור שמואל שמשווק פרויקטים חדשים ודירות יד שניה באשקלון.

"יש המון מקומות מוחלשים בעיר ויש ביקוש להתחדשות עירונית אבל יש גם הרבה אנשים שלא רוצים לזוז מאזור המגורים שלהם.

"מאז הסבב האחרון עלה מחיר הדירות בהן יש מיגון. ממ"ד חייב להיות בדירה בדיפולט אחרת היא בכלל לא אופציה, גם אם יש מרחב מוגן קומתי אנשים לא רוצים לקנות", הוא מוסיף.

"מאז הסבב האחרון עלה מחיר הדירות בהן יש מיגון. ממ"ד חייב להיות בדירה בדיפולט אחרת היא בכלל לא אופציה, גם אם יש מרחב מוגן קומתי אנשים לא רוצים לקנות"

גם שמואל עדיין לא יודע מה המשמעות של תקציב המיגון שאושר בממשלה וממילא לא רואה את השינוי בפועל מאז מאי:

"העלו את זה כמענק אבל לא ברור שזה יהיה כך אלא בעצם כהלוואה בריבית מסובסדת. ראיתי פה ושם ממ"דים שכונתיים שנוספו ברחובות ורואים ניסיון של משפחות לקנות דירה חדשה כשהסיבה היחידה היא לא שהמשפחה גדלה או הצטמצמה אלא רק הרצון שבדירה יהיה מיגון. יש גם ניצנים של כאלה שספגו פגיעות ישירות ועוזבים את העיר, לא הרבה אבל יש".

פגיעה ישירה בבית באשקלון, ממנו נהרגה אשה מבוגרת, 11 במאי 2021 (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
פגיעה ישירה בבית באשקלון, ממנו נהרגה אשה מבוגרת, 11 במאי 2021 (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)

חשופים גם ביישובי העוטף

מחדל המיגון תואר בהרחבה בדו"ח מבקר המדינה שפורסם באוגוסט אשתקד, ולפיו במרחק של עד 7 ק"מ מגבול עזה כל התושבים ממוגנים, אך במרחק של עד 40 ק"מ מהגבול יש 232 אלף איש ללא מיגון, ורק קצת יותר ממחצית מהמקלטים כשירים.

לצד אשקלון, הבעיה חמורה במיוחד במועצה אזורית אשכול שגובלת ברצועה. נכון לעכשיו, כ-850 בתים שמהווים 60% מיחידות הדיור שבטווח של מעל 7 קילומטר מהגבול עדיין לא ממוגנות. ראש המועצה גדי ירקוני אומר כי מאז הסבב האחרון "לא זזו מילימטר, לא התקדם כלום. כל הפערים שהיו נשארו אותו דבר. לא משרד הבטחון ואף אחד אחר לא הרים את הכפפה".

גם הוא לא יודע לומר האם ובאיזה מידע התקציב שאושר בממשלה יוקצה למיגון התושבים שלו. "אני מאוד מקווה שאנחנו בתוך הרבע מיליארד שקל, אז אולי כן אבל אף אחד לא דיבר איתנו וכולם מנסים לברוח מזה. אני מבין שזה מיועד לנו אבל אף אחד לא בא ואמר לי את זה וכשאני שואל אז מגמגמים. כדאי שיחליטו ויגידו בקול רם שזה גם למועצה האזורית אשכול".

כ-850 בתים במועצה אזורית אשכול ללא ממוגנים (צילום: מ.א. אשכול)
כ-850 בתים במועצה אזורית אשכול ללא ממוגנים (צילום: מ.א. אשכול)
עוד 1,037 מילים
סגירה